Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
En wat is het grote nadeel van rijden op benzine. Precies, je moet onderweg stoppen om te tanken. Dat kennen wij gelukkig niet, aangezien de auto thuis of op kantoor wordt opgeladen.
Maar voor dat probleem van benzine rijders is nu een oplossing:
Met deze app hoef je nooit meer te tanken - Apparata
Als dit mega aanslaat dan is het 'omdenken' voor niet-EV mensen een peulen schil. 'Destination chargen' doen ze dan namelijk al. :)
 
Ik zie al mobile SuCs voor me. Vooral in Spanje...

Ik zag er vanmiddag al eentje staan :cool::

mobiele SuC.jpg
 
Een andere Hans hier op het forum is letselschade advocaat.... Kom er maar in, meneer Noordsij.

Oké, daar komt hij:

Het hangt helemaal af van wat er op die plaats is gebeurd en gezegd. Zo te zien is het een Volvo lokatie (je ziet wat andere Volvo's en aan het eind een soort van reclame).

Wordt er dan gezegd dat je gerust daar kan blijven staan dan zal de bestuurder/organisator natuurlijk aansprakelijk zijn, hoe stom het ook is van degene die daar op in gaat. De betrokkenheid van Volvo zal dan het zwaarste wegen, zou zelfs een soort van aansporing geweest kunnen zijn.

Is nu de persoon met de handen in de zakken een Volvo medewerker dan kan er aan zijn kant ook een verwijt gelegd worden, hij hoort het te weten, maar dan zal de werkgeversaansprakelijkheid (die in NL behoorlijk ver gaat) zijn eigen schuld overrulen.

Gaat het om een "buitenstaander", zoals een journalist, dan ligt de aansprakelijkheid voor het event zeker bij Volvo. Dit alles dus in de situatie van een demo op een Volvo-site.

Nu de openbare weg. Buurman A wil aan buurman B laten zien dat zijn auto stopt voor voetgangers.
Art. 185 WVW (Wegenverkeerswet) is hier van toepassing en zegt dat de automobilist aansprakelijk is. Bij het bepalen van de schadevergoeding mag rekening worden gehouden met omstandigheden aan de zijde van het slachtoffer maar dat is beperkt. Neem als voorbeeld een botsing tussen een auto en een fietser die door rood rijdt. Zelfs in een dergelijk duidelijk geval zal de automobilist toch 50% van de schade moeten vergoeden.

Ik denk dat in dit geval (buurman en buurman) de volledige aansprakelijkheid bij de automobilist wordt gelegd.

Denkbaar is ook een soort van 50/50 verdeling wanneer het onder de omstandigheden zo is dat zowel het rijden als het lijdzaam wachten op wat er gaat gebeuren verwijtbaar zijn zoals op een afgesloten terrein.

Je ziet het, het is net politiek, je kunt alle kanten op, afhankelijk van de feitelijke situaties:)

In dit geval zou ik de aansprakelijkheid bij de bestuurder leggen omdat hij het "gevaar gezet heeft" en ervan op de hoogte moet zijn dat het geen garantie geeft maar een hulpmiddel is dat de "kans op letsel" kan verminderen. Mijn, niet juridische, conclusie: puur stom, ook van de "voetganger". Maar zoals gezegd ligt het juridisch vaak wat anders.
 
Maar wat als ik in een winkelstraat rijdt en ik ben even afgeleid omdat ik een bekende op de stoep zie lopen. Juist op dat moment steekt er iemand de weg over. Omdat ik een Volvo S60 met full auto brake and pedestrian detection heb bestaat de kans dat ik over deze voetganger heen rijdt.

Nu snap ik dat ik als bestuurder aansprakelijk ben, maar ik had de Volvo toch echt vanwege dit systeem aangeschaft. Is Volvo nu ook in enige mate aansprakelijk ?