Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe X of (2x) Y

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom wordt er steeds vanuit gegaan dat mensen (dat ben jij nu en wooter al meerdere malen en dan zijn er nog enkele) een Y kopen omdat hun middelen niet voldoende zijn? Er ook al eens aan gedacht dat er mensen zijn die "ratio" verkiezen boven "status"?
Het is niet omdat iemand die met een bepaalde overweging een wagen koopt dat daarom zijn liquiditeit in gevaar komt. Wat een belachelijke gevolgtrekking is me dat...
In mijn geval spreek ik enkel over mijn geval.

Boeit me niet wat anderen kiezen, om welke reden dan ook.
Een Model Y is een erg mooie auto. Ik zou hem zeker overwegen als het budget ontoereikend was voor een X. 😅
Ik kies de X overigens helemaal niet voor status, net zoals er genoeg ratio is om helemaal niet voor een nieuwe X of Y te kiezen, maar te kijken naar een tweedehands 3, of zelfs nog goedkopere niet-Tesla alternatieven.
 
Ik kies de X overigens helemaal niet voor status,
Dat is dus wat mensen als @Krisja en ikzelf niet begrijpen. 40000€ extra uitgeven voor zo weinig meerwaarde (als het dus niet voor de status is).

Sommigen vinden het leuk als mensen verbaasd naar de vleugeldeuren kijken (toch status?), ik zou mij er ongemakkelijk bij voelen.

Gelukkig (voor Tesla) zijn we niet allemaal gelijk.
No offence dus.
 
Ik vind 40K veel hoor, daar niet van, maar het was de enige manier om een Plaid te hebben.

Heb je een Plaid nodig? Nee, tuurlijk niet, maar waar ik met mijn 100D spijt van had was dat het geen Performance was. Iedereen ging giechelen als ik er eens mee door trok, maar ik vond de acceleratie van de 100D maar matig, zeker tegenover de Model 3 Performance 😅 .

Verder... De X is een heerlijke reiswagen, en mijn buurman gaf aan dat de Model Y inderdaad nogal hard afgeveerd is en hij er niet aan kon wennen, in vergelijking met zijn e-tron die over de betonbanen zweefde.
 
Verder... De X is een heerlijke reiswagen, en mijn buurman gaf aan dat de Model Y inderdaad nogal hard afgeveerd is en hij er niet aan kon wennen, in vergelijking met zijn e-tron die over de betonbanen zweefde.

En dat is dan voor eenieder persoonlijk. Wij rijden nu bijna 3 jaar met de allerkleinste van de familie en zitten nu voor de 4e keer voor meerdere maanden in zuid Spanje (de eerste keer zelfs tot in Tarifa). Nooit heb ik me tijdens deze vakanties (goed voor >30.000km) gestoord aan de ophanging of aan gelijk welke andere "tekortkoming" van een M3. Mijn buur heeft ook een E-Tron en een buitenverblijf aan zee. Voor het gemak heeft hij een Audi A5 cabrio (op leeftijd) erbij gekocht omdat de E-Tron met zijn gulzig karakter een ramp was om 200km op en 200km terug te overbruggen.

Voor mij was de keuze vrij makkelijk. De MX vind ik geen wagen waar ik mijn hoofd voor draai, de MS is de mooiste van de familie maar mijn reden om over te stappen naar elektrisch was vooral iets doen voor het milieu en de toekomst (klinkt idealistisch, maar het is zo. De RangeRover was ver van versleten met net geen 70.000km kilometer, maar paste niet in mijn filosofie. De MS van 3 jaar geleden was ook een stuk minder zuinig dan de M3 en een heel stuk duurder... en voor wat?
Van de MY was er nog geen sprake, dus zo kwamen we bij de M3. Met een gemiddeld verbruik over de voorbije 53.000km van 141Wh/km denk ik dan ook de beste keuze gemaakt te hebben.
Wordt de volgende een MY, nu deze er wel is? Waarschijnlijk niet, voor de zelfde reden als de MX. Voor mij niet moeders mooiste...

In mijn geval spreek ik enkel over mijn geval.

Dan heb ik deze helemaal verkeerd geïnterpreteerd...
 
