Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik probeer het ook continue rooskleurig voor mijzelf uit te rekenen, maar ik zie ook het verschil van 2.8k niet.

10k minder uitgeven betekend dat je gewoon alsnog bespaard. Nu zeg ik niet dat ik wil besparen, maar 3 jaar geleden toen ik de reservering maakte was er geen performance versie en was ik ook al weg van de Model S. Nu 3 jaar later nog steeds.

Afijn, ik ben er uit, het wordt een Non-P85kWh, snel zat en als ik écht snel wil jat ik de Roadster van mijn collega of pak ik de motor.

Wido,
Heb jij nog niet finalized dan?
Ik heb het zojuist gedaan, zwarte 85 non P, zwart leer, piano zwart dashboard, 19" , pano etc.
Best zwart dus, wilde eerst tan leer, maar dat wilde m'n vrouw niet.
Mijn status: "Wij bereiden uw administratie", doet me denken aan hoe Oracle zijn US forms naar het Nederlands vertaald :biggrin:
 
Last edited:
Wido,
Heb jij nog niet finalized dan?
Ik heb het zojuist gedaan, zwarte 85 non P, zwart leer, piano zwart dashboard, 19" , pano etc.
Best zwart dus, wilde eerst tan leer, maar dat wilde m'n vrouw niet.
Mijn status: "Wij bereiden uw administratie", doet me denken aan hoe Oracle zijn US forms naar het Nederlands vertaald :biggrin:
Nee, helaas nog niet. Mijn jaarcijfers 2012 zijn er vanwege wat gerommel nog niet, dus ik kan de lease nog niet rond krijgen.

Voor de geïnteresseerden: Interview Wido den Hollander: Je hebt geluk nodig | ISPam.nl (Zie het kopje Rechtsgang).
 
Ik probeer het ook continue rooskleurig voor mijzelf uit te rekenen, maar ik zie ook het verschil van 2.8k niet.

10k minder uitgeven betekend dat je gewoon alsnog bespaard. Nu zeg ik niet dat ik wil besparen, maar 3 jaar geleden toen ik de reservering maakte was er geen performance versie en was ik ook al weg van de Model S. Nu 3 jaar later nog steeds.

Afijn, ik ben er uit, het wordt een Non-P85kWh, snel zat en als ik écht snel wil jat ik de Roadster van mijn collega of pak ik de motor.

Ik heb op dit forum ook wel eens iemand horen zeggen dat die 10K (of hoeveel het uiteindelijk ook is) op een ton ook niet zo heel veel meer uitmaakt, en daar zit natuurlijk een kern van waarheid in. Maar het is plussen en minnen, en wat bij mij ook meespeelt is dat ik het nu (non-perf) red zonder financiering, en anders moet ik als relatief beginnende zzp-er bij een lease-maatschappij of een bank met balansen en V&W rekeningen over de laatste jaren aan komen om maar te bewijzen dat ik het krediet waard ben. En al heb ik prima gedraaid sinds ik begonnen ben, ik doe het liever zonder financiering.
 
Als ik zoiets lees ben ik blij dat ik zelfstandig ben blijven opereren toen ik voor de keuze stond, inmiddels weliswaar met een bulk aan geoutsourcete activiteiten maar gelukkig zonder personeel/vennoten.

Ontopic: smaken en meningen verschillen gelukkig, ieder heeft zijn eigen afwegingen waarom hij een bepaalde kleur of optie kiest.
Als ik op de lijst van Nederlandse P's kijk dan is ongeveer 1/3 performance, waarvan ongeveer 1/3 de 19" kiest. De Sig's zijn bijna allemaal performance en 21"

Vind de discussie of een performance zijn vermogen wel kwijt krijgt op 19" ook vreemd, want het enige wat banden met een lage wanghoogte opleveren is iets minder flexen cq een wat betere grip in bochten. Voor rechtuit optrekken zal het verschil nauwelijks merkbaar zijn, de staat vd banden (en compound) zal hier veel meer invloed hebben. Hotrod/F1 banden hebben ook een grote wanghoogte.
Ik neem zelf wel de performance versie (zonder plus) met 19", om eerst eens de kat uit de boom te kijken. De upgrade naar 20 of 21" is snel gemaakt, en ik verwacht dat er tzt ook nog wel wat door 3rd party's ontwikkeld gaat worden op gebied van de ophanging.
 
