Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Voor zover ik het ben tegengekomen zit men met VIN nu rond 66.000. tel daarbij de verkopen op die nog geen VIN hebben en ik schat nu zo 70.000.

Dat is iets meer dan de helft van de mass-market-car Nissan Leaf. Toch niet gek voor zo'n dure auto?

Ik meen al op dit forum te hebben gelezen dat er al boven de 70.000 VIN nummers bekend zijn voor levering feb/maart.
 
352 nieuwe Tesla rijders erbij in december in NL.

2454 over het gehele jaar.

Ook tekenend wat als de grote concurrenten wordt gezien.

Die 2454 is inclusief ongeveer 1000 in de laatste maanden van 2013. Dus zo'n 1400-1500 Tesla's dit jaar. Zit het totaal dus rond de 2600 in NL gok ik. Kom er nog steeds erg weinig tegen in het oosten van het land (behalve de reclame-zuilen van Pure-Energie dan; hoewel ik die vooral stil zie staan :rolleyes:).
 
352 nieuwe Tesla rijders erbij in december in NL.

2454 over het gehele jaar.

Ook tekenend wat als de grote concurrenten wordt gezien.

Naast de cijfers staat een lijstje met de verkoopcijfers van de grootste concurrenten. Waar men die vandaan heeft is mij een raadsel.
Natuurlijk moet men geloven dat die auto's goed verkopen.
Er zullen wel belangen spelen.

Ik heb de echte cijfers er bijgezocht.

Download de excel via het linkje rechts en het wordt duidelijk dat niet één van z.g. belangrijke concurrenten met indrukwekkende cijfers komt laat staan in de buurt komt. Ook de goedkope EV's hebben bedroevend gescoord.

Zo kan ik het natuurlijk ook.
 
Last edited:
Zodan, das aardig wat. En geleverd? 45000 denk?

In 2014? Dat zouden we allemaal wel willen weten voor eind februari natuurlijk. :rolleyes:
Maar op basis van de tracking sheets is dat onbegonnen werk.
Er zitten sinds oktober veel S85D modellen in de pijp.
Die hebben al een VIN gekregen maar zullen pas in 2015 uitgeleverd worden.

Ik stel wel vast dat een aardig percentage van de wagens die eind december moesten uitgeleverd worden het (net) niet hebben gehaald.
Mogelijk omdat er een 2-tal weken vertraging is opgelopen begin december bij het begin van de P85D productie.
En aan het eind vertraging omdat er onvoldoende logistieke capaciteit was om alle wagens tijdens de eindejaarsperiode naar de SeCs te transporteren.

Als ik moet gokken, mik ik op 32500 wagens uitgeleverd in 2014 maar zou hier geen geld op willen zetten. :wink:
 
Naast de cijfers staat een lijstje met de verkoopcijfers van de grootste concurrenten. Waar men die vandaan heeft is mij een raadsel.
Natuurlijk moet men geloven dat die auto's goed verkopen.
Er zullen wel belangen spelen.

Ik heb de echte cijfers er bijgezocht.

Download de excel via het linkje rechts en het wordt duidelijk dat niet één van z.g. belangrijke concurrenten met indrukwekkende cijfers komt laat staan in de buurt komt. Ook de goedkope EV's hebben bedroevend gescoord.

Zo kan ik het natuurlijk ook.

Dit is wel belangrijk want het zet alle gepresenteerde cijfers in een ander daglicht. Volgens mij hebben ze de europese of wereldverkopen gemakshalve er op gezet.
 
En ja hoor. Meer Trajectcontroles en hogere parkeerbelasting om de luchtkwaliteit te verbeteren..... In plaats van EV te stimuleren door bijvoorbeeld gratis te laten parkeren is niet rendabel natuurlijk. Gaat gewoon om geld, niet om de luchtkwaliteit. Serieus, als in Nederland parkeren voor full EV bijvoorbeeld de eerste 2 uur gratis zou zijn, zou ik nu al 3 EV erbij nemen om 3x Clio Diesel te vervangen (14% bijtelling, allen januari 2014, zouden dus nog wel wat waard zijn lijkt me) . Deze rijden 800-900 km op een tank Diesel, goedkoper dan de Zoë's... Maar wij zijn meer kwijt per maand aan parkeren dan aan tanken! De Clio's rijden 70.000 per jaar, de parkeerkosten zijn 2x zo hoog dan de brandstof kosten.

In dit artikel impliceren ze dat de EV rijder voordeel zou hebben, nou nergens iets over te vinden...... In Rotterdam heb je in sommige garages een korting van wel een hele 50 cent per uur als je een "zuinige" auto hebt. Nou, dat is nogal een fors bedrag zeg...
Automobilist de klos in Randstad | Binnenland | Telegraaf.nl
 
Last edited: