Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies lease MY LR of SR?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta op het punt een MY te bestellen (lease). Ik rij nu een oude (2019) M3.
Ik rijdt dagelijks korte stukjes en in de weekenden soms wat verder (200-300km). Ik heb thuis geen eigen laadplek en laad dus op publieke laadplekken of werk.
ik had eigenlijk de intentie om de MY LR RWD te bestellen, met het idee zo min mogelijk vaak te hoeven laden, maar begrijp dat de MY LR RWD een 2170 accu heeft en dus bij dagelijks gebruik het advies heeft tot 80% te laden.
De MY SR RWD heeft een LFP welke wel dagelijks tot 100% kan.
Heeft een Long Range dan nog echt veel toegevoegde waarde voor dagelijks gebruik?
De winst van de LR heb ik dan alleen incidenteel als ik echt ver weg moet en dan een keer naar 100% kan laden.

Prijsverschil is 4K en is toch wel aanzienlijk.
Tips of mis ik nog iets in mijn redenatie?
 
  • Like
Reactions: MikeV8
Benieuwd wat specialisten hier gaan antwoorden. Volgens mij mag je een AWD ook best niet dagelijks tot 100% laden. Wel af en toe eens om het BMS te voeden met voldoende gegevens.
Als het wel mag, dan zijn ze voor jouw qua range dus even goed en win je 4000€.
Alleen nog de vakanties, sneller laden, inruilwaarde en de gevolgen van de degradatie. Maar dat speelt bij jou zo niet wellicht.
 
Alleen nog de vakanties, sneller laden, inruilwaarde en de gevolgen van de degradatie. Maar dat speelt bij jou zo niet wellicht.
Misschien wel, maar dan moet je afwegen of dat 4000€ waard is…
Hoeveel vakanties doe je op een leasing van 5 jaar? Worden dure vakanties om hier en daar enkele minuten te winnen… (als je de range niet regelmatig nodig hebt voor dagelijkse ritten)
 
  • Like
Reactions: Krisja and Phil V
Ondertussen wat verder wezen neuzen en met het risico mijn eigen vraag te beantwoorden: ;)
Wat ik nu begrijp is dat naar 100% laden alleen degradatie veroorzaakt, als deze daar lang op blijft staan (meer dan enkele uren), echter dat geldt ook voor een LFP. Tesla adviseert minimaal 1x per week naar 100% te laden bij een LFP om je BMS te "calibreren". Dit omdat een LFP minder spanning verliest naarmate hij leeg raakt en daardoor moeilijker kan schatten hoever hij ontladen is. Met de 100% lading weet hij waar hij is, maar ook die moet je niet onnodig lang op die 100% laten staan. In die zin ontlopen de 2 accu's elkaar dus niet.
Enkele keren per week een NCA/NMC accu naar 100% laden kan dus helemaal geen kwaad, mits dit nodig is en je binnen enkele uren gaat rijden.
Een NCA/NMC accu heeft minder last van lage temperaturen dan een LFP, dus daar zit ook wat winst in.
Een NCA/NMC accu heeft een hogere C-rate, dus kan meer Amp leveren, dat verklaart ook de 0,9Sec snellere acceleratie van 0-100km.
En, last but not least, met de jaren degraderen beide batterijen, maar de long range houdt dan nog altijd iets meer onder de streep over.....

Denk dat ik er wel uit ben......

Edit: wat mij betreft de meest betrouwbare bron en onderbouwing:
"Like many things in life, maybe the best is to compromise and reach a middle ground. You can usually charge your electric car with LFP battery up to 70 %, but then once a week charge it fully - before taking it for a ride (avoid let it stay on 100 % for a long period)."
En
" Does it mean that LFP batteries are immune to extra battery degradation associated with frequent full charges? No…"
Bron:Best charging behavior for LFP batteries
 
Last edited:
Nou ik weet het nog zo niet met die 100%

Als ik de de charge limit lager maak dan 100% geeft de app een 'waarschuwing' hem voor de health op 100% te houden en minimaal 1 x per week dit dan ook daadwerkelijk te doen (lees ik hieruit).

Screenshot 2024-05-14 at 23.26.19.png


De vraag is dan wel krijg je problemen met gewoon iedere avond inprikken en naar 100% laden en de auto vol laten staan ook op dagen dat je niet gaat rijden? Degradatie ga je natuurlijk ALTIJD hebben, in ieder scenario, maar zou t uitmaken met LFP ? Zeker als ze zo duidelijk 'klagen' als je hem lager zet dan 100.
 
Zoals ik het begrijp is het naar 100% laden bij een LFP alleen vanwege het BMS. Het is een stukje customer experience om het op deze manier te brengen. Waarom anders het stukje "charge fully once a week"? Als het verder geen invloed zou zijn zou het advies toch zijn om altijd naar 100% te laden?
 
