Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is al jaren een probleem. Tesla heeft dit, in tegenstelling tot de Duitse merken, domweg niet goed op orde.
Terwijl dit toch geen 'rocket science' is. Wordt overigens voor een deel veroorzaakt doordat Tesla talloze wijzigingen doorvoert gedurende de lopende productie. De andere merken ontwerpen een 'modeljaar' en veranderen er vrijwel niks meer aan. Dan is het aanhouden van reservedelen makkelijker.

Zo is het inderdaad. Eerste regel van industriële productie is om de variantie beperkt te houden. Tesla doet daar niet aan mee en daar gaan ze een prijs voor betalen die nooit ophoudt groter te worden. Het feit dat bij de Model 3 na een paar duizend auto’s ook al ineens materialen veranderen stemt me niet optimistisch.
 
@dicktump De fietsende dame is weer op de been?
Voor zover ik weet wel. In eerste instantie leek er weinig aan de hand te zijn en zou ze puur voor controle naar het ziekenhuis gaan, maar ze heeft daar alsnog +/- een week gelegen. Mijn vriendin (die toen reed) heeft haar ook nog bezocht, maar Doetinchem is voor ons een uur rijden, dus je kunt er ook niet makkelijk telkens langs. Toen ze was ontslagen uit het ziekenhuis was er nog wel wat herstel nodig, maar het ging al wel veel beter.

Het was ook een bizarre situatie. De verkeerssituatie was duidelijk en verder heb je het gevoel alles onder controle te hebben (goede banden, nette rijsnelheid, goed opletten omdat je in de stad rijdt, etc.). En dan ineens in een fractie van een seconde heb je een aanrijding en beschadig je een persoon, vanuit je veilige coconnetje. Dat is echt heel naar.

Het vervelende is dat er, wat we begrepen en wat ook in het nieuwsartikel staat, iets van anderhalf jaar daarvoor nog een zebrapad lag (hoewel een zebrapad niet voor fietsers geldt). Een maand voor de aanrijding was er aan de overzijde van de weg ook een fietser aangereden en die is verongelukt. En er werd al gezegd dat er regelmatig bijna ongelukken gebeuren met fietsers. Als je dan als automobilist in Doetinchem woont en die situatie kent kun je er nog rekening mee houden, maar mijn vriendin heeft nooit de oude situatie gekend. Ik hoop echt dat ze dat gaan aanpassen, want fietsers gaan er duidelijk vanuit voorrang te krijgen op die plek, wat niet het geval is. Dan kunnen ze beter haaientanden plaatsen voor de automobilisten en misschien een drempel om duidelijk te maken dat dat een aparte situatie is waarbij je echt moet opletten. Dat scheelt een hoop letsel en levens, denk ik.

Beetje lang verhaal geworden, maar ik kan er nog steeds niet echt helemaal bij...

En wat is er anders aan de voorruit van een electrische Fiat 500 dan die van de fossiele versie vraag ik me dan weer af :confused:
Ja ik heb ook geen idee. Ik ben inmiddels zelf al op zoek gegaan naar onderdeelnummers, maar het is echt een ander nummer. De voorruit wordt ook gefabriceerd in Mexico. Ik vraag me ook af of ik 'm niet beter naar Carglass kan doen voor de voorruit, die zijn internationaal en hebben naar mijn gevoel toch wat meer kennis van hoe ze aan die dingen moeten komen dan een klein lokaal schadebedrijfje.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
@dicktump Ik heb mijn 500e bij Fiat dealer Haaker te Badhoevedorp gekocht. Niet direct naast de deur maar wellicht kunnen zij je verder helpen.
Thanks voor de tip. Morgen wil ik weer contact hebben met het schadebedrijf, dus afhankelijk van wat daar uit komt (dus of bekend is wanneer de voorruit nou komt) ga ik dat doen. Ik zou er geen moeite mee hebben om die ruit op een zaterdagje op te halen uit Badhoevedorp als het nodig is. Past wel in de Tesla :D
 
