Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
...
Dit geval brengt me wel op een idee. Zou het mogelijk zijn om een kabel/adapter met software te maken, waarmee je een S in nood kan laden vanuit een andere S? Dan zou ik nu in de auto kunnen springen, Bill helpen aan 200 km en dan weer terug. Kan DC naar DC, dus snel...
Zoiets had ook al bedacht, incl. naam. Naar analogie met de scubaduikers: 'buddy loading'.
Werkt echter (nog) niet, evenmin als de Tesla gebruiken voor terugleveren aan het 230V net. Nu heeft dat een DC naar AC conversie nodig, en buddy loading niet. Benieuwd of het er van komt.
 
The newmotion verbindt me doodleuk met de ANWB.
Ik heb het gehad. Ik laat de auto wel afvoeren!
Ik ga Tesla bellen.
Toen ik een aantal weken geleden opperde dat een eigen Zeemap met voor de S geschikte en gevalideerde oplaadpunten wel handig zou zijn, werd ik er door menigeen (et tu Widoh :) op gewezen dat ik dat niet moest doen,maar dat ik de bestaande Apps moet helpen verbeteren. Ik snap die redenering, maar ik denk dat Bill meer had gehad aan een klein aantal gevalideerde palen waarvan hij zeker wist dat het zou gaan lukken. Sterkte Bill.
 
Toen ik een aantal weken geleden opperde dat een eigen Zeemap met voor de S geschikte en gevalideerde oplaadpunten wel handig zou zijn, werd ik er door menigeen (et tu Widoh :) op gewezen dat ik dat niet moest doen,maar dat ik de bestaande Apps moet helpen verbeteren. Ik snap die redenering, maar ik denk dat Bill meer had gehad aan een klein aantal gevalideerde palen waarvan hij zeker wist dat het zou gaan lukken. Sterkte Bill.
Het gaat er om dat we allemaal "klagen" als de boel niet werkt.

Wat er nu staat wordt nauwelijks gebruikt, maar nu komen ineens de Model S'en en ZOE's de weg op en die beginnen wél gebruik te maken van de infra.

Overigens heb ik met de Roadster al veel gereden voor het land en ook met de S en tot nu toe werkte alle palen die op oplaadpalen.nl staan feilloos. Ik heb nog geen enkel probleem ondervonden en heb enkel een Type 2 kabel mee onderweg.

Heb een Essent pas overigens.

Zie deze ervaring van Bill even als een uitzondering of wellicht toch een stukje "onervarenheid" (niets tegen Bill!). Hier moeten lessen uit worden getrokken om de infra nog betrouwbaarder en toegankelijker te maken.

Het belangrijkste is dat we zorgen dat al deze feedback bij de beheerders komt.
 
Billy the Frisian Kid, ik hoop dat je nog thuiskomt! Zet hem op!
Maar met deze meer dan gemiddelde stroom berichten zijn we wel heel rap door de 12.000ste gevlogen.
Geen ramp, maar nu moeten we wel op hetzelfde tempo door blijven posten om XFrank een podium te geven om op de 13.000ste zijn eerste foto met eigen MS te posten.
 
Zit in de taxi.
Tesla wordt naar Amsterdam gebracht.
Het begon natuurlijk met de gewone 220v oplader die niet werkte. Ik had verwacht ergens 50 km te kunnen laden....
Iedereen reuze bedankt voor alle steun en hulp!!!!!! Super.
En ik vind het nog steeds een reuze gave auto!
Alleen een beetje valse start.
 
Zit in de taxi.
Tesla wordt naar Amsterdam gebracht.
Het begon natuurlijk met de gewone 220v oplader die niet werkte. Ik had verwacht ergens 50 km te kunnen laden....
Iedereen reuze bedankt voor alle steun en hulp!!!!!! Super.
En ik vind het nog steeds een reuze gave auto!
Alleen een beetje valse start.
Toen ik afgelopen week onze 1e Tesla ophaalde heb ik de vraag gesteld die specifiek over jou probleem gaat. Zijn er al Tesla rijders gestrand met een lege accu en wat kan ik in zo'n geval doen.... Was nog niet voorgekomen maar is ook de verantwoordelijkheid van de bestuurder. U zou de ANWB kunnen bellen.... Right:mad:
 
aha that sucks. hoe ga je dat de 25ste doen? :)

