Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn service ervaringen met de MYP...

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds juni vorig jaar eigenaar van een nieuwe Model Y performance en kreeg helaas deze week wat slecht nieuws. KM stand van de wagen momenteel is 12.xxx km.
Al na enkele duizenden km's afspraak gemaakt i.v.m. krakende ophanging voor. Na het uiteindelijke service bezoek vorige maand bleken de draagarmen aan de voorzijde al vervangen te moeten worden. Dit is toen uitgevoerd. Dit was al een domper maar is onder garantie opgelost. Kan gebeuren zou je denken...

Ter info. Wagen staat al sinds delivery in creep stand.
Sinds het natte seizoen al merkte ik verder dat op lage snelheid bij het fysiek remmen tot stilstand én rustig wegrijden, de remmen een <kloenkend> geluid maken. Daar heb ik bij de servicebeurt voor de draagarmen in maart <mondeling> een aanvullende melding over gemaakt maar zou met de 'nieuwigheid' van de remmen te maken hebben. Omdat er weinig gebruik wordt gemaakt van de remmen bij een elektrische auto kan dit het gevolg zijn. Zou vanzelf weg moeten gaan. Nou, dat zal dan wel dacht ik.

Na de betreffende service beurt bleken voor mijn gevoel de uitlijning niet heel lekker te zijn gebeurd, waren de koplampen nog steeds niet goed afgesteld en had ik opeens last van water en groene oxidatie in mijn trekhaak connector. Dus weer een nieuwe service afspraak gemaakt.
V.w.b. de uitlijning, ik merkte vooral een aanvullende trilling op hogere snelheid in de carrosserie/stuur en het eerder genoemde <kloenk> geluid was er natuurlijk nog steeds maar nu schudde/ratelde de auto ook nog hevig bij de genoemde situaties waarin het optrad. Niet alleen geluid dus en bij rustig remmen op lage snelheid. Dus in al mijn wijsheid dacht ik dat de uitlijning niet goed gebeurd was.

Dus ik weer een nieuwe service afspraak maken. Deze vond deze week plaats en daar kreeg ik niet zo'n goed nieuws te horen.
De oorzaak van het <kloenkende> geluid bleek aan de remschijven te liggen. Deze zouden blauw zijn, oftewel krom. En het viel niet onder de garantie want het zou een slijtage deel zijn. Een kostenpost incl. montage van tegen de € 1700. Dit valt me nogal zwaar. Het was een soort take it or leave it verhaal en Tesla trekt z'n handen ervan af vanwege het feit dat het een slijtage deel is.

Het zou mogelijk het gevolg zijn van overbelasting, snelle afkoeling van de schijven door opspattend water of een verkeerde wielmontage (door de winterbandenmontage bij een grote bandenboer afgelopen november?)
Ik maak voor m'n gevoel persoonlijk praktisch nooit gebruik van de fysieke remmen aangezien ik voornamelijk altijd op de motor rem. Dus ik kan me zo heel slecht voorstellen dat ik er zelf aandeel in heb.

Zijn er overige Tesla rijders hier met soortgelijke ervaringen?

Verder kreeg nog te horen dat je niet je voet op de rem mag houden bij een stoplicht. Dat is toch werkelijk van de zotte?! Dit krijg je letterlijk geleerd tijdens een rijles zodat de auto stopt bij een aanrijding.
 
De 12000km zijn allemaal door jou gereden?

Verder kreeg nog te horen dat je niet je voet op de rem mag houden bij een stoplicht. Dat is toch werkelijk van de zotte?! Dit krijg je letterlijk geleerd tijdens een rijles zodat de auto stopt bij een aanrijding.
😬

Vaak hard remmen en dan de remblokken tegen de remschijf houden zorgt wel eens voor vervorming.
 
