Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie daar wel de referral-link staan, maar niet hoe vaak deze gebruikt is.

Dat zou je wel moeten zien:

ref.png


(ik weet toevallig wie die ene vriend is ;))
 
Daarnet 3 keer dit kunnen uitlokken. het is telkens als ik het "gaspedaal" los laat dat hij zelf stopt en in "P" schakelt. De binnenverlichting gaat dan ook aan.

Was vroeger ook al zo (ook bij creep, die bij mij altijd aanstaat), ook reeds in 2013. In achteruit, aan heel lage snelheden (uit parkeerplaats wegrijden bijv.), als je een paar seconden noch rem noch 'gaspedaal' aanraakt zet ie zich soms in 'P'. Heb trouwens de indruk dat dit vroeger vaker gebeurde dan nu.
 
Hoe doet de tesla aan batterijverwarming? Kan je dat forceren om op te warmen wanneer hij nog aan de stroom hangt of doet hij dat automatisch? Heeft het enige invloed op je range als je de max battery power aan zet als deze nog in het stopcontact zit?

De batterij wordt temperatuur-geconditioneerd.
En bijgevolg ook verwarmd in de winter indien nodig.

Dat fenomeen is zichtbaar door de piek in het verbruik als je met een koude batterij vertrekt (en dan ook nog de gele streepjes hebt die de vermogensbegrenzing tonen).

Dit kan je voorkomen (of zeker beperken) door de wagen nog bij te laden kort voor het vertrek.
Door de stromen doorheen de batterij zal deze opwarmen;
dan verdwijnt ook de piek; en de gele streepjes. Of ze zijn beide minder uitgesproken bij strenge vorst.


Als de wagen aan het stopcontact hangt, zal verder de stroom om de diverse systemen te voeden, maximaal van het net komen.
Bvb als je in de wagen zit; en de airco opzet; komt de stroom van het net; niet uit de batterij.
Dat zie je aan de laadstromen. (en kan je ook zien aan de gemiddelde laadsnelheid in km/u indien de wagen nog aan het laden is; die is dan lager)

Ik veronderstel dat ook de max.battery opwarming bij de L eerder stroom zal nemen van het net dan van de batterij.
(heb zelf geen L)

Maar wat er ook van zij : de batterij opwarmen bij koud weer als de wagen aan het net hangt, is positief voor de range.
Indien de batterij niet voorverwarmd is; moet er immers energie uit de batterij verbruikt worden om de batterij te verwarmen; en die ben je uiteraard kwijt als range.
 
Aan mijn auto heb ik dit fenomeen van de andere kant mogen waarnemen. Gisteren is het verwarmingselement van de batterij-koelvloeistof vervangen, wegens minder goed functioneren. Het viel me al op dat de streepjes van de regenbeperking bij de huidige buitentemperatuur 20 tot 25 minuten zichtbaar bleven en dat het verbruik rond de 200 Wh/km bleef. Na vervanging van de verwarming zijn de streepjes na 5 minuten weg en het verbruik weer richting 220 Wh/km.
 
Vandaag weer de perfecte service van Tesla gezien. Mijn Tesla heeft er een kleine 106.000 km op zitten en sinds twee weken geen verwarming meer. Auto moest terug voor mijn eigen accu terug plaatsen. Gelijk gemeld dat verwarming het niet meer deed. De airco/verwarmingunit is gratis als garantie vervangen. Blijft toch goed van Tesla. Bijna 3 jaar oud.
 
  • Like
Reactions: FVO
Vanochtend maar even De Librije gebeld dat ze in het vervolg niet de charge level van een Tesla naar 100% moeten zetten, zeker niet voor NL auto's tenzij de klant er expliciet om vraagt. Ze hadden woensdag mijn S bij de SuC Zwolle opgeladen naar 100% terwijl ik 'm keurig op 85% had gelimiteerd. Blijkbaar kan je in Valet mode het charge level aanpassen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Vanochtend maar even De Librije gebeld dat ze in het vervolg niet de charge level van een Tesla naar 100% moeten zetten, zeker niet voor NL auto's tenzij de klant er expliciet om vraagt. Ze hadden woensdag mijn S bij de SuC Zwolle opgeladen naar 100% terwijl ik 'm keurig op 85% had gelimiteerd. Blijkbaar kan je in Valet mode het charge level aanpassen.
zeer luxe problemen heb jij toch Paul!
 
Vanochtend maar even De Librije gebeld dat ze in het vervolg niet de charge level van een Tesla naar 100% moeten zetten, zeker niet voor NL auto's tenzij de klant er expliciet om vraagt. Ze hadden woensdag mijn S bij de SuC Zwolle opgeladen naar 100% terwijl ik 'm keurig op 85% had gelimiteerd. Blijkbaar kan je in Valet mode het charge level aanpassen.
Dus toen moest je met je wijnarrangement in je mikki nog een aantal rondjes rond de kerk rijden voordat je naar het hotel kon?
 
  • Funny
Reactions: Zuid5.nl
Ten overvloede, De Librije biedt uitstekende overnachtingsmogelijkheden in hetzelfde pand.
Toen ik er (lang geleden...) overnachtte was de Model S nog nieuw voor hun Valet Parking medewerker. "Gelukkig werkt de bediening hetzelfde als bij Mercedes", wist hij toen te melden.