Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Dit staat in de EU garantie bepalingen.

Ik lees zoiets als: je hoeft het onderhoud niet beslist te laten uitvoeren, maar als je dat niet doet ( of bij derden laat doen) kan je mogelijk de garantie kwijt raken.


Afbeelding 75.jpg


Maar dat lijkt me dan in tegenspraak met hetgeen Elon Musk heeft laten weten in zijn blog van 26 april 2013.


Afbeelding 76.jpg
 
Dit staat in de EU garantie bepalingen.

Ik lees zoiets als: je hoeft het onderhoud niet beslist te laten uitvoeren, maar als je dat niet doet ( of bij derden laat doen) kan je mogelijk de garantie kwijt raken.


View attachment 28162

Maar dat lijkt me dan in tegenspraak met hetgeen Elon Musk heeft laten weten in zijn blog van 26 april 2013.


View attachment 28163

Enkele 2 à 3000 posts geleden heb ik de Europese wetgeving eens geciteerd waarin staat dat een fabrikants garantie niet mag vervallen wanneer het onderhoud door een ander wordt uitgevoerd.
 
Enkele 2 à 3000 posts geleden heb ik de Europese wetgeving eens geciteerd waarin staat dat een fabrikants garantie niet mag vervallen wanneer het onderhoud door een ander wordt uitgevoerd.

zo dacht ik ook dat het was.
Natuurlijk is het wat anders als een derde partij een beetje gaat knoeien aan de wagen... ik denk dat het dan beter is om "geen" onderhoud, dan door onbevoegden te laten doen.
ik ben van plan om zo om de twee jaar (20000 km) te laten doen.
 
Enkele 2 à 3000 posts geleden heb ik de Europese wetgeving eens geciteerd waarin staat dat een fabrikants garantie niet mag vervallen wanneer het onderhoud door een ander wordt uitgevoerd.
Klopt, dat is ook zo. Je hoeft niet persé naar de merk dealer toe.

zo dacht ik ook dat het was.
Natuurlijk is het wat anders als een derde partij een beetje gaat knoeien aan de wagen... ik denk dat het dan beter is om "geen" onderhoud, dan door onbevoegden te laten doen.
ik ben van plan om zo om de twee jaar (20000 km) te laten doen.
Knoeien is een groot woordt. Maar zaken zoals banden wisselen en zelfs remmen hoeft écht niet door Tesla te gebeuren om de garantie te behouden.

Wellicht de garantie op dat specifieke onderdeel, maar je garantie op bijv het touchscreen vervalt niet als jij zelf je remmen vervangt.
 
Nog even over die beurt, ik dacht, eens even kijken wat ze bij de Kwik-Fit zoals doen bij zo'n benzine auto van vroeger:


  • Olie verversen. Vervalt bij de S?
  • Vervangen van het oliefilter. Vervalt bij de S?
  • Controle op slijtagegevoelige onderdelen (o.a. uitlaat, banden, verlichting, ruiten en schokdempers).
  • Inspectie van het remsysteem.
  • Bijvullen van diverse vloeistoffen. Vervalt bij de S?
  • Inspectie van de motor, brandstoftank, gasbediening en versnellingsbak. Vervalt bij de S?
  • Reiniging van het remsysteem.
  • Vervangen van de bougies (bij benzineauto's). Vervalt bij de S?
  • Vervangen van het luchtfilter. Vervalt bij de S?
  • Reiniging van het interieurfilter.

Blijft niet zoveel meer over... :rolleyes:. Wat visuele inspecties, een doekje langs de remmen en een interieurfilter. Misschien eens per zoveel jaar nieuwe koelvloeistof in de batterij?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de Roadster owners, hebben jullie veel onderhoud? Tip om het voor vier jaar at te kopen?

Rutger,

Ik adviseer om het service pack wel te nemen, bij mijn roaster heb ik een set remblokken moeten kopen.
Omdat je bijna geen gebruik maakt van de remmen zijn deze blijven hangen, kosten alleen remblokken origineel TESLA € 600,- dat is nog zonder arbeid . ( was buiten de garantie periode + 60.000 km ) Dus ik heb wel het service-pack genomen.
Mijn advies is ook om de remmen van de Model S regelmatig schoon te maken zeker na de winterperiode.
 
