Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
De goedkoopste S die je nu in Nederland nieuw kan configureren is 113,320 EUR. Ik kom dan op een bijtelling uit van 4% van 50,000EUR + 22% van 63,320EUR = 14,370EUR. Aan het meer dan waarschijnlijke toptarief, levert dit een kostprijs aan belastingen op van (afgerond) 7465 EUR per jaar. Dan vraag ik mij af, wie van de huidige S/X rijders zou onder die voorwaarden een nieuwe kopen? Zal het totale bestand van S/X'en in Nederland zijn absolute piek kennen in 2019? Waarschijnlijk wel, tenzij Elon iets uit de hoge hoed toevert. Beschikbaarheid van de Model 3 als alternatief gaat het effect alleen maar aanscherpen.
 
Het is maar wat je uit een auto wil halen. Als je een Model S had gekozen omwille van de gunstige bijtelling maar niet de ruimte nodig had, dan ga je afzakken naar een Model 3. Als je sowieso een grote SUV van +100K zou aantikken, blijf je lekker Model X rijden. Mensen die vroeger gingen shoppen in de categorie Audi A6/BMW 5/Mercedes E zullen met een Model S ook nog altijd gunstiger af zijn.

Ik voorzie meer beweging van Leaf en e-Golf rijders, en zelfs Mitsu Outlander PHEV rijders die een Model 3 long of medium range gaan bijeen klikken, en hier en daar zelfs eentje gaan voor de short range. En natuurlijk het publiek dat nog niet aan de EV is gegaan maar wel in een Passat, 3 serie, C klasse of A4 rond rijdt.
 
De goedkoopste S die je nu in Nederland nieuw kan configureren is 113,320 EUR. Ik kom dan op een bijtelling uit van 4% van 50,000EUR + 22% van 63,320EUR = 14,370EUR. Aan het meer dan waarschijnlijke toptarief, levert dit een kostprijs aan belastingen op van (afgerond) 7465 EUR per jaar. Dan vraag ik mij af, wie van de huidige S/X rijders zou onder die voorwaarden een nieuwe kopen? Zal het totale bestand van S/X'en in Nederland zijn absolute piek kennen in 2019? Waarschijnlijk wel, tenzij Elon iets uit de hoge hoed toevert. Beschikbaarheid van de Model 3 als alternatief gaat het effect alleen maar aanscherpen.
Precies de reden dat ik nog één keer gewisseld heb dit jaar en voor " de full nine yards" ben gegaan......
 
Mijn vriendin heeft gister even gecontroleerd of een Tesla sterker is dan een Mercedes trekhaak en ze dacht gewonnen te hebben, trakhaak was tot aan de bumper verbogen en ze dacht dat alleen de kentekenplaat kapot was bij de S. Om die reden heeft ze de Mercedes rijder de kosten van een nieuwe trekhaak contant betaald (om niet in de no-claim korting terug te vallen.)

Ik zie echter toch wel wat meer schade en ga er ook vanuit dat er een metalen balk achter de voorbumper zit die beschadigd is. Iets anders wat mij opvalt is dat hij nu 2 keer een vreemd ratelend geluid heeft gemaakt uit de voorbumper, een beetje het geluid of er een tandwiel overslaat. Ik dacht zelf dat het misschien de lamellen zijn die open en dicht kunnen gaan in de voorbumper maar krijg die dingen niet open. Is er een manier om deze open te laten gaan, of moet de auto gewoon erg warm zijn en doet hij het enkel bij koeling van de accu?

Ik doe graag eerst even zelf wat onderzoek voordat ik hem na een schadeherstelbedrijf breng gezien de tegenpartij als schadeloos is gesteld en alsnog een schade claimen dus zonde van de kosten kan zijn.
 
Mijn vriendin heeft gister even gecontroleerd of een Tesla sterker is dan een Mercedes trekhaak en ze dacht gewonnen te hebben, trakhaak was tot aan de bumper verbogen en ze dacht dat alleen de kentekenplaat kapot was bij de S. Om die reden heeft ze de Mercedes rijder de kosten van een nieuwe trekhaak contant betaald (om niet in de no-claim korting terug te vallen.)

Ik zie echter toch wel wat meer schade en ga er ook vanuit dat er een metalen balk achter de voorbumper zit die beschadigd is. Iets anders wat mij opvalt is dat hij nu 2 keer een vreemd ratelend geluid heeft gemaakt uit de voorbumper, een beetje het geluid of er een tandwiel overslaat. Ik dacht zelf dat het misschien de lamellen zijn die open en dicht kunnen gaan in de voorbumper maar krijg die dingen niet open. Is er een manier om deze open te laten gaan, of moet de auto gewoon erg warm zijn en doet hij het enkel bij koeling van de accu?

Ik doe graag eerst even zelf wat onderzoek voordat ik hem na een schadeherstelbedrijf breng gezien de tegenpartij als schadeloos is gesteld en alsnog een schade claimen dus zonde van de kosten kan zijn.
ik ken geen manier om ze 'manueel' te openen, waarschijnlijk kan dat wel bij een sec.
Of bij een suc, met een lege batterij. Dan gaat na verloop van tijd de koeling ook vol in.
 
  • Informative
Reactions: Advh
Mijn vriendin heeft gister even gecontroleerd of een Tesla sterker is dan een Mercedes trekhaak en ze dacht gewonnen te hebben, trakhaak was tot aan de bumper verbogen en ze dacht dat alleen de kentekenplaat kapot was bij de S. Om die reden heeft ze de Mercedes rijder de kosten van een nieuwe trekhaak contant betaald (om niet in de no-claim korting terug te vallen.)

Ik zie echter toch wel wat meer schade en ga er ook vanuit dat er een metalen balk achter de voorbumper zit die beschadigd is. Iets anders wat mij opvalt is dat hij nu 2 keer een vreemd ratelend geluid heeft gemaakt uit de voorbumper, een beetje het geluid of er een tandwiel overslaat. Ik dacht zelf dat het misschien de lamellen zijn die open en dicht kunnen gaan in de voorbumper maar krijg die dingen niet open. Is er een manier om deze open te laten gaan, of moet de auto gewoon erg warm zijn en doet hij het enkel bij koeling van de accu?

Ik doe graag eerst even zelf wat onderzoek voordat ik hem na een schadeherstelbedrijf breng gezien de tegenpartij als schadeloos is gesteld en alsnog een schade claimen dus zonde van de kosten kan zijn.

Dat afkopen zou financieel wel eens een goede deal kunnen zijn geweest (maar niet zo'n goede voor de tegenpartij). Het zou met niet verbazen als de schade bij de Mercedes niet beperkt is gebleven tot een verbogen trekhaak, maar dat ook de draagbalk waaraan die is bevestigd schade heeft opgelopen.
 
Dat afkopen zou financieel wel eens een goede deal kunnen zijn geweest (maar niet zo'n goede voor de tegenpartij). Het zou met niet verbazen als de schade bij de Mercedes niet beperkt is gebleven tot een verbogen trekhaak, maar dat ook de draagbalk waaraan die is bevestigd schade heeft opgelopen.

Ze zijn samen naar de Mercedes dealer geweest en die heeft direct een taxatie gedaan a 1010 euro
 
In vergelijking met Nederland is het in België echt wel huilen met de pet op. Als Allego niet cavalier-seul-gewijs overal laadpalen had geplaatst a rato van 1 per gemeente of gehucht, dan had je quasi geen laadinfrastructuur in België (muv Tesla). Het ontbreekt echt aan visie, en ik denk dat dat echt komt omdat er nog altijd een idee leeft alsof elektrisch rijden en de technologie errond in een proeffase zit zoals waterstof.
 
In vergelijking met Nederland is het in België echt wel huilen met de pet op. Als Allego niet cavalier-seul-gewijs overal laadpalen had geplaatst a rato van 1 per gemeente of gehucht, dan had je quasi geen laadinfrastructuur in België (muv Tesla). Het ontbreekt echt aan visie, en ik denk dat dat echt komt omdat er nog altijd een idee leeft alsof elektrisch rijden en de technologie errond in een proeffase zit zoals waterstof.

Gelukkig spijbelt de Belgische schooljeugd om met demonstraties de politici tot actie te manen (als ik de krant mag geloven).
 
Gelukkig spijbelt de Belgische schooljeugd om met demonstraties de politici tot actie te manen (als ik de krant mag geloven).
Ja, behalve dat die kinderen in de media slachtoffer worden van karaktermoord. Ze