Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Het blijkt dat in Gent fietsers Tesla's niet horen en dan onzacht in aanraking komen met mekaar.
<flauw>Dat die fietsers met elkaar botsen....Zitten te bewonderd naar de Tesla te kijken natuurlijk</>

Is er iets specifiek aan Gent dan ? Ik heb in Amsterdam nog nooit een fietser tegen me aan gehad, en er zijn er toch behoorlijk veel.
 
  • Funny
Reactions: HWS and pvkeep
Het is wat met dat ontbreken van geluid. Fietsers zijn daar idd niet op ‘afgericht’.
Nu kunnen we wachten op een situatie waarin overige weggebruikers ook alert worden op elektrisch aangedreven voertuigen, maar ondertussen komen er toch gevaarlijke situaties voor. Die ook de elegantie waar het zoeven met de Tesla mee gepaard gaat, enigszins teniet doen.

Ik rij naar mijn werk gedeeltelijk over een 60km-weg die ook druk wordt befietst.
En merkte zo nu en dan dat mijn passeren verrassend bleek voor fietsers.

Ik heb me bij AliExpress een heuse, kloeke bel aangeschaft. Die heb ik onder de frunk-afdekking geplaatst (alles leek er op voorbereid) en met een snoerloos knopje onder op de middenconsole klinkt er nu een heldere ‘ting’ als ik fietsers achterop rij die wat links rijden.

Het effect is Wunderschön. :)
 
Het is wat met dat ontbreken van geluid. Fietsers zijn daar idd niet op ‘afgericht’.
Nu kunnen we wachten op een situatie waarin overige weggebruikers ook alert worden op elektrisch aangedreven voertuigen, maar ondertussen komen er toch gevaarlijke situaties voor. Die ook de elegantie waar het zoeven met de Tesla mee gepaard gaat, enigszins teniet doen.

Ik rij naar mijn werk gedeeltelijk over een 60km-weg die ook druk wordt befietst.
En merkte zo nu en dan dat mijn passeren verrassend bleek voor fietsers.

Ik heb me bij AliExpress een heuse, kloeke bel aangeschaft. Die heb ik onder de frunk-afdekking geplaatst (alles leek er op voorbereid) en met een snoerloos knopje onder op de middenconsole klinkt er nu een heldere ‘ting’ als ik fietsers achterop rij die wat links rijden.

Het effect is Wunderschön. :)

Mooie oplossing. Overigens rijd je op een 60 km/weg niet altijd 60 maar meestal wel harder dan 20 km/uur dus daar doelt de EU kennelijk niet op.
 
Het is wat met dat ontbreken van geluid. Fietsers zijn daar idd niet op ‘afgericht’.
Nu kunnen we wachten op een situatie waarin overige weggebruikers ook alert worden op elektrisch aangedreven voertuigen, maar ondertussen komen er toch gevaarlijke situaties voor. Die ook de elegantie waar het zoeven met de Tesla mee gepaard gaat, enigszins teniet doen.

Ik rij naar mijn werk gedeeltelijk over een 60km-weg die ook druk wordt befietst.
En merkte zo nu en dan dat mijn passeren verrassend bleek voor fietsers.

Ik heb me bij AliExpress een heuse, kloeke bel aangeschaft. Die heb ik onder de frunk-afdekking geplaatst (alles leek er op voorbereid) en met een snoerloos knopje onder op de middenconsole klinkt er nu een heldere ‘ting’ als ik fietsers achterop rij die wat links rijden.

Het effect is Wunderschön. :)
Wat is nieuw?
Mijn mp3 draadloze deurbel komt wat dichter bij de bron vandaan:

Wholesale Product Snapshot Product name is MP3 doorbell wireless door bell Chimes with 200m remote control waterproof doorbell button, Black door bell (€ 21 ofzo, incl verzending)

Dit model gekozen vanwege forse batterijen die er in gaan (4x C cel in de deurbel en 2x AAA cel in het zendertje).

Om tot een beetje zinvol volume te komen, heb ik er een losse speaker op moeten aansluiten.
UT8kaCsXeBbXXagOFbX1.jpg
 
Ik snap het probleem met fietsers/voetgangers niet zo en elektrische auto's. De helft van de bevolking fietst en loopt tegenwoordig met oordopjes in met harde muziek, of al bellend. Dan hoor je toch bijna niks aankomen?

Daarnaast, de Prius was ook aardig stil. Dit is iets dat al 10+ jaar bestaat. Ik zie meer heil in een oplossing als natuurlijke selectie dan dat we elektrische auto's lawaai gaan laten maken.

Of beter gezegd: ik heb gewoon het gevoel dat mensen aan het klagen zijn om helemaal niks. Het is nou eenmaal leuk om te zoeken naar argumenten om de vooruitgang te stoppen...
 
Ik snap het probleem met fietsers/voetgangers niet zo en elektrische auto's. De helft van de bevolking fietst en loopt tegenwoordig met oordopjes in met harde muziek, of al bellend. Dan hoor je toch bijna niks aankomen?

Daarnaast, de Prius was ook aardig stil. Dit is iets dat al 10+ jaar bestaat. Ik zie meer heil in een oplossing als natuurlijke selectie dan dat we elektrische auto's lawaai gaan laten maken.

Of beter gezegd: ik heb gewoon het gevoel dat mensen aan het klagen zijn om helemaal niks. Het is nou eenmaal leuk om te zoeken naar argumenten om de vooruitgang te stoppen...

Helemaal eens. Dan zou er ook iets bedacht moeten worden voor mensen die slecht zien / blind zijn. Zullen we dan alle voertuigen (EN fietsers) voorzien van een sirene? Kijken of men daar blij van wordt. Een moderne benzine motor hoor je ook niet aankomen bij lage snelheden.

Mensen moeten gewoon leren dat ze opletten als ze zich in het verkeer mengen. Is niet moeilijk, maar tegenwoordig wordt voor alles een oplossing gezocht zodat de mensen zelf niet hoeven aan te passen.
 
  • Like
Reactions: SeBsZ
Ik snap het probleem met fietsers/voetgangers niet zo en elektrische auto's. De helft van de bevolking fietst en loopt tegenwoordig met oordopjes in met harde muziek, of al bellend. Dan hoor je toch bijna niks aankomen?

Daarnaast, de Prius was ook aardig stil. Dit is iets dat al 10+ jaar bestaat. Ik zie meer heil in een oplossing als natuurlijke selectie dan dat we elektrische auto's lawaai gaan laten maken.

Of beter gezegd: ik heb gewoon het gevoel dat mensen aan het klagen zijn om helemaal niks. Het is nou eenmaal leuk om te zoeken naar argumenten om de vooruitgang te stoppen...
Gaat om het (te veel) gehanteerde grondbeginsel dat het altijd aan een ander ligt. Er zijn genoeg andere medeweggebruikers die ook geen geluid maken.
 
ik begrijp het als volgt: dat vanaf 2021 ook de bestaande elektrische auto's een geluid moeten maken. Wordt achteraf inbouwen dan.

Zolang bestaande auto's met koevangers die bottenbrekers niet hoeven te laten verwijderen, hoeven wij geen geluid op onze bestaande auto's te laten aanbrengen. Elektrische auto's die hard genoeg rijden om letsel te kunnen toebrengen maken genoeg geluid met hun bandengeruis.

Zag pas geleden op de snelweg trouwens een (F)outlander met zo'n cowbar voorop. Toen die auto een paar jaar geleden werd gebouwd, was dat al verboden, dus die is er illegaal opgezet. Het zag er trouwens potsierlijk uit.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN