Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb mijn auto de afgelopen 10 dagen in mijn garage bewaard zonder stroom ivm vakantie. In de sleepmode gezet en bij terugkeer slechts 20 km kwijt. Eigenlijk best tevreden. Ik had de auto geparkeerd met 284 km actieradius.
 
Tesla center console laat nog even op zich wachten, getuige deze mail van vandaag:
Thank you for your patience regarding the Premium Center Console development and availability. As you may be aware, Tesla is committed to achieving the best customer experience with our products as possible. Consistent with that mission, we have added improved parts to the center console. The updated estimate for resuming the shipping of the consoles is currently slated for early June. When that occurs, we hope to provide you with better delivery timing estimates as we work our way down the waitlist. Once again, we sincerely apologize for the delays and we continue to appreciate your understanding.

Kreeg dezelfde mail. Ik denk dat we hem niet vóór september in de auto hebben zitten. Als het een beetje mee in juli...
 
En hoe zou je dit moeten noemen? Een parkeerplaats EV-en?

Had even geen zin om in te pluggen en was ook niet nodig, dus maar op de gewone parkeerplaatsen gezet. Deze zijn normaal gesproken altijd vol en de laadplekken altijd leeg. Dus in dit geval zullen de ICE ers het niet in dank afnemen.
 

Attachments

  • ImageUploadedByTapatalkHD1399066166.783833.jpg
    ImageUploadedByTapatalkHD1399066166.783833.jpg
    115.3 KB · Views: 469
En hoe zou je dit moeten noemen? Een parkeerplaats EV-en?

Had even geen zin om in te pluggen en was ook niet nodig, dus maar op de gewone parkeerplaatsen gezet. Deze zijn normaal gesproken altijd vol en de laadplekken altijd leeg. Dus in dit geval zullen de ICE ers het niet in dank afnemen.

gewoon hoffelijk en correct : als je niet moet laden, 'EV' je geen laadplek...
 
Inderdaad, wettelijk moet de auto ook aangesloten zijn, anders misbruik je een oplaadplek.

Dat is het punt niet. Ik had hem ook kunnen aansluiten en op de laadplek kunnen zetten. Het gaat erom of het nu beter is om dat te doen of hem op een gewone plek te zetten. Dat is dus maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt in deze situatie: gewone plekken altijd vol, laadplekken altijd leeg.
 
WELKE WET...?Dat is nu net het probleem er is geen wet voor, dus een ice is niet strafbaar.

Voor zover ik weet is het inderdaad niet wettelijk geregeld zoals dat bij invalide parkeerplaatsen wel het geval is. De politie kan dan niets doen. Maar een gemeente kan wel regels over laadplaatsen opnemen in een plaatselijke verordening waardoor handhaving wel kan beboeten of wegslepen.
 
Voor zover ik weet is het inderdaad niet wettelijk geregeld zoals dat bij invalide parkeerplaatsen wel het geval is. De politie kan dan niets doen. Maar een gemeente kan wel regels over laadplaatsen opnemen in een plaatselijke verordening waardoor handhaving wel kan beboeten of wegslepen.

Deze tekst voor Amsterdam

  • Stadstoezicht is verantwoordelijke voor de handhaving op het doelparkeren. De parkeerplaatsen worden gemarkeerd met een E8 verkeersbord met een onderbord met de doelomschrijving “opladen elektrische voertuigen”. Daarmee kan door de BOA’s gehandhaafd worden op alle voertuigen die daar staan met een andere doel dan opladen. De voertuigen moeten dus aangesloten zijn om daar te staan.
  • Onderstaande is op de site van CROW
laadpaalbord-420x182.jpgWie wil dat de parkeerplek bij zo’n laadpaal alleen wordt gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen, kiest voor bord E4 met onderbord ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ (middelste afbeelding). Een andere mogelijkheid is bord E4 met onderbord OB19 (links). Je kunt ook bord E4 met onderbord ‘alleen voor elektrische voertuigen’ neerzetten (rechts), maar dan mag je er ook een elektrische auto neerzetten die niet aan het laden is.

In de wet is geregeld dat als je onder een E8 bord een onderbord plaatst en de gemeente neemt een verkeersbesluit (en dat moet altijd als de gemeente een parkeervak speciaal wil maken voor een bepaalde doelgroep) dan is het rechtsgeldig. Een gebruiker mag aannemen dat als dit bord op de openbare weg geplaatst is, de gemeente aan alle eisen heeft voldaan die nodig zijn om een parkeerplaats aan te wijzen als oplaadplek elektrische auto's. Hierdoor is er ook te handhaven, eigen terrein is natuurlijk aan de eigenaar van dat terrein om te bepalen of hij handhaaft of niet (zie je nog weleens in
parkeergarages met oplaadpunten, hier is de beheerder verantwoordelijk voor het handhaven van juist parkeren).