Verder kreeg nog te horen dat je niet je voet op de rem mag houden bij een stoplicht. Dat is toch werkelijk van de zotte?! Dit krijg je letterlijk geleerd tijdens een rijles zodat de auto stopt bij een aanrijding.

De M3 doet dit zelf met "one pedal driving" als ik stop, je ziet het rempedaal langzaam zakken en weer omhoog komen als ik gas(stroom) geef. :rolleyes:

Overigens niet goed voor de schijven als deze erg heet zijn -> dan kunnen ze inderdaad kromtrekken. (idem na montage ander fabricaat velgen met minder gunstige warmteafvoer) Maar dit speelt alleen als de remmen fors gebruikt (lees: heet) worden.

Edit 1: wat is je gemiddelde verbruik over de afgelopen 12k km???? (dat zegt soms wel iets over wijze waarop de auto wordt gebruikt)
Edit 2: blauwe/kromme schijven op beide voorwielen / 1 wiel / rondom?
 
Dit krijg je letterlijk geleerd tijdens een rijles zodat de auto stopt bij een aanrijding.
Ik denk dat jouw rijlessen ondertussen gedateerd zijn.
Tesla trekt z'n handen ervan af vanwege het feit dat het een slijtage deel is.
Als (zo goed als) niemand anders dit heeft, hebben ze wel een punt. Ik heb er alvast nog nooit iets over gelezen dat dit zo vroeg een probleem kan zijn.

Zijn er overige Tesla rijders hier met soortgelijke ervaringen?

Goeie vraag dus om mijn vorige zin te bevestigen of tegenspreken. We zullen het zien.
 
De M3 doet dit zelf met "one pedal driving" als ik stop, je ziet het rempedaal langzaam zakken en weer omhoog komen als ik gas(stroom) geef. :rolleyes:

Overigens niet goed voor de schijven als deze erg heet zijn -> dan kunnen ze inderdaad kromtrekken. (idem na montage ander fabricaat velgen met minder gunstige warmteafvoer) Maar dit speelt alleen als de remmen fors gebruikt (lees: heet) worden.

Edit 1: wat is je gemiddelde verbruik over de afgelopen 12k km???? (dat zegt soms wel iets over wijze waarop de auto wordt gebruikt)
Edit 2: blauwe/kromme schijven op beide voorwielen / 1 wiel / rondom?
Gem. verbruik over levensduur = 186 Wh/km. Dat is niet verkeerd volgens mij. Ietsjes meer dan de M3 SR+ welke ik voorheen reed.
Volgens mij was er bij 1 een te grote afwijking zowel naar links als naar rechts. De overige 3 hadden allemaal alleen naar dezelfde zijde een afwijking. Hij liet het me zien, wat volgens mij eigenlijk niet de bedoeling was.
 
Ik denk dat jouw rijlessen ondertussen gedateerd zijn.

Als (zo goed als) niemand anders dit heeft, hebben ze wel een punt. Ik heb er alvast nog nooit iets over gelezen dat dit zo vroeg een probleem kan zijn.



Goeie vraag dus om mijn vorige zin te bevestigen of tegenspreken. We zullen het zien.
Ik zeg ook niet dat Tesla hier direct schuldig aan is. Dat weet ik namelijk niet.
Ik vind het alleen meer lijken op een product/design fout. Als ik elke 10.000 km € 1700 moet lappen voor een nieuw set remmen als je een keer door een plas water rijdt dan is de lol er snel vanaf.

En v.w.b. die rijlessen, ja dat is al 22 jaar geleden 🫣. Maar ik vraag me af hoe je anders bij een stoplicht stil blijft staan met een standaard ICE lesauto? Met de handrem?
 
Gem. verbruik over levensduur = 186 Wh/km. Dat is niet verkeerd volgens mij. Ietsjes meer dan de M3 SR+ welke ik voorheen reed.
Volgens mij was er bij 1 een te grote afwijking zowel naar links als naar rechts. De overige 3 hadden allemaal alleen naar dezelfde zijde een afwijking. Hij liet het me zien, wat volgens mij eigenlijk niet de bedoeling was.
Rondom (4 remschijven) problemen is wel opmerkelijk. Zeker als je niet in de bergen of met een aanhanger hebt "ge-MAXt".
Zijn de NON-Tesla wielen "gesloten" waardoor er beperkt koeling bij de schijven komt??? (en/of contactvlak wiel&remschijf erg beperkt tov Tesla velgen?)

Bij de M3&MY zijn (deze) problemen met de remschijven wel uitzonderlijk, zeker bij zo'n lage km-stand.
De veel zwaardere MS had er in beginjaren wel eens last van, zeker icm bepaalde NON-Tesla wielen (ivm minder warmte overdracht van de schijven richting de LM-velgen).
 
Rondom (4 remschijven) problemen is wel opmerkelijk. Zeker als je niet in de bergen of met een aanhanger hebt "ge-MAXt".
Zijn de NON-Tesla wielen "gesloten" waardoor er beperkt koeling bij de schijven komt??? (en/of contactvlak wiel&remschijf erg beperkt tov Tesla velgen?)

Bij de M3&MY zijn (deze) problemen met de remschijven wel uitzonderlijk, zeker bij zo'n lage km-stand.
De veel zwaardere MS had er in beginjaren wel eens last van, zeker icm bepaalde NON-Tesla wielen (ivm minder warmte overdracht van de schijven richting de LM-velgen).
Ik heb de standaard Tesla 21" uberturbine velgen, niks aftermarket.
 
En v.w.b. die rijlessen, ja dat is al 22 jaar geleden 🫣. Maar ik vraag me af hoe je anders bij een stoplicht stil blijft staan met een standaard ICE lesauto? Met de handrem?
Dat dus, Als je de auto niet in creep hebt staan dan houd ie ook de remmen op de schijven dus.. Als je een automaat rijd dan zal je wel moeten. En lessen voor een handgeschakelde auto is ondertussen zooo 1980 :)....

Geen idee hoe ze het tegenwoordig aanleren, zal het aan mn zoon vragen die heeft ongeveer een jaar zn rijbewijs (en nog gehaald voor de1980 autos :) )


Balen van de schijven, dat van de ophanging is niet zo mooi maar bijkbaar nog steeds 'standaard' op mn 3 zijn ze na 2 jaar vervangen. De helft van dit forum noemt het zelfs slijtageonderdelen :(.

Overigens, dat de ophanging vervangen moet worden en onder garantie gebeurt is vind ik ingewikkeld te matchen met dat dat een domper is. Met wat je tot nu to aan de auto hebt snap ik je ontevredenheid maar, iets nieuws is stuk en wordt meteen en volledig gerepareerd leid bij meer mensen die ik ken tot een gevoel van teleurstelling, ik snap dat nooit zo goed, het is toch naar volle tevredenheid gerepareerd?
 
Ik heb dit slappe excuus ook gehad met mijn Model S Performance. Daar zijn toen ook de schijven vervangen, maar het probleem bleef.

Ik heb trouwens ook regelmatig de kloenk hoorbaar bij mijn MYP (nu 60k gereden). Is zeker niet van de schijven. Ik zou eerder zeggen iets in de ophanging (misschien wat speling ofzo). Nog geen actie op ondernomen trouwens, ook niet storend verder (ook geen trillingen tijdens rijden).
 
Als de remschijven blauw zijn, dan zijn ze overhit geraakt. Dan is het logisch dat je geen garantie krijgt. Dat is driver error. Nou zou het bij een vastgelopen klauw anders kunnen zijn, maar bij deze km stand niet logisch en op 4 hoeken is de kans nihil dat het daaraan of iets dergelijks ligt.

Misschien een keer een track day gedaan en in de Ho, Piet! modus (TM) veel te veel geremd? Of anderszins een keer de remmen overbelast?