Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Vanochtend was ik effe ik Tesla Amsterdam.
image.jpeg
 
Het is een machtige wagen!
Verder geladen in Gretna, was er
2eb04e828659bff4e4beab4d23535946.jpg
de enige!
In Greta een aardig laadvermogen!
Op 6 andere punten geladen en slechts alleen in Northampton en Maidstone in gezelschap geladen.

Wat ik me afvraag is of zo'n enorme laadstroom geen invloed heeft op de levensduur van de accu?!
Zal vast iemand wel een visie over kunnen geven, toch?

Dit is iets wat een sales persoon van Tesla kan aanzetten. Zo kun je de ervaring krijgen om in verschillende auto's te rijden en de snelheid van het accelereren te ervaren. Bij het CAN-bus analyse topic is dit nogal uitgebreid geanalyseerd, men dacht eerst dat er een 'geheime' extra power knop was. Bleek niet zo te zijn.

Dit is mij niet duidelijk: 1 tesla kan (door sales) verschillende modus (70, 85,90) selecteren?!
Wat zijn dan de verschillende "ervaringen" precies? Is dit omzetten iets wat elke MS kan?
 
Wat ik me afvraag is of zo'n enorme laadstroom geen invloed heeft op de levensduur van de accu?!
Zal vast iemand wel een visie over kunnen geven, toch?

Dit is mij niet duidelijk: 1 tesla kan (door sales) verschillende modus (70, 85,90) selecteren?!
Wat zijn dan de verschillende "ervaringen" precies? Is dit omzetten iets wat elke MS kan?

Wat ik heb begrepen (maar jpet en anderen weten hier veel meer vanaf) is dat de laadstroom niet boven de 1C moet uitkomen om de levensduur te verlengen. De invloed van af en toe met 1,5 C laden (135 kW voor de 90 kWh batterij) is volgens mij erg klein. De DoD (depth of discharge) schijnt meer invloed te hebben. De DoD is de diepte van het ontladen van de batterij zonder tussentijds op te laden. De regeneratie zorgt voor een verminderde invloed van de DoD. Voorbeeld: het is beter om 80-50-80 % te laden/ontladen, dan om 80-20-80 % te laden/ontladen.

Op het amerikaanse gedeelte van het forum is hier veel meer info over te vinden.

Wat betreft de verschillende modi: ik verwacht dat het gaat om een P85D of P90D die vervolgens zijn vermogen afknijpt afhankelijk van de gekozen instelling.
 
Ben hem gaan volgen op Twitter, las het ook.

Toch tof wat iemand zo voor elkaar krijgt, al was dit een kwestie van tijd.

Ik volg hem ook. Ik had verwacht dat iemand als hij wel duizenden volgers zou hebben. Bleken er slechts ruim 200 te zijn.
Zo zie je dat het toch maar om een kleine groep gaat die dit volgt. Voor ons lijkt het baanbrekend, de rest van de wereld interesseert het niet.
 
Dat inderdaad, plus het gevreesde 'Osborne effect' van een te vroeg geannonceerd nieuw model dat de vraag naar het beschikbare model schaadt.
De werkelijkheid rond de teloorgang van Osborne Computer Corporation ligt wat genuanceerder, but don't let the facts get in the way of a good story. Osborne effect - Wikipedia, the free encyclopedia


Laat nu de Osborne 1 m'n eerste sjouwbare computer geweest zijn.
 
Kan nog gekker: Fantasma OWL Road Show-Wheel Programmable Led Lighting / Imaging System [url]www.fantasmaowlled.com - YouTube[/url]




De regeneratie zorgt voor een verminderde invloed van de DoD. Voorbeeld: het is beter om 80-50-80 % te laden/ontladen, dan om 80-20-80 % te laden/ontladen.

Op het amerikaanse gedeelte van het forum is hier veel meer info over te vinden.

Thx, ga daar eens kijken. Maar hoe zit het dan tussen gelijke range dat je 80-50-80% of 50-20-50% kan kiezen? welke is de beste?
 
Thx, ga daar eens kijken. Maar hoe zit het dan tussen gelijke range dat je 80-50-80% of 50-20-50% kan kiezen? welke is de beste?

Naar wat ik heb begrepen is het beste (als je 30% nodig hebt) om rond de 70% te beginnen en rond de 40% te eindigen. De uitersten (<10% en >90%) zijn het slechtst voor een batterij. Lithium-ion batterijen houden ervan regelmatig deels opgeladen te worden. Tesla raadt aan om altijd (indien mogelijk) de auto aan de stekker te leggen. Dan kan de auto zelf ook de batterij op niveau houden. Ook voor langere perioden dat de auto stilstaat is het beste om hem aan de stekker te leggen.

Ik ben geen expert en het lijkt er sowieso op (uit testen van mensen op Amerikaans forum) dat de batterij(en) van Tesla bijzonder goed presteren en weinig degradatie vertonen. Dus ook als je de batterij gebruikt zoals je dat graag wilt/ uitkomt (en niet let op % e.d.), verwacht ik dat hij lang goed zal presteren.