Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is toch een grap hé?

Neen. Dit is absoluut geen grap. Het is niet voor niets dat ik dit even vermeld : het is echt interessant hoe zo'n klein detail in twee buurlanden radicaal anders kan zijn en ze er beide vaak geen flauw benul van hebben.

Want als ik nu één zaak irritant vind aan in Nederland rijden dan is het wel dat "jullie" gewoon éénmaal pinken en hup er tussen, ook al is dat slechts de normale veiligheidsafstand die je aan het houden bent tov je voorligger. Ik kan dat statistisch bijhouden, als ik in België rij zullen er véél minder invoegen voor mij met een afstand van "1", dan in NL. Wat "jullie" nog veel liever doen dat is plots gaan voorbijsteken als je iemand van ver ziet afkomen op het linkervak zodat die toch even in de remmen moet.

Dit wordt zo aangeleerd op alle Nederlandse rijscholen. Eerst kijken, en richtingaanwijzer niet aanzetten voor je gaat. Er wordt dan ook op gewezen dat je absoluut niet wachten op dat moment en het manoevre snel en krachtig moet uitvoeren.

Misschien kan het je troosten dat jij Nederlandse bestuurders net zoveel ergert met de Belgische gewoonte om de richtingaanwijzer aan te zetten op het moment dat iemand je nog passeert om reeds aan de daaropvolgende aan te geven dat je er tussen wil. Die Nederlander die je dan aan het passeren is veronderstelt namelijk dat jij direct komt en dus in zijn zijkant zal rijden.
 
Neen. Dit is absoluut geen grap. Het is niet voor niets dat ik dit even vermeld : het is echt interessant hoe zo'n klein detail in twee buurlanden radicaal anders kan zijn en ze er beide vaak geen flauw benul van hebben.



Dit wordt zo aangeleerd op alle Nederlandse rijscholen. Eerst kijken, en richtingaanwijzer niet aanzetten voor je gaat. Er wordt dan ook op gewezen dat je absoluut niet wachten op dat moment en het manoevre snel en krachtig moet uitvoeren.

Misschien kan het je troosten dat jij Nederlandse bestuurders net zoveel ergert met de Belgische gewoonte om de richtingaanwijzer aan te zetten op het moment dat iemand je nog passeert om reeds aan de daaropvolgende aan te geven dat je er tussen wil. Die Nederlander die je dan aan het passeren is veronderstelt namelijk dat jij direct komt en dus in zijn zijkant zal rijden.

Ik heb tijdens mijn rijlessen geleerd om altijd richting aan te geven VOORDAT je de manouvre maakt. Dat is ook logisch omdat men dan daarop kan anticiperen. Als je pas richting aangeeft nadat je begint met manouvre is het enkel voor de vorm.
 
Ik dacht ooit geleerd te hebben dan men de richtingaanwijzer tijdig moet aanzetten (enkele seconden voordat de beweging wordt ingezet), maar deze mag pas aangezet worden als de baan vrij genoeg is om in te voegen. De richtingaanwijzer mag niet gebruikt worden om het aankomend verkeer te dwingen om u er tussen te laten.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
We zullen zien; Verhelle en z'n 'bazen' Kersemans en Van Kerckhoven (die in cc stonden) hebben mij alvast nog niet geantwoord.Doen ze dat wel, op 'private' wijze, dan vraag ik hen toestemming om hun antwoord hier op dit forum weer te geven. Nog beter zou zijn dat Verhelle antwoordt in z'n volgend editoriaal natuurlijk!

Het zou in elk geval héél flauw zijn moest er totaal geen reactie op komen… . :confused:
 
Ook ik heb toch echt geleerd dat je eerst richting aangeeft en daarna pas de manoeuvre inzet. Mensen die je eerst naar links ziet neigen om daarna pas hun
Iicht aan te doen zijn irritant.
En als we dan toch bezig zijn, dan heb ik helemaal EEN GRAFHEKEL aan die lui die 'ruimte' maken op de rechterhand zodat iemand kan invoegen zonder rekening te houden met wat er achter ze in de linkerbaan aankomt. Als er iemand zijn snelheid moet aanpassen is het de invoeger, niet ik in de linkerbaan met 124.
 
Ik dacht ooit geleerd te hebben dan men de richtingaanwijzer tijdig moet aanzetten (enkele seconden voordat de beweging wordt ingezet), maar deze mag pas aangezet worden als de baan vrij genoeg is om in te voegen. De richtingaanwijzer mag niet gebruikt worden om het aankomend verkeer te dwingen om u er tussen te laten.

Dit is de enige verstandige en volwassen wijze van rijden.

Heb wel geleerd dat met autopilot of ACC Tesla een grotere veilgheidsafsatnd aanhoud dan je zelf zou kiezen. Wat uitnodigt aan andere om hiervan gebruik te maken en in te voegen.

Ben daar nu stoïcijns in geworden.
 
  • Like
Reactions: Xfrank