Onze MTB club, waar ik reeds 10jaar lid van ben, noemt "just Ridin".Just Ridin
ik heb alvast een slogan bedacht om op de auto te plaatsen. en nu maar hopen dat ze over de brug komen met sponsoring:biggrin:
Just ridin on Sun.jpg
 
Iedereen maakt zijn eigen rekensommetje en zijn eigen afweging. Ik kom alleen niet op jouw cijfers. Als je een performance en een niet performance verder helemaal hetzelfde aankleedt kom ik op een verschil van zo'n 11K (performance is 14K duurder maar heeft al lederen bekleding en luchtvering). BTW teruggave pas je op beide alternatieven toe en maakt het verschil m.i. niet zoveel kleiner als jij beweert. Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek is gemaximeerd op 15400, dus daar heb je op een goedkopere variant relatief meer profijt van dan op een duurdere variant. De 136% aftrek is inclusief MIA. Hoe meer je het eerste jaar afschrijft, hoe minder er overblijft de jaren erna. Het is maar een kwestie van liquiditeit, maar over 5 jaar schrijft iedereen hetzelfde percentage af. Als ik alles doorreken kom ik uiteindelijk op een verschil van ruim 7k uit waar jij praat over 2,8k. Ik heb het gevoel dat je de performance iets te positief doorrekent om het te rechtvaardigen. Dat herken ik wel, dat heb ik namelijk zelf ook steeds gedaan om mezelf ervan te overtuigen om voor de performance te gaan, wat mij uiteindelijk niet gelukt is. Maar nogmaals, iedereen zijn eigen keuze, het is in elk geval een feit dat de prijsverschillen uiteindelijk een stuk minder zijn dan zoals het bij aanschaf lijkt, maar jouw sommetje lijkt me iets te rooskleurig, waarbij ik ook niet geloof dat de restwaarde een grote rol gaat spelen. Laten we over 4 a 5 jaar eerst maar eens kijken wat we uberhaupt nog voor deze auto's krijgen. Als de EV evolutie doorzet hebben we dan misschien wel veel efficiëntere accu's tegen veel lagere kosten, en wil geen hond die performance van jou nog kopen. Ik zelf schrijf dit beestje af tot nul, kan het ook niet tegenvallen.

EDIT:

Ik had hier eerder vandaag de som hier nog een keer nagerekend, maar ben er daarna op gewezen dat ik er ten onrechte vanuit ging dat de Performance standaard 21 inch wielen heeft. Dat blijkt dus niet zo te zijn, en dat betekent een extra verschil van € 3700.

----

Voor een particulier is het prijsverschil tussen een identiek uitgeruste Performance en Non-Performance - met 21 inch velgen, lederen bekleding en luchtvering - dus € 11.200, inderdaad een erg fors bedrag voor die extra acceleratie (en de mogelijkheid een spoiler en donkergrijze velgen te kiezen).

Voor de ondernemer is het verschil een stuk minder: € 4200. Ik heb gerekend met verrekening van 21% BTW, en verder met 100% afschrijving (waarvan met de Vamil-regeling zelfs 75% in het eerste jaar!) en nog eens 36% extra via de Milieu-Investeringsaftrek (MIA). Ik had bewust de Kleinschaligheids Investeringsaftrek (KIA) van 28,5% niet meegerekend, want die is gemaximeerd en biedt dus geen voordeel voor de extra investering voor de Performance. Ik ben uitgegaan van een vennootschapsbelasting van 20% en een dividendbelasting van 25% over het restant. Gecombineerd is dat een belastingdruk van 40%.

