Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
IMG_0703.JPG
IMG_0704.JPG
IMG_0702.JPG
Sommige laadpalen staan standaard ingesteld op maximaal 10 Ampere. Dat kun je wijzigen met schakelaars in de paal, maar als je er geen verstand van hebt kun je het beter laten wijzigen. :)
Indien je een KEBA P20 hebt zou dit je verder kunnen helpen.
 
Ik snap nog steeds niet wat er mis is met een rode stekker. Al een week laad ik nu dagelijks mijn Tessy op, binnen in de garage, met de rode stekker (ik sta nu trouwens in Oosterhout) en heb regelmatig de stekker en contact gecontroleerd. Er wordt helemaal niets warm, blijft gewoon koud, en de stekker zit zo stevig vast dat ik mijn man moet vragen om die kant van de kabel los te maken. En het steunklepje van het contact sluit naadloos aan op het stekkersteuntje, zonder speling.
En stroom is toch stroom? Of zie ik dat verkeerd?

Er is ook niks mis met de rode stekker (behalve dan het leverings probleem).:wink:
De rode CEE aansluiting is een industriele stekker die al tientallen jaren in heel Europa wordt gebruikt. Het enige wat je niet moet doen is de stekker eruit halen als er nog stroom op staat. Dan krijg je wat vonkjes en daar gaat ie op den duur van stuk.
Maar het kan natuurlijk altijd beter, en daarom is de Mennekes type 2 stekker als nieuwe standaard gekozen voor de EV markt.
 
Er is ook niks mis met de rode stekker (behalve dan het leverings probleem).:wink:
De rode CEE aansluiting is een industriele stekker die al tientallen jaren in heel Europa wordt gebruikt. Het enige wat je niet moet doen is de stekker eruit halen als er nog stroom op staat. Dan krijg je wat vonkjes en daar gaat ie op den duur van stuk.
Maar het kan natuurlijk altijd beter, en daarom is de Mennekes type 2 stekker als nieuwe standaard gekozen voor de EV markt.

Ik heb me laten vertellen dat de stekkers in de verkeerde Ral kleur zijn gemaakt en daarom een nieuwe productie moest worden gestart.:confused:
 
Er is ook niks mis met de rode stekker (behalve dan het leverings probleem).:wink:De rode CEE aansluiting is een industriele stekker die al tientallen jaren in heel Europa wordt gebruikt. Het enige wat je niet moet doen is de stekker eruit halen als er nog stroom op staat. Dan krijg je wat vonkjes en daar gaat ie op den duur van stuk.Maar het kan natuurlijk altijd beter, en daarom is de Mennekes type 2 stekker als nieuwe standaard gekozen voor de EV markt.
Dankjewel Robbie, ik ben nu toch wat meer gerustgesteld.
 
Er is ook niks mis met de rode stekker (behalve dan het leverings probleem).:wink:
De rode CEE aansluiting is een industriele stekker die al tientallen jaren in heel Europa wordt gebruikt. Het enige wat je niet moet doen is de stekker eruit halen als er nog stroom op staat. Dan krijg je wat vonkjes en daar gaat ie op den duur van stuk.
Maar het kan natuurlijk altijd beter, en daarom is de Mennekes type 2 stekker als nieuwe standaard gekozen voor de EV markt.
Indien elke dag goed ingeplugt en als je hem er nooit uit haalt als er stroom doorheen loop kán het prima.

Het gevaar zit hem echter in slijtage op langere termijn. Dan kan de stekker wel warmte gaan ontwikkelen en het gevaar zit hem grotendeels in een stekker die er half in zit en/of versleten is.

Ik snap nog steeds niet wat er mis is met een rode stekker. Al een week laad ik nu dagelijks mijn Tessy op, binnen in de garage, met de rode stekker (ik sta nu trouwens in Oosterhout) en heb regelmatig de stekker en contact gecontroleerd. Er wordt helemaal niets warm, blijft gewoon koud, en de stekker zit zo stevig vast dat ik mijn man moet vragen om die kant van de kabel los te maken. En het steunklepje van het contact sluit naadloos aan op het stekkersteuntje, zonder speling.
En stroom is toch stroom? Of zie ik dat verkeerd?
Juist! Voordeel aan Type 2 is dat deze enkel werkt als de stekker er perfect in zit, anders werkt de boel gewoon niet.
 
Indien elke dag goed ingeplugt en als je hem er nooit uit haalt als er stroom doorheen loop kán het prima.

Het gevaar zit hem echter in slijtage op langere termijn. Dan kan de stekker wel warmte gaan ontwikkelen en het gevaar zit hem grotendeels in een stekker die er half in zit en/of versleten is.

Juist! Voordeel aan Type 2 is dat deze enkel werkt als de stekker er perfect in zit, anders werkt de boel gewoon niet.


Ik ben het eens dat type 2 een aantal ingebouwde veiligheden heeft (zoals bvb de vergrendeling), en aldus de betere keuze.


Ik ben het evenwel niet eens dat de rode stekker 'gevaarlijk' zou zijn.
Deze stekker wordt sinds jaar en dag industrieel gebruikt, er bestaat zelfs een -courant gebruikte- 63A variant.
Deze stekker wordt vèèèèèl meer gebruikt dan de type 2; en al vèèèèèèl langer.

