Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Als het goed is heet zijn bedrijf DC Car detailing, klopt dit Wim? Het gekke is dat hij in 2013 nog in zijn emails verwees naar de website Exclusive Car Detailing Werkte hij daar mee samen?

@Wim S.
Ferry had een bedrijfje in Assendelft en in Nieuw Vennep. En ja, in die oude dikke BMW ben ik door Ferry naar huis gebracht.

Zeker een enthousiaste en aardige vent maar wel iemand met een heel rare kronkel in zijn hoofd. Hij zit nog steeds vast en zal dat zeker ook nog heel lang blijven.

Inderdaad verwees hij naar Exclusive Car Detailing in al zijn emails. De site geeft nu aan tijdelijk offline te zijn.
 
Voor de Belgen: vanavond was in 'Project K' op VTM de opdracht voor Koen Wauters om ecologisch naar Oslo te gaan. Het 2de deel van zijn reis deed hij in een MS. Grappig was wel toen hij de eerste keer moest opladen aan een SuC gezien hij de laadpoort niet kon vinden :)

het kwam een beetje lullig over. Je zag dat hij totaal geen ervaring had met elektrisch rijden. (en weinig info had gekregen)
Eerst zuinig rijden in Duitsland om dan in Emsbüren met +100km aan te komen en dan maar zagen dat het lang duurde voordat hij weer vol was.

Op de terugweg van Noorwegen kwamen wij bij de SuC aan met nog 5 a10 km over, en konden we binnen de 15 minuten alweer vertrekken naar de volgende.
 
Dat heeft bij mij ook even geduurd hoor. Voor ik doorhad hoe je het meest efficient kan rijden als je langere afstanden moet doen. Ik dacht eerst dat ik zo veel mogelijk moest bijladen bij alle laadpunten, maar dat bleek niet zo te zijn. Het is veel beter om zo leeg mogelijk aan te komen bij de SuC en niet meer te laden dan je nodig hebt voor de volgende etappe (plus een beetje extra voor onverwachte omstandigheden uiteraard).

Als je dat eenmaal meegemaakt hebt kun je veel sneller weer op weg gaan. Maar dat moet je zelf ervaren denk ik.
 
Dat is als je bij de 1e lading niet heb t hoeven wachten correct, bijvoorbeeld als je van huis vertrekt. Maar als je op een roadtrip bent heeft het je veel meer tijd gekost. Want van die 310 naar 400km bij je vorige stop duurde veel langer dan van 10 naar 100km bij de huidige stop.

Dit klopt. vanuit huis vol weg geeft de beste startpositie. En terwijl hij dat laadt slaap je zelf bij wijze van spreken. Daarna komt het op de omstandigheden aan.
Toen ik een keer alleen reisde vond ik het leuk om snel van SuC naar SuC te hoppen waarbij ik heel korte laadpauzes had en steeds vanaf ongeveer 30 km rest (ik geef altijd toch de voorkeur aan wat reserve voor omleidingen e.d. maar dat is een persoonlijke keuze) laden tot wat nodig was voor de volgende SuC (+10%).

Maar volgende week gaan we met het gezin (en een logé, dus met vijf) op stap naar kennissen in de buurt van Würzburg. Dan is het zo dat elke stop al gauw een uur gaat duren.
Dan vertrekken we vol en rijden "beheerst" de 270 km naar Mogendorf en daar dan een behoorlijke pauze zodat we de 260 km die dan nog resten ook in één keer doen.
Zaterdag daarop door naar Hongarije met de hele club en ook daar goed uitkienen. Beter iets rustiger rijden en zo een stop voorkomen dan harder rijden en één of meer extra stops :)

Ze zouden die "journalisten" niet zelf op pad moeten sturen maar meesturen met één van ons. dan krijgen ze een beter beeld. Ik weet nog dat ik mij bij mijn eerste reis naar Oostenrijk ook niet helemaal zeker voelde. Dat groeit dan vanzelf en nu is het gesneden koek en gaat het reizen bijna net zo vlot als vroeger maar tien keer relaxter.
 
Een andere vraag (vast al besproken hier): nu het kouder wordt krijgen we te maken met 's ochtends en nu ook 's middags een koude auto, en ook beperkte regen.
Voor zover ik weet moet de wagen toch adhv het geleerde woon-werkverkeer schema de smart pre-conditioning aangooien ? Die van mij heb ik het nog nooit zien doen.
Home en Work locations zijn ingeprogrammeerd, mijn schema is ook behoorlijk stabiel en overdag staat hij bijna altijd aan een lader....
 