Iedereen hier verdient zelf zijn centen, dus ieder beslist voor zichzelf of het die meerprijs van € 4200 waard is.

Dan hebben we nog de hogere restwaarde. Het argument dat we nog moeten zien hoeveel restwaarde er overblijft bij een Model S, is volgens mij niet relevant. Want zelfs als de Model S zijn waarde niet goed vasthoudt, bijvoorbeeld door snelle technologische ontwikkelingen, dan nog houdt een Performance meer waarde vast dan een non-Performance, zelfs al is het uiteindelijke misschien maar € 500 of € 1.000.

Uiteraard is er nog wel wat tegen mijn berekening in te brengen. Bijvoorbeeld dat het belastingvoordeel in eerste instantie maar 20% is (de vennootschapsbelasting) en niet 40% (met ook de dividendbelasting erbij) omdat de dividendbelasting pas wordt geheven als er geld vanuit het bedrijf naar privé wordt uitgekeerd. En dat kan soms nog wel eens twintig, dertig jaar of langer op zich laten wachten. Maar ooit zal het een keer gebeuren, en dan is er alsnog sprake van een gecombineerde belasting van 40% en komt dat voordeel van die extra aftrekpost er alsnog. Wie liever niet verder dan een paar jaar vooruit kijkt, kan rekenen met 20% en dan kom je als ondernemer uit op een netto meerprijs van een Performance ten opzichte van een vergelijkbaar uitgeruste non-Performance van € 6.700.
 
Last edited:
Ik ben vooralsnog 'lichtjes' geïnteresseerd in de Tesla S en volg al een tijdje deze thread. Eer ik 100.000 gazetten op tafel leg had ik toch graag eerst een grote vraag beantwoord gezien: wanneer kan ik de garantie van 4 of 8 jaar op de batterij inroepen? Als de batterij helemaal kapot is of als ze in laadcapacaciteit verminderd is en na hoeveel vermindering precies? Ik heb een robotmaaier die met een spiksplinternieuwe litium-batterij van 360 euro 3 uren rijdt, na één jaar nog 1 uur en nu de batterij twee jaar oud is houdt ze het na 30 minuten al voor bekeken.
Weet iemand hoe dat zit met de degr batterijen van de Tesla?

- - - Updated - - -

Weet iemand hoe dat zit met de degradatie van de laadcapaciteit van de Tesla?
 
Ik ben vooralsnog 'lichtjes' geïnteresseerd in de Tesla S en volg al een tijdje deze thread. Eer ik 100.000 gazetten op tafel leg had ik toch graag eerst een grote vraag beantwoord gezien: wanneer kan ik de garantie van 4 of 8 jaar op de batterij inroepen? Als de batterij helemaal kapot is of als ze in laadcapacaciteit verminderd is en na hoeveel vermindering precies? Ik heb een robotmaaier die met een spiksplinternieuwe litium-batterij van 360 euro 3 uren rijdt, na één jaar nog 1 uur en nu de batterij twee jaar oud is houdt ze het na 30 minuten al voor bekeken.
Weet iemand hoe dat zit met de degr batterijen van de Tesla?

- - - Updated - - -

Weet iemand hoe dat zit met de degradatie van de laadcapaciteit van de Tesla?
Welkom,
Ik denk dat u de eerste, "lichtjes" geintresserde bent op dit forum. al de anderen zijn "maniacs"
bij ons zijn het trouwens 100.000 galetten die je op tafel moet leggen!
binnen 8 jaar zal ik het u met zekerheid weten te vertellen hoe het met de batterij gaat. Verder zullen alleen de eerste roadster eigenaars hierover iets zinnigs kunnen vertellen.
 
@Right_Said_Fred...ik heb je post niet eens helemaal gelezen, maar het begint al met een vergissing. In de EU zitten de 21" wielen niet standaard op de performance. Toen in december de prijzen voor de EU bekend werden was daar ook een hoop consternatie over...

Hmm, da's erg slordig van me. Ik heb zelf een Signature en daar zijn de 21 inch standaard, misschien dat ik daarom dat idee had. Het scheelt inderdaad wel een slok op een borrel als particulier, dan wordt het prijsverschil een stuk forser. Ik heb mijn post gecorrigeerd.
 
Last edited:
Ik ben vooralsnog 'lichtjes' geïnteresseerd in de Tesla S en volg al een tijdje deze thread. Eer ik 100.000 gazetten op tafel leg had ik toch graag eerst een grote vraag beantwoord gezien: wanneer kan ik de garantie van 4 of 8 jaar op de batterij inroepen? Als de batterij helemaal kapot is of als ze in laadcapacaciteit verminderd is en na hoeveel vermindering precies? Ik heb een robotmaaier die met een spiksplinternieuwe litium-batterij van 360 euro 3 uren rijdt, na één jaar nog 1 uur en nu de batterij twee jaar oud is houdt ze het na 30 minuten al voor bekeken.
Weet iemand hoe dat zit met de degr batterijen van de Tesla?

- - - Updated - - -

Weet iemand hoe dat zit met de degradatie van de laadcapaciteit van de Tesla?

Guylo,

Wij hebben ook zo'n robotmaaier overwogen, maar voorlopig nog niet gekocht. Wel wist de verkoper/technieker ons destijds te zeggen dat die batterijen in de winter op "onderhoud" moeten. (warm opbergen, aan de druppellader,...)
Ik veronderstel toch dat het type batterij van een andere soort is dan wat in die maaiers zit.

- - - Updated - - -

Een volgende uitdaging voor JB en co? We zouden niet willen dat ze stilvallen met engineering wanneer de Model X ontworpen is. :biggrin:
Vehicle 2 grid
 
Ik denk dat de degeneratie van het batterij pack nogal zal meevallen... Er zit een heel intelligent systeem achter (patent Tesla) welk de batterijen constant in de gaten houdt en b.v. opwarmt of afkoelt... + het laden in de gaten houdt... dus heel wat anders dan voor een grasmaaier! :wink:
Fabrikanten beknibbelen in alles wat ze kunnen en zeker in laders: er zijn heel goedkope die batterijen snel stuk maken.. en heel dure die batterijen optimaal houden.. De lader is een belangrijk item in de levensduurte ...
Degelijke Laptop's met deze Li-ion batterijen (zoals b.v. Apple's) gaan vele,vele jaren mee zonder problemen...
En ik heb daarin dus alle vertrouwen in Telsa!
:smile:
 
Hmm, da's erg slordig van me. Ik heb zelf een Signature en daar zijn de 21 inch standaard, misschien dat ik daarom dat idee had. Het scheelt inderdaad wel een slok op een borrel als particulier, dan wordt het prijsverschil een stuk forser. Ik heb mijn post gecorrigeerd.

Ha ha, nou, zo erg is het ook weer niet. Er blijft evengoed veel van je betoog overeind staan, want door alle aftrekposten wordt het verschil inderdaad veel kleiner. En wat ik al zei, ik herken het 'goedpraten' namelijk ook wel, ik heb mezelf er ook lang van willen overtuigen dat er van het prijsverschil van een performance uiteindelijk niet veel meer overblijft. Maar 136% aftrek realiseer je pas over een periode van 5 jaar, initieel moet je wel de hele investering ophoesten en voor mij is het ook een kwestie van net wel of net niet bij een financier moeten aankloppen. De druppel was voor mij de introductie van het performance plus pakket. Ik heb het gevoel dat je die wel moét nemen om controleerbaar van een performance te kunnen genieten. En dan is het mij echt een brug te ver qua financiën.
 