Ik had het plan om pas een laadstation aan te schaffen als smart charging goed beschikbaar zou zijn.
Vanmiddag was JM71 met zijn mooie nieuwe S op ons eiland om te kijken of laden op 220 Volt tijdelijk haalbaar zou zijn. De aansluiting van de UMC op het stopcontact ging prima. Echter, meer dan 8 tot 9 km per uur kwam er niet in. Dan even een test met een extra verlengsnoer. Nu wil de model S maar 1 tot 2 km uur laden. Dan het verlengsnoer (3x2,5) er tussenuit en weer alleen de UMC aan 220 Volt. Ook nu weer groene LEDs op de model S, maar meer dan 1 tot 2 km per uur wil er niet in, ondanks dat de model S meldt dat er 13A gedetecteerd wordt. Het voltage is met 210 tot 212 ook bedenkelijk laag.
Wat hier nu niet in orde is weet ik. De lader aan boord van Jeffrey's model S of de infrastructuur hier. Jeffrey's S had nog voor 260 km stroom aan boord.
Alles overziende vrees ik dat er deze week toch maar een laadstation moet komen.

Met Jeffrey's S model S, Jeff bedankt, een heerlijke rit gemaakt. Ik had nog nooit een meter in een S gereden, maar wat een beer van een auto. Straks wel extra tijd inruimen om iedere belangstellende te informeren.
Zelfs de pontbaas daalde uit zijn kapiteinszetel neder om te vragen wat voor mooie auto hij nu op zijn pont had.
 
Op de koffie bij Jerome

Jullie hadden mijn verslag nog te goed. Is een heel epistel geworden. Met helaas niet heel veel nieuws. Meer een impressie:

Meisjes en jongens (en Wiebe),

Hoog tijd om verslag te doen van mijn bezoek aan Tesla en Jerome Guillen afgelopen vrijdag (inmiddels meer dan een week geleden). Veel nagedacht over wat ik allemaal gezien en gehoord heb en wat ik nu eigenlijk met denken en vinden van Tesla.
Als introductie een snelle tour van de locatie gehad. Boven: enorme kantoortuin met IKEA meubels. Verschillende clusters van service, finance, ontwikkelaars (verschillende groepen herkenbaar aan hardware op de tafels), etc. In een hoek iets meer planten dan gemiddeld: de werkplek van Elon (als hij er is).
Beneden een ‘garage’ ruimte met bruggen en een auto of 10-15: de ontwikkelkeuken.

Algemene indruk: een uit de kluiten gewassen start-up (5000 mens) die de start-up look-and-feel en mentaliteit nog koestert. Zo plat mogelijke organisatie met VP’s die als meewerkend voorwerp als spinnen in het web midden tussen hun team hun werk doen.
Kantoor in Amsterdam is in zekere zin een extensie van het kantoor in Palo Alto. Zeker daar waar het Sales and Service betreft. Die afdeling staat onder de directe verantwoordelijkheid van Jerome.

Met Jerome, een prettige pittige ‘jonge’ gast met een kop koffie op het terras in de zon gezeten. Met hem onze belangrijkste punten doorgesproken: communicatie en build quality. Ook nog gehad over (de onduidelijkheid van) het service package. Overigens nadat ik hem (op verzoek van velen) ook verteld heb over ons aller enthousiasme over de auto en onze dankbaarheid voor deze innovatie overgebracht had.
Veel van de door mij aangedragen punten zijn wel bekend. Gesprek was ook niet bedoeld om hem te overladen met klachten maar om te zien wat en waar het beter kan.

Voor wat betreft communicatie is men deels op de hoogte van het probleem. Plan is om meer ‘algemene’ update mails uit te doen. (maar die moeten dan wel weer door Elon himself goedgekeurd worden). Ook kwam hij tot de conclusie dat er intern verbetering nodig is zodat alle Tesla mensen hetzelfde weten en vertellen (wekelijkse interne memo’s). Waarschijnlijk is/was Amsterdam ook niet helemaal gesynchroniseerd met de info die in Palo Alto beschikbaar is.

Voor wat betreft kwaliteit issues heeft hij mijn verhaal aangehoord. (is uiteindelijk niet zijn afdeling). Maar hij is zich wel bewust van veel dingen die er niet h
elemaal goed gaan. Hij komt zelf ook uit de productie (Mercedes Trucks). Naar aanleiding daarvan hebben we het gehad over de manufacturability van de Model S. Die is gewoon ‘slecht’ of ‘moeilijk’. Als voorbeeld gaf hij de door mij genoemde chroomstrip waarvan de punt achteraan maar niet lekker op zijn plek wil zitten op mijn auto. Die strip is kennelijk de langste ononderbroken chroom strip in de industrie. Het puntje daarvan is gedesigned op 1mm radius. Maar dat is met stansen niet te doen. (1,5mm minimaal). Maar per decreet van Elon moest toch vastgehouden worden aan de 1,0mm. Werd dus een duur onderdeel (die ook nog eens slecht te assembleren is zo blijkt)

