Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Wie binnen Europa krijgt het eerst z'n S (-sen) ????
Wie binnen de Benelux en zo... ???

En zou Tesla een geen evenement of zo van maken als die eersten afgeleverd worden (en uit de assemblage in Tilburg rollen)?

Iemand enig idee???

Mijn inschatting is dat Tesla er een grote show van zal maken, naar Amerikaans model.
Europa is belangrijk voor hen, en ze zullen veel 'exposure' willen.
 
Het valt mij op dat zo weinig onder ons zich werkelijk hebben verdiept in de fiscale voordelen voor electrisch vervoer voordat men overgaat tot aanschaf. Als ondernemer bekijk je toch hoe voor jouw bedrijf het financieel plaatje het gunstigst uitpakt?
Hier enige info van de overheid, http://www.agentschapnl.nl/sites/default/files/bijlagen/WKS%20nr-31305-181%202010-07-15%20brief%20TK%20Voortgang%20Plan%20van%20%20Aanpak%20ER_tcm24-340758.pdf

En ook deze nog, Elektrisch vervoer | Agentschap NL

In deze,Elektrisch aangedreven voertuig | Agentschap NL staan de code (F2041) voor aanmelden Laadpalen.
 
Last edited:
@Texla: een jaar of 4 a 5 geleden las ik voor het eerst over de Model S. Toen was het vooral nog toekomst muziek, maar ik vond het vooral een heel fraaie auto. Op dat moment was ik in loondienst. Ik was de auto min of meer vergeten, totdat een collega van mij die ook regelmatig op dit forum post mij vertelde dat hij een Model S gereserveerd had. Kort daarna heb ik ook gereserveerd, niet in de laatste plaats omdat ik het een gave, innovatieve auto vind. En het zou hypocriet zijn om te zeggen dat de fiscale voordelen mij niet over de streep hebben getrokken, en ik ben m.i. dan ook prima op de hoogte van de fiscale voordelen van de auto (inmiddels ben ik zzp-er, en dus niet meer in loondienst), maar ik vind het bovenal een geweldige auto. Dat de fiscale voordelen ook opgaan voor de laadpaal (onder bepaalde voorwaarden), dat was voor mij tot nu toe van secundair belang en ik had eerder begrepen dat dit niet voor de laadpaal van kracht was. Om nu te concluderen dat zo weinig onder ons zich werkelijk verdiept hebben in de fiscale voordelen voor electrisch vervoer is mij wat te kort door de bocht is; een conclusie die ik voor mijzelf in elk geval niet herken en die ik ook niet terugzie bij de reacties van andere forumleden. In tegendeel, in denk dat hier veel gesproken is over het feit dat we allemaal best groen willen zijn, maar dat de fiscale voordelen toch de belangrijkste drijfveer zijn.

Desalniettemin bedankt voor de link naar de F2041 code, die zal ik zeker nog gebruiken.
 
Ben ook blij met de link F2041 code.

Zit me nu te verdiepen in laadpalen in boek Mennekes die ik van elektricien heb gekregen. Wil liefst duolader onder carport die ook nog beetje fraai is om te zien. Dat gaat lastig worden....

Zo klein als in USA is hier (nog) niet. Lijkt me het handigst voor allen dat Tesla op korte termijn deal gaat sluiten met een fabrikant. Zo hoeven we afzonderlijk niet alles uit te gaan zoeken en zijn alle partijen tevreden. Graag ook aandacht voor vormgeving/design.

Enige communicatie hierover vanuit Tesla is zeer wenselijk, dan weten we waar we aan toe zijn.

Had verwacht (toegezegd) vorige week te mogen configureren, maar helaas. Hoop dan toch echt deze week (Sig 347).

Zal wel op verkeerde forum zitten over vraag ' laden' , maar hou 't op het hoofdforum...
 
Ben ook blij met de link F2041 code.

Zit me nu te verdiepen in laadpalen in boek Mennekes die ik van elektricien heb gekregen. Wil liefst duolader onder carport die ook nog beetje fraai is om te zien. Dat gaat lastig worden....

Zo klein als in USA is hier (nog) niet. Lijkt me het handigst voor allen dat Tesla op korte termijn deal gaat sluiten met een fabrikant. Zo hoeven we afzonderlijk niet alles uit te gaan zoeken en zijn alle partijen tevreden. Graag ook aandacht voor vormgeving/design.

Enige communicatie hierover vanuit Tesla is zeer wenselijk, dan weten we waar we aan toe zijn.

Had verwacht (toegezegd) vorige week te mogen configureren, maar helaas. Hoop dan toch echt deze week (Sig 347).

Zal wel op verkeerde forum zitten over vraag ' laden' , maar hou 't op het hoofdforum...

Begreep in Antwerpen dat je helemaal geen laadpaal nodig hebt. Gewoon een 3 fase stopcontact is genoeg.
 
Begreep in Antwerpen dat je helemaal geen laadpaal nodig hebt. Gewoon een 3 fase stopcontact is genoeg.

In principe kan het goed via een gewoon 3-fase stopcontact. Maar het heeft wel nadelen. Ik heb zelf een half jaar lang via een gewoon stopcontact opgeladen, totdat-ie keer doorbrandde. Er gaat erg veel stroom doorheen en als je dan een keertje de stekker niet stevig aanduwt, kan het ding te heet worden. Bij mij bleven de gevolgen gelukkig beperkt tot een gesmolten stopcontact en stekker van de oplaadkabel. Nu heb ik een laadpaal en dat voelt een stuk degelijker en veiliger aan. Bovendien kan ik daar de laadkabel gewoon in laten zitten (alleen koppelen en ontkoppelen aan de auto). Dat is het andere voordeel: minder handelingen dan met een losse kabel die je thuis gebruikt en ook overal mee naar toe neemt.
 
jm71: Ik heb het niet persoonlijk bedoeld, maar blijkbaar vat je het wel zo op! Als je het hele forum eens terug leest komt er geregeld een vraag over de fiscale voordelen naar boven en niet alleen op het forum ook daar buiten weet men de juiste informatie moeilijk te vinden. En dat valt me tegen, ook bij andere miljeu vriendelijke aankopen blijkt men niet de juiste informatie weten te vinden. Dus vandaar dat ik dat zo heb verwoord.

De wereld is groter als dit forum en ik rij nu bijna 2 1/2 jaar Tesla en dan krijg je onderweg ook allerlei vragen dus ook over het fiscale voordeel.

SIG116: En inderdaad een 3 fase stekker is voldoende voor het laden van model S, Laadpaal heeft men niet nodig is ook al eerder besproken hier op het forum. Maar men is natuurlijk vrij om toch zo'n duur kastje aan te schaffen!
Ja je moet natuurlijk wel je installatie en je bedrading voor het vermogen laten aanpassen. Maar daar is ook al genoeg over gezegd hier op het forum, dikke draden gebruiken min 6 mm2 kan nooit geen kwaad.
 
In principe kan het goed via een gewoon 3-fase stopcontact. Maar het heeft wel nadelen. Ik heb zelf een half jaar lang via een gewoon stopcontact opgeladen, totdat-ie keer doorbrandde. Er gaat erg veel stroom doorheen en als je dan een keertje de stekker niet stevig aanduwt, kan het ding te heet worden. Bij mij bleven de gevolgen gelukkig beperkt tot een gesmolten stopcontact en stekker van de oplaadkabel. Nu heb ik een laadpaal en dat voelt een stuk degelijker en veiliger aan. Bovendien kan ik daar de laadkabel gewoon in laten zitten (alleen koppelen en ontkoppelen aan de auto). Dat is het andere voordeel: minder handelingen dan met een losse kabel die je thuis gebruikt en ook overal mee naar toe neemt.
Was dat wel een krachtstopcontact dan?