Overigens loopt er 'maar' 16A door de contacten van de 'rode stekker', dus de vergelijking met 11 keer een heetwater-kan klopt niet.
Eèn kan zal -afhankelijk van het type- ook 10A door de stekker sleuren (de mijne toch, 2200Watt.)
en de fritketel (we blijven Belgen :wink:) zelfs 16A !

Uiteraard moet je de stekker volledig in het stopcontact steken. Absoluut.
Maar, om toch even de duiden hoe veilig de rode CE-stekker is : vergelijk eens de oppervlakte van de pinnen van de rode stekker met de oppervlakte van de pinnen bij een Schuko. Bereken dan de A per mm2.... Duidelijk toch ?



Gewoon zorgvuldig omspringen met electriciteit, altijd en overal.
En -voor de veiligheid- nooit een stekker uittrekken waar nog stroom doorloopt.
Zet het apparaat eerst uit. In het geval van de S : stop het laden, haal de stekker uit de S en trek dan de rode stekker uit. No Problem.


Maar, opnieuw : een laadstation is de betere oplossing. No discussion about that.
 
Last edited:
Zo, even een plaatje dan!

WP_20131220_004.jpg


Vandaag flink wat ritjes gemaakt/laten maken door collega's, klanten, etc. Wat een lol. Mooiste was twee klanten zelf laten rijden terwijl ik op kantoor was - en ondertussen via de App de verwarming op 30C zetten :) Ik had binnen 10s een 'lullo' in the WhatsApp :-D
 
Zo, even een plaatje dan!

Vandaag flink wat ritjes gemaakt/laten maken door collega's, klanten, etc. Wat een lol. Mooiste was twee klanten zelf laten rijden terwijl ik op kantoor was - en ondertussen via de App de verwarming op 30C zetten :) Ik had binnen 10s een 'lullo' in the WhatsApp :-D
Wat een 'lullo' ben jij! "A happy Tesla is a plugged in Tesla!"

Je begint op dag 1 al verkeerd.... ;)
 
Mooiste was twee klanten zelf laten rijden terwijl ik op kantoor was - en ondertussen via de App de verwarming op 30C zetten :) Ik had binnen 10s een 'lullo' in the WhatsApp :-D

Ik was tot nu toe in de veronderstelling dat via de app sommige functies zoals temperatuur instellen geblokkeerd waren als de auto aan het rijden was, blijkt dus niet zo te zijn? Heb het zelf nooit geprobeerd. (Kan het zo wel eens proberen want mijn vrouw is met de S naar vriendinnen toe :rolleyes: )
 
Ik was tot nu toe in de veronderstelling dat via de app sommige functies zoals temperatuur instellen geblokkeerd waren als de auto aan het rijden was, blijkt dus niet zo te zijn? Heb het zelf nooit geprobeerd. (Kan het zo wel eens proberen want mijn vrouw is met de S naar vriendinnen toe :rolleyes: )

Werkt prima, gisteren werd 't 26 graden binnen en ik had nergens aangezeten, vervolgens ging het dak op vent om weer af te koelen. Thuisfront in de bocht. :wink:
 
Ik ben het eens dat type 2 een aantal ingebouwde veiligheden heeft (zoals bvb de vergrendeling), en aldus de betere keuze.


Ik ben het evenwel niet eens dat de rode stekker 'gevaarlijk' zou zijn.
Deze stekker wordt sinds jaar en dag industrieel gebruikt, er bestaat zelfs een -courant gebruikte- 63A variant.
Deze stekker wordt vèèèèèl meer gebruikt dan de type 2; en al vèèèèèèl langer.

Overigens loopt er 'maar' 16A door de contacten van de 'rode stekker', dus de vergelijking met 11 keer een heetwater-kan klopt niet.
Eèn kan zal -afhankelijk van het type- ook 10A door de stekker sleuren (de mijne toch, 2200Watt.)
en de fritketel (we blijven Belgen :wink:) zelfs 16A !

Uiteraard moet je de stekker volledig in het stopcontact steken. Absoluut.
Maar, om toch even de duiden hoe veilig de rode CE-stekker is : vergelijk eens de oppervlakte van de pinnen van de rode stekker met de oppervlakte van de pinnen bij een Schuko. Bereken dan de A per mm2.... Duidelijk toch ?



Gewoon zorgvuldig omspringen met electriciteit, altijd en overal.
En -voor de veiligheid- nooit een stekker uittrekken waar nog stroom doorloopt.
Zet het apparaat eerst uit. In het geval van de S : stop het laden, haal de stekker uit de S en trek dan de rode stekker uit. No Problem.


Maar, opnieuw : een laadstation is de betere oplossing. No discussion about that.

De rode stekker op zich is niet het gevaar, wel het onkundig gebruik ervan, In de industrie zal iemand het apparaat dat aangesloten is op de rode stekker steeds uitzetten alvorens de stekker te ontkoppelen. Ik maak me zorgen om de gebruikers die met moeite een A van een W weten te onderscheiden. Hun schuld/fout niet, totaal niet zelfs, maar het gevaar op dagelijks misbruik van de stekker bestaat wel, wat op termijn een gevaar kan betekenen. Dus daarom de waarschuwing ('to err on the side of safety'). Dus hier alvast de ironie: de mensen die weten waarover het gaat, zullen sneller kiezen voor een laadstation (zie reden de post van widodh) anderen zouden kiezen voor de goedkopere doch inherent minder veilige oplossing.