Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Laten julie thuis ook altijd de laadkabel in de stekker zitten ? Verbruikt dat veel ?
Ja, maar verbruik is vergelijkbaar met de stekker er niet in te laten zitten... In het eerste geval komt de ruststroom uit het stopcontact, in het andere geval uit de accu (vampiredrain) en laad je die de volgende keer dat je inprikt weer bij.

Wellicht is het continu aan het net laten hangen ietsjes energiezuiniger omdat je de laadverliezen niet hebt die je anders wel zou hebben als de ruststroom eerst uit de accu was getrokken. Veel zal het denk ik niet schelen.
 
Ja, maar verbruik is vergelijkbaar met de stekker er niet in te laten zitten... In het eerste geval komt de ruststroom uit het stopcontact, in het andere geval uit de accu (vampiredrain) en laad je die de volgende keer dat je inprikt weer bij.

Wellicht is het continu aan het net laten hangen ietsjes energiezuiniger omdat je de laadverliezen niet hebt die je anders wel zou hebben als de ruststroom eerst uit de accu was getrokken. Veel zal het denk ik niet schelen.

thx , super ! Bedankt
 
Ik dacht dat H0M3 bedoelde dat de UMC wel in het 16A wandcontact zit, maar niet in de auto.
Dat is bij mij eigenlijk altijd het geval, want ik neem zelden de UMC mee.

Kon nergens het onbelaste verbruik van de UMC vinden. Zal wel niet veel zijn, maar is toch een interessante kwestie.
Telkens eruit en erin stekkeren is niet bedoeling van de 16A contacten, dus als je die verliezen niet wilt, zul je er een 16A 3-fase schakelaar op moeten zetten.
 
yep . Dat bedoel ik dus. Want ik lees / hoor als je je adaptor van je GSM in de stekker laat zitten zonder je GSM aan te sluiten er ook verlies is.

Ik laat altijd de kabel in de stekker thuis zitten zonder dat ik noodzakelijk de auto er aan hang. Dus denk ik dat er ook een beetje verlies op moet zitten. Zeker met dat groen lampje dat heel den tijd brand .

Ik versta onder basvk dat het verlies bijna te verwaarlozen is.

Misschien zijn er die weten hoeveel die kabel verbruikt zonder dat een tesla is aangesloten ?
 
even iets anders .
als mijn routeplanner ingesteld staat en tijdens die route rij ik door een tunnel dan komt die info op het dashboard achter het stuur met een deel "random" mapdetails als achtergrond. Ik heb de indruk dat het kader van de tunnelinfo een beetje schuin gekanteld staat.
Omdat ik geregeld 's morgens en 's avonds een half uur in een tunnel in de file sta let ik er op en het irriteerd me :)

Misshien moet ik een foto hiervan uploaden.
Zijn er nog die dit al eens gezien hebben ?
 
Last edited:
Volgens mij 0,0 (niks dus). Tenminste dat is mijn ervaring met de Keba die ik heb staan. Was al ca. 1 maand aangesloten voordat mijn Tesla kwam. Op aparte groep, met aparte meter. Meter stond nog steeds op 0,0 toen de Tesla geleverd werd.
Dat lijkt me niet mogelijk, bij mij liep ie wel op terwijl de Keba niet werd gebruikt. Dit omdat de Keba een knipperend lampje heeft wat ook stroom gebruikt?
 
Dat lijkt me niet mogelijk, bij mij liep ie wel op terwijl de Keba niet werd gebruikt. Dit omdat de Keba een knipperend lampje heeft wat ook stroom gebruikt?

Klopt. Dat groene lampje op de Keba knipperde de hele maand. Maar ik weet echt 100% zeker dat er geen stroom verbruikt werd (in ieder geval minder dan 0,1 kwh want dat is de minimum eenheid die wordt aangegeven op mijn meter). Ik was er zelf ook verbaasd over. Ook geen techneut meer bijgeweest. Toen ik de Tesla had: inpluggen en laden. En gelijk verbruik zichtbaar op de meter.
 
Dat lijkt me niet mogelijk, bij mij liep ie wel op terwijl de Keba niet werd gebruikt. Dit omdat de Keba een knipperend lampje heeft wat ook stroom gebruikt?

Inderdaad, bij mij verbruikt zelfs de blauwe backlight verlichting van de 3-faze teller een ietsje energie. Mijn installatie was een paar maand eerder klaar dan de wagen (rood CEE 32A stopcontact) en er stond al iets op de teller zonder dat er ooit geladen was aan het stopcontact tegen dat ik de wagen had.
 
yep . Dat bedoel ik dus. Want ik lees / hoor als je je adaptor van je GSM in de stekker laat zitten zonder je GSM aan te sluiten er ook verlies is.

Ik laat altijd de kabel in de stekker thuis zitten zonder dat ik noodzakelijk de auto er aan hang. Dus denk ik dat er ook een beetje verlies op moet zitten. Zeker met dat groen lampje dat heel den tijd brand .

Ik versta onder basvk dat het verlies bijna te verwaarlozen is.

Misschien zijn er die weten hoeveel die kabel verbruikt zonder dat een tesla is aangesloten ?
Ah sorry iets te snel gelezen inderdaad, ik had het over altijd de auto aanpluggen, en jij hebt het over alleen de UMC zelf. Ik denk dat ie aan de Europese voorwaarden voor energieverbruik in sluimerstand zal moeten voldoen, dus dat is iets van 1W. Verbruik per jaar in ruststand is dan in de orde van grootte van 5kWh extra (ervan uitgaande dat je de auto er 's nachts aan hebt hangen), oftewel je zou jezelf toch wel iets meer dan een euro aan jaarlijkse (zakelijke?) kosten kunnen besparen door hem er netjes uit te halen steeds. :)
Hmm alhoewel, dat vraag ik me dan ook weer af, hoeveel energie (piekstroom) zou de opstart van de UMC kosten bij het insteken van de stekker (condensatoren vullen etc) elke dag?
 
Haha daar heb ik al aan gerekend vorige week :)

Maar verder heb je helemaal gelijk, de eigenaren van belachelijk snelle sport sedans zitten zich hier een beetje druk te maken over enkele kWh verliezen per jaar om vervolgens bij elk stoplicht voor de lol vele kWh achter te laten waar niemand zich druk om maakt :-D

Dus, wil je groen bezig zijn, begin dan eerst eens met die lompe poot van het stroompedaal af te tillen :-D :scared::cool:
 
Ik heb een EV-box en had hetzelfde, ik dacht die led-ring moet ook wel iets gebruiken (nu heb ik de led-ring uitstaan, maar in het begin vond ik het wel dikke), maar zelfs na 2 maanden geen verbruik op de aparte meter van de laadpaal. Dus waarschijnlijk zo weinig stroom verbruik door de LED dat ie het niet heeft gemeten.