cee-stopcontacten-5-polig.jpg
 
Last edited:
Beste,

Momenteel bezitten wij een tesla roadster en is een model s in aantocht. De achterbanden van de roadster zijn zo goed als weg en daarom vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft om deze banden erop te zetten ipv de 'LTS' versie die door Tesla aangeboden kan worden. Reden is uiteraard het grote prijsverschil (prijs gekregen van Tesla van 239eur excl BTW per band)
 
LuckyLuke: voor het Agentschap wel want er staat geen beschrijving bij van wat er in het kastje minimaal moet zitten, je moet er een electrische auto aan op kunnen laden!
Alle werkzaamheden nodig voor het installeren van een laad installatie vallen onder code F2041.
 
Das mooi, hoe had je exact de vraag gesteld? Ga dan denk ik ook zo'n brief schrijven, dan heb ik persoonlijk antwoord mocht er eens moeilijk over gedaan worden in een later stadium.

@fmda; mijn inhoud van de brief is als volgt:

--- begin brief inhoud ----
Geachte inspecteur,

Ik ben voornemend om zakelijk een elektrische auto aan te schaffen, tw. Tesla Model S. Hiervoor zal ik op mijn eigen terrein bij mijn prive-woning een laadpaal gaan laten plaatsen. Deze laadpaal wordt uitsluitend gebruikt voor het opladen van de elektrische auto.

Ik zou graag willen weten of de volgende kosten als zakelijke kosten aangemerkt kunnen worden:
- aanschaf en installatie laadpaal
- kosten voor aanpassing meterkast in privé woning i.v.m. aansluiting van de laadpaal
- extra kosten voor vastrecht ivm het ophogen van de aansluitwaarde van de woning (het betreft het verschil in kosten tussen de standaard aansluiting en de benodigde aansluiting voor de laadpaal)
- de extra kosten aan stroom welke nodig is om de auto op te laden (de laadpaal krijgt een eigen kWh-meter of zelfs een digitale aansluiting, waardoor de kosten expliciet worden geadministreerd)

Ik hoor graag uw standpunt in deze. Voor eventuele informatie of meer duidelijkheid kunt u mij bereiken op ...... (mob. nummer) of ...... (mailadres).

Met vriendelijke groet,


naam briefschrijver
naam bedrijf

---- einde brief inhoud -------

ps. voor de duidelijkheid, ik ben verder niet gebeld of gemaild door de belastingdienst.

- - - Updated - - -

Vergeet verder niet dat je voor de kosten van de laadpaal en de installatiekosten (dus ook het werk daarvoor in de meterkast) een Milieu Investering Aftrek-aanvraag (MIA) kunt indienen, net als voor de auto zelf. Dus 36% extra afschrijving en de investering zelf meteen al voor 75% afschrijven in het eerste jaar.

Ik vind dit trouwens wel een leuke zin van de belastinginspecteur: ''... en de kosten met betrekking tot het stroomverbruik van de auto.'' Dat is een heel breed begrip. Ik heb zelf zonnepanelen op mijn huis en heb die - yep, zonder overleg met de inspecteur maar wel na advisering door mijn accountant - opgevoerd als zakelijke investering, met EIA-aftrek, omdat ik kan aantonen dat elke kWh die daarmee wordt opgewekt wordt gebruikt voor de zakelijke elektrische auto (op dit moment een andere EV, straks de Model S). Ik hoor uiteindelijk wel of het goed wordt gevonden (áls er ik ooit iets van hoor).