  • Love
Reactions: SpaceWagon
Waarom wordt er steeds vanuit gegaan dat mensen (dat ben jij nu en wooter al meerdere malen en dan zijn er nog enkele) een Y kopen omdat hun middelen niet voldoende zijn? Er ook al eens aan gedacht dat er mensen zijn die "ratio" verkiezen boven "status"?
Het is niet omdat iemand die met een bepaalde overweging een wagen koopt dat daarom zijn liquiditeit in gevaar komt. Wat een belachelijke gevolgtrekking is me dat...
Laat ik even duidelijk zijn. Het is absurd om te suggereren dat ik heb gezegd dat financiële middelen de enige reden zijn om voor een Model Y te kiezen. Ik heb het gehad over zowel ‘ratio’ als ‘status’. De Model Y biedt simpelweg de beste prijs-kwaliteitverhouding. Ja, de Model X heeft zijn voordelen, en sommige mensen betalen graag die extra €40.000. Maar feit blijft dat de Model Y, als je kijkt naar wat je krijgt voor je geld, een betere keuze kan zijn. Lees mijn bericht goed voordat je verkeerde conclusies trekt.
 
Lees mijn bericht goed voordat je verkeerde conclusies trekt.
Laat me onderstaande dan nog eens woord per woord herlezen...

Als je die meerprijs van een X te groot vind (je liquiditeit komt in gevaar) dan zou ik zeker voor een Y gaan.

Zonder (je liquiditeit komt in gevaar), wat @wooter omschrijft als: Ik zou hem zeker overwegen als het budget ontoereikend was voor een X. 😅 zie ik niets verkeerd in je post. Maar met je stelling tussen haakjes (je liquiditeit komt in gevaar) komt het mij (dat is dan persoonlijk) over alsof geld/ liquiditeit een/de reden is om al dan niet voor een MX te gaan.
De meerprijs kan voor -tig andere reden te groot zijn om te kiezen voor een MX, Taycan, Polestar 4 een MY of M3.

Misschien heb ik een verkeerde conclusie getrokken of je bericht niet goed gelezen. Misschien heb jij ook wel een verkeerde stelling (bewust of onbewust) geplaatst. Mijn advies (in opvolging van dat van u) Herlees je bericht eens voor je het post ;)
 
Ik had zes maanden een MS en dan vervangen voor een MXP90D. Die laatste na 6 jaar vervangen voor een nieuwe MX. De vrouw heeft sinds 3 jaar een MY (vervanging van vw Sharan benzine). Ze mist nog steeds de schuifdeuren met de kids. ID buzz long staat op haar verlanglijst.

Ik heb veel liever de MX dan de MY. Meer power, betere afwerking, zetels, ophanging, ruimte en koffer. Het is een heel andere klasse. Ik zie de vergelijking dan ook niet?

De MY is niet slecht, maar een saaie bak die je goedkoop van a naar b brengt. Dat is ook positief.
 
  • Like
Reactions: wooter
Leuke discussie en ik zie de beide kanten, maar waar kan ik een Y voor €15.000,- vinden want mijn vrouw wil er voor dat bedrag wel eentje. Ik heb namelijk €55000 voor mijn X betaald. :cool: Ja al 3 1/2 jaar en bijna 100.000 km geleden
Eerste vraag wat is een budget, wat je kunt betalen of wat je wilt betalen?
Ik vind een 3 niet mooi, een S is beter maar de X spreekt me meer aan. Vindt ik een heel mooie auto? Nou ik vind de voorgangers van mijn X mooier.
Ik ging voor de technologie.
Ik had de keuze voor een gebruikte X of een nieuwe 3. Eigenlijk vond ik de gebruikte X-en nog steeds te duur en ik keek naar 90 D's. Vandaar dat ik hier al een stuk langer rond hang dan dat ik een Tesla heb. Plotseling kwam deze in mijn zoekopdracht naar voren. En dus gekocht. En hij doet wat hij moet doen en dat kan niet met een 3 of Y denk ik.

20240512_151247.jpg

Ehh ja die roze klei die daar in Harderwijk ligt is van mij. :)

Ik zie ook wel de voordelen van een modernere versie, vooral het sneller laden maar deze X blijft nog wel even hoop ik.

De link over de begage ruimte klopt volgens mij niet of ze vergelijken een 6 of 7 sitter X met een 5 sitter Y. Ik weet zeker dat mijn 5 sitter meer dan 345 ltr bagage ruimte achter de achterbank heeft. Onder de laadruimte kan ik dat bijna kwijt verwacht ik.
 
Laat me onderstaande dan nog eens woord per woord herlezen...