Met meer automatisering in de lijn zou de kwaliteit van de auto (bodywork) een heel stuk verbeterd kunnen worden. Maar feit is dat ze daar op dit moment de resources niet voor hebben. Groeit het bedrijf verder dan zal dit zeker in de toekomst gebeuren. En met de huidige mensen in de organisatie mag je ook verwachten dat manufacturability in ieder geval hoger op de prioriteitenlijst komt te staan.
De schaal van de productie en de moeilijkheidsgraad van sommige onderdelen is dus dusdanig dat de bill of material en de maakkosten voor deze auto voor Tesla veel hoger zijn dan voor een vergelijkbare auto (is die er?) in hetzelfde segment. Een deel van de verklaring waarom je gewoon ‘minder’ auto krijgt voor hetzelfde geld.

Als je dat begrijpt dan moet je inderdaad ophouden met het vergelijken van de Model S met ‘normale’ prijsgenoten. Je betaald een premium om in deze innovatie te mogen rijden. Er daar moet je dan nog de grillen van een kleine start-up met expansie stuiptrekkingen voor op de koop toe nemen.
Ik ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat je het zo moet zien: je koopt een concept car die een stel idioten/idealisten vrijwel 1:1 in (beperkte) productie hebben genomen (en daarbij nog even een heel nieuw auto merk hebben opgetuigd). Een ton is een schijntje voor zo’n concept car. Maar er rijden er dan wel weer veel van rond… (voor een concept car)

Probleem is natuurlijk dat in the long run klanten niet meer in de rij staan voor een concept car maar alleen maar geïnteresseerd zijn in het product. En dat moet dan toch echt concurreren met ‘gewone’ auto’s van ‘echte’ merken. De tijd zal het leren…
Als tool om de service (en communicatie) te verbeteren komt er een snelle klanttevredenheidscheck bij iedere interactie met de service centers. Die moet 95+% tevredenheid gaan scoren voordat Jerome het acceptabel zal vinden.

Als laatste punt heb ik hem aangegeven dat ze in mijn ogen een marketing blunder hebben gemaakt met (de(prijs van) de service beurten/contracten. Ze hadden in mijn ogen de ‘low maintenance EV’ marketing technisch moeten uitbuiten. Heb hem ook (voor wat het waard is) uitgelegd dat de NL/B/Europese clientèle anders in elkaar zit dan in de VS. : in doorsnee minder kapitaalkrachtig en meer berekenend (in andere woorden: Nederlands zuinigheid). Interessante reactie die ik daarop kreeg was dat de opzet niet is om geld te verdienen aan de service. Dat lijkt me redelijk bizar.

In samenvatting een voor beide verhelderde ontmoeting. Hoeveel Jerome er mee gaat doen is lastig in te schatten. In ieder geval is hij erop gebrand om de organisatie (en daarmee de service en klantervaring) verder te verbeteren. Zoals gezegd zit hij heel dicht op de sales en service mensen. Hij wordt graag op de hoogte gehouden van zaken die mis gaan. Dit niet om alles zelf op te lossen maar om te kunnen werken aan verbeteringen aan ‘het systeem’.
Mocht je dus meer hebben dan zomaar een probleempje, maar echt een uitzonderlijke klacht, of loop je tegen grove fouten of beperkingen van de serviceorganisatie of –systeem aan, dan stelt hij een mailtje direct aan hem [email protected] op prijs. Bijvoorbeeld een geval ‘Wiebe’ zou zeker op zijn bureau moeten belanden. (dat mag overigens ook in het Nederlands).


Heb met een beter begrip van, en (nog) meer sympathie voor de Tesla organisatie nog wel mijn hoofd gebroken over de vraag hoe deze fantastische, maar kleine, ‘beginnersclub’ ooit 17 miljard dollar waard kan zijn. Ze zijn nu eenmaal niet de standaard silicon valley start-up. Die doen doorgaans iets totaal nieuws.
Maar Tesla maakt ‘gewoon’ auto’s. Welliswaar met een innovatieve aandrijflijn en een vernieuwende user interface. Maar er staat de grote jongens in de markt volgens mij niets in de weg om hetzelfde te doen zodra ze dat opportuun vinden. En dan hebben ze veel meer slagkracht, ervaring en kapitaal om het beter te doen. Bovendien is Tesla bij de huidige beurswaarde onverkoopbaar geworden. Voor 17 miljard kunnen de grote jongens het ook wel zelf. Alsnog dumpen dus die aandelen.

PS ter teleurstelling van enkelen heb ik geen foto’s genomen. Ben niet zo van de foto’s. Jerome is een aardige vent, maar of ik daar nou een foto van moet hebben. Hij heeft ook geen foto van mij gevraagd…