Hieronder nog even de tekst van www.agentschapnl.nl voor o.a. laadpalen en andere milieuvriendelijke zaken, over wat wel en wat niet voor VAMIL/MIA in aanmerking komt (vooral vette tekst van belang):

Kosten in aanmerking

Wel in aanmerking


  • alle aanschaf- en voortbrengingskosten die toe te rekenen zijn aan het bedrijfsmiddel voor zover niet uitgesloten in de omschrijving van het bedrijfsmiddel in de Milieulijst;
  • kosten voor onderdelen die technisch noodzakelijk zijn voor en uitsluitend dienstbaar zijn aan deze bedrijfsmiddelen en daarom geen zelfstandige betekenis hebben. Voorbeelden hiervan zijn leidingen, appendages en meet- en regelapparatuur;
  • het totaal aan investeringen in bedrijfsmiddelen of onderdelen daarvan komt per jaar per belastingplichtige voor niet meer dan €25 miljoen in aanmerking voor Mia/Vamil;
  • kosten voor het aanpassen van een bedrijfsmiddel mits het “aangepaste bedrijfsmiddel” voldoet aan de eisen van de Milieulijst;
  • kosten voor het vervangen van een versleten of defect bedrijfsmiddel, mits dit een verbetering van het milieu of het dierwelzijn oplevert. Dit betekent dat vervanging van een apparaat of een onderdeel van een apparaat een verlaging van de emissie, een vergroting van de waterbesparing, afvalpreventie of dierwelzijn tot gevolg moet hebben.

Niet in aanmerking


  • onderhoudskosten;
  • kosten die betrekking hebben op grond, woonhuizen, vaartuigen voor representatieve doeleinden, dieren, effecten, vorderingen, goodwill, vergunningen (leges), ontheffingen, concessies en andere dispensaties van publiekrechtelijke aard;
  • de aanschaf van bedrijfsmiddelen die al eerder door een ander zijn gebruikt (kosten die worden gemaakt voor het installeren/gebruiksklaar maken van het tweedehandse bedrijfsmiddel mogen wel gemeld worden);
  • bedrijfsmiddelen waarvan de investeringskosten minder dan € 450 bedragen;
  • investeringen van in totaal minder dan € 2.300 per jaar komen wel voor Vamil, maar niet voor MIA in aanmerking;
  • investeringen waarvan na 1 jaar na de datum van opdracht minder dan 25% van het investeringsbedrag is betaald (meer informatie bij uw belastinginspecteur).
 
Was dat wel een krachtstopcontact dan?

cee-stopcontacten-5-polig.jpg

Eh, nope...

92Buitenstopcontact02.JPG


... maar wel aangelegd door een elektricien, ik ga er niet zelf aan knutselen :wink:


investeringen van in totaal minder dan € 2.300 per jaar komen wel voor Vamil, maar niet voor MIA in aanmerking

Dit wist ik nog niet. Ik heb voor een laadpaal van zo'n €1000 namelijk een MIA-aanvraag ingediend. Het grappige is dat die gewoon door Agentschap NL is goedgekeurd. Ach, dan laat ik hem maar terzijde liggen bij de belastingaangifte. We praten ook maar over €72 minder vennootschapsbelasting.
 
Volgens mij moeten de individuele aankopen meer dan 450 zijn, en de aankopen tezamen moeten minstens 2300 euro zijn om in aanmerking te komen voor investeringsaftrek (KIA of MIA). In het jaar waarin je de aanschaf van de Model S zelf ook als investeringsaftrek opvoert kom je samen met de laadpaal van boven de 450 euro dus dik boven die 2300 euro uit. Zolang je dus maar meer dan 450 euro uitgeeft aan de laadpaal zelf. Er wordt ook gesproken van 'investeringen van in totaal...'. Dit pas ik zelf ook zo toe bij normale investeringen door de jaren heen.
Samengevat is het dus best begrijpelijk dat je MIA aanvraag van 1000 euro is goedgekeurd, al zul je over het hele jaar moeten kunnen aantonen dat je samen met andere milieu investeringen (zoals je Model S) de 2300 euro overschrijdt.
 
Beste,

Momenteel bezitten wij een tesla roadster en is een model s in aantocht. De achterbanden van de roadster zijn zo goed als weg en daarom vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft om deze banden erop te zetten ipv de 'LTS' versie die door Tesla aangeboden kan worden. Reden is uiteraard het grote prijsverschil (prijs gekregen van Tesla van 239eur excl BTW per band)

beter hier eens vragen
standard tires on 2.5