Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Probleem is, het is nu geen 3 uur rijden en dan even laden. Op de snelweg is het nu ongeveer een krappe 2 uur rijden en daarna 40 minuten laden.

Het laden zal dus nog een heel stuk sneller moeten om die pauze wat korter te maken en de rij-tijd te verhogen.

Toen ik naar Italie ging was het prima te doen 2 koters die steeds naar de WC moesten konden precies zien waar ze konden. Maar is al eerder aangegeven het bereik zou beter moeten zijn bv. 160Kwh accu of 200Kwh dan gaan we praten :)
 
Toen ik naar Italie ging was het prima te doen 2 koters die steeds naar de WC moesten konden precies zien waar ze konden. Maar is al eerder aangegeven het bereik zou beter moeten zijn bv. 160Kwh accu of 200Kwh dan gaan we praten :)

Ik ben bang dat dat er voorlopig niet in zit. Mijn inschatting is dat er snel een 100 kWh versie komt of wellicht 110/120 (anders is het verschil met de 90 te klein en dat dat het zal zijn.

Men gaat zich nu focussen op het realiseren van de goedkopere model en focus ligt niet op extra grote range. Wat nog wel zal gebeuren is een upgrade van de SuC want de batterijen kunnen meer hebben. Anders zou ik niet in mijn 70 net zoveel Kw laden (117) als de 90. Daar komt dan nog wel wat laadsnelheid bij waar dan de 90 van zal profiteren.
 
Dat is nu ook wat somber. Bij rijden in Duitsland volgens de aanwijzingen zit je soms op anderhalf uur rijden en 15 minuten laden. Net leuk om even naar de wc te gaan, een bekertje koffie te kopen en een kletspraatje. Dan roept hij je alweer terug en drink je je koffie op op AP :)

Mwa, laat het net 2 uur rijden zijn. Niet veel meer.

Toen ik naar Italie ging was het prima te doen 2 koters die steeds naar de WC moesten konden precies zien waar ze konden. Maar is al eerder aangegeven het bereik zou beter moeten zijn bv. 160Kwh accu of 200Kwh dan gaan we praten :)
Ik heb geen kinderen :) Per persoon en situatie wisselen de behoefte. Als het laden sneller gaat en op betere plekken heeft iedereen de vrijheid om te kiezen. Die vrijheid is er nu niet.

Ik ben bang dat dat er voorlopig niet in zit. Mijn inschatting is dat er snel een 100 kWh versie komt of wellicht 110/120 (anders is het verschil met de 90 te klein en dat dat het zal zijn.

Men gaat zich nu focussen op het realiseren van de goedkopere model en focus ligt niet op extra grote range. Wat nog wel zal gebeuren is een upgrade van de SuC want de batterijen kunnen meer hebben. Anders zou ik niet in mijn 70 net zoveel Kw laden (117) als de 90. Daar komt dan nog wel wat laadsnelheid bij waar dan de 90 van zal profiteren.
Zeker, zoals we ook al besproken in een ander topic, veel groter dan 120kWh gok ik zelf eigenlijk ook niet.

Als we met welke doorbraak dan ook de laadsnelheid flink op kunnen schroeven is de nood voor een grotere accu er ook niet echt meer. 100kWh is dan méér dan voldoende als deze in zeg 30 minuten vol zit.


Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar CCS 2.0 en hoe het daar mee staat. CharInEV is daar ook behoorlijk stil over op hun website.
 
De laadsnelheid (de afnemende karakteristiek die al vanaf 25% SoC begint te dalen) van de SuC is waarschijnlijk door Tesla aan de lage kant geprogrammeerd. Als ik kijk naar de kleine 16kWh-accu van onze C-Zero en ik hang die aan een CHAdeMO (standaard functie van alle C-Zero's / iMiev's) dan is die onbekende Chinese accu in 20 minuten voor 75% geladen. En dan ga ik er van uit dat de koeling van die accu minder goed is ontworpen dan de Tesla-accu...
 
De laadsnelheid (de afnemende karakteristiek die al vanaf 25% SoC begint te dalen) van de SuC is waarschijnlijk door Tesla aan de lage kant geprogrammeerd. Als ik kijk naar de kleine 16kWh-accu van onze C-Zero en ik hang die aan een CHAdeMO (standaard functie van alle C-Zero's / iMiev's) dan is die onbekende Chinese accu in 20 minuten voor 75% geladen. En dan ga ik er van uit dat de koeling van die accu minder goed is ontworpen dan de Tesla-accu...

Ik denk ook dat Tesla het "voorzichtig" berekent, maar ik heb ook begrepen dat het nogal uitmaakt wat de chemische samenstelling en precieze type van de batterij is. De ene lithium-ion kun je niet zomaar met de ander vergelijken. Met name als je kijkt naar oplaadsnelheid en vermogensafgifte.
 
De laadsnelheid (de afnemende karakteristiek die al vanaf 25% SoC begint te dalen) van de SuC is waarschijnlijk door Tesla aan de lage kant geprogrammeerd. Als ik kijk naar de kleine 16kWh-accu van onze C-Zero en ik hang die aan een CHAdeMO (standaard functie van alle C-Zero's / iMiev's) dan is die onbekende Chinese accu in 20 minuten voor 75% geladen. En dan ga ik er van uit dat de koeling van die accu minder goed is ontworpen dan de Tesla-accu...

Ik weet niet hoe het zit met de C-Zero maar een aantal van die kleinere accu's hebben een relatief veel grotere 'gereserveerde' capaciteit waardoor hun taper curve langer hoog lijkt te zijn.

- - - Updated - - -

9 van de 10 keer wordt je kaart niet goed gelezen en sta je te kloot vioolen

Toch eens je bank bellen want dat is niet normaal :)
 
Ik weet niet hoe het zit met de C-Zero maar een aantal van die kleinere accu's hebben een relatief veel grotere 'gereserveerde' capaciteit waardoor hun taper curve langer hoog lijkt te zijn.

- - - Updated - - -



Toch eens je bank bellen want dat is niet normaal :)

Eerder een tankpas issue. Maargoed met een lege tank weg binnen 10 minuten is vrij snel, maar olie slurpen is altijd nog sneller dan ev laden dat is een feit.
 
De laadsnelheid (de afnemende karakteristiek die al vanaf 25% SoC begint te dalen) van de SuC is waarschijnlijk door Tesla aan de lage kant geprogrammeerd. Als ik kijk naar de kleine 16kWh-accu van onze C-Zero en ik hang die aan een CHAdeMO (standaard functie van alle C-Zero's / iMiev's) dan is die onbekende Chinese accu in 20 minuten voor 75% geladen. En dan ga ik er van uit dat de koeling van die accu minder goed is ontworpen dan de Tesla-accu...

Dat gok ik ook inderdaad, al zit er een groot verschil in de chemische samenstelling van de accu's. Die bepaald ook hoe snel er kan worden geladen.


Dit komt bij de CharInEV groep vandaan waar ook Fastned recentelijk lid van geworden is:
* Volvo Cars calls on automotive industry to standardise electric car charging
* Volvo Cars calls on automotive industry to standardise electric car charging
 
Ev-box laadpas binnenkort ook te gebruiken bij Fastned

Binnenkort kan je met je EV-box laadpas ook opladen bij Fastned.

Dit bericht ontving ik deze week van ev-box als antwoord op mijn vraag naar wanneer de koppeling ev-box met fastned gerealiseerd gaat worden:

"Momenteel zijn we bezig met de integratie van de gegevens, over een paar weken kunt u met onze pas bij FastNed laden."


 
Binnenkort kan je met je EV-box laadpas ook opladen bij Fastned.

Dit bericht ontving ik deze week van ev-box als antwoord op mijn vraag naar wanneer de koppeling ev-box met fastned gerealiseerd gaat worden:

Ik snap overigens niet waarom al die laadfirmas zo'n massieve *** krijgen van hun eigen pasjes. Tegenwoordig met contactloos pinnen lijkt me dat volstrekt overbodig.
 
Goed nieuws! Belasting elektriciteit laadpalen vanaf volgend jaar gehalveerd

Als FastNed dit nu ook doorberekent aan de eindgebruiker, wordt het interessant.

Op kantoor heb ik trouwens ook de speciale aansluiting, met eigen EAN nummer, specifiek voor een paar laadpalen. Ook dat wordt dus financiëel interessant, alhoewel ik daar op jaarbasis makkelijk beven de 10.000 kWh uitkom. Maar zo is het deel eronder ook goedkoper geworden
 
Ik moet zeggen dat ik sinds ik de Chademo's kan gebruiken bij Fastned, daar toch regelmatig te vinden ben. Tussen afspraken door is het helemaal niet verkeerd. Rustig bellen en mailen terwijl ik even 20 minuten oplaad en ik kan weer verder...
Ik heb een abonnement bij ze; de kWh prijs is dan niet eens slecht.

Zou ik dan toch helemaal om gaan?
 
  • Like
Reactions: schonelucht
De uitrol van de adapters gaat wel lekker snel. Nu al bijna de helft van de stations voorzien:

image.jpeg


Nog een paar weken en ik kan de kaart alweer verwijderen. :D