Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien moet vanaf vandaag iedereen die met Tesla Aartselaar belt standaard eerst vragen naar Shari, en zeer verdrietig/verbaasd reageren op het nieuws dat ze er niet meer werkt, om vervolgens over haar kwaliteiten uit te weiden alvorens de hulpvraag te stellen.:D
Om dan af te sluiten met: wel begrijpelijk, zo iemand is moeilijk vast te houden en zoekt natuurlijk nieuwe uitdagingen.
 
Positieve effecten elektrische auto op luchtkwaliteit overschat

Ik heb zo mijn twijfels rond de betrouwbaarheid van de gebruikte gegevens als het over uitstoot gaat van verbrandingsmotoren. Zowat elke fabrikant komt stilaan opbiechten dat ze gesjoemeld hebben. Wat kan je op den duur nog geloven en voor waar aannemen? Laat staan vergelijkingen maken.
Overigens hebben ze het enkel over fijn stof en niet over alle andere bijproducten van het verbrandingsproces.
 
Mister Green heeft een eerste snellaadstation voorzien van een 90kWh batterij om de overdag opgewekte zonnestroom later te kunnen gebruiken voor het laden van de auto's:
MisterGreen Fast Charging Network |
Keurig, dat zullen we steeds vaker (moeten) gaan zien. Uiteindelijk ook bij SuC's en volgende generatie snelladers in steden. Alles wat helpt om pieken op te vangen draagt bij aan een eenvoudiger net.
 
Ik had er al in het Tesla in het nieuws draadje over gepost. Een van de onderzoekers heeft een belang in de verbrandingsmotor business.

Zo kan je alles kapot redeneren. Niet terecht. Dit onderzoek toont m.i. aan dat elektrisch rijden niet per definitie appeltjesgroen is. Rijden in een Tesla al helemaal niet. Tesla is daar zelf overigens helder in. Elektrisch rijden in USA is groener dan bij ons, want atoomstroom in sommige staten. Rijden in een bak met zo'n energieverbruik is niet groen. Zal het ook niet worden tenzij we investeren in echt slimme energie-opwekking.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Zo kan je alles kapot redeneren. Niet terecht. Dit onderzoek toont m.i. aan dat elektrisch rijden niet per definitie appeltjesgroen is. Rijden in een Tesla al helemaal niet. Tesla is daar zelf overigens helder in. Elektrisch rijden in USA is groener dan bij ons, want atoomstroom in sommige staten. Rijden in een bak met zo'n energieverbruik is niet groen. Zal het ook niet worden tenzij we investeren in echt slimme energie-opwekking.

Je moet dit soort artikelen in semi-wetenschappelijke tijdschriften met vervolgens de perspoeha eromheen echt zien als wat het is: een campagne van de gevestigde auto- en olieindustrie om twijfel te zaaien over de overgang naar elektrisch rijden.
Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn maar wat we doen is echt veel beter dan met diesels rondrijden. Het hoofdargument uit het artikel is bovendien nonsens. Het gewichtsverschil met een auto uit een vergelijkbare klasse is echt niet zo groot en de fijnstof van de banden en de weg verbleekt bij de fijnstof van de uitlaatgassen.
En het onderwerp energieverbruik en energiebron hebben we hier al genoeg uitgemolken. Ik kan Nuon vragen om mij alleen nog maar groene stroom te leveren maar ik moet het eerste benzinestation nog zien waar ik groene diesel kan tanken.
 
Je moet dit soort artikelen in semi-wetenschappelijke tijdschriften met vervolgens de perspoeha eromheen echt zien als wat het is: een campagne van de gevestigde auto- en olieindustrie om twijfel te zaaien over de overgang naar elektrisch rijden.
Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn maar wat we doen is echt veel beter dan met diesels rondrijden. Het hoofdargument uit het artikel is bovendien nonsens. Het gewichtsverschil met een auto uit een vergelijkbare klasse is echt niet zo groot en de fijnstof van de banden en de weg verbleekt bij de fijnstof van de uitlaatgassen.
En het onderwerp energieverbruik en energiebron hebben we hier al genoeg uitgemolken. Ik kan Nuon vragen om mij alleen nog maar groene stroom te leveren maar ik moet het eerste benzinestation nog zien waar ik groene diesel kan tanken.

Bovendien heeft TNO al eens berekend dat elektrische auto's (ondanks het hogere gewicht) minder fijnstof veroorzaken dan vergelijkbare fossiele brandstof auto's. Dit komt uiteraard (grotendeels) door de mogelijkheid op de motor te remmen en dus geen frictie te veroorzaken.
 
Bovendien heeft TNO al eens berekend dat elektrische auto's (ondanks het hogere gewicht) minder fijnstof veroorzaken dan vergelijkbare fossiele brandstof auto's. Dit komt uiteraard (grotendeels) door de mogelijkheid op de motor te remmen en dus geen frictie te veroorzaken.
Ja ho he, da's niet eerlijk he, het fijnstof van de remmen sloten ze nu juist even uit in dit artikel ;). Eigenlijk zeggen ze alleen dat het misschien zo is dat een zwaardere auto wellicht meer fijnstof veroorzaakt (door bandenslijtage) dan een lichtere auto. Ow en dwarrelend stof. En dat nu op dit moment die paar proto BEV's die er nu rondrijden een kwart zwaarder zijn dan hun decennia doorontwikkelde ICE evenknieën. En nee, elektro auto's toveren dat specifieke fijnstof waar ze nu even op focussen helaas niet weg, dus.

Maarrr. Een elektroauto heeft een hoog voltage batterij, dus een statisch geladen scherm achter de banden in de wielkuip is natuurlijk zo ontwikkeld, wat al dat fijnstof gewoon even opvangt. Doet dat maar eens na met je 12V diesel accuutje. (zo. Die houden we erin voor het komende verjaardagspartijtje ergens:cool:).

Maar goed, maakt allemaal niet uit, op het moment dat Jan en alleman zich een EV met fatsoenlijk bereik kan veroorloven (en dat moment komt over een jaar of 5 tot 10 schat ik zo, wanneer de oudere modellen S en 3 op de tweedehands markt geraken, en er hopelijk meer automakers het licht gezien hebben) gaat jan en alleman overstag, want (in de juiste volgorde):
- een EV rijdt goedkoper
- een EV trekt beter een caravan
- een EV rijdt vlotter en makkelijker (geen geschakel, geen turbogat, geen doorrollen bij gas los, one pedal driving etc.)
- een EV hoef je niet vol te tanken bij een benzinestation met vieze slangen en zware knijphendels die je lang moet vasthouden
- een EV maakt minder herrie
- en oh ja milieu en zo


 
...Maarrr. Een elektroauto heeft een hoog voltage batterij, dus een statisch geladen scherm achter de banden in de wielkuip is natuurlijk zo ontwikkeld, wat al dat fijnstof gewoon even opvangt. Doet dat maar eens na met je 12V diesel accuutje. (zo. Die houden we erin voor het komende verjaardagspartijtje ergens:cool:).
Helaas bedacht ik gisteren een andere manier voor het wegvangen van het niet-uitlaat gerelateerde fijnstof, namelijk via mistwolkjes rond de wielen. Helaas, want er is natuurlijk een bepaald type aandrijving dat schoon water als restproduct oplevert...:D
 
Mister Green heeft een eerste snellaadstation voorzien van een 90kWh batterij om de overdag opgewekte zonnestroom later te kunnen gebruiken voor het laden van de auto's:
MisterGreen Fast Charging Network |

Note overigens ook het gezonde realisme in het FD artikel: "de meeste rijders zullen even opladen om het laatste stuk naar huis te kunnen rijden". Stedin gaat zonnestroom opslaan
MisterGreen kijkt hier nuchter tegenaan, en kan dit ook want hun laadvoorzieningen zijn ondersteunend/faciliterend voor hun leasebedrijf. Anders dan FastNed (crosspost?), die het laden als 1-op-1 vervanging voor het huidige tanken promoot.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
EXIT na één jaar Tesla,

Mijn dochter heeft vandaag doodgewoon te horen gekregen dat haar contract (dat vandaag af liep) niet verlengt wordt en ze niet meer hoeft te komen. zonder opgave van hoe of waarom.

