Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Weet je zeker dat de Mia zo toegepast mag worden? Lijkt me wat dubieus?

(excuses, dit ging op quote ervoor, aanbetaling in dit jaar, rest in komend jaar en dan 2x maximale Mia aanvrage)
Oftewel, zelfde voordelen als 2013 behalve 4% bijtelling

Is niets dubieus aan. Heb de bevestiging van de belastingdienst. Het gaat erom dat je de aftrek geniet in het jaar van aangaan van de investering en dan alleen voor het bedrag wat je aanbetaald hebt. Het is geen vaste subsidie. Zal de uiteindelijke aftrek na laten kijken bij de aangifte 2014....
 
Is niets dubieus aan. Heb de bevestiging van de belastingdienst. Het gaat erom dat je de aftrek geniet in het jaar van aangaan van de investering en dan alleen voor het bedrag wat je aanbetaald hebt. Het is geen vaste subsidie. Zal de uiteindelijke aftrek na laten kijken bij de aangifte 2014....

Dacht dat jaar van in gebruikname leidend was, maar begrijp me niet verkeerd, als het zo kan is dat super.
...toekomstperspectief voor D ;)
 
Mijn site daglievemensen.nl was vanochtend wel down.
Ik had mijn schijfquotum van mijn hosting pakket overschreden zonder dat op te merken en daardoor waren alle website (en dus ook m'n mail) geblokkeerd… :redface:
Vanavond heb ik dus maar even m'n mailbox opgeschoond zodat er weer wat ruimte is ontstaan. :smile:

Ik had het natuurlijk eerst via jouw site gemerkt en snel daarna bij fm zelf, die deed het ook niet. Maar zie nu op m'n pc dat het weer werkt.
Ik zal eens m'n favorieten checken, ben een paar dagen in het buitenland geweest en m'n vrouw heeft er mee gereden ( is ook een FM fan )
 
Is niets dubieus aan. Heb de bevestiging van de belastingdienst. Het gaat erom dat je de aftrek geniet in het jaar van aangaan van de investering en dan alleen voor het bedrag wat je aanbetaald hebt. Het is geen vaste subsidie. Zal de uiteindelijke aftrek na laten kijken bij de aangifte 2014....

Ik ben geen fiscalist, maar heb me ooit eens verdiept in de MIA (en toen nog KIA) en Volgens mij:

Gaat het bij de MIA om een extra aftrekpost van (in geval van EV) 36% over de investering tot een max van 50K. Er kan dus max 18K vanwege de de MIA worden afgetrokken.

Het aangaan van de verplichting (met financiële consequenties, zoals de 2K aanbetaling; niet de 4K reservering voor de X) is leidend voor wat betreft het toepassen van de regels van de regeling (dus aangaan verplichting in 2014 is toepassen regels 2014; en indien de regeling per 1-1-2015 zou worden gesloten dan blijft dat recht bestaan, zelfs als de aanvraag pas later, maar wel binnen 3 maanden na aangaan verplichting wordt gedaan).

Hoewel de ingebruikname leidend leek vwb het jaar van toepassing van de regeling (dus reservering in 2014 en levering 2015 = regels 2014 en toepassing 2015) is mij later gebleken dat de betaling leidend is voor toepassing (dus reservering en aanbetaling (tenminste het bedrag van de MIA waarbij mij onduidelijk is of de aanbetaling dan 18K of 50K moet zijn) in 2014 en levering 2015 alles toepassen in 2014 (natuurlijk de bijtellingsregels van jaar van 1e kentekenregistratie).

Even terug naar de basis: de MIA is een stimulering per investering (1 Tesla = 1 investering) en voor zover mij bekend kun je maar 1 keer MIA aanvragen per auto. Indien je 1 aanvraag hebt twv 18K mag je maar 1 keer dat bedrag toepassen (in jaar van aanbetaling danwel in jaar van levering zie boven). Indien je 2* wil toepassen zou je dus ook 2 aanvragen moeten doen maar dan moet je ook 2 investeringen hebben gedaan?

Ik heb destijds de opsplitsing over 2 jaar al uitgezocht mbt de KIA (waarvoor niet eens een aanvraag nodig is) en dat bleek toen niet mogelijk (voor de duidelijkheid: wat wel mogelijk was, was het bedrag van 15470 te splitsen over 2 jaar, of toe te kennen aan het jaar van aangaan van de verplichting dmv aanbetaling, maar niet het splitsen van de investering waardoor 2 * 15470 kon worden toegepast). Toekennen aan een specifiek jaar kon overigens interessant zijn omdat er ook nog een plafond was voor het totaal aan investeringen per jaar.

Dus.... Indien de belastingdienst goedkeuring geeft / heeft gegeven (of dat heeft gedaan voor de KIA) dan lijkt dat niet de standaard werkwijze, maar natuurlijk wel heel mooi! Indien de case sterk genoeg is om deze mee te nemen voor anderen helemaal! Het zou mooi zijn als er een fiscalist op kan staan die met pvh door de case heen loopt incl documentatie, en indien die het mogelijk acht om dit algemeen toe te passen (MIA in 2014 en 2015, dus 2 x 18K toepassen) dit met ons te delen. Ik denk dat er wel wat forumleden bereid zijn om voor die dienst (icm de verdediging en het winnen van een evt. zaak met de belastingdienst bij verschil van inzicht) te betalen.

Ik laat me graag (vóór eind December :smile:) overtuigen!
 
Last edited:
Ik ben geen fiscalist, maar heb me ooit eens verdiept in de MIA (en toen nog KIA) .....
Ik laat me graag (vóór eind December :smile:) overtuigen!
Ik zou hier ook graag wat meer over weten. Nav van bericht van PVH op dit forum heb ik bekenden van me die net een Model S hebben besteld getipt over deelbetaling in 2014 en dubbele MIA. Hun accountant stelt dat dit niet kan. Als iemand hier dus informatie heeft over de reden dat het wel kan, hoor ik het graag.
 
Ik zou hier ook graag wat meer over weten. Nav van bericht van PVH op dit forum heb ik bekenden van me die net een Model S hebben besteld getipt over deelbetaling in 2014 en dubbele MIA. Hun accountant stelt dat dit niet kan. Als iemand hier dus informatie heeft over de reden dat het wel kan, hoor ik het graag.
Ik ben bang dat dubbele MIA niet gaat. De tekst op de site van de belastingdienst Voorwaarden investeringsregelingen geeft aan dat je het bedrag aan investeringsaftrek berekent in het jaar dat je de investering doet (de verplichting aangaat). Ik lees daaruit dat je die aftrek dus in de context van dat boekjaar voor het totale bedrag berekent, en niet slechts voor het deel dat je in dat jaar betaalt.
Als je de investering pas in het volgend jaar in gebruik neemt dan mag je maximaal het betaalde bedrag in het eerste jaar aftrekken en de rest pas in het volgend jaar aftrekken. Ik denk dat hier de verwarring is ontstaan dat je dan ook in het tweede jaar het bedrag van de investeringsaftrek opnieuw mag berekenen, maar ik haal dat dus niet uit de tekst bij de belastingdienst.

- - - Updated - - -

Is niets dubieus aan. Heb de bevestiging van de belastingdienst. Het gaat erom dat je de aftrek geniet in het jaar van aangaan van de investering en dan alleen voor het bedrag wat je aanbetaald hebt. Het is geen vaste subsidie. Zal de uiteindelijke aftrek na laten kijken bij de aangifte 2014....

Maar bereken je de waarde van het totaal af te trekken bedrag 1 keer in de context van boekjaar 2013, en verdeel je deze aftrek over 2013 en 2014 naar gelang je aanbetaald hebt in 2013? Of bereken je de waarde van de aftrek 2 keer, nl. 1 keer voor het betaalde gedeelte in 2013 in de context van boekjaar 2013 en nog een keer voor de rest van het bedrag in 2014 in de context van 2014? Want dat laatste is dubieus, dat eerste niet...
 
Ik ben bang dat dubbele MIA niet gaat. De tekst op de site van de belastingdienst Voorwaarden investeringsregelingen geeft aan dat je het bedrag aan investeringsaftrek berekent in het jaar dat je de investering doet (de verplichting aangaat). Ik lees daaruit dat je die aftrek dus in de context van dat boekjaar voor het totale bedrag berekent, en niet slechts voor het deel dat je in dat jaar betaalt.
Als je de investering pas in het volgend jaar in gebruik neemt dan mag je maximaal het betaalde bedrag in het eerste jaar aftrekken en de rest pas in het volgend jaar aftrekken. Ik denk dat hier de verwarring is ontstaan dat je dan ook in het tweede jaar het bedrag van de investeringsaftrek opnieuw mag berekenen, maar ik haal dat dus niet uit de tekst bij de belastingdienst.

- - - Updated - - -



Maar bereken je de waarde van het totaal af te trekken bedrag 1 keer in de context van boekjaar 2013, en verdeel je deze aftrek over 2013 en 2014 naar gelang je aanbetaald hebt in 2013? Of bereken je de waarde van de aftrek 2 keer, nl. 1 keer voor het betaalde gedeelte in 2013 in de context van boekjaar 2013 en nog een keer voor de rest van het bedrag in 2014 in de context van 2014? Want dat laatste is dubieus, dat eerste niet...

Wat ik heb begrepen is dat het moment van aangaan bepalend is voor de voorwaarden van de diverse IA, dus bijvoorbeeld KIA en VAMIL mogen niet meer op personenauto's in 2014, echter als je de overeenkomst al aangegaan bent in 2013 en binnen een jaar het middel gaat in gebruik nemen de oude regels van 2013 in 2014 ook van toepassing zijn. Ook kan je wel in 2013 alvast die MIA aftrekken tot aan 50.000 (is het maximum voor dit type investering) tot het bedrag wat je eventueel hebt aanbetaald. Aangezien ik in beide jaren ongeveer de helft van mijn voertuig heb betaald, heb ik de keuzevrijheid om tot aan een maximum van 50.000 (daarvan ik meen weer 37%) als afschrijving te gebruiken. Bijvoorbeeld als je een hogere VPB in een bepaald jaar hebt kan dit gunstig blijken. Waar we nog géén eenduidig antwoord op hebben is of de belastingdienst het accepteert dat je 2x de volledige MIA mag benutten. Als je de regel leest staat er per investering, en wij zien dit als één investering, echter de belastingdienst heeft ons anders verteld, echter dit willen we eerst officieel bevestigd zien. Dus concreet is het nog niet, en ik verwacht dat je wel 2x de MIA mag gebruiken, echter alleen voor een totale som van 50.000, en dat het innitiele advies niet correct is maar wie ben ik om de belastingdienst tegen te spreken ;) Afijn, zodra we duidelijkheid hebben meldt ik me weer over dit onderwerp
 
Wat ik heb begrepen is dat het moment van aangaan bepalend is voor de voorwaarden van de diverse IA, dus bijvoorbeeld KIA en VAMIL mogen niet meer op personenauto's in 2014, echter als je de overeenkomst al aangegaan bent in 2013 en binnen een jaar het middel gaat in gebruik nemen de oude regels van 2013 in 2014 ook van toepassing zijn. Ook kan je wel in 2013 alvast die MIA aftrekken tot aan 50.000 (is het maximum voor dit type investering) tot het bedrag wat je eventueel hebt aanbetaald. Aangezien ik in beide jaren ongeveer de helft van mijn voertuig heb betaald, heb ik de keuzevrijheid om tot aan een maximum van 50.000 (daarvan ik meen weer 37%) als afschrijving te gebruiken. Bijvoorbeeld als je een hogere VPB in een bepaald jaar hebt kan dit gunstig blijken. Waar we nog géén eenduidig antwoord op hebben is of de belastingdienst het accepteert dat je 2x de volledige MIA mag benutten. Als je de regel leest staat er per investering, en wij zien dit als één investering, echter de belastingdienst heeft ons anders verteld, echter dit willen we eerst officieel bevestigd zien. Dus concreet is het nog niet, en ik verwacht dat je wel 2x de MIA mag gebruiken, echter alleen voor een totale som van 50.000, en dat het initiële advies niet correct is maar wie ben ik om de belastingdienst tegen te spreken ;) Afijn, zodra we duidelijkheid hebben meldt ik me weer over dit onderwerp

Ik denk dat de bron van de verwarring is gevonden: op basis van 2013 regels, zonder max zou er een splitsing van het MIA bedrag mogelijk zijn geweest in overleg met de inspecteur (ik geloof dat dat ook niet standaard was, mij is destijds aangegeven dat ik bij aanbetaling de keuze had)....In 2013 was de MIA nl. nog niet aan een max gebonden, dus bij aangaan verplichting en aanbetaling van een deel in 2013 zou je idd het bedrag van de MIA over de 2 jaren kunnen splitsen. Er wordt dan idd 2 * 50K toegepast, omdat dat volgens die regels nog kon. In 2014 is er een max van 50K, dus bij toepassing van de regeling van 2014 in 2014 door al aan te betalen in 2014 en levering 2015 zou je een deel (of het geheel) naar 2014 kunnen trekken. Dat houdt niet in dat er in 2015 nog een keer 50K toegepast kan worden (nl. 1 investering).

NB: mbt percentages huidige regeling: 36% tot max 50K bij 0 gram / 27% tot max 35K bij max 30 gram (ampera en i3) / 13,5 % tot max 12500 bij max 50 gram.
 
Last edited:
Ik denk dat de bron van de verwarring is gevonden: op basis van 2013 regels, zonder max zou er een splitsing van het MIA bedrag mogelijk zijn geweest in overleg met de inspecteur (ik geloof dat dat ook niet standaard was, mij is destijds aangegeven dat ik bij aanbetaling de keuze had)....In 2013 was de MIA nl. nog niet aan een max gebonden, dus bij aangaan verplichting en aanbetaling van een deel in 2013 zou je idd het bedrag van de MIA over de 2 jaren kunnen splitsen. Er wordt dan idd 2 * 50K toegepast, omdat dat volgens die regels nog kon. In 2014 is er een max van 50K, dus bij toepassing van de regeling van 2014 in 2014 door al aan te betalen in 2014 en levering 2015 zou je een deel (of het geheel) naar 2014 kunnen trekken. Dat houdt niet in dat er in 2015 nog een keer 50K toegepast kan worden (nl. 1 investering). Ik denk dat de bron van de verwarring is gevonden: op basis van 2013 regels, zonder max zou er een splitsing van het MIA bedrag mogelijk zijn geweest in overleg met de inspecteur (ik geloof dat dat ook niet standaard was, mij is destijds aangegeven dat ik bij aanbetaling de keuze had)....

NB: mbt percentages huidige regeling: 36% tot max 50K bij 0 gram / 27% tot max 35K bij max 30 gram (ampera en i3) / 13,5 % tot max 12500 bij max 50 gram.

En nu weet ik het idd weer, dat is het. Ook net de tekst gevonden van de inspecteur. MIA 2013 onbeperkt, dus dan is er ook onbeperkt in 2014 mogelijk, en kan er dus inderdaad. Ik heb er echter voor gekozen om de helft aan te betalen om te kunnen kiezen waar ik hem laat vallen. Dus ik mag de volledige €100.000 ex BTW als MIA aftrekken, waarbij ik tot een max van €56.000 MIA mag toepassen in 2013, en de rest in 2014. Ik mag ook de oude regels toepassen van 2013 en het volledige MIA bedrag in 2014 laten vallen.
 
En nu weet ik het idd weer, dat is het. Ook net de tekst gevonden van de inspecteur. MIA 2013 onbeperkt, dus dan is er ook onbeperkt in 2014 mogelijk, en kan er dus inderdaad. Ik heb er echter voor gekozen om de helft aan te betalen om te kunnen kiezen waar ik hem laat vallen. Dus ik mag de volledige €100.000 ex BTW als MIA aftrekken, waarbij ik tot een max van €56.000 MIA mag toepassen in 2013, en de rest in 2014. Ik mag ook de oude regels toepassen van 2013 en het volledige MIA bedrag in 2014 laten vallen.

De MIA is alleen mogelijk als je uiterlijk binnen 3 maanden na je besluit tot aankoop van de auto je melding doe. Oftewel je kan je MIA pas aanvragen als je ook daadwerkelijk een order heb geplaatst, maar wel binnen 3 maanden nadat de order een feit is. Wanneer dan de auto daadwerkelijk wordt geleverd is niet van belang. De MIA aftrek is dan van toepassing op het moment dat de auto wordt geleverd, maar wel met de regeling van het moment van aanvragen. Voorbeeld. Ik heb op 26 april de bestelling van mijn Tesla Model S gedaan. en mijn MIA en VAMIL (2013) aangevraagd, Op 2 mei 2013 kreeg ik de getekende PDF-bevestiging van Tesla (duurde toen een dag of 5). Op de site van RVO staat het volgende:

Meldingsdatum
Algemeen geldt dat, als u een melding voor MIA\Vamil in wil dienen, u dit moet doen binnen drie maanden nadat u een verplichting bent aangegaan voor het kopen van het bedrijfsmiddel. Het ‘aangaan van een verplichting’ is bijvoorbeeld het tekenen van een koopovereenkomst.

Een aanbetaling die je terug kan krijgen is geen verplichting tot aankoop, alleen als je de aanbetaling kwijt ben als je niet koopt is geldig.
Dus de aanbetaling die je doet bij Tesla is geen aankoopverplichting, dus de truc is dat je de auto voor december 2014 besteld moet hebben, anders heb je niet de regeling van 2014. Als dan de auto komt eventueel in 2016 dan kan je in 2016 met de regeling van 2014 de MIA verrekenen.

Andere tekst:
G 3110 is de code voor 100% elektrische auto's

G 3110 [nieuw]Uitsluitend elektrisch aangedreven voertuig

  1. bestemd voor: vervoer over de openbare weg of op bedrijfsterreinen in de open lucht en dat is voorzien van een lithiumhoudende accu voor de opslag van energie voor de aandrijving, niet zijnde een fiets, bromfiets, snorfiets, gehandicaptenvoertuig, vorkheftruckof een andere mobiele machine, tram of een metro, en dat voldoet aan de volgende eis:
    1. voor een voertuig met kenteken geldt een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer, of
    2. voor een voertuig zonder kenteken geldt een actieradius van ten minste 50 kilometer op een volle accu,
  2. bestaande uit: een uitsluitend elektrisch aangedreven voertuig, (eventueel) een vast aan het voertuig verbonden zonnepaneel en(eventueel) een oplaadstation.
Het bedrijfsmiddel komt voor ten hoogste € 50.000 van het investeringsbedrag in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek.
Toelichting: Onder G 3110 kunnen worden gemeld alle volledig elektrische personen- en bedrijfsauto’s met een CO2-uitstoot van 0 gramCO2 per kilometer. Plugin-hybride personenauto’s met een CO2-uitstoot van meer dan nul en ten hoogste 30 gram CO2 per kilometerkunnen worden gemeld onder D 3111. Plugin-hybride personenauto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 30 en ten hoogste 50 gramCO2 per kilometer kunnen worden gemeld onder E 3112. Elektrische of hybride mobiele machines kunnen worden gemeld onder F 3410.Oplaadpalen kunnen worden gemeld onder F 3720.

Hieronder de link die van belang is
http://www.rvo.nl/sites/default/files/2013/12/BrochureMilieulijst%202014.pdf (pagina 93 voor nog meer info)

Hopelijk weer wat meer duidelijkheid in de wirwar van regeltjes. We moeten onszelf niet rijk rekenen heren :)