Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla komende jaren - Shareholdersmeeting 2016

This site may earn commission on affiliate links.
Ons forum bestaat uit deelnemers die vanaf het eerste uur in de ontwikkelingen van Tesla meedraaien en wordt wekelijks uitgebreid met nieuwe (al dan niet toekomstige) Tesla eigenaren.
Voor wie het leuk vindt om eens de gehele geschiedenis te bekijken zijn onderstaande video's erg handig.

Op 31 mei was de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Tesla in Mountain View (een bekende plaats in Silicon Valley, waar o.a. Google is gevestigd) en deze keer is daar veel tijd voor uitgetrokken. De eerst betrokkenen, waaronder Elon Musk en J.B. Straubel, nemen je mee in een tocht die begint bij de voorloper van de Roadster en eindigt bij de ontwikkelingen waar men nu volop mee bezig is. Een weg die nogal wat hindernissen, maar ook successen kent.

Je hoort hoe het gaat met de Gigafactory, dat de batterijen die daar gemaakt zullen worden niet alleen voor de auto's zijn maar de helft gaat straks naar stationaire opslag. De capaciteit die in eerste instantie gepland is zal zeker gehaald worden en er wordt verteld dat men met de Gigafactory in beginsel de mogelijkheden heeft om het nog eens te verdrievoudigen.
Indrukwekkende cijfers, bijvoorbeeld dat de fabriek straks meer batterijen produceert dan de rest van alle fabrieken samen.

Er is een nieuwe batterijcell ontwikkeld die in de toekomstige batterijpakketten komen en waarmee men voorop blijft lopen in de batterijontwikkeling.

Ook heel interessant is de aanpak van de fabricage van de Model 3. De fabriek wordt zodanig ingericht dat de snelheid van produceren enkele malen hoger ligt dan in andere autofabrieken. Daarmee hoopt men de produktie in 2020 op een miljoen auto's per jaar te krijgen.

Ook interessant is de aanpak van de Superchargers. Dat aantal bedraagt nu, incl. de in aanbouw zijnde en die in de vergunningenfase zitten, 700 wereldwijd. Eerder is verteld (bij de onthulling van de Model 3 op 31 maart) dat dit aantal zal verdubbelen voordat Model 3 op de weg komt.
Maar ook dan nog zal het een hele tour zijn om de drukte te beheersen. Momenteel is het nog redelijk te doen maar als straks het aantal auto's 5 tot 10 maal zoveel zal zijn wordt het een probleem.
Die groei komt met name door de Model 3.

Voor het eerst is nu uitgesproken (wat we eigenlijk allemaal al verwachtten) dat het gebruik van de Superchargers niet meer automatisch bij de auto hoort maar dat dit, voor wat betreft Model 3, een optie wordt. In de begintijd was het dat ook voor de modellen met de 60 kWh batterij.

Hiermee bereikt men dat de instapprijs van de auto zo laag mogelijk blijft en in de buurt van de beloofde 35.000 dollar.

De koper van Model 3 kan er voor kiezen, tegen een nog niet bekende meerprijs, om de Superchargermogelijk te hebben zoals wij die ook allemaal hebben en dat auto)levenslang. Het is gedurfd en ik vind het mooi dat men hier aan vast houdt.

Degenen die de optie niet kopen krijgen overigens de mogelijkheid om tegen een lage prijs grote afstanden te rijden. Dat kan betekenen dat er voor de Superchargers een betaalsysteem gaat komen voor hen. Technisch is dat natuurlijk geen enkel probleem want alle data is voorhanden. Ik ben benieuwd hoe men dit zal gaan invullen.
Persoonlijk, maar niet meer dan dat, denk ik dat het merendeel wel voor de optie zal kiezen en dat betekent dat er ged blijft binnenkomen voor uitbreiding van het netwerk. Stel dat de optie 2.000 kost, dan leveren 100 auto's in beginsel voldoende geld om één nieuw superchargerstation te bouwen.

Ik zou zeggen, bekijk de video's en in dit draadje kunnen we dan onze verwachtingen delen.