Rutger,

Mijn advies is ook om de remmen van de Model S regelmatig schoon te maken zeker na de winterperiode.

Af-en-toe die brembo's goed op hun flikker geven zou ook wel helpen denk ik.
Dan verlies je een heel klein beetje energie maar bespaar je per saldo een hoop geld;-)

En over hard remmen gesproken: racen kan ook electrisch - gelukkig! http://www.elmofo.com.au/electric-radical
 
Rutger,

Ik adviseer om het service pack wel te nemen, bij mijn roaster heb ik een set remblokken moeten kopen.
Omdat je bijna geen gebruik maakt van de remmen zijn deze blijven hangen, kosten alleen remblokken origineel TESLA € 600,- dat is nog zonder arbeid . ( was buiten de garantie periode + 60.000 km ) Dus ik heb wel het service-pack genomen.
Mijn advies is ook om de remmen van de Model S regelmatig schoon te maken zeker na de winterperiode.

En dat ze elke keer de ruitenwisserbladen vervangen, daar moet je je ook niet op verkijken. Bij mijn Fisker was dat niet inbegrepen in het (overigens gratis) onderhoud en daar rekenden ze bij vervanging 164 euro voor, duh.

Je kunt ze natuurlijk ook zelf ergens inkopen, maar dan moet je wel het goede model vinden.

EDIT: ik zie net dat er behalve in Amsterdam, Apeldoorn en Tilburg (en in Belgie uiteraard in Antwerpen en Brussel) ook nog een servicecenter komt in Rotterdam. Dat wist ik nog niet. Heb ik zitten suffen of is dit nieuwe info?
 
Last edited:
Hierbij de link naar het Tesla lijstje voor onderhoud. Ik vind 550eur per jaar best wel prijzig voor deze werkzaamheden, al het andere valt onder de garantie van vier jaar lijkt me.
Weet iemand al het het zit met "de sim kaart" van de auto ivm data roaming en kosten hiervan? Sterkte met de laatste weken voor velen van jullie ben erg benieuwd naar de bevindingen.
http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=22419&d=1369233153
Lees net de kosten voor onderhoud BMW i3:
BMW i3, vijf jaar voor slechts € 520,-
BMW i3 met Range Extender, vijf jaar voor slechts € 705,-
of tot 100.000 km
 
Lees net de kosten voor onderhoud BMW i3:
BMW i3, vijf jaar voor slechts € 520,-
BMW i3 met Range Extender, vijf jaar voor slechts € 705,-
of tot 100.000 km

De vergelijking van onderhoudskosten van dat plastic gebakje voor de bühne van de Duitse Firma "We Willen Wel Maar We Doen Het Lekker Niet" vergelijken met dat van onze USS Enterprise Model S gaat m.i. aan alle kanten scheef.
 
Sh*t, gelukkig dat je me er aan laat denken, voor mij kan dit ook niet,
ik heb al gebeld naar de UK dat de datum later moet zijn, ze bellen me vandaag terug.

tel gehad van UK, ze kunnen dit niet zo maar aanpassen maar gaan de aanpassing doen wanneer ze de saldo factuur maken.
dit wil zeggen, een 3 weken voor de levering, dus nog een paar maanden wachten voordat ik de aanvraag kan doen voor de uitbetaling van de subsidie.:confused:

ze zei nog dat ik de auto "zeker dit jaar ga hebben",
WABLIEFT! u wil zeggen eind oktober, begin november hoop ik.
... eu, ja zo iets
:confused:
 
De vergelijking van onderhoudskosten van dat plastic gebakje voor de bühne van de Duitse Firma "We Willen Wel Maar We Doen Het Lekker Niet" vergelijken met dat van onze USS Enterprise Model S gaat m.i. aan alle kanten scheef.
euh? :redface: Ik snap je stelling wel maar eigenlijk gaat de vergelijking m.i. wel op. Ttz; ze zouden even laag moeten (kunnen) zijn.

- - - Updated - - -

Btw: heeft iemand ooit hier aan gedacht/gekeken? http://www.exagon-motors.com

Die zouden ook beter een model ala de S uitbrengen, ipv het huidig exclusiefje.
 
Het probleem voor Tesla is ook, ze moeten ook aan bestaande klanten blijven verdienen. 1x een auto verkopen en daarna 5 jaar geen cent aan die klant verdienen is niet echt een werkend business model.

Het was Elon die de onderhoudsafdeling nadrukkelijk heeft meegegeven dat ze onder geen enkele omstandigheid winst mogen maken!
(en als ik meer dan m'n telefoon bij de hand had zou ik daar nog wel een referentie naar kunnen vinden)
 
Ik heb even een VIN-decoder over mijn VIN-nummer gehaald, best grappig. Let op datum MAKE unknown
Wel is al bekend dat er een duo-charger in komt.

Result of VIN decoding process (No guarantee)


WMI / VDS / VIS:5YJ / SA2DN2 / DFP19975


Model:S
Make:unknown
Manufacturer:Tesla Motors, Inc.
Model year:2013
Country (Region):U.S.A. (North America)
Plant:Tesla - Fremont, CA
Sequential number:19975
Fewer than 500 per year:NO


Body type:5-Door Hatchback
Chassis:LHD
Driveline:RWD
Engine capacity:Tier 7 Battery (81-90 kWh)
Engine series:Base A/C Motor
Fuel type:Electricity
Series:20kW Charger w/DC fast charge
Vehicle type:Passenger Car

Dit kan op
http://www.vindecoder.net
 
ben ik het niet mee eens! de tesla is al een stuk groter/zwaarder en verbruikt zo doende meer remmen etc etc,
een bmw 1 serie is in onderhoud aanzienlijk goedkoper als een bmw 750i dat is wel het vergelijk wat we hier moeten maken!

de i is een leuke auto maar ja dat vind mijn vrouw ook van een smart als hij maar rood is:biggrin: maar ja dat onderhoud vergelijk je ook niet met een e of s klasse van benz

ja er is gezegd dat tesla de onderhoudsafdeling op 0 winst wil zetten maar welke mensen zet je op de loonlijst! we hebben hier bijna allemaal bv's of vof jes of wat dan ook en weten ook allemaal wel hoe we met (teveel) winst om moeten gaan en hoe we ons bedrijf moeten presenteren!

er is ooit ook beloofd dat de auto eind 2012 zou komen nee begin 2013 nee voorjaar 2013 nee voorjaar 2013 productie nee zomer levering (tot 21 sept dan is de zomer voorbij)

tesla doet het zonder dealers en een groot netwerk van al rijdende en bestaande klanten, reken dus bij service ook uren mee dat ze niks te doen hebben omdat de auto goed is!
 
Last edited:
euh? :redface: Ik snap je stelling wel maar eigenlijk gaat de vergelijking m.i. wel op. Ttz; ze zouden even laag moeten (kunnen) zijn.

- - - Updated - - -

Btw: heeft iemand ooit hier aan gedacht/gekeken? http://www.exagon-motors.com

Die zouden ook beter een model ala de S uitbrengen, ipv het huidig exclusiefje.

Ik werd hier een poosje geleden ook over getipt, maar als je gaat kijken wat ie kost (€ 533.000 zonder eventuele belastingen), en zijn performance (0-100 in 3,5 sec.), actieradius van 197 tot 402 kilometer, afhankelijk van de rijstijl..... dan wil ik het nog meemaken. Ik denk dat deze auto hetzelfde probleem heeft als Fisker, dat de auto minder praktisch is, best overweldigend, en dat de meeste van ons niet met deze auto naar de klant rijden. De Tesla is dan een nette auto, waarmee je braaf voor de dag kan komen. Maar eerlijk, hij ziet erg waanzinnig gaaf uit.
 
Last edited: