Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Die laders in Duitsland staan er voor ons hè...

Ja precies. De SuCs zijn voor doorreis. Duitsland is nu eemaal groter dan Nederland of België, dus daar zullen altijd veel meer SuCs moeten staan. Het aantal Tesla rijders in het betreffende land is daarbij niet relevant. Tesla wil dat we zonder range anxiety (of belachelijk lange reistijden i.v.m. langzaam laden) toch grotere afstanden kunnen afleggen en er niet veel langer over doen dan met een ICE. Als Tesla niet voor zo'n SuC netwerk had gezorgd weet ik zeker dat er veel minder mensen onder ons een MS hadden gekocht.
 
Die laders in Duitsland staan er voor ons hè...

Hierop aansluitend, net een mailtje gehad van Tesla met een update waarin ze "en passant" uitleggen wat de bedoeling is van de SuC's. Zo is het denk ik ook.
nadruk op beschikbaarheid voor reizigers, niet op aspect van gratis stroom (dat is toch relatief als je het afzet tegen de bestede tijd in relatie tot de besparing)

"Het Supercharger-netwerk is ontworpen om het rijden van lange afstanden te ondersteunen en kan soms worden gebruikt bij lokale trips. Ons doel is om de beste laadervaring te bieden door zo kort mogelijk te laden, zodat u snel de weg weer op kunt. U kunt ons hierbij helpen door uw Model S na het laden direct te verplaatsen. Zo zorgen we er samen voor dat laden zo snel mogelijk kan en dat de Superchargers beschikbaar zijn voor diegenen die ze het meest nodig hebben.

Superchargers zijn snel en goed bereikbaar, maar er gaat niets boven het gemak van thuis laden. U steekt de stekker in de laadoplossing als u thuiskomt en Model S start direct met laden. Via het touchscreen of de mobiele app kunt u ook een ander tijdstip inplannen. In de vroege ochtend is uw Model S volledig geladen voor een nieuwe dag."

- - - Updated - - -

Toch weer een klein avontuurtje maar liep dit keer goed af!

Eergisteren stond ik 75 km ten noorden van Stuttgart te laden toen ik zag dat er voor het hotel daar charger mogelijkheid is dus ik besloot er met 100 km capaciteit maar heen te rijden.

Had ik maar wat foto's gemaakt van de Q8, de Porsche en de BMW en hoe deze heren met vrouw terug kwamen voor een tweede gesprek, meestal betekend dat "Kat in het bakje"

Het was een leuke ervaring.

Leuke ervaring en leerzaam. In ieder geval dat we niet altijd (netjes gezegd) kunnen vertrouwen op aangegeven lokale laadmogelijkheden. Hier heb je inderdaad niets aan.

Verder dat de SeC zondermeer de moeite waard is om langs te gaan. Met 22 Kw laad je toch best snel. Dan pak je gelijk de pleziertjes van de bezoekers van andere merken mee. Ik zou er ook van genoten hebben.

Maar je zoekt het avontuur wel op. Om uitgerekend bij Stuttgart, midden in de SuC-belt (variant op de klassieke Bible-belt), krap te komen zitten:)
 
Last edited:
Stonden hier Smarts van car2go? als je lid bent van car2go kun je deze voor 29 cent 1 minuut huren om te verplaatsen, ook in het buitenland.

Toch weer een klein avontuurtje maar liep dit keer goed af!

Eergisteren stond ik 75 km ten noorden van Stuttgart te laden toen ik zag dat er voor het hotel daar charger mogelijkheid is dus ik besloot er met 100 km capaciteit maar heen te rijden.
Foute boel!
Er stonden twee Smarts te laden met een type 2.
Blijkt dat de Type 2 waarbij staat beschikbaar helemaal niet beschikbaar was want deze Type 2 was één fase aangesloten dus laden was onmogelijk.
e3ecb09fdcc832e42f2ad8e32bc716d1.jpg

Dus s'ochtends hoopte ik dat de rental
Smarts wel weg zouden zijn want met 12km op zoek gaan.......
Echt niet dus want die bezetten als mobiel te huren auto de laadpalen tot er iemand komt om hem te huren.

Tesla bracht de oplossing, er is een SeC, dan wel zonder SuC maar wel een laadstation met een 22kw, en was gelukkig slechts 1km verwijderd van het hotel.

De ontvangst was weer eens als gewenst, of ik koffie wilde, en of ze m'n auto mochten wassen maar dat vond ik te gortig.

Tijdens het wachten kwamen er Porsche eigenaren, blijkt dat is de thuisstad van Porsche de Tesla "Porsche killer" wordt genoemd!

Er kwam ook een BMW I8, prachtige auto (sommige van ons vinden er niets aan) maar het is een sul van een bak, moet op een 3 cyl met bijna 400 pk het afleggen tegen de T omdat het extra elektrische vermogen wegvalt nadat hij z'n batterij binnen 40km leeg heeft gereden, dus kwam de eigenaar toch maar naar een Tesla kijken.
Z'n bewondering was wat verbleekt en hij was zich aan het oriënteren.

Had ik maar wat foto's gemaakt van de Q8, de Porsche en de BMW en hoe deze heren met vrouw terug kwamen voor een tweede gesprek, meestal betekend dat "Kat in het bakje"

Men vertelde mij dat er nu 2000 Model S rijden, tegen 3700 in NL, ( ik denk daar bij aan 50 superchargers locaties in Duitsland tegen 5 in NL)!
2000:50 of 3700:5.

Het was een leuke ervaring.
 
Van 17 tot 27 september is de IAA in Franfurt.

Op 29 september worden de eerste Model X'en aan de eigenaren overhandigd.

Ik kan me voorstellen dat men dat de primeur wil laten zijn en er een leuk (gestreamd?) event van wil maken.
Anderzijds is Frankfurt wel HET auto-event in Duitsland en zou het gewoon de ster van de show gaan worden.

Is er bij jullie iets van bekend of hij daar wellicht onthuld gaat worden? In dat geval heb ik er wel wat SuC bezoekjes voor over om te gaan, alleen voor die ENE auto die ik zelf ook nog niets eens zal (kunnen) kopen. De rest laat me koud, is hooguit aardig.
 
Dat is al meer dan een jaar zo. En jou kennende denk ik dat je dit veel eenvoudiger oplost door zelf een stukje alcantara te kopen en dat goedkoop uitziende stuk plastic zelf kunt beplakken.

Heb dit bij het laatste SeC bezoek/contact weer even opgepakt. Kreeg eerst een ongelofelijk bedrag gequote. Maar dat bleek bij nader inzien toch voor de gehele hemelbekleding te zijn. Werkelijke prijs viel mee. In ieder geval laag genoeg om niet zelf te gaan lopen (laten) klooien.

Ding is nu in bestelling en zit als het even meezit volgende week in de auto. Post wel een paar foto's (in het 'wat heb jij het laatst gekocht voor de MS' draadje?).
Niet spectaculair natuurlijk want recente versies hebben het ding gewoon standaard. Maar wellicht een aardige/kleine 'upgrade' voor andere dino's in 'classics' van zo'n twee jaar oud.
(ding is nu nog steeds nieuwer dan welke andere auto die ik ooit gehad heb).
 
Net in Assen (Drenthe) CHAdeMO geladen aan de Wenckebachlaan 10. Slechts 0,25 eur per kWh.

Gesprekje gevoerd met de exploitant van de lader. Hij heeft nog maar weinig Tesla's langs zien komen. Eens zien of dit berichtje daar wat verandering in kan brengen.

Zelf vind ik het vinden van een CHAdeMO-lader behoorlijk lastig onderweg, heeft iemand daar tips voor? Op de "lijstjes" zag ik niets over CHAdeMO.
 
Last edited:
Waar gaat dit over, LastNLSig?

Sorry. Ging over alcantara bekleding op de 'dwarsbalk' onder het pano dak. Daar zit bij de oudere 'classics' met alcantara en bij moderne versies met normale stoffen dakbekleding een zwarte plastic kap over.
Bij de modernere versies met alcantara bekleding is die kap niet zwart maar is die ook met alcantara bekleed. Dat staat net wat mooier. Bovendien heeft de zwarte kap de neiging snel te krassen.

Idee was dus om de kap door een modernere beklede versie te vervangen. Onderdeel blijkt los verkrijgbaar (dus hoef ik niet zelf te gaan knippen en plakken).
 
Zelf vind ik het vinden van een CHAdeMO-lader behoorlijk lastig onderweg, heeft iemand daar tips voor? Op de "lijstjes" zag ik niets over CHAdeMO.

Ik gebruik chademo.com als ik een wat langere route buiten de SuC's om plan - met name in het buitenland. Voor de details ga ik dan nog vaak naar chargemap.com.
en om een route echt te plannen qua afstanden enzo goof old google maps. Een combi dus. Enkele apps hebben de info ook wel, maar met die chademo's is vaak wel wat aan de hand: half zo traag als potentieel mogelijk, werkt niet, gesloten buiten kantooruren (ANWB), gewone TNM etc pas werkt niet.... En dan is met name chargemap wel handig. En in de praktijk hou ik dan altijd nog wel rekening met plan B - net zoals in het Tesla-begintijdperk....
 
Sorry. Ging over alcantara bekleding op de 'dwarsbalk' onder het pano dak. Daar zit bij de oudere 'classics' met alcantara en bij moderne versies met normale stoffen dakbekleding een zwarte plastic kap over.
Bij de modernere versies met alcantara bekleding is die kap niet zwart maar is die ook met alcantara bekleed. Dat staat net wat mooier. Bovendien heeft de zwarte kap de neiging snel te krassen.

Idee was dus om de kap door een modernere beklede versie te vervangen. Onderdeel blijkt los verkrijgbaar (dus hoef ik niet zelf te gaan knippen en plakken).
Wat ben je ervoor kwijt?
 
Ik gebruik chademo.com als ik een wat langere route buiten de SuC's om plan - met name in het buitenland. Voor de details ga ik dan nog vaak naar chargemap.com.
en om een route echt te plannen qua afstanden enzo goof old google maps. Een combi dus. Enkele apps hebben de info ook wel, maar met die chademo's is vaak wel wat aan de hand: half zo traag als potentieel mogelijk, werkt niet, gesloten buiten kantooruren (ANWB), gewone TNM etc pas werkt niet.... En dan is met name chargemap wel handig. En in de praktijk hou ik dan altijd nog wel rekening met plan B - net zoals in het Tesla-begintijdperk....
ANWB-CHAdeMO's zijn niet 24/7 beschikbaar?? Echt waar?? En dan pretendeert de ANWB ook nog promotor te zijn van elektrisch rijden... :cursing:
Het klopt, weliswaar vrij ruime openingstijden maar 's nachts zeker niet! Snelladen langs de snelweg - ANWB
 
Voor elke lokatie ligt het weer anders...
Ben in het weekend al eens naar Badhoevedorp gegaan om de nieuwe adapter uit te proberen.. Kwam toevallig een ANWB-takelwagen aan... Die heeft mij er ingelaten.

Schermafbeelding 2015-09-13 om 20.10.49.png
Schermafbeelding 2015-09-13 om 20.10.21.png
Schermafbeelding 2015-09-13 om 20.14.17.png
Schermafbeelding 2015-09-13 om 20.15.11.png

ANWB-CHAdeMO's zijn niet 24/7 beschikbaar?? Echt waar?? En dan pretendeert de ANWB ook nog promotor te zijn van elektrisch rijden... :cursing:
Het klopt, weliswaar vrij ruime openingstijden maar 's nachts zeker niet! Snelladen langs de snelweg - ANWB
 
Net in Assen (Drenthe) CHAdeMO geladen aan de Wenckebachlaan 10. Slechts 0,25 eur per kWh.

Gesprekje gevoerd met de exploitant van de lader. Hij heeft nog maar weinig Tesla's langs zien komen. Eens zien of dit berichtje daar wat verandering in kan brengen.

Zelf vind ik het vinden van een CHAdeMO-lader behoorlijk lastig onderweg, heeft iemand daar tips voor? Op de "lijstjes" zag ik niets over CHAdeMO.


Ik gebruik 'Next Charge'; met de juiste filter instellingen een snelle en nauwkeurige manier om een groot aantal CHADEMO laadpalen te vinden.