Fisker Karma
@Right_Said_Fred... Bedankt voor de info met de nummering (je weet blijkbaar meer dat de mensen van Tesla zelf.. LOL)...
Voor zover ik kan begrijpen uit alles wat ik overal lees is nu voor de leveringen in Europa het distributie centrum Tilburg de Bottle - neck...
En ook van T-Tilburg horen we niets... zou toch in maart - april klaar zijn??? En dan nog wachten tot juni - juli om de eerste auto's af te leveren...
Woont er niemand in Tilburg? Weet iemand waar het distributie centrum zou komen?? Effe gaan zien dan????
Dus nog steeds: allemaal: ra ra ra, gis, gis, gis.. al maanden lang..
Enfin 'k heb het er wel voor over.. maar 't begint lang te duren.. een jaar geleden werd me wijs gemaakt dat mijn S er in de lente van 2013 zou zijn.. nu wordt het misschien herfst.. en ik zit zonder auto... al van juni voorgaand jaar.. Ik moet het nu met de openbare miserie doen.. en dat is heel erg...
Bij Tesla weten ze vast meer. Maar ze kunnen geen toezeggingen doen (want daar kunnen ze aan gehouden worden) en daarom moeten ze zich noodgedwongen wat op de vlakte houden. Vinden ze vast ook niet leuk, geloof me.
Het distributiecentrum komt aan de Atlasstraat 7-9 in Tilburg-Noord (industrieterrein Vossenberg). Ik heb mijn jeugd daar doorgebracht, dus dat vind ik wel tof.
Het probleem is niet zozeer de bouwcapaciteit in de fabriek in Fremont, die spuugt die Europese auto's er gemakkelijk in groten getale uit. Maar ze zijn nog bezig met een aantal aanpassingen om aan de Europese eisen te voldoen. Tijdens de proefritten in Antwerpen werd me duidelijk gemaakt dat nog niet overal een oplossing voor is bedacht. Denk aan laadsysteem, verstelbare hoofdssteunen achter, koelsysteem/-vloeistof waarvoor in sommige Europese landen andere eisen gelden.
Tesla wil al wel in maart beginnen met de productie van de Signatures, want ze moeten eerst de Europese Signatures in de kleur Signature Red gereed hebben voordat de spuitcabine over kan gaan op de Multicoat Red waar veel Amerikanen al maanden ongeduldig op zitten te wachten. Naar mijn idee - maar nu begint de speculatie - gaan ze daarom eerst auto's bouwen die nog niet helemaal af zijn. Het kan zijn dat ze die later afbouwen, in Amerika maar misschien ook pas in Tilburg, als alle aanpassingen bekend zijn en de leveranciers de materialen kunnen leveren (zoals hoofdsteunen, laders).
Dat verklaart waarschijnlijk waarom er voor de Signatures levertijden worden opgegeven die uiteen lopen van juni voor vroege Signatures tot augustus voor auto's zoals die van mij (S283) en voor de late Signatures misschien wel september (maar die hebben volgens mij nog niet geconfigureerd en dus nog geen verwachte leverdatum opgekregen). Je praat dus over 500 auto's over een periode van 3-4 maanden, wat aangeeft dat het in het begin allemaal rustig gaat en dat Tilburg waarschijnlijk inderdaad de bottleneck is. Ik vrees dat Musk wel over deze aantallen praat als hij het over 'mass' heeft. Dit in tegenstelling tot levering van een paar dozijn auto's aan de stores en service centra voor proefritten en showroom-gebruik.
Als het eenmaal begint te lopen - misschien ook omdat ze in Amerika op de lijn zelf al meer Europese aanpassingen kunnen aanbrengen - dan kan het een stuk harder gaan en zal het aflevertempo in het najaar naar honderden auto's per maand kunnen gaan.
Maar zoals gezegd, dit is pure speculatie. Beredeneerd op wat ik her en der opvang in gesprekken en elders op dit forum, maar desondanks speculatie.
Ik kan de frustratie begrijpen, zeker als je momenteel geen auto hebt en aangewezen bent op het openbaar vervoer. Ik hoop dat Tesla de levertijden expres ruim heeft gehouden om nieuwe teleurstellingen te voorkomen (underpromise ipv overpromise) en ons allemaal aangenaam verrast met een sneller dan verwachte levering.