Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Veel Outlanders staan gewoon de hele dag op een laadplek. Gewoon omdat het lekker makkelijk is en vaak dichtbij kan parkeren.
En precies hetzelfde geldt voor Tesla's op een enkeling na die echt leeg is. Laten we de ketel niet verwijten dat ie zwart ziet. Er zijn gewoon veel meer hybride auto's waardoor die meer opvallen in hun gedrag.

Zolang als er te weinig laadplekken zijn, en/of geen mogelijkheid om de paal een parkeertarief door te laten rekenen gaan mensen hun auto niet verplaatsen...
 
Als je het z.g. snellaad volk aan auto's - laten we dat EV noemen - kunt leren ze te verplaatsen zou je een gewoon veelvoud aan schuko's op bestaande plaatsen kunnen aanleggen. Daarbij PHEVs niet toelatende op EV parkeerplaatsen. Ik begrijp de aversie van sommigen tegen openbare palen, maar is dat juist niet wat het in Scandinavie zo bruikbaar maakt?
Thuis/plein zwaarladen, onderweg een aantal snelladers - hetzij venderprop. maar liever generiek - en in de publieke infra inprikken in halverwege elke lantarenpaal. Voor iemand die de gebruikelijke acht uur op z'n werkplek doorbrengt is 11 km/h prima om weer thuis te geraken, voor shoppen 4 uur een minimale hoeveelheid of maximale terging afhankelijk van het geslacht - maar ook weer een aardig aandeel in lading voor de retourrit.

[/verder droomt]
 
En precies hetzelfde geldt voor Tesla's op een enkeling na die echt leeg is. Laten we de ketel niet verwijten dat ie zwart ziet. Er zijn gewoon veel meer hybride auto's waardoor die meer opvallen in hun gedrag.

Zolang als er te weinig laadplekken zijn, en/of geen mogelijkheid om de paal een parkeertarief door te laten rekenen gaan mensen hun auto niet verplaatsen...
Inderdaad is dit lastig - en genoeg EVs doen dit. Wij hebben hier nu - gelukkig - een openbare paal, omdat prive niet kan (een woning in de straat uitgesloten, maar die biedt ook niet publiek aan). De buurt maakt er niet zo'n punt van, maar er zijn nu wel 2 plekken minder in de straat die ik niet bezet (want het is niet netjes om de paal bezet te houden en het MAG ook niet qua verkeersbord) omdat ik nog gewoon op mijn oude plek parkeer.

Het zal altijd wel lastig blijven, maar je zult ook altijd bezetters blijven houden. Het bovengenoemde verplaatsen in een volle P garage zie ik ook nog niet echt gebeuren. Lopen we echt terug naar onze auto? Volgens mij niet zonder goede incentive. Daarnaast moet je dan in die overvolle garage nog maar een andere plek zien te vinden waar niet alleen de toch al brede auto in moet passen maar je ook nog en passe hoopt dat er niemand scheef of dubbel geparkeerd heeft ...
 
En precies hetzelfde geldt voor Tesla's op een enkeling na die echt leeg is. Laten we de ketel niet verwijten dat ie zwart ziet. Er zijn gewoon veel meer hybride auto's waardoor die meer opvallen in hun gedrag.

Zolang als er te weinig laadplekken zijn, en/of geen mogelijkheid om de paal een parkeertarief door te laten rekenen gaan mensen hun auto niet verplaatsen...
Maar heb ook het vermoeden dat veel Outlanders vinden dat ze Electrisch rijden en recht hebben om de hele dag te parkeren op een oplaadplek. Van de week was ik in het OLVG ziekenhuis. 6 laders met Outlanders. Durf te wedden dat ze van personeel ziekenhuis zijn en die staan aan het eind van de dag daar nog. Overkant van mijn werk staat bij een publieke laadpaal al 2 weken een Outlander die waarschijnlijk 3 weken op een tropische eiland zit.
 
Last edited:
Dit lost zich wel op over een jaar of twee wanneer de nieuwe generatie EV er aan komt, helaas vooralsnog alleen de Model 3, waarvan de berijders, ook een nieuwe generatie, gaat vragen om veel snellaadplaatsen. Zij zijn gewend om af en toe te tanken en zullen dat willen houden. Laden thuis prima, als dat kan, maar ze zullen echt hun neus ophalen voor het gedoe met de paaltjes en de losse kabels etc. Dat zijn niet de mensen die nu EV rijden maar zij die nog ICE rijden, hooguit een reservering hebben voor Model 3 maar wel een veelvoud zullen zijn van het huidige aantal. En mini EV en PHEV zullen in een aantal jaren vanzelf uitgefaseerd worden. Je gaat toch niet èn een elektrische aandrijflaan èn een ouderwetse brandstofmotor meezeulen?
 
Op de korte termijn zou een progressief tarief op de laadpaal wel kunnen werken, hoe langer in tijd en/of kWh je bij die laadpaal staat, hoe hoger de kWh uur prijs voor de laatst geladen kWh uren, of hoe hoger het starttarief. Maakt het geheel er alleen niet transparanter op...
 
Op de korte termijn zou een progressief tarief op de laadpaal wel kunnen werken, hoe langer in tijd en/of kWh je bij die laadpaal staat, hoe hoger de kWh uur prijs voor de laatst geladen kWh uren, of hoe hoger het starttarief. Maakt het geheel er alleen niet transparanter op...

Dan zou ik het zo doen: kosten hoog bij eerste x aantal kWh en des te meer kWh des te lager de kosten. (dan kost het de hybride auto's relatief veel geld). Dan komt daarnaast nog een meting die de tijd bijhoudt en daar apart voor rekent. Des te langer, des te duurder. Dan is het even zoeken naar de juiste balans tussen aantal kWh, tijd en prijs en krijg je een goede balans voor de meesten.

Zo stimuleer je niet alleen laden totdat je niet meer nodig hebt, maar hopelijk ook snelladen/sneller laden. Met 3.7 kWh paaltjes wordt het dan dus duur om te parkeren. Dan kiezen de eigenaren van het terrein hopelijk voor snellere paaltjes.
 
We willen toch juist dat iedereen zoveel mogelijk elektrisch rijd in het kader van een beter milieu?

Ik zou zeggen de eerste 15kWh gratis en daarna betalen. Ook zodra er niet meer geladen wordt betalen. Dan wordt er zoveel mogelijk elektrisch gereden, alleen geladen indien nodig en de paal vrijgemaakt indien niet meer nodig.
 
Last edited:
Dat is dan weer alleen praktisch als je wel thuis kunt laden. Stel dat de paal hier in de straat 's avonds om 21u vrijgemaakt wordt en ik aardig door mijn accu heen ben dan ga ik toch echt niet op willen staan om 'm af te koppelen. En 3 euro per uur voor niet betalen is een goede incentive, maar ook onhandig. Als we elektrisch rijden willen bevorderen zie ik veel meer in handig aanbieden dan straffen voor nachtelijk laden. Ik heb toch geen EV om 'm aan elk paaltje wat ik tegenkom te hangen zoals bij PHEVs of wordt het toch gewoon van paal naar paal rijden om lang openbaar laden te voorkomen?

Als er wat meer infrastructuur is zodat je een plein gewoon ICE/EV kunt combineren qua parkeren en desgewenst ergens aan kunt sluiten dan zou dat top zijn. Soort busbar waarop je kunt insteken. Vereist wel dat PHEVs niet de fase vast blijven houden, dus niet laden is gewoon tot ziens. Ben je gelijk van alle parkeerissues en bezet houden af.
 
Dat is dan weer alleen praktisch als je wel thuis kunt laden. Stel dat de paal hier in de straat 's avonds om 21u vrijgemaakt wordt en ik aardig door mijn accu heen ben dan ga ik toch echt niet op willen staan om 'm af te koppelen. En 3 euro per uur voor niet betalen is een goede incentive, maar ook onhandig. Als we elektrisch rijden willen bevorderen zie ik veel meer in handig aanbieden dan straffen voor nachtelijk laden. Ik heb toch geen EV om 'm aan elk paaltje wat ik tegenkom te hangen zoals bij PHEVs of wordt het toch gewoon van paal naar paal rijden om lang openbaar laden te voorkomen?

Als er wat meer infrastructuur is zodat je een plein gewoon ICE/EV kunt combineren qua parkeren en desgewenst ergens aan kunt sluiten dan zou dat top zijn. Soort busbar waarop je kunt insteken. Vereist wel dat PHEVs niet de fase vast blijven houden, dus niet laden is gewoon tot ziens. Ben je gelijk van alle parkeerissues en bezet houden af.