Na het Autosalon in Brussel, waar Shari Queen of Tesla was geworden en 2 van de 3 prijzen als beste verkoopster in de wacht had gesleept en nadat de store manager van Aartselaar Tesla verlaten had, was Shari store coördinator geworden in Aartselaar ipv product specialist.

In die periode was de service manager in Aartselaar verschillende weken ziek. De mensen van service kwamen toen bij Shari terecht voor de dingen die ze nodig hadden.
In no time werden benodigdheden goedgekeurd en hadden de mensen hun zaken op de werkvloer. Ook de dingen waar ze al maanden achter vroegen.
Toen de service manager terug kwam bleven de mensen hun benodigdheden aan Shari vragen omdat ze snel bediend werden.
Er werd er eentje jaloers en voelde zich bedreigd.
Deze begon materiaal dat Shari besteld had te annuleren en in te trekken. en indien ze dan toch materiaal binnen kwamen dat Shari besteld had, verstopte hij deze in zijn bureel.
Zo had Shari bijvoorbeeld een vuilbak besteld op bij de SuC te zetten, de collega heeft hem verstopt. ( en dat voor iemand van in de vijftig).
Hij is dan gaan janken bij het hoofd van Tesla België. Met vandaag dit als gevolg.

Ik voelde de bui al een tijdje hangen.

Herhaaldelijk heeft Shari gevraagd wanneer haar contract aangepast zou worden naar haar nieuwe functie. Telkens was het antwoordt, "maak u geen zorgen, dat komt allemaal in orde."
Op de opening in Sint Martens Latem is dit me nog verteld toen ik aankaartte dat ze zich een beetje zorgen maakte om de gang van zaken.
Vandaag liep haar contract ten einde en heeft ze zelf om 17.00 moeten bellen om dan te horen te krijgen dat het afgelopen was. zonder hoe of waarom.

Deze manier van werken stoot me er tegen de borst.

Shari stond steeds klaar om gelijk wanneer een event te doen, s'avonds of in het weekend.
Haar zelfvertrouwen heeft een serieuze deuk gekregen en mijn vertrouwen in het management van Tesla ook.
Wat een ramp Frank, zeker ook voor Tesla en haar klanten. Ben nog niet helemaal bij met het lezen van alle draadjes dus alvast excuses voor mijn opmerking die ik in een ander draadje maakte een paar dagen geleden. Helaas is dit voor mij geen onbekende gang van zaken bij Amerikaanse bedrijven. We moeten dit Tesla niet aanrekenen maar het individu die zich tot zo'n dom besluit heeft laten verleiden. Ben ervan overtuigd dat iemand als Shari snel weer ergens anders terecht kan. Sterkte voor nu.
 
  • Like
Reactions: Xfrank and CO2CLEAN
Zo kan je alles kapot redeneren. Niet terecht. Dit onderzoek toont m.i. aan dat elektrisch rijden niet per definitie appeltjesgroen is. Rijden in een Tesla al helemaal niet. Tesla is daar zelf overigens helder in. Elektrisch rijden in USA is groener dan bij ons, want atoomstroom in sommige staten. Rijden in een bak met zo'n energieverbruik is niet groen. Zal het ook niet worden tenzij we investeren in echt slimme energie-opwekking.

Wiebe,

Ik heb overwogen niet te reageren maar na het lezen moet ik wel.

Hoezo "Niet per definitie?"

