Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and The Netherlands: Real world range in Europe (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Eens. Er is echt veel over geschreven.

Maar eh... illegale snelheden? Ze zijn niet illegaal maar gewoon een overtreding van de wet en als je centjes hebt koop je dat gewoon af ;) ik rijd ook graag door, maar niet als ik op 1 lading 378 km wil afleggen.

Ja, 'illegaal' is wat overtrokken. Ik pak ook wel eens een hoge snelheid als ik een fossiel voor gek wil zetten, maar over het algemeen houd ik het op de 120. En op een rustige weg, zoals poster deed, is 135-150 ook niet echt onveilig. Maar het zijn zoals gezegd geen verstandige snelheden om een lange rit mee aan te vangen, tenzij die langs Superchargers voert.
 
Helemaal mee eens... zelf reed ik bijna 4 jaar geleden al een half jaar in een omgebouwde VW Golf Stationcar, 100% elektrisch met accupakket 32kWh. Range in de praktijk - zomerperiode - met 80% van de rit over autosnelweg met 120km/u: ongeveer 125km (ook al met regen en geen voetremgebruik).
De Model S 85 haalt bij die rijstijl ongeveer 300km in de winterperiode. Dat is relatief ver en valt mij dus niet tegen.
Maar als je een diesel gewend bent die 1250km rijdt op 1 tank (en als die leeg is vul je 'm in een paar minute bij elk tankstation) dan is de Tesla natuurlijk iets meer dan 'wennen'.

Ik ben deze week begonnen met het rijden vanuit Kaag (bij Nieuw Vennep) naar Leek (Groningen). Dit is 196 kilometer enkele reis met alleen snelwegkilometers. Ik heb daar een opdracht. De eerste keer heen had ik de accu vol (397 typical) en had ik nog 145 kilometer over (projected average range). Ik heb niet bizar rustig gereden (dan weer 100 dan weer 120) en had Rangemode aan. Vandaag terug was mijn accu geladen tot 375 typical en had ik nog 100 km over bij terugkomst. Ik heb wel wat vlotter doorgereden met 1 korte file. Al met al valt het niet tegen. Het zou mooier zijn als de accu daadwerkelijk 500 km zou halen met deze rijstijl maar hopelijk komt dat nog in de toekomst. Als je op je aankomstplek overdag kan laden is er niets aan de hand.
 
480-500km haal je wel, onder de volgende condities:
- volle charge
- range mode aan (of misschien climate helemaal uit)
- cruise control op 88 km/u
- vlakke weg
- windstil
- 20 graden buitentemp

Vind het inderdaad wel een beetje kortzichting om 135-150 te gaan rijden en dan te klagen over het bereik, wat denk je dat een beetje ICE dan verbruikt? Die loopt dan echt geen 1:20 meer hoor...