Hier ook. Smart Preconditioning nog nooit aan het werk gezien. Heb auto van Juni.
Heeft iemand tricks om de wagen toch te laten preconditionen? Bv door met de agenda te spelen?

En ik maar denken dat jullie hier alles weten :smile:

Klacht nummer 1 hier: dat je niet kan zien welk schema de wagen heeft geleerd, en dit schema ook niet zelf kan aanpassen.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/41424-Smart-Preconditioning
(die van mij kent overigens wel mijn woon-werk routine want heb het al een paar keer meegemaakt dat hij bij het openen van de deur al aangaf dat er file was op weg naar huis en een aangepaste route voorstelde).
 
Bij mij werkt SPC regelmatig. Dit merk ik aan het feit dat de verwarming al aanstaat als ik de auto open.

Smart Pre Conditioning: Als dit is ingeschakeld, maakt de Model S een voorspelling van uw rijschema en wordt de temperatuur van het interieur automatisch aangepast volgens de laatst ingestelde temperatuur en uw rijschema, zodat de auto comfortabel en rijklaar is. Het kan even duren voordat de Model S uw rijgedrag heeft geleerd en als u geen regelmatig rijschema hebt, kan de auto geen patroon identificeren. Opmerking: Intelligente voorverwarming-verkoeling wordt mogelijk niet uitgevoerd wanneer de auto nog maar weinig vermogen heeft om energie te besparen. Opmerking: Intelligente voorverwarming-verkoeling is alleen beschikbaar als u de locaties van uw huis en werk opslaat (zie Favoriete Bestemmingen)


Over accu voorverwarming word niet gesproken in de gebruiksaanwijzing. Je kunt dit wel forceren door het laden zo te plannen dat t net klaar is voor vertrek. Door laden wordt de accu warm.
 
Last edited:
"regelmatig" in de zin van: altijd volgens het vaste schema bijvoorbeeld ma-di-wo-do-vr, of regelmatig in de zin van "af en toe maar niet altijd" ?
Mijn schema is niet heel strikt maar regelmatig genoeg dat ik vaak merk dat de auto al lekker warm is. Als ik een keer later vertrek merk ik t niet:rolleyes:. Als het warm genoeg is zal hij niet gaan verwarmen.

- - - Updated - - -

Zet je je ventilatie op of wat doe je precies?
Nee met de ventilatie gaat dit niet. Buiten dat t niks met de accu doet.

Je kunt de start van het laden schedulen. Als je om 8 uur weg wilt en je weet dat je nog 3 uur moet laden dan kun je de start van het laden instellen om 5 uur. De accu zal dan op temperatuur zijn, een betere range halen en geen beperking/stippellijn geven voor regen of max vermogen.
 
Je kunt de start van het laden schedulen. Als je om 8 uur weg wilt en je weet dat je nog 3 uur moet laden dan kun je de start van het laden instellen om 5 uur.
De accu zal dan op temperatuur zijn, een betere range halen en geen beperking/stippellijn geven voor regen of max vermogen.

Dit lijkt me toch ook voor verbetering vatbaar ? Behalve een Scheduled Start ook een Scheduled End optie lijkt me makkelijk te realiseren. Bijkomend voordeel van een Scheduled End optie is dat de batterij dan ook meteen mooi is voorverwarmd.

Of anders tenminste: gewoon automatisch (bijna) vol laden zodra je hem inplugt.
En dan conform het geleerde schedule de batterij voorverwarmen, mits hij nog aan de lader hangt.

Hier wordt overigens gemeld dat de batterij ook wordt verwarmd indien de cabine wordt verwarmd maar aangezien de laatste meestal met een half uur klaar is heeft dit weinig effect op de batterij.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/30222-Is-there-battery-pre-heating-possibility
http://www.teslamotorsclub.com/show...-you-use-battery-heating-if-it-were-available
 
Last edited:
Is zeker voor verbetering vatbaar.

Dat de batterij verwarmd wordt gelijk met de cabine vind ik niet in de Tesla documentatie en is ook niet mijn ervaring. Dus ik twijfel er nog aan of dat klopt.

Realiseer me net dat ik sinds de zomer op range mode rijd. Het zou dan uitgeschakeld zijn.
 
Last edited: