Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Besten,

Helaas was ik te laat met boeken van de testdrive. Maar het lijkt mij ook een mooie ervaring mee te rijden. Wie heeft er nog een plek vrij op de achterbank?

Ik wacht ondertussen rustig op mijn 60Kw uitvoering.

Groet en dank,

Jan-Paul #291:smile:

je kunt met mij donderdag ochtend tussen 10 en 11 mee of met ray zondag ochtend tussen 11 en 12,
staat al op het blog ergens 1 of 2 terug:biggrin:
 
Lees even mijn artikel en een hoop wordt duidelijk: Alles over laadtijden, bereik en accu Deel 2 - Groen7

De Model S in Europa kan dus met 3-fase geladen worden. 3x16A is in principe al best snel laden.

Ik heb ergens gelezen dat snelladen niet goed voor de levensduur van de accu is. Betekent dat ook dat je de accu eigenlijk zo langzaam mogelijk moet opladen? Ik kan hier op de zaak wel 3x63A laten aanleggen maar is dat verstandig voor het behoud van de batterij?

- - - Updated - - -

je kunt natuurlijk altijd je signature afzeggen en een gewone bestellen! maar ben het wel eens dat je eingelijk alle kleuren zou moeten kunnen bestellen
ze spuiten ze nu in us allemaal dus waarom niet? we wachten af en wachten en wachten en wachten en proefrijden en dan weer wachten!

Ik heb altijd begrepen dat je dan weer achteraan mag sluiten. Lijkt me ook niet echt een optie!
 
Ik heb ergens gelezen dat snelladen niet goed voor de levensduur van de accu is. Betekent dat ook dat je de accu eigenlijk zo langzaam mogelijk moet opladen? Ik kan hier op de zaak wel 3x63A laten aanleggen maar is dat verstandig voor het behoud van de batterij
3x63A lijkt me echt onnodig, 3x32A is echt meer dan voldoende.

3x32A is nog steeds 4 uur laden, dat is helemaal niet zwaar voor de accu. Bij snelladen heb je het over binnen 30 minuten vol laden, dat is écht snelladen.

Met 11kW (3x16A) of 22kW (3x32A) laden is geen enkel probleem.
 
Ik heb ergens gelezen dat snelladen niet goed voor de levensduur van de accu is. Betekent dat ook dat je de accu eigenlijk zo langzaam mogelijk moet opladen? Ik kan hier op de zaak wel 3x63A laten aanleggen maar is dat verstandig voor het behoud van de batterij?

De meeste accu's kunnen probleemloos worden geladen met 1C. De "C" staat voor de capaciteit. Aangezien dit bij de model S 85kWh is, en de Tesla Supercharger met 90kW laadt, is er niets aan de hand, en zal dit geen extra slijtage aan de accu opleveren.
De lader in de S is max 20kW, dat bereik je al met 3x32A. Maar zoals widodh al zei, zelfs met 3x16A (11kW) laad je al behoorlijk snel. Per uur zo'n 50km.

De Nissan Leaf heeft een accu van 24kWh, en kan worden snelgeladen met 50kW, 2x de capaciteit van de accu (2C). Zeker in combinatie met de afwezigheid van enige temperatuur controle van de accu in de Leaf, zorgt dit voor een grotere slijtage aan de accu.
 
Even voor de goede orde...voordat iedereen druk aan de gang met draadjes en doosjes. Het is van belang om allereerst even naar te denken voordat je een installatie laat aanleggen.
Snel opladen is nagenoeg alleen nodig als je bijna leeg bent en weer snel door moet (bijvoorbeeld als je veel op een dag hebt gereden of onderweg bent naar een vakantiebestemming oid) dit doe je dus nooit thuis.

Voor je dag en dagelijks gebruik is de behoefte aan snel opladen veel kleiner. Bij een normale werkdag kom je rond 7 uur in de avond thuis en ga je om 7 uur weer weg. Dan heb je dus 12 uur tijd om op te laden. Dan is er niet zoveel behoefte aan een hele snelle oplaadsnelheid.

Iedereen moet voor zichzelf de afweging maken maar mijn inziens hoeven we niet allemaal naar een maximale capaciteit.
 
Even voor de goede orde...voordat iedereen druk aan de gang met draadjes en doosjes. Het is van belang om allereerst even naar te denken voordat je een installatie laat aanleggen.
Snel opladen is nagenoeg alleen nodig als je bijna leeg bent en weer snel door moet (bijvoorbeeld als je veel op een dag hebt gereden of onderweg bent naar een vakantiebestemming oid) dit doe je dus nooit thuis.

Voor je dag en dagelijks gebruik is de behoefte aan snel opladen veel kleiner. Bij een normale werkdag kom je rond 7 uur in de avond thuis en ga je om 7 uur weer weg. Dan heb je dus 12 uur tijd om op te laden. Dan is er niet zoveel behoefte aan een hele snelle oplaadsnelheid.

Iedereen moet voor zichzelf de afweging maken maar mijn inziens hoeven we niet allemaal naar een maximale capaciteit.
Goed advies inderdaad!

Ik heb thuis toevallig 3x40A om met 3x32A te kunnen laden, maar ik woon in een uithoek van het land en kom nog wel eens laat thuis van een lange rit om daarna in de vroege ochtend weer weg te zijn. Dan is het fijn als de S in 5 uur vol zit.

Met 3x16A (11kW) zit de S in 8 a 9 uur vol en dat is voor héél veel mensen meer dan voldoende.

Je betaald ongeveer 700 euro EXTRA aan vastrecht elk jaar voor 3x40A ipv 3x25A, dus ik zou daar goed over na denken.
 
Ik volg de informatie over alle manieren van opladen met grote interesse, want ik snap er allemaal nog geen reet van, ondanks de heldere artikelen van Wido op groen7. Mijn meterkast zal eerst eens een grondige modernisering nodig hebben, en dan is het wel prettig om te weten waar allemaal rekening mee gehouden moet worden.

Wat ik bijvoorbeeld nog niet begrijp: als ik thuis een laadpaal laat installeren, een Mennekes of weet ik veel wat voor paal, heb ik dan nog zo'n duolader nodig zoals die op de Tesla site staat opgesomd bij de opties? Of de 'nog niet bevestigde' high power wall connector? Werkt dit samen met elkaar, of zijn de door Tesla gegeven opties alternatieven voor een laadpaal die je zelf laat installeren?
 
jm71 niet te snel! Zo'n oude meterkast kan ook een uitkomst zijn. Zelf heb ik er ook eentje. Ik neem waarschijnlijk zonnepanelen op mijn dak en de Schijf in de oude meter draait dan terug! Volledig legaal en ik kan de opgewekte stroom terugleveren aan het netwerk en gebruiken wanneer het mij uitkomt.

Ook niet te snel overschakelen op nachtstroom. Wat veel mensen niet weten is dat bij nachtstroom je dagstroom duurder wordt. Dat is dus alleen interessant bij een bepaalde verdeling dag/nacht.
 
Ook niet te snel overschakelen op nachtstroom. Wat veel mensen niet weten is dat bij nachtstroom je dagstroom duurder wordt. Dat is dus alleen interessant bij een bepaalde verdeling dag/nacht.

klopt! Bijna 2 jaar geleden heb ik ook zonnepanelen laten plaatsen. 39 panelen van 235w (9.200kwh) toen heb ik ook mijn installatie terug laten omschakelen naar dagstroom ipv dubbel tarief en gelijktijdig 3 fase laten aansluiten (dit was noodzakelijk vanaf 5000kwh) momenteel heb ik per jaar zo'n 2000kwh over (voor de Tesla:smile:) dit jaar gebruik ik de overschot aan stroom nog op door een aantal elektrische verwarming elementen bij te plaatsen. en zo bespaar ik nu op de gasfactuur. Nu moet ik enkel nog 40m kabel leggen van mijn meterkast naar de garage om daar een 3 fase aansluiting te krijgen.
 
Als je met normale 3x16A 3fase stroom gaat laden heb je geen duolader optie nodig.
Denk dat dit voor 90% vd kopers in NL voldoende zal zijn.

Elke keer denk ik dat ik het begrijp, en dan komt er weer een andere stelling. Ik heb nu een 3x 25A aansluiting, hiervan gebruik ik nu maar 1 fase (heb ik begrepen). Als ik dit nu laat omzetten naar 3-fase dan kan ik de auto in zo'n 8 a 9 uur opladen. Ga ik dan geen problemen krijgen met de rest van mijn huis? Want dat zou inderdaad € 700,- per jaar schelen in vastrecht.

Nu ben ik overigens in overleg met de gemeente om aan de andere kant van mijn schutting ook een oplader te monteren, die vanaf mijn pad komt maar wel aan de kant van een openbaar parkeerterrein komt. Ik wil weten hoe zij ertegenover staan (e-oplaadplek bord erbij). Het opladen van de auto van degene die daar parkeert wordt dan wel een betaalde aktie voor diegene, maar op die manier draag ik bij aan meer laadpalen. Als dit doorgaat dan ontkom ik niet aan een krachtstroomaansluiting van 32A, denk ik.

Nog een vraagje: ik ga de laadpaal bij mijn prive woning zetten en aan laten sluiten op mijn prive meterkast, wel met een aparte kWh-meter ertussen. Heeft iemand een idee of en hoe je de kosten dan naar zakelijk krijg?
 
Je betaald ongeveer 700 euro EXTRA aan vastrecht elk jaar voor 3x40A ipv 3x25A, dus ik zou daar goed over na denken.

Ik heb nu thuis 3x25 maar bij Liander kan ik alleen kiezen uit 3x35 of 3x50. De familie gebruikt 2 fasen en de derde gebruik ik alleen overdag in de zomer maar dan wel helemaal dus herverdelen is lastig. Bij 3x50 ben je al snel 1200 euro per jaar verder. 100 euro per maand klinkt alweer goedkoper :smile:. Mijn bedrijf ligt 30 km van m'n huis en daar zijn de mogelijkheden onbeperkt en kan ik dus altijd snel opladen. Zou dus thuis voor 1x25 kunnen gaan om de gereden 30km weer aan te vullen maar in het weekend of als ik buiten de deur ben kan dat wel eens te weinig zijn. Weet iemand of je de Tesla S zo kunt programmeren dat hij pas na een bepaalde tijd gaat laden? Of nog mooier dat hij begint met 1x25 en na een bepaalde tijd overstapt naar 3x20?

