Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
50e03205e62b5f98acb1615e930af096.jpg

Geopend!
 
Een prijs €800 ex is flink, maar dat is het vastrecht in NL helaas ook :(
Dus zie wel enig potentie voor dit product, maar zelf blijf ik voorlopig snachts op max 3x20 laden, werkt ook prima.


En daar komt dan dus nog de 'standaard' lader als bijvoorbeeld een Keba bij. Toch best een dure totaaloplossing.


Eigenlijk hoort dit in de Charging draad, maar nu de discussie hier begonnen is... toch even mijn 2 centen...

Ik gebruik nu sinds begin dit jaar zonder enig probleem een zelfbouw lader op basis van de Smart-EVSE module.
Het is dat ik geen zin heb het (erg dure) CE certificatietraject te doorlopen, ander zou ik deze voor voor rond de Euro 650,-- (ex BTW) kunnen bouwen, inclusief een redelijke vergoeding voor mijn tijd.

Dit is een systeem met de Smart-EVSE module, een vaste 3x 32A kabel & Type-2 steker, en de drie Current Probes voor in de meterkast. Alles geschikt tot 22 kW / 3x32A.

Het systeem werkt hier nu al vele maanden zonder ook maar een probleem. Ik heb er absoluut geen omkijken meer naar. Simpel inpluggen, en de auto kan meestal laden met 23 of 24A. Dat is 16,5 kW en komt overeen met circa 72 km range per uur.

Dit tot ik een verbruiker aanzet als een oven, stofzuiger etc, weaarbij dan netjes tijdelijk de laatstroom teruggaat naar bijvoorbeeld 3x13A. Zodra er weer meer beschikbaar is, gaat het laadvermogen weer automatisch omhoog tot ongeveer 3x24A.


Mijn conclusie : zeker nuttig, maar moet goedkoper kunnen door deze functionaliteit al in de lader zelf in te bouwen.



Gerard.
 
Last edited:
Ik zie weinig toegevoegde waarde voor dit product.

Ik heb al een jaar een Keba met vaste kabel en een 3 fase 25A aansluiting.
Mijn Tesla staat op maximaal 10A laden vanaf 24.00 uur en rij elke morgen met een volle accu weg.
Heb dus minimale belasting en maximaal nachtstroomtarief. Droger, wasmachine enz gaan gewoon hun gang maar zijn bijna altijd om 24.00 al klaar.
Voor mij geldt in 95% van de gevallen hetzelfde: gewoon 's nachts laden, en dan is er met de huidige aansluiting meer dan voldoende tijd om de accu volledig te laden. Maar toch is voor die 5% van de gevallen de toegevoegde waarde juist groot. Ik heb regelmatig dat ik onvoorzien nog een lange rit heb nadat ik eerder die dag al veel verbruikt heb. Juist dan vind ik prettig dat ik in het uurtje dat ik tussendoor thuis ben 80km kan bijladen ipv 50km, met dezelfde aansluiting. Voor mij is deze smart charger dus zeker nuttig.
 
Voor mij geldt in 95% van de gevallen hetzelfde: gewoon 's nachts laden, en dan is er met de huidige aansluiting meer dan voldoende tijd om de accu volledig te laden. Maar toch is voor die 5% van de gevallen de toegevoegde waarde juist groot. Ik heb regelmatig dat ik onvoorzien nog een lange rit heb nadat ik eerder die dag al veel verbruikt heb. Juist dan vind ik prettig dat ik in het uurtje dat ik tussendoor thuis ben 80km kan bijladen ipv 50km, met dezelfde aansluiting. Voor mij is deze smart charger dus zeker nuttig.
Precies om deze reden heb ik thuis 3x35A genomen, voor die gevallen dat je je een keer de auto écht nodig hebt!
 
Vandaag na 2 weken vakantie de tesla van de stekker willen halen. Lukt niet. Centerconsole gaat niet aan dus kan niet unlocken. Ook de app legt geen connectie (wagen stond in normale modus, maar de screens in eco mode). Dubbelklik op de Fob (die ik wel nog heb) en kabel unlockt. Tot mijn verbazing is de wagen niet volgeladen. 2 weken vampire drain zijn zichtbaar.
Contact met tesla hierover leert me het volgende. Ik heb de wagen op scheduled charge staan 22u05. Dus de 1e avond heeft ie volgeladen. Aangezien hij niet meer van de stekker gekomen is heeft het systeem gewoon de batterij proberen "gezond" te houden. MAAR, omdat ie op scheduled stond kon ie niet bijladen wanneer de computer erom vroeg... Vreemd, dus als ik een maand of 2 weg was, was de batterij leeggelopen? Er werd me verteld dat Tesla aanraadt om scheduled charge uit te schakelen als je de wagen enige tijd laat staan. Was mij onbekend.
Tegelijk zou er in een toekomstige update een "storage Mode" komen om dit te regelen.
 
Vandaag na 2 weken vakantie de tesla van de stekker willen halen. Lukt niet. Centerconsole gaat niet aan dus kan niet unlocken. Ook de app legt geen connectie (wagen stond in normale modus, maar de screens in eco mode). Dubbelklik op de Fob (die ik wel nog heb) en kabel unlockt. Tot mijn verbazing is de wagen niet volgeladen. 2 weken vampire drain zijn zichtbaar.
Contact met tesla hierover leert me het volgende. Ik heb de wagen op scheduled charge staan 22u05. Dus de 1e avond heeft ie volgeladen. Aangezien hij niet meer van de stekker gekomen is heeft het systeem gewoon de batterij proberen "gezond" te houden. MAAR, omdat ie op scheduled stond kon ie niet bijladen wanneer de computer erom vroeg... Vreemd, dus als ik een maand of 2 weg was, was de batterij leeggelopen? Er werd me verteld dat Tesla aanraadt om scheduled charge uit te schakelen als je de wagen enige tijd laat staan. Was mij onbekend.
Tegelijk zou er in een toekomstige update een "storage Mode" komen om dit te regelen.

This doesn't match with my experience. I left my MS hooked up to the charger for three weeks with scheduled charging set to 12:30am. I have a smart meter and use Slimmemeterportal.nl to view use patterns and I can clearly see that once every few days at 12:30am the car briefly topped up the charge. I'll post an example, if you wish.

I suggest you have a different problem.

Cheers,

Rob.
 
Vandaag na 2 weken vakantie de tesla van de stekker willen halen. Lukt niet. Centerconsole gaat niet aan dus kan niet unlocken. Ook de app legt geen connectie (wagen stond in normale modus, maar de screens in eco mode). Dubbelklik op de Fob (die ik wel nog heb) en kabel unlockt. Tot mijn verbazing is de wagen niet volgeladen. 2 weken vampire drain zijn zichtbaar.
Contact met tesla hierover leert me het volgende. Ik heb de wagen op scheduled charge staan 22u05. Dus de 1e avond heeft ie volgeladen. Aangezien hij niet meer van de stekker gekomen is heeft het systeem gewoon de batterij proberen "gezond" te houden. MAAR, omdat ie op scheduled stond kon ie niet bijladen wanneer de computer erom vroeg... Vreemd, dus als ik een maand of 2 weg was, was de batterij leeggelopen? Er werd me verteld dat Tesla aanraadt om scheduled charge uit te schakelen als je de wagen enige tijd laat staan. Was mij onbekend.
Tegelijk zou er in een toekomstige update een "storage Mode" komen om dit te regelen.
Klinkt als een bug, natuurlijk zou de auto gewoon moeten gaan laden op het moment dat de volgende 22:05 aangebroken is en het laadniveau lager is dan gewenst...
Überhaupt is het raar dat je allerlei dingen moet doen als je je auto langer stilzet. Laat die slimme auto dat lekker zelf verzorgen... :smile: Gelukkig lijkt het erop dat dit in een zekere komende release verbeterd gaat worden.
 
Dit verhaal klopt niet mijn auto stond twee weken op Schiphol aan een laadpaal en om de zoveel dagen laadde de auto zelf opnieuw op. Je moet dan volgens mij niet de energysaving aan zetten
Lijkt mij niet de bedoeling van een laadpaal op Schiphol om die 2 weken bezet te houden toch! Dit geeft anderen geen mogelijkheid om er gebruik van te maken. Uiteindelik staan er maar een paar van. Dit is niet naar bedoeld maar meer als een opmerking die we ook maken als er een ICE op een laadplaats staat, "jammer nu kan men/ik niet laden".
 
I agree
Ik noem mijn tesla liefkozend een proto...

Heb ook zo'n rode proto. Hoop hem binnenkort weer terug te hebben. Dan heeft ie van de 11 maanden dat ik hem heb 3 maanden in Tilburg gestaan.

Maar de loaners die ik nu krijg laten duidelijk zien dat het ondertussen een stuk beter gaat.
Nadeel van dat positieve nieuws is dan weer dat je het redelijk gaat vinden dat ze die proto ook in zo'n goed afgewerkte staat brengen.
Of dat ooit gaat lukken...

Overigens wordt de verblijftijd in het SeC voor een groot deel veroorzaakt door het wachten op onderdelen (niet dat ze 3 maanden aan mijn auto aan het sleutelen zijn geweest).
 
Lijkt mij niet de bedoeling van een laadpaal op Schiphol om die 2 weken bezet te houden toch! Dit geeft anderen geen mogelijkheid om er gebruik van te maken. Uiteindelik staan er maar een paar van. Dit is niet naar bedoeld maar meer als een opmerking die we ook maken als er een ICE op een laadplaats staat, "jammer nu kan men/ik niet laden".

Moet je eens kijken op excellent parking, daar zijn een stuk of 6 laadpalen die vaak voor langere tijd bezet worden gehouden. Alternatief is valet parking daar kan je opgeven dat ze je auto opladen voor vertrek maar daar heb ik geen ervaring mee
 
Moet je eens kijken op excellent parking, daar zijn een stuk of 6 laadpalen die vaak voor langere tijd bezet worden gehouden. Alternatief is valet parking daar kan je opgeven dat ze je auto opladen voor vertrek maar daar heb ik geen ervaring mee

Ik heb die Valet Parking nu 5 keer gebruik en dat bevalt prima. Krijg 'm dan opgeladen terug. Ik plaats die grote, Amerikaanse Valet Parking waarschuwing full screen in de browser, en aan het energiedisplay kan ik zien dat er geen gekken dingen mee gedaan zijn. Ze hadden een introtarief wat niet veel duurder was dan het standaard P3 tarief. Ik ben altijd (te) laat met boeken, dus dat hele goedkope tarief op lang-parkeren gaat meestal toch al niet door.
 
Vandaag na 2 weken vakantie de tesla van de stekker willen halen. Lukt niet. Centerconsole gaat niet aan dus kan niet unlocken. Ook de app legt geen connectie (wagen stond in normale modus, maar de screens in eco mode). Dubbelklik op de Fob (die ik wel nog heb) en kabel unlockt. Tot mijn verbazing is de wagen niet volgeladen. 2 weken vampire drain zijn zichtbaar.
Contact met tesla hierover leert me het volgende. Ik heb de wagen op scheduled charge staan 22u05. Dus de 1e avond heeft ie volgeladen. Aangezien hij niet meer van de stekker gekomen is heeft het systeem gewoon de batterij proberen "gezond" te houden. MAAR, omdat ie op scheduled stond kon ie niet bijladen wanneer de computer erom vroeg... Vreemd, dus als ik een maand of 2 weg was, was de batterij leeggelopen? Er werd me verteld dat Tesla aanraadt om scheduled charge uit te schakelen als je de wagen enige tijd laat staan. Was mij onbekend.
Tegelijk zou er in een toekomstige update een "storage Mode" komen om dit te regelen.
Sinds de laatste software update heb ik dat ook: hij laad op tot wat ik heb ingesteld en daarna loopt hij langzaam leeg, s morgens dus altijd al iets kwijt, heb ook scheduled ingesteld, was vroeger niet