Het "regelmatig" laden tot 100% bij LFP is gewoon nodig voor de BMS-calibratie.

Uiteraard is laden tot 100% ook nadeliger voor een LFP battery mbt degradatie in vergelijking met laden tot bv 80%.
Maar in het algemeen is een LFP batterij veel minder onderhevig aan degradatie dan andere technologieën, dus "absoluut gezien" heeft laden tot 100% bij LFP minder negatieve impact dan bij andere batterijtechnologieën. Daarom dat Tesla mogelijks dus ook weinig restricties oplegt in de max. SoC bij laden... Kwestie om het ook niet te ingewikkeld te maken voor de gebruiker ;)
 
Waarom staat er bij de LR en P een 90% markering op de laad slider en vind je deze niet terug op de SR+ of RWD (LFP) wagens denk je?
Omdat, zoals JuanF1 ook aangeeft het BMS systeem geregeld (advies Tesla 1x per week) te laten calibreren. Het is niet omdat het technisch iets is wat met LFP wel kan wat met NCA/NMC niet kan. Omdat calibreren voor NCA/NMC niet van belang is (door de grotere spanningsverschillen tussen vol en leeg) en het beter voor de accu is om tot die 80 of 90% te laden.
Het is dus voor beide types aan te raden niet naar 100% te laden als dit niet nodig is en je er niet binnen enkele uren mee gaat rijden als hij op 100% staat.
In dezelfde redenatie als: "Als het naar 100% laden geen kwaad kan, waarom dan het advies om 1x per week naar full(100%) te laden maar zeggen ze niet gewoon altijd naar 100% laden". Ook dit is om zoals JuanF1 zegt het niet te ingewikkeld te maken voor de gebruiker.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Ligt er vooral aan wie de rekening betaald denk ik. Ik heb net een SR ingeruild voor een long Range. En is natuurlijk leuker en makkelijker op vakantie wegens minder stops. Anderzijds duren die stops wel ietsje langer wegens meer kwh te laden, dus of dat zoveel verschil is weet ik niet echt. Om de 250km stoppen heeft me nooit echt gestoord. 4000€ is heel veel geld als je dat zelf moet ophoesten, dus moest ik hem privé kopen was het een Rwd geworden. Rijden doen ze allebei even leuk.
 
  • Like
Reactions: Phil V and Venzent
Oké dilemma. Heb inmiddels een model Y besteld voor de “oude prijs”. Rood+trekhaak
€46.940 Aflevering eind augustus 2024 ivm looptijd oud contract.

Nu zijn de prijzen gestegen van de rwd en is er een rwd LR bijgekomen.

Nu de vraag. Bij aflevering en dus het op kenteken zetten. Komt dan de oude prijs in de bijtelling of de hogere huidige catalogusprijs €49.940
Dus 3k hoger? De leasemaatschappij geeft aan risico berijder. Tesla zegt. De oude prijs komt op rdw kenteken registratie.

De rwd lr komt nu op €53.940 6k verschil met oude prijs normale rwd.

Nu de vraag. Gok is dus of oude prijs of contract aanpassen naar Rwd Lr omdat prijs anders toch al 3k omhoog gaat.
 
Het is niet waar dit draadje over gaat, maar goed…..
Normaliter is het de prijs op het moment van op kenteken zetten wat de leaseprijs en bijtelling bepaald, dit staat zeer waarschijnlijk ook ergens in de kleine lettertjes en zelf ondervonden met een Octavia die na 2 jaar geleverd werd en 7K duurder was (met minder opties dan besteld). Je mag hem echter dan ook weigeren. Het kan in jouw geval echter zo zijn dat Tesla jou de garantie geeft dat hij in augustus tegen de oude prijs geleverd wordt, maar dat zou dan een afspraak moeten zijn tussen je leasemaatschappij en Tesla.
 
Het is niet waar dit draadje over gaat, maar goed…..
Normaliter is het de prijs op het moment van op kenteken zetten wat de leaseprijs en bijtelling bepaald, dit staat zeer waarschijnlijk ook ergens in de kleine lettertjes en zelf ondervonden met een Octavia die na 2 jaar geleverd werd en 7K duurder was (met minder opties dan besteld). Je mag hem echter dan ook weigeren. Het kan in jouw geval echter zo zijn dat Tesla jou de garantie geeft dat hij in augustus tegen de oude prijs geleverd wordt, maar dat zou dan een afspraak moeten zijn tussen je leasemaatschappij en Tesla.
Ja beetje dubbele vraag idd. Dus risico mbt dat contract. Maar prijs verschil is op zicht niet zoveel tov de RWD Lr
Ik rijdt ca 35000 per jaar dan is een rwd LR best een voordeel lijkt t?