Dat ze eens snel ophouden met adverteren met 500km range want dat is, hoe goed ik het ook voorheb met Tesla, echt niet haalbaar in normale omstandigheden.
Allereerst: Jongens en Meisjes, een prachtig en vooral gezond 2014!
@LuckyLuke: Loek, de Tesla's zijn best eerlijk geweest over het feitelijke bereik van de auto. Toen wij nog amechtig hijgend afleverdata probeerden te berekenen (decennia geleden of zo) publiceerde Tesla al een
grafiek met snelheid v.s. bereik. Die 500 Km (480 officieel, who cares) is in optimale condities EN vooral op basis van Amerikaanse toestanden. Vergeet niet dat de Amerikanen een stukje langzamer rijden dan wij. Maximum snelheden daar
110/120 en daar houdt men zich meestal aan, in ieder geval beter dan in NL. Iets met enforcement kan ik uit eigen ervaring vertellen...
Mijn rechtervoet is waarschijnlijk van
copernicum. Ik probeer me in te houden in de MS, het is op zich ook wel een sport om efficiënt te rijden. Ook ik zit met regelmaat rond of boven de 300 Kw/Km als het asfalt vrij is en de flitsambtenaren weer gewoon raamambtenaren zijn.
Toch rij ik ook veel lange afstanden. 250-300-350 Km. Als je dat weet doe je rustig aan.
Dé catch om wel lange afstanden te halen: cruise control. Ga maar eens lang (vanaf 20 Km) rijden op constante cruise control, b.v. 110 Km/hr. Kort helpt niet, het lijkt wel alsof de MS zich moet stabiliseren. Wanneer je snelheid moet minderen: CC uit, wanneer je weer kan CC aan. Niet met je voet remmen en weer amps geven maar laat de CC z'n werk doen. Ff oefenen, is leuk. Wanneer je geen extreem weer hebt (zware wind, extreme kou of dichte mist) haal je makkelijk 350 Km. Ga je 100 Km/hr op CC rijden dan haal je zomaar 400 Km.
Tip: Regenerative breaking uit als het druk is op de snelweg. Dan moet je vaak snelheid minderen maar door Regen rem je te hard waardoor je
momentum verliest dat je weer moet herstellen door op te trekken. Dat kost amps. De feitelijke Regen op een drukke snelweg is een farce, je wint er nauwelijks energie mee. Het is hooguit goed om remmen te sparen.
Werkt echt. En dan valt het reuze mee. En, als je toch geen lange afstand hoeft te rijden:
lekker gummen!