Ik zou gaan voor een X100D. Wij hebben een X90D en hebben een tijdje terug een XP100DL loaner gehad. Ik was zo blij toen ik zag dat we dat als loaner kregen, maar een kleine twee weken later vond ik het niet meer zo erg om hem terug te geven. Mijn frustratie was het grote acceleratieverschil tussen een redelijk volle batterij en een iets legere batterij. Bij alle Tesla's is het dat je het maximale vermogen hebt met een redelijk volle batterij (tussen 80% en 50% SOC dacht ik) en wat minder als de batterij leger is en bij die van ons merk je dat ook, maar doordat die algemeen wat trager is, is het verschil minder groot. Maar met die P100DL voelde ietsje trager meteen als heel traag aan en vanaf dat hij onder de 200 km zakte begon ik al te denken waar ik kon laden omdat hij te traag werd naar mijn gevoel. Kortom, zelfs als ik heel veel geld had, zou ik geen P100D(L) of P90D(L) kopen, maar een 100D (en dan daarnaast een nieuwe roadster :D)

Nog redenen waarom ik voor een nieuwe 100D zou kiezen: een beter rijbereik, dat vind ik toch wel heel belangrijk, zeker met een X die al snel wat meer verbruikt dan je hoopt en zeker als je wat van accelereren houdt, AP2, de 80 000 km garantie en de neerklapbare achterbank.

Ja, wat ik ook kies hij zal een AP2 moeten hebben, daar ben ik al uit. De keuze heeft zich dus een beetje verplaatst naar een X100D of een 2dehands XP100D.

Beste M-71

In feite is het eenvoudig.

Rationeel kies je voor een full electric. Proficiat.

Irrationeel kies je voor die versie die je het best ligt, financieel en gevoelsmatig.

Succes met je keuze.

Bedankt voor de replies! Ik ga het allemaal nog eens rustig bekijken en dan de knoop doorhakken. Momenteel heb ik een vrij leuke wagen waardoor het allemaal niet zo erg is dat het wat langer duurt...
Ik mag alleen niet in het straatje geraken van "zal ik anders nog effe langer wachten om te zien wat devolgende update brengt" ... want daar is moeilijk uit te geraken vrees ik dan ...
 
De prijs voor het verhuizen naar het bos op de Veluwe. Wanneer de spons tevoorschijn komt uit een van de vele verhuisdozen toch maar een wassen hahaha
2018-02-05_13-25-16.jpg
 
Thanks ! ik probeer via LinkedIn. Je zou echt schrik krijgen om nog met een Tesla te rijden - body part damage is echt langer wachten dan een nieuwe Tesla te kopen.
Orgineel schade geval was van September - kon nu pas hersteld worden

Intussen is Tesla EU actief geworden in het dossier en zou er nu vlug vooruitgang gemaakt moeten worden - als het positief is mogen we dit ook zeggen. Toch top van hun om even in dit dossier mee te kijken en direct actie te ondernemen
 
Ik kreeg net per mail van Tesla de bevestiging dat ze me toch de Signature Wall Connector kunnen opsturen ipv de kids auto omdat die nog niet besteld is geweest. Ik kom wel op een exchange list terecht, die krijgen pas levering na de kopers die origineel recht hadden op deze wall connector, levering is dan ook voorzien tegen het einde van het jaar. Maar hé, geen probleem hoor, alles beter dan die kids auto ;)
 
Ik vond het opvallend. Op weg naar mijn werk heb ik deze week twee keer een model X (twee keer een zwarte, toevallig iemand van hier?) op een trailer zien rijden vanaf de Ring A10 naar het SuC Amsterdam. Slechte week voor de Model X-en dacht ik nog, en vroeg me tegelijk af wat er aan de hand zou zijn, want het leek me iets van 2013 met die 12V accu problemen toen, maar niet meer van nu.

Enfin, gisterenavond rond 19:00 kom ik thuis uit mijn werk, nog 23 km typical range. Ik plug de oplaadkabel in en het laden staat standaard gescheduled om 23:00. Om 23:15 wilde ik naar bed gaan en iets triggerde me. Ik check mijn telefoon en verhip, hij is niet aan het laden. Maar erger nog, de app geeft aan dat de accu stijf leeg is, de typical range werd weergegeven met " ---". Oh, oh....ik naar de auto. Resetten, kabel er uit, kabel er weer in, UMC zelfs geprobeerd...niets. Tesla Support gebeld. Opnieuw resets geprobeerd, wel minutenlang de scrollwieltjes en rem ingedrukt. Nada. Scherm achter het stuur deed het wel, maar center console niet. Geen beweging meer in te krijgen. Issue doorgezet naar een diagnosis specialist in de VS. Die belde uiteindelijk om 01:00 terug. Maar ook van afstand was er niks meer te beginnen. Dus ik ben nu met een kopje koffie aan de eettafel in blijde verwachting van de wegsleepdienst. Zucht...

