Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Even heel iets anders.
Het lijkt wel of de respons van het forum na het aanklikken van een item met de dag trager wordt. :crying:
Ik kan mij voorstellen dat het aantal gebruikers steeds aan het toenemen is, maar de hardware zou gelijke tred moeten houden?

Sinds sinds dag of 2 valt mij de extreem trage response ook op; heb paar keer andere site geopend om te checken of internet het uberhaupt wel deed.
 
Jan,

Mijn nieuwe P90D heeft zo'n 10% meer vermogen dan wat je schrijft maar heb de ludicrous mode niet gekocht.
Als mijn P90D 772 pk heeft zou je zeggen dat het hem sneller zou moeten maken dan de P85D van destijds dus in feite wordt er in de P90D al meer vermogen uit de motoren gehaald en dat ondersteunt je stelling.
Het lijkt me inderdaad slechts alleen een software update!
 
Jan,

Mijn nieuwe P90D heeft zo'n 10% meer vermogen dan wat je schrijft maar heb de ludicrous mode niet gekocht.
Als mijn P90D 772 pk heeft zou je zeggen dat het hem sneller zou moeten maken dan de P85D van destijds dus in feite wordt er in de P90D al meer vermogen uit de motoren gehaald en dat ondersteunt je stelling.
Het lijkt me inderdaad slechts alleen een software update!

Er is, buiten de batterij, geen verschil tussen de P85D en de P90D. De motoren en het vermogen zijn gelijk. Tesla heeft, zonder hiervoor een verklaring te geven, het geadverteerd vermogen van de motoren verhoogd (gelijk voor P85D en P90D). Dit zullen echter nog steeds dezelfde motoren zijn als vroeger die ze nu nog wat verder durven pushen op basis van ervaring. Maar als uit de batterij 415 kW max wordt getrokken is dat nog steeds de beperkende factor = 565 pk.

Je hebt er echter goed aan gedaan de 90 kWh batterij te nemen gezien nu blijkt dat daar de Inconel contactoren en de elektronische zekering in zitten. Naar levensduur beter.
En het is wel zo dat de 90 kWh batterij wat minder spanningsval zal hebben en langer aan een hogere SoC zal zitten. Op dat vlak kan er dus een klein verschil zitten tussen de P85D en P90D. Wanneer ze alle 2 volgeladen zijn zal je volgens mij geen verschil in acceleratie merken omdat voor een groot deel op de grens van de tractie wordt opgetrokken.

Maar als je de wagen eenmaal hebt moet je maar eens de proef op de som maken. Meten is weten. Van Tesla krijgen we over dit soort van onderwerpen toch geen info...
 
Elon:

"There is a software update in V 7.0 (only for performance versions of the Model S) that allows the driver to command the battery to the optimal temperature and charge state for maximum power. Normally, the battery is optimizing for range and long life, so 0 to 100 kmh acceleration can be affected by 0.2 seconds or more if too cold, too hot or at the wrong charge state. Occasionally pressing max performance will not have a noticeable negative effect on battery life, but it should not stay there all the time. It is important to note that being at 100% state of charge does not deliver the best acceleration -- lowest impedance is at ~90% SoC."
 
Er is, buiten de batterij, geen verschil tussen de P85D en de P90D. De motoren en het vermogen zijn gelijk. Tesla heeft, zonder hiervoor een verklaring te geven, het geadverteerd vermogen van de motoren verhoogd (gelijk voor P85D en P90D). Dit zullen echter nog steeds dezelfde motoren zijn als vroeger die ze nu nog wat verder durven pushen op basis van ervaring. Maar als uit de batterij 415 kW max wordt getrokken is dat nog steeds de beperkende factor = 565 pk.

Je hebt er echter goed aan gedaan de 90 kWh batterij te nemen gezien nu blijkt dat daar de Inconel contactoren en de elektronische zekering in zitten. Naar levensduur beter.
En het is wel zo dat de 90 kWh batterij wat minder spanningsval zal hebben en langer aan een hogere SoC zal zitten. Op dat vlak kan er dus een klein verschil zitten tussen de P85D en P90D. Wanneer ze alle 2 volgeladen zijn zal je volgens mij geen verschil in acceleratie merken omdat voor een groot deel op de grens van de tractie wordt opgetrokken.

Maar als je de wagen eenmaal hebt moet je maar eens de proef op de som maken. Meten is weten. Van Tesla krijgen we over dit soort van onderwerpen toch geen info...

Ok, lijkt me leuk om te doen!
 
Een Amerikaans forum lid met een P85D heeft vandaag eens met een P90DL gereden...
A P90D Ludicrous test drive report from a P85D owner

Duidelijk verhaal. Hopelijk komt iemand ook op het idee om verschillende acceleratie tests te filmen en daarmee duidelijk te maken hoeveel tijdswinst er is. Dat helpt om een beter beeld te krijgen van de extra power die beschikbaar is.
 
Als je het naar ICE termen vertaalt: we hebben twee snelle motoren in de P85D gebouwd die ieders op gezette tijden veel benzine nodig hebben en helaas kan de benzinepomp die we ingebouwd hebben niet beide motoren van voldoende benzine voorzien. An sich niet erg, want het is enkel bij 50+km/h en volgas dat beide motoren niet voluit gebruikt kunnen worden.

Ohja, wil je beide motoren voluit gebruiken > 50 km/h? Dan vervangen wij de benzinepomp voor een andere à € 14.400. Inderdaad, 14.400 lijkt veel voor een benzinepomp, maar je kunt dan wel 5,88% verder rijden.

Denk dat menig sportauto-bezitter snel de showroom verlaat.

JB krijgt wel kudos van mij voor de open en heldere uitleg. Als ik P85D eigenaar was geweest had ik dat echter wel op voorhand willen vernemen.
 
Als ze echt open willen zijn zouden ze de absolute maxima moeten geven die de 85 kWh batterij dan wel in ideale omstandigheden kan leveren + een zicht op een upgrade path in de toekomst. Als P85D eigenaar wil je op een bepaald moment wel het volle vermogen van de motoren kunnen gebruiken. Wat is anders het nut van die overgedimentioneerde motoren waarmee Tesla gretig adverteert? Stel dat de Inconel contactoren en elektronische zekering de oplossing zijn, waarom wordt het vermogen bij de P90DL verhoogt naar 1500A en bvb niet 1400A of 1600A? Er ligt nu een vrij dure optie op tafel om de Ludicrous upgrade te installeren maar we moeten wel binnen de 6 maanden beslissen. Als we echter zouden weten dat we beter nog 2 jaar wachten tot er een iets grotere batterij uit komt die probleemloos 515 kW aan kan, dan kunnen we ons voorlopig tevreden stellen met de huidige stand van de technologie. Dat zou tenminste open communiceren zijn (wat bij de lancering van de P85D had moeten gebeuren).
 
Als ze echt open willen zijn zouden ze de absolute maxima moeten geven die de 85 kWh batterij dan wel in ideale omstandigheden kan leveren + een zicht op een upgrade path in de toekomst. Als P85D eigenaar wil je op een bepaald moment wel het volle vermogen van de motoren kunnen gebruiken. Wat is anders het nut van die overgedimentioneerde motoren waarmee Tesla gretig adverteert? Stel dat de Inconel contactoren en elektronische zekering de oplossing zijn, waarom wordt het vermogen bij de P90DL verhoogt naar 1500A en bvb niet 1400A of 1600A? Er ligt nu een vrij dure optie op tafel om de Ludicrous upgrade te installeren maar we moeten wel binnen de 6 maanden beslissen. Als we echter zouden weten dat we beter nog 2 jaar wachten tot er een iets grotere batterij uit komt die probleemloos 515 kW aan kan, dan kunnen we ons voorlopig tevreden stellen met de huidige stand van de technologie. Dat zou tenminste open communiceren zijn (wat bij de lancering van de P85D had moeten gebeuren).
Ik kan me voorstellen dat je dat wil weten indien je een Ludricous update overweegt.

Het nut van die motoren is dat je er enorm snel mee van 0-100 km/uur kunt accelereren.
Zelfs daarin worden de over-gedimensioneerde motoren in gehinderd.
 
Officieel weet het SeC van Aartselaar nog niets over deze mogelijke upgrade. Het zou me niet verbazen moest Tesla deze mogelijkheid gewoon schrappen.

Dan zouden ze toch wel een hele grote bocht moeten maken. Bij Tesla duurt het soms lang alvorens iets beschikbaar is maar daar kan ik mee leven. Ik ben via Pete in de US aan het proberen uitvissen of dat Ludicrous vermogen ook langer beschikbaar is dan een paar seconden. Ben niet van plan een paar 1000 EUR uit te geven om tot de vaststelling te komen dat je na een minuut toch weer met maximaal 240 kW zit. In de US is dit hele beperking verhaal blijkbaar geen issue. Ze rijden daar veel trager en de Duitse Autobahn is een ver van hun bed show. Voor mij is dit echter een essentiële voorwaarde om door te gaan met de bestelling.
 
Pete in de VS registreerde 0-60 mph in 3,0 sec en 0-90 mph in 6,6 sec (bij 51% SOC).
Als ik die twee van elkaar aftrek dan krijg ik 60-90 mph in 3,6 sec.
Motor Trend testte in Januari 2013 de P85 en de S85.
Resultaten waren 60-90 mph in 3,7 sec en 3,9 sec.
Dat is wel een heel marginaal verschil met de P90DL van Pete.
Maar wellicht ging bij hem de begrenzer er al op vanwege de 51% SOC en Motor Trend heeft natuurlijk met een SOC > 90% gemeten.
2013 Motor Trend Car of the Year: Tesla Model S - Motor Trend All Pages


Dat was destijds de reden voor mij om de S85 te nemen en niet de P85. Boven de 90 km/uur was er nauwelijks verschil in acceleratie.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik na bijna 2 jaar in mijn S85 af en toe wel een beetje behoefte heb aan wat extra powerrrr, zo tussen de 0 en 80 km/uur.
Daarboven vind ik het prima zoals het is, ik rij toch nooit harder dan 130 km/h (met af en toe een uitschieter)

Overigens is de begrenzing een andere issue, die inderdaad bij het rijden op circuit of Autobahn tot wat teleurstelling kan leiden.
Kijk nog maar even naar deze video vanaf 13:00 wat er gebeurt al je de P85D echt op zijn staart trapt - Benziner-Elektro-Battle: Dodge Challenger Hellcat vs. Tesla Model S - GRIP - Folge 324 - RTL2 - YouTube
 
Dat was destijds de reden voor mij om de S85 te nemen en niet de P85. Boven de 90 km/uur was er nauwelijks verschil in acceleratie.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik na bijna 2 jaar in mijn S85 af en toe wel een beetje behoefte heb aan wat extra powerrrr, zo tussen de 0 en 80 km/uur.

Ik ben wel voor de P gegaan destijds maar mijn gevoel is hetzelfde. Denk dat alles went....