Zonder (je liquiditeit komt in gevaar), wat @wooter omschrijft als: Ik zou hem zeker overwegen als het budget ontoereikend was voor een X. 😅 zie ik niets verkeerd in je post. Maar met je stelling tussen haakjes (je liquiditeit komt in gevaar) komt het mij (dat is dan persoonlijk) over alsof geld/ liquiditeit een/de reden is om al dan niet voor een MX te gaan.
De meerprijs kan voor -tig andere reden te groot zijn om te kiezen voor een MX, Taycan, Polestar 4 een MY of M3.

Misschien heb ik een verkeerde conclusie getrokken of je bericht niet goed gelezen. Misschien heb jij ook wel een verkeerde stelling (bewust of onbewust) geplaatst. Mijn advies (in opvolging van dat van u) Herlees je bericht eens voor je het post ;)

Ik bedoel te zeggen dat budget een reden kan zijn om voor een Y te gaan. Logisch toch? En mijn “advies”, en daar bedoelde ik liquiditeit mee, was dat als je al je spaargeld moet neerleggen om een X te kopen, de Y (in mijn ogen want het is MIJN advies) een betere keuze is. Maar ik zei ‘liquiditeit’ omdat dat woord beter de lading dekt dan ‘al je spaargeld’.
 
Ik had zes maanden een MS en dan vervangen voor een MXP90D. Die laatste na 6 jaar vervangen voor een nieuwe MX. De vrouw heeft sinds 3 jaar een MY (vervanging van vw Sharan benzine). Ze mist nog steeds de schuifdeuren met de kids. ID buzz long staat op haar verlanglijst.

Ik heb veel liever de MX dan de MY. Meer power, betere afwerking, zetels, ophanging, ruimte en koffer. Het is een heel andere klasse. Ik zie de vergelijking dan ook niet?

De MY is niet slecht, maar een saaie bak die je goedkoop van a naar b brengt. Dat is ook positief.
De X is niet beter afgewerkt dan de Y…. Zowel de Tesla verkoper als een bevriende service medewerker bij Tesla (die sleutelt dus aan Tesla’s) gaven aan dat de Y veel beter gebouwd is dan de (nieuwe) X. De service medewerker vertelde ook dat de X’en veel meer problemen hebben en dat de overall kwaliteit gewoon minder is.

Mijn vermoeden hoor: wellicht omdat de X in Amerika wordt gebouwd? Mijn X is ook minder afgewerkt dan mijn Model 3 alleen ik heb nog de vorige generatie X (2020).
 
Volgens mij is de kans heel groot dat je met beide keuzes achteraf tevreden gaat zijn.

Persoonlijk kom ik van een S, heb ook even getwijfeld om naar een X te gaan maar dat dan toch maar niet gedaan (ik vond het prijsverschil moeilijk te verdedigen voor hetgeen je "maar" extra krijgt, en - uiteraard heel toevallig - mijn vrouw vindt een Y veel mooier dan een X :D).

Uiteindelijk ben ik zo tevreden met mijn MYP dat ik een half jaartje later een tweede heb aangeschaft.
 
G

Goeie vraag. Zakelijke auto, eenmanszaak. De auto is volledig afgeschreven, maar betalen bijtelling over de nieuwwaarde. Zonde.

Ik zou daarnaast het liefst de auto overschrijven naar privé, zodat we hem als 2e auto kunnen inzetten. Maar of dat kan, zoeken we nog uit.

Maar vooral de meningen over de verschillen tussen de 2 auto’s ben ik nieuwsgierig naar.

Het blijven persoonlijke keuzes die ieder lekker zelf moet maken, maar hier nog wat 'visies' op de verschillende types:

 
Volgens mij is de kans heel groot dat je met beide keuzes achteraf tevreden gaat zijn.

Persoonlijk kom ik van een S, heb ook even getwijfeld om naar een X te gaan maar dat dan toch maar niet gedaan (ik vond het prijsverschil moeilijk te verdedigen voor hetgeen je "maar" extra krijgt, en - uiteraard heel toevallig - mijn vrouw vindt een Y veel mooier dan een X :D).

Uiteindelijk ben ik zo tevreden met mijn MYP dat ik een half jaartje later een tweede heb aangeschaft.
Ik heb heel lang getwijfeld tussen een MX of een MYP. Had met mijzelf de afspraak dat als de MX onder de 100k kwam ik zou kopen. En zo geschiedde..

Geen spijt, al denk ik dat ik met een MYP ook prima had kunnen leven.