- - - Updated - - -

jm71 niet te snel! Zo'n oude meterkast kan ook een uitkomst zijn. Zelf heb ik er ook eentje. Ik neem waarschijnlijk zonnepanelen op mijn dak en de Schijf in de oude meter draait dan terug! Volledig legaal en ik kan de opgewekte stroom terugleveren aan het netwerk en gebruiken wanneer het mij uitkomt.

Ook niet te snel overschakelen op nachtstroom. Wat veel mensen niet weten is dat bij nachtstroom je dagstroom duurder wordt. Dat is dus alleen interessant bij een bepaalde verdeling dag/nacht.

Met een moderne meter kun je toch ook gewoon terugleveren?
 
@ray de kosten van je gebruikte stroom naar zakelijk halen? Volgens mij hebben ze daar bij de belastingdienst nog niet over nagedacht. Je mag bijvoorbeeld de zonnepanelen zakelijk nemen als deze "direct" verbonden zijn aan of op de auto. Technisch absoluut onmogelijk.

De auto valt gewoon onder de bijtellingsregeling van 0% dus de kosten van de "brandstof" kan je zakelijk boeken. Ik reken uit hoeveel stroom ik heb gebruik en boek dat onbelast naar prive via de loonstrook. Zolang er nog geen goede richtlijnen zijn handel ik een beetje in de lijn van het belastingbeleid.
 
Elke keer denk ik dat ik het begrijp, en dan komt er weer een andere stelling. Ik heb nu een 3x 25A aansluiting, hiervan gebruik ik nu maar 1 fase (heb ik begrepen). Als ik dit nu laat omzetten naar 3-fase dan kan ik de auto in zo'n 8 a 9 uur opladen. Ga ik dan geen problemen krijgen met de rest van mijn huis? Want dat zou inderdaad € 700,- per jaar schelen in vastrecht.

Nu ben ik overigens in overleg met de gemeente om aan de andere kant van mijn schutting ook een oplader te monteren, die vanaf mijn pad komt maar wel aan de kant van een openbaar parkeerterrein komt. Ik wil weten hoe zij ertegenover staan (e-oplaadplek bord erbij). Het opladen van de auto van degene die daar parkeert wordt dan wel een betaalde aktie voor diegene, maar op die manier draag ik bij aan meer laadpalen. Als dit doorgaat dan ontkom ik niet aan een krachtstroomaansluiting van 32A, denk ik.

Nog een vraagje: ik ga de laadpaal bij mijn prive woning zetten en aan laten sluiten op mijn prive meterkast, wel met een aparte kWh-meter ertussen. Heeft iemand een idee of en hoe je de kosten dan naar zakelijk krijg?

Gewoon de installateur de factuur naar je zakelijk adres laten sturen met als omschrijving "geleverde diensten" of aanpassen elektra installatie. Voor de energiekosten te declareren heb je volgens mij geen verklaring nodig. Dit doe je normaal ook met de "energiekosten" als een naast een kantoor op het werk ook nog een kantoor aan huis hebt.

- - - Updated - - -

Weet iemand wat parktronic inhoud ? Dit staat te lezen in de link naar e-bay waar een model s te koop staat.
 
Bij ons is het huis met daarop de zonnepanelen privé. De vennootschap huurt een stuk van het huis als bureel, werkplaats en garage en betaald bovenop de huur, maandelijkse deelname in de energiekosten. Wanneer de models S, welke op de vennootschap komt te staan, zal opgeladen worden op de huisstroom, zal de maandelijkse energiebijdrage van de vennootschap opgetrokken worden.
 
Bij ons is het huis met daarop de zonnepanelen privé. De vennootschap huurt een stuk van het huis als bureel, werkplaats en garage en betaald bovenop de huur, maandelijkse deelname in de energiekosten. Wanneer de models S, welke op de vennootschap komt te staan, zal opgeladen worden op de huisstroom, zal de maandelijkse energiebijdrage van de vennootschap opgetrokken worden.

Helaas kan ik dit niet, want mijn kantoor is op zolder en niet apart ingericht met eigen opgang en toilet. Ik ga hier ook nog wel eens met mijn accountant over babbelen.
 
Helaas kan ik dit niet, want mijn kantoor is op zolder en niet apart ingericht met eigen opgang en toilet. Ik ga hier ook nog wel eens met mijn accountant over babbelen.
bij ons is dat ook niet. Ik denk dat er wel maar een beperkte oppervlakte mag verhuurd worden.(30% of zo) Mijn vrouw haar zaak (kapster-schoonheidsspecialiste) is ook onder hetzelfde dak. Misschien is het in Nederland allemaal net iets anders?:wink: