Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Even een ideetje. Supercharges laat gemiddeld verbruik stijgen. We doen het nu regelmatig in urmond en sindsdien is gemiddeld verbruik super gestegen.
Daar word ik nou echt blij van... In ruim een jaar tijd heb ik pas één keer gesupercharged. En zelfs zonder superchargen vind ik mijn verbruik al bedroevend. Ik kan dus maar beter weg blijven bij die superchargers? Richting wintersport zal ik wel moeten.
 
Even een ideetje. Supercharges laat gemiddeld verbruik stijgen. We doen het nu regelmatig in urmond en sindsdien is gemiddeld verbruik super gestegen.

Zou dat echt aan de auto liggen? Nu ruim 35.000 km gereden, talloze keren verspreid over Europa aan de SuC gestaan, en kan met een beetje opletten ook nu met minder weer in de buurt van 200 wH/km komen, c.c. aan en rustig met verkeer mee, en als ik door rijd en dus op of boven de toegestane snelheid kom dan is het zelden dat ik boven de 220 wH/km kom.

Ik denk dat de rechtervoet er het meeste toe doet.

- - - Updated - - -

Daar word ik nou echt blij van... In ruim een jaar tijd heb ik pas één keer gesupercharged. En zelfs zonder superchargen vind ik mijn verbruik al bedroevend. Ik kan dus maar beter weg blijven bij die superchargers? Richting wintersport zal ik wel moeten.

Dus het heeft niets met SuC te maken kennelijk. Ik zou zeggen, laat je niet gek maken.
 
gemiddeld verbruik ligt nu 254 daarvoor 231. Dit gaat over 2x/week SC en 130 km/d rijden. Afkoeling batterijen en dergelijk doen dit volgens mij?

Het opwarmen van de batterij kost inderdaad energie. Maar dat is alleen de eerste paar kilometers en geeft dan een piek in het verbruik. Daarna moet minder zijn.

Blijft toch de rijstijl. Het is eenvoudig te testen. Kies een mooi stuk snelweg waar je redelijk ongestoord 100 km aan één stuk door kunt rijden (niet al te letterlijk nemen natuurlijk), zet een tripteller op nul en rijd het hele traject met cruisecontrol op iets van 100 km/uur. Als hij dan nog zulke hoge waarden aangeeft zou ik er eens naar laten kijken.

Misschien heb je hier iets aan.
 
Beste,

Na SC blazen de ventilatoren nog een hele tijd. Dus niet om op te warmen maar om af te koelen! De rijstijl is voor de rest niet veranderd. De afstanden en de wegen zijn identiek. Wagen staat steeds in de garage dus ook 's morgens niet veel verschil in temperatuur en batterij is nooit te koud om meteen goed te werken. We zitten over een gemiddeld gebruik op 25000 km. Waarbij het de laatste 2-3000 km gestegen is. Sinds de supercharger van Urmond er is waar we 2x in de week laden...

En ik begin precies wat last te krijgen van de "brom". Maar ik denk niet dat dit het "probleem" zou kunnen zijn.

Na het superchargen zijn er ook steeds enorme pieken in het verbruik, hetgeen (als je vaak supercharged) toch een effect heeft op het gemiddelde, ook al duren die pieken niet erg lang.
 
Er is natuurlijk een verschil tussen 'afgenomen accucapaciteit' (onze grootste angst...) en 'extra verbruik' door extra verwarmen in de winter of extra koelen na heftig superchargen (niet zo erg...).

Vreemd genoeg is het advies dus om wat langer te superchargen, dan koel je de accu op walstroom i.p.v. batterijstroom. Klopt wel met mijn bevinding dat er na een uur superchargen nog behoorlijk wat stroom loopt, maar de range nog maar een paar km oploopt.
 
Het opwarmen van de batterij kost inderdaad energie. Maar dat is alleen de eerste paar kilometers en geeft dan een piek in het verbruik. Daarna moet minder zijn.

Blijft toch de rijstijl. Het is eenvoudig te testen. Kies een mooi stuk snelweg waar je redelijk ongestoord 100 km aan één stuk door kunt rijden (niet al te letterlijk nemen natuurlijk), zet een tripteller op nul en rijd het hele traject met cruisecontrol op iets van 100 km/uur. Als hij dan nog zulke hoge waarden aangeeft zou ik er eens naar laten kijken.

Misschien heb je hier iets aan.
Idd, dat is een goede tip.

Ik zat gisteren nog op 168Wh/km op de A2 van Utrecht naar Amsterdam met 100 op de cc.
 
Het is de laatste weken een stuk kouder. Dat scheelt in het verbruik.
Het verschil in energie gebruik tussen 100 en 120 is zo'n 30%
Ik laad heel vaak een een supercharger, en ik heb nog niet een hoger gebruik gemerkt.
Gedurende de periode april-oktober was m'n energie gebruik 202
Over het gehele jaar (temperatuur en wind) is het 212
Sinds oktober stijgt het gebruik. Dat was ook de periode dat Urmond openging. Ik heb daar echter nooit geladen :)
 
Even terug naar de eerdere berichten hoe idioot het ook is met Centraal Beheer. Er zal weer een nieuwe manager zijn met een nieuw beleid (en een hekel aan Tesla). Dat is geen uitzondering daar.

Gisteren zijn bij mij de 21 inch wielen vervangen door 19 inch met winterbanden. Dan krijg je de wielen netjes mee in plastic. In eerste instantie vond ik het raar dat er geen "bandenhotel" voor is zoals bij mijn vorige garage (Mercedes). Maar eigenlijk is het niets anders dan een plekje in de kelder vinden, ze daarheen dragen en opstapelen. Voor die service werd, als ik me goed herinner, iets van €.40.00 (excl. BTW) gerekend per seizoen. Eigenlijk het eerste verdiend. Zijn toch heel wat kWh'tjes voor te kopen.

Als je dan zelf de banden in handen hebt heb je gelijk de kans om eens te kijken naar de slijtage. Met iets meer dan 35.400 km (en een voor/achter-wissel ergens in de 20.000 km) hebben alle banden nog iets van 2 mm boven de indicatoren. Dat lijkt me, voor de 21 inch wielen, wel netjes. Zal er in het voorjaar nog wel wat kilometers mee kunnen rijden. Dat verklaart wellicht ook iets van het gunstige verbruik.

Vanmiddag een tourtje gemaakt met de nieuwe banden. Je hoort ze maar ik weet niet of het meer is. Zeker niet hinderlijk. Even heen en weer naar Eindhoven gereden en terug gekomen met gemiddeld verbruik over die 85 km van 197 wH/km.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik bij Eindhoven de N2 heb gereden en me aan de, wat irritante want onverklaarbare, snelheidsbeperking van 80 km/uur heb gehouden.

Tegelijk heb ik, "as a courtesy to our members" het parkeerterrein van v.d. Valk afgestruind. Nog niets van een SuC te zien. Wel grondwerkzaamheden maar die hebben duidelijk met andere "nutsvoorzieningen" te maken. Maar de situatie kan in een week veranderen.
 
Last edited:
Beste,

Na SC blazen de ventilatoren nog een hele tijd. ... ..

Na het superchargen zijn er ook steeds enorme pieken in het verbruik, hetgeen (als je vaak supercharged) toch een effect heeft op het gemiddelde, ook al duren die pieken niet erg lang.

Ik herken dat beeld toch niet. Ik laat zo'n 1 a 2 keer per maand bij de Suc in Oosterhout en heb nog nooit gemerkt dat het verbruik omhoog gaat. Ik zit nu op 37000 km en het gemiddeld verbruik is zo'n 215kw/h. Ik rij voornamelijk op de snelweg 110 -125 km/u en gebruik de cruise control bijna altijd.