Het zal zeker die kant op gaan. We moeten bedenken dat de verkoop van huidige EV's in Nederland minimaal is en afneemt (Op Tesla na). Daarentegen zijn er naar schatting in Nederland tussen de 20 en 30k reserveringen voor Model 3 die allemaal in de loop van 2018 op de weg komen. (jullie weten, ik geef Elon voorlopig de credits) en dat betekent dat de overgrote meerderheid van EV's dan simpelweg Tesla's zijn. Dan krijg je een geheel andere vraagcurve wat laden betreft en komt er wellicht een geheel nieuwe infrastructuur bij. Ook zal in die situatie het Destination Chargers Netwerk een boost kunnen krijgen.
 
Als er wat meer infrastructuur is zodat je een plein gewoon ICE/EV kunt combineren qua parkeren en desgewenst ergens aan kunt sluiten dan zou dat top zijn. Soort busbar waarop je kunt insteken. Vereist wel dat PHEVs niet de fase vast blijven houden, dus niet laden is gewoon tot ziens. Ben je gelijk van alle parkeerissues en bezet houden af.
 
Ze hebben ook niet alles in de hand natuurlijk - het wachten is nog steeds op onderdelen zo werd mij vanochtend verteld. En ze zouden ook niet bij customs worden vastgehouden. Ik blijf er bij dat de service (die nu erg goed bevalt, ondanks wachten wat altijd tegenvalt) de make or break is voor de wide-adoption; lees Model 3.
Op zichzelf is een pit-stop optie niet eens zo gek, feitelijk wat ik gedaan heb om vast te laten stellen wat het gezoem nu was. Dat ze daarna gelijk omruilen voor een loaner is natuurlijk top - maar er moest wel een engineer even van een andere auto gehaald worden. Als je de pitstop-engineer gewoon kleine dingen laat doen terwijl hij primair de pitstoppers pakt dan heb je niet eens zo gek veel (financiele) last van een dergelijke constructie lijkt me.
 
Misschien zou Tesla toch beter een beetje meer winstmarge op service nemen zodat ze er ook meer in kunnen investeren. Uiteindelijk gaan ze die capaciteit over 15 maanden gewoon nodig hebben, dus om zo'n korte periode te overbruggen heb je niet zo gek veel extra winst nodig.
Volgens mij zijn ze voor het allergrootste deel met garantiezaken en auto's verkoopklaar maken bezig... Die paar servicebeurtjes zijn al marktconform geprijsd... Of was het ironisch bedoeld? :oops::)
 
Oja voor de Belgen onder ons. Ik heb een offerte laten maken voor een full omnium verzekering en deze zou 788€ per jaar bedragen voor de model 3

Welkom uiteraard op het forum ook namens mijzelf.
Tip: Uw vragen en bijdragen posten in het draadje rond Model 3 ipv. in algemeen draadje. Zo houden we de overzichtelijkheid van dit forum goed voor alle (toekomstige) lezers.

Dat u zich goed informeert en het volledige plaatje op voorhand wenst te maken siert u.

Maar ten gronde heeft Xavier in zijn reactie op uw post natuurlijk gelijk. Er kan en zal nog van alles gebeuren tussen vandaag en moment van levering van uw Model 3. Wie bijv. in 2013 een verzekeringsquote vroeg aan Centraal Beheer voor een wagen die 2 jaar later geleverd werd, ontving een mooie offerte. Maar kan daar nu niets meer mee aanvangen.

Onze omniumprijzen voor de configuratie waarop u prijs vroeg, zijn op vandaag tussen de 7 à 25 % scherper dan deze welke u bekwam.
Maar ook voor mij geldt dat er hier geen glazen bol aanwezig is:
- De markt kan kantelen (meer verzekeraars die zich op EV willen profileren),
- de schadestatistieken kunnen tot ingrijpen nopen,
- de overheid kan rommelen aan de taksen,
- misschien houdt het Secret Masterplan 2 van Elon Musk wel een disruptieve benadering van de verzekeringswereld in,
- .....
Voldoende onbekende variabelen om toch nog even de kat uit de boom te kijken vooraleer je van alles vastlegt, dunkt me.
 
  • Like
Reactions: Firebird
Wat betreft laadpalen en bezetting!

Van de week stond bij de publieke paal voor mijn deur een vw golf en Mercedes te laden. Al geruime tijd! Dus niet te laden wel geparkeerd

Kwam een Zoë aan die echt niet verder kon!we hebben dus e-laad gebeld dat de Zoë moest laden!
E-laad heeft op afstand de vw losgekoppeld want die was niet meer aan het laden.

Moet wel zeggen dat de Zoë zijn auto dus op het gras parkeerde naast de paal maar dat is niet erg!
Op die manier heb ik 4 plekken bij 1 paal

Nood kan dus wet breken in sommige gevallen