Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Antwoord Wiebes op vragen van de vaste commissie van financiën over de Autobrief 2:

Vraag 44
Waar is de grens van € 50.000 voor de maatregel om het bijtellingspercentage te verhogen voor volelektrische voertuigen op gebaseerd? Waarom is deze grens niet hoger, waarom is deze grens niet lager? Wat is het effect van deze grens op de verkoop van vol-elektrische auto's die duurder zijn dan € 50.000?
Antwoord 44
Het kabinet maximeert vanaf 2019 het verlaagde bijtellingspercentage voor EV’s.
Pfff... regeren over het graf heen... in 2019 hebben we al weer enige tijd een volgend kabinet, de kans dat het volgende kabinet die maatregel hetzelfde laat lijkt met nogal klein.
 
Maar dat is toch puur theoretisch ?
na een aantal jaren (4 of 5) haal je de auto voor de dan geldende waarde toch gewoon naar privé ? met verrekening zakelijke km's - of je verkoopt'm..
stel dat je een auto hebt in het 25% tarief.. na meerdere jaren zou je privé opgeteld meer betaald hebben dan dat de auto heeft gekost..

In deze link van Hendrik staat letterlijk:

Duidelijker kan het niet.

Vervelend is het wel, als de tarieven in die volgende 60 maanden zouden dalen...
Maar wat l*l ik nou, dat gebeurt natuurlijk niet... :biggrin:
 
Maar dat is toch puur theoretisch ?
na een aantal jaren (4 of 5) haal je de auto voor de dan geldende waarde toch gewoon naar privé ? met verrekening zakelijke km's - of je verkoopt'm..
stel dat je een auto hebt in het 25% tarief.. na meerdere jaren zou je privé opgeteld meer betaald hebben dan dat de auto heeft gekost..
Uiteraard.... ik ken niemand die een auto ouder dan 60mnd met forse bijtelling blijft rijden en dan ook nog op de zaak laat staan...
 
1. Autobrief 2 van Wiebes - hier staat helemaal niets in over welke periode dan ook.

2. antwoorden op vragen van de vaste commissie:

Vraag 36Gelden de in de tabel vermelde bijtellings percentages voor alle leaseauto's of alleen voor nieuweleasecontracten?

Antwoord 36Uitgangspunt van Autobrief II is dat de automobilist die onder het huidige regime heeft gekozenvoor een auto waarvoor in het kader van de bijtelling een CO2-korting van toepassing is, ook na2016 blijft profiteren van de fiscale stimulering. De zakelijke rijder heeft er bij zijn autokeuzeimmers van kunnen uitgaan dat zijn bijtellingstarief voor ten minste 60 maanden geldt; niemandwordt gedurende deze (lease)periode geconfronteerd met een veranderd bijtellingstarief. Uiteraardgeldt hetzelfde voor die automobilist die bewust heeft gekozen voor een auto zonder CO2-korting.Ook voor deze automobilist wordt geen wijziging gebracht in de hoogte van de bijtelling.Dit betekent dat de percentages in de tabel op bladzijde 10 van Autobrief II alleen gelden voornieuwe auto’s vanaf 1 januari 2017. Voor een nieuwe auto met een CO2-uitstoot van 106 gr/km ofmeer die in het kalenderjaar 2017 voor het eerst in gebruik is genomen en voor het eerst te naamis gesteld in het kentekenregister, gaat derhalve het algemene bijtellingspercentage van 22 gelden. Voor oudere auto’s verandert er niets in de bijtelling. Zo blijft voor auto’s die voor het eerst in2015 onder de bijtelling vallen het regime 2015 gelden.



Hier staat dat de 5 jaar geldig blijft voor automobilisten die 0% of 4% onder het huidige regime hebben gekregen (van 1 juli 2012 t/m 31-12-2015). Er staat niets over een eventueel vervolg met 5 jaar..
Voor automobilisten onder het nieuwe regime (vanaf 1 jan 2017) staat helemaal niets over een periode van 5 jaar. Dat is merkwaardig/verdacht.
Hoe het zit met nieuwe auto's tussen 1 jan 2016 en 31 dec 2016 is mij niet duidelijk.

Maar wellicht dat met de laatste zin "Voor oudere auto’s verandert er niets in de bijtelling. Zo blijft voor auto’s die voor het eerst in2015 onder de bijtelling vallen het regime 2015 gelden" wordt bedoeld dat auto's tussen 1 juli 2012 en 31 dec 2015 onder het oude regime vallen en dus de 5+5 jaar krijgen.
 
Last edited:
Het is inderdaad merkwaardig dat de beantwoording door Wiebes niet past bij hetgeen op de actuele site van de Belastingdienst is vermeld.

Wat op de site staat is uiteraard actueel.
Het plan van Wiebes (Autobrief 2) is een voorstel dat nog door de Tweede Kamer moet.

Ze gaan er op 3 september over verder praten.
Misschien is er iemand in de Kamer die het antwoord op vraag 36 onvolledig vindt en nadere uitleg wenst.
 
Last edited:
:confused: Oude regels? Op de site vd belastingdienst, 2e link, worden toch de regels van 2015 toegelicht?

Als je even terugkijkt zie je dat ik 'oude' tussen aanhalingstekens geplaatst.
Daarmee bedoel ik dat de 'oude' regels nu nog wel actueel zijn maar mogelijk door het voorstel van Wiebes worden overruled, waarna het oude regels worden (met - oude - zonder aanhalingstekens).
 
Op andere plaatsen binnen dit forum verschijnen inmiddels foto's van de design studio voor de Model X.
Heel bijzonder hoe de zonneklep naar de zijkant wegklapt, en de voorruit doorloopt in het dak:
modelx-interior.jpg

zie oa hier: Model X Online Configuration by September. - Page 7
 
Ik hoorde dat het Tesla inkoop programma opgestart is in NL (op de een af andere manier blijf ik Tesla mails niet ontvangen). Vooruitlopend daarop had ik de mogelijkheid om mijn P85 in maart van dit jaar in te ruilen op de nieuwe P85D / Tesla mijn auto in te laten kopen. Het bod destijds was niet heel slecht, maar zeker ook niet erg aantrekkelijk. Op via particuliere verkoop ongeveer 10 - 15% meer kunnen krijgen (ik weet de getallen niet precies meer).