Ha ha, nou, zo erg is het ook weer niet. Er blijft evengoed veel van je betoog overeind staan, want door alle aftrekposten wordt het verschil inderdaad veel kleiner. En wat ik al zei, ik herken het 'goedpraten' namelijk ook wel, ik heb mezelf er ook lang van willen overtuigen dat er van het prijsverschil van een performance uiteindelijk niet veel meer overblijft. Maar 136% aftrek realiseer je pas over een periode van 5 jaar, initieel moet je wel de hele investering ophoesten en voor mij is het ook een kwestie van net wel of net niet bij een financier moeten aankloppen. De druppel was voor mij de introductie van het performance plus pakket. Ik heb het gevoel dat je die wel moét nemen om controleerbaar van een performance te kunnen genieten. En dan is het mij echt een brug te ver qua financiën.

Je hebt helemaal gelijk. Het prijsverschil is en blijft een hoop geld, zelfs met de aftrekposten. Geld waar je ook andere leuke dingen mee kunt doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat jij en vele anderen de meerprijs van de Performance een brug te ver vinden. Ik heb dat zelf bijvoorbeeld met het Performance+ pakket, dat kost mij dan weer te veel. Ik hoef niet zo nodig hard door de bocht, als ik maar als snelste weg ben bij het stoplicht en bij de tussenacceleratie op de snelweg :) En, toegegeven, dat zul je met de non-Performance ook vrijwel altijd zijn. Het is dus ook een beetje een strijd tussen mijn gevoel dat het ene zegt en mijn verstand dat het andere zegt :wink:

Nog een kleine overweging (voor anderen): die 136% aftrek kun je toch al wel behoorlijk snel realiseren, want de 36% MIA-aftrek krijg je meteen in het eerste jaar (en dat geldt ook voor de 28,5% KIA-aftrek) en van de overige 100% afschrijving mag je al 75% in het eerste jaar pakken (de Vamil-regeling, die je samen met MIA aanvraagt). De resterende 25% wordt dan normaal afgeschreven over de daarop volgende vier jaar.
 
Heftig zeg, dit soort situaties waarbij de prestaties van DGA's scheef lopen zijn altijd moeilijk.
Inderdaad, het zijn niet de makkelijkste situaties.
Mooi bedrijf Wido. En leuk dat je zowel hier op het forum als daarbuiten zo veel informatie met anderen deelt!
Bedankt! Ben er zelf ook nog altijd trots op. Verder geloof ik in informatie delen, daar komen we met zijn allen het verste mee :)

Je hebt helemaal gelijk. Het prijsverschil is en blijft een hoop geld, zelfs met de aftrekposten. Geld waar je ook andere leuke dingen mee kunt doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat jij en vele anderen de meerprijs van de Performance een brug te ver vinden. Ik heb dat zelf bijvoorbeeld met het Performance+ pakket, dat kost mij dan weer te veel. Ik hoef niet zo nodig hard door de bocht, als ik maar als snelste weg ben bij het stoplicht en bij de tussenacceleratie op de snelweg :) En, toegegeven, dat zul je met de non-Performance ook vrijwel altijd zijn. Het is dus ook een beetje een strijd tussen mijn gevoel dat het ene zegt en mijn verstand dat het andere zegt :wink:
Dat 'duiveltje' blijft me ook maar zeggen dat ik de Performance MOET nemen, maar iets in me zegt dat het niet nodig is.

Ik weet alleen zeker dat ik met een Non-Performance ook héél blij ga zijn.
 
Inderdaad, het zijn niet de makkelijkste situaties.

Bedankt! Ben er zelf ook nog altijd trots op. Verder geloof ik in informatie delen, daar komen we met zijn allen het verste mee :)

Dat 'duiveltje' blijft me ook maar zeggen dat ik de Performance MOET nemen, maar iets in me zegt dat het niet nodig is.

Ik weet alleen zeker dat ik met een Non-Performance ook héél blij ga zijn.

Uiteindelijk denken we allemaal hetzelfde. Allemaal dat duiveltje, allemaal dat 'ik moet die performance hebben' gevoel. Bij mij heeft het engeltje de strijd gewonnen en de vraag is of ik spijt ga krijgen. Het is gewoon zo prettig om hier behalve super nuttige informatie te vinden over alles waar we als ontgroenende EV berijders mee te maken krijgen ook van gedachten te kunnen wisselen. Ik ben (was) totaal geen forum man, maar betrap me er op dat het eerste wat ik doe als ik thuis kom is de laptop openklappen, kijken wat voor zinvolle informatie Wido heeft bijgedragen of gepimpte foto's XFRANK nu weer heeft toegevoegd. Zonder alle anderen te kort te willen doen...
 
Ik ben vooralsnog 'lichtjes' geïnteresseerd in de Tesla S en volg al een tijdje deze thread. Eer ik 100.000 gazetten op tafel leg had ik toch graag eerst een grote vraag beantwoord gezien: wanneer kan ik de garantie van 4 of 8 jaar op de batterij inroepen? Als de batterij helemaal kapot is of als ze in laadcapacaciteit verminderd is en na hoeveel vermindering precies? Ik heb een robotmaaier die met een spiksplinternieuwe litium-batterij van 360 euro 3 uren rijdt, na één jaar nog 1 uur en nu de batterij twee jaar oud is houdt ze het na 30 minuten al voor bekeken.
Weet iemand hoe dat zit met de degr batterijen van de Tesla?

- - - Updated - - -

Weet iemand hoe dat zit met de degradatie van de laadcapaciteit van de Tesla?
vreemd, mijn robotmaaier heeft me net doen besluiten dat het mogelijk moet zijn 8 jaar met 1 accu. heb hem nu voor het 4de jaar en rijdt nog altijd ongeveer even lang. na eerste seisoen bracht ik hem binnen voor onderhoud en de dealer zei zal ik de accu vervangen, want die heeft al ruim 3000 uur gedaan. ik vond dat niet nodig, want hij deedhet nog prima. ondertussen nog steeds zelfde accu , ongeveer 10.000 uur gemaaid. als ik met tesla 10.000 uur kan rijden.....
 
To Performance or not to Performance?

Uiteindelijk denken we allemaal hetzelfde. Allemaal dat duiveltje, allemaal dat 'ik moet die performance hebben' gevoel. Bij mij heeft het engeltje de strijd gewonnen en de vraag is of ik spijt ga krijgen. Het is gewoon zo prettig om hier behalve super nuttige informatie te vinden over alles waar we als ontgroenende EV berijders mee te maken krijgen ook van gedachten te kunnen wisselen. Ik ben (was) totaal geen forum man, maar betrap me er op dat het eerste wat ik doe als ik thuis kom is de laptop openklappen, kijken wat voor zinvolle informatie Wido heeft bijgedragen of gepimpte foto's XFRANK nu weer heeft toegevoegd. Zonder alle anderen te kort te willen doen...

Ook ik worstel met die keuze. De "standard" is al een bijzonder snelle sedan die zijn gelijke nauwelijks kent. De Performance prestaties tillen de auto naar een uniek niveau. 5,6 sec. naar de 100 is een snelle auto waar er toch wel een paar van zijn. Het idee dat het ook in 4,4 sec kan in dezelfde auto is ongekend voor een ruime sedan waar je eventueel nog met 7 personen in past. De spoeling wordt dan wel heel dun, als er al een gelijke is. 10k EUR is best veel geld maar de meeste van ons zullen van plan zijn er toch minstens 5 jaar mee te rijden. Da's 2k/ jaar los van de kortingen. Ik vrees dat ik 5 jaar zal balen als ik het niet doe. As donderdag heb ik een uitgebreide proefrit. Waarschijnlijk maakt dat wel duidelijk wat ik diep van binnen al lang weet.