Het is wel apart trouwens. De app werkt gewoon, de auto reageert nog op de keyfob, het scherm achter het stuur werkt nog, maar de center console werkt niet en hij wil niet meer laden. Maar goed, ik zal wel horen wat er aan de hand is. Mijn grootste vrees is nu de auto weer heel lang kwijt te zijn, in dat opzicht brengt deze model X me nog niet veel geluk sinds september 2017. Playing hard to get deze blauwe dame, maar de liefde is inmiddels diepgeworteld en onomkeerbaar.
 
Ik vond het opvallend. Op weg naar mijn werk heb ik deze week twee keer een model X (twee keer een zwarte, toevallig iemand van hier?) op een trailer zien rijden vanaf de Ring A10 naar het SuC Amsterdam. Slechte week voor de Model X-en dacht ik nog, en vroeg me tegelijk af wat er aan de hand zou zijn, want het leek me iets van 2013 met die 12V accu problemen toen, maar niet meer van nu.
Wasn't me. Hopelijk komt het (finaal) goed met de jouwe!
 
Ik vond het opvallend. Op weg naar mijn werk heb ik deze week twee keer een model X (twee keer een zwarte, toevallig iemand van hier?) op een trailer zien rijden vanaf de Ring A10 naar het SuC Amsterdam. Slechte week voor de Model X-en dacht ik nog, en vroeg me tegelijk af wat er aan de hand zou zijn, want het leek me iets van 2013 met die 12V accu problemen toen, maar niet meer van nu.

Enfin, gisterenavond rond 19:00 kom ik thuis uit mijn werk, nog 23 km typical range. Ik plug de oplaadkabel in en het laden staat standaard gescheduled om 23:00. Om 23:15 wilde ik naar bed gaan en iets triggerde me. Ik check mijn telefoon en verhip, hij is niet aan het laden. Maar erger nog, de app geeft aan dat de accu stijf leeg is, de typical range werd weergegeven met " ---". Oh, oh....ik naar de auto. Resetten, kabel er uit, kabel er weer in, UMC zelfs geprobeerd...niets. Tesla Support gebeld. Opnieuw resets geprobeerd, wel minutenlang de scrollwieltjes en rem ingedrukt. Nada. Scherm achter het stuur deed het wel, maar center console niet. Geen beweging meer in te krijgen. Issue doorgezet naar een diagnosis specialist in de VS. Die belde uiteindelijk om 01:00 terug. Maar ook van afstand was er niks meer te beginnen. Dus ik ben nu met een kopje koffie aan de eettafel in blijde verwachting van de wegsleepdienst. Zucht...

Het is wel apart trouwens. De app werkt gewoon, de auto reageert nog op de keyfob, het scherm achter het stuur werkt nog, maar de center console werkt niet en hij wil niet meer laden. Maar goed, ik zal wel horen wat er aan de hand is. Mijn grootste vrees is nu de auto weer heel lang kwijt te zijn, in dat opzicht brengt deze model X me nog niet veel geluk sinds september 2017. Playing hard to get deze blauwe dame, maar de liefde is inmiddels diepgeworteld en onomkeerbaar.
Wat vervelend !!
Hadden begin van de week ook iets vreemd. Mijn vrouw stond met de X bij de manage met 28 km. Ze stapt in en rijdt 2M en toen sprong hij van 28 naar 8 km. Nogal hoog verbruik voor 2M :D
Op de manage maar voor de zekerheid 30 min op de rode stekker gezet.
 
Als de accu goed warm was toen ze hem parkeerde, en daarna tijd genoeg heeft gehad om flink af te koelen (tot bijna nulpunt met dit weer) dan zou dat het nadelig effect van de beschikbare range kunnen verklaren. Maar een klap van 20km is wel vrij flink idd
Dat of het BMS was niet goed gecalibreerd (keer van 100% naar bijna nul rijden kan geen kwaad).
Ik vermoed het laatste. Ondertussen leeg gereden en tot 100% geladen. Even in de gaten houden de komende weken.
 
Ik vermoed het laatste. Ondertussen leeg gereden en tot 100% geladen. Even in de gaten houden de komende weken.

Ik vond het opvallend. Op weg naar mijn werk heb ik deze week twee keer een model X (twee keer een zwarte, toevallig iemand van hier?) op een trailer zien rijden vanaf de Ring A10 naar het SuC Amsterdam. Slechte week voor de Model X-en dacht ik nog, en vroeg me tegelijk af wat er aan de hand zou zijn, want het leek me iets van 2013 met die 12V accu problemen toen, maar niet meer van nu.

Enfin, gisterenavond rond 19:00 kom ik thuis uit mijn werk, nog 23 km typical range. Ik plug de oplaadkabel in en het laden staat standaard gescheduled om 23:00. Om 23:15 wilde ik naar bed gaan en iets triggerde me. Ik check mijn telefoon en verhip, hij is niet aan het laden. Maar erger nog, de app geeft aan dat de accu stijf leeg is, de typical range werd weergegeven met " ---". Oh, oh....ik naar de auto. Resetten, kabel er uit, kabel er weer in, UMC zelfs geprobeerd...niets. Tesla Support gebeld. Opnieuw resets geprobeerd, wel minutenlang de scrollwieltjes en rem ingedrukt. Nada. Scherm achter het stuur deed het wel, maar center console niet. Geen beweging meer in te krijgen. Issue doorgezet naar een diagnosis specialist in de VS. Die belde uiteindelijk om 01:00 terug. Maar ook van afstand was er niks meer te beginnen. Dus ik ben nu met een kopje koffie aan de eettafel in blijde verwachting van de wegsleepdienst. Zucht...

Het is wel apart trouwens. De app werkt gewoon, de auto reageert nog op de keyfob, het scherm achter het stuur werkt nog, maar de center console werkt niet en hij wil niet meer laden. Maar goed, ik zal wel horen wat er aan de hand is. Mijn grootste vrees is nu de auto weer heel lang kwijt te zijn, in dat opzicht brengt deze model X me nog niet veel geluk sinds september 2017. Playing hard to get deze blauwe dame, maar de liefde is inmiddels diepgeworteld en onomkeerbaar.

Klinkt inderdaad als de BMS die niet helemaal OK is. Eerst proberen met 0-100% laden en ontladen, best ook een paar keer achter elkaar. Als dat niet voldoende is, is er waarschijnlijk een groter probleem met de BMS.

Veel succes! Hopelijk lost een range charge het op!
 
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp
Ik vond het opvallend. Op weg naar mijn werk heb ik deze week twee keer een model X (twee keer een zwarte, toevallig iemand van hier?) op een trailer zien rijden vanaf de Ring A10 naar het SuC Amsterdam. Slechte week voor de Model X-en dacht ik nog, en vroeg me tegelijk af wat er aan de hand zou zijn, want het leek me iets van 2013 met die 12V accu problemen toen, maar niet meer van nu.

Enfin, gisterenavond rond 19:00 kom ik thuis uit mijn werk, nog 23 km typical range. Ik plug de oplaadkabel in en het laden staat standaard gescheduled om 23:00. Om 23:15 wilde ik naar bed gaan en iets triggerde me. Ik check mijn telefoon en verhip, hij is niet aan het laden. Maar erger nog, de app geeft aan dat de accu stijf leeg is, de typical range werd weergegeven met " ---". Oh, oh....ik naar de auto. Resetten, kabel er uit, kabel er weer in, UMC zelfs geprobeerd...niets. Tesla Support gebeld. Opnieuw resets geprobeerd, wel minutenlang de scrollwieltjes en rem ingedrukt. Nada. Scherm achter het stuur deed het wel, maar center console niet. Geen beweging meer in te krijgen. Issue doorgezet naar een diagnosis specialist in de VS. Die belde uiteindelijk om 01:00 terug. Maar ook van afstand was er niks meer te beginnen. Dus ik ben nu met een kopje koffie aan de eettafel in blijde verwachting van de wegsleepdienst. Zucht...

Het is wel apart trouwens. De app werkt gewoon, de auto reageert nog op de keyfob, het scherm achter het stuur werkt nog, maar de center console werkt niet en hij wil niet meer laden. Maar goed, ik zal wel horen wat er aan de hand is. Mijn grootste vrees is nu de auto weer heel lang kwijt te zijn, in dat opzicht brengt deze model X me nog niet veel geluk sinds september 2017. Playing hard to get deze blauwe dame, maar de liefde is inmiddels diepgeworteld en onomkeerbaar.
Zuur verhaal,
Sterkte met de afhandeling, bij ophalen met flatbed krijg je meestal geen Tesla als vervanger...