De meeste Tesla rijders die ik spreek zijn door de MS vergroend.
Het forum zit vol met bewuste MS rijders die thuis en of onderweg groen laden.
FastNed levert bijvoorbeeld 100% groene stroom.
Ik had al 28 zonnepanelen en m'n Tesla laad op de zaak en de enkele andere keer zo'n beetje 100 procent groen.
Inmiddels liggen er twee extra panelen.

Ik ga nu nog over op een nog beter CV systeem welke naast de zonneboiler tevens wat warmte doorgeeft uit deze zonne energie.

Vergroenen is iets waar ik duidelijk voor kies en m'n MS past daar in.
Groen zijn is iets waar ik dagelijks mee worstel en de wagen keuze was zeer overwogen en terecht.
Ik begrijp je dus niet, m'n rode is echt groen.

Wiebe, ik kom terug op je vorige posten, je commentaar was dat we niet kritisch genoeg waren na de kritiek die we over je opinie gaven.

Je breekt graag een lans voor waterstof auto's maar die techniek is vooralsnog veel vervuilender.
Ik schrijf vooralsnog!

Meer dan 75%, (en dan ben ik positief) van de waterstof wordt nu met fossiele brandstoffen geproduceerd.

Mocht deze uiteindelijk groen worden dan staat deze technologie gewoon naast de Tesla omdat de vergroening van electriciteit volgens mij in de pas zal lopen met de snelheid waarmee het maken van Waterstof vergroend.
Waar denk je waardoor de prijsdaling van elektriciteit door veroorzaakt wordt?
Juist ja, het overschot van groene stroom uit Duitsland.
Grijze wordt al verdrongen door groene import uit Duitsland.
De vuile energie hier wordt langzaam maar zeker verdrongen.
Een killer voor Waterstof!

Verder, je zegt dat Tesla ergens duidelijk over is; waar vind je dat Tesla "helder" is en over wat zijn ze dan duidelijk helder over?

Je vind dat zo'n grote bak als de MS veel te veel watts gebruikt en daar heb je een punt maar dat deed m'n A6 ver, ver, ver, voor onder.
Mag ik aub een grote wagen rijden, ik kan er voor kiezen en laat ik dan voor een andere dan een vette ICE mogen kiezen!
Je vergelijkt de USA met hier, heb je het dan over California?
Dit is zo'n beetje de enige staat die vergroenen promoot.
Nergens heeft de ICE industrie zoveel machtige invloed op de politiek als in de VS.

Nergens in de wereld zijn auto's zo groot als in de USA, met uitzondering van de Arabische wereld, die kunnen er ook wat van.
De MS is daar een kleintje ivm met de super pick-up trucks.
Alles is daar groot Wiebe dus je vergelijking gaat mank.

Wiebe, ik gun je je opinie maar deel hem niet,

Groet!
 
Meer dan 75%, (en dan ben ik positief) van de waterstof wordt nu met fossiele brandstoffen geproduceerd.

Daar hebben we het al over gehad. Klopt, en de CO2-productie bij dit proces is enorm! Groen??
Elektrolyse is dan de te volgen weg voor waterstofproductie maar
- die stroom moet dan ook groen worden
- 30% energieverlies bij de productie
- slechts 50% rendement in de auto zelf (waterstofcel + elektromotor)
Nog een heel lange weg af te leggen alvorens dit model even groen wordt als onze MS en analogen
 
Daar hebben we het al over gehad. Klopt, en de CO2-productie bij dit proces is enorm! Groen??
Elektrolyse is dan de te volgen weg voor waterstofproductie maar
- die stroom moet dan ook groen worden
- 30% energieverlies bij de productie
- slechts 50% rendement in de auto zelf (waterstofcel + elektromotor)
Nog een heel lange weg af te leggen alvorens dit model even groen wordt als onze MS en analogen

En dan blijft natuurlijk altijd de vraag wie er in wil rijden en het ongetwijfeld veel omslachtiger laden, ook als er veel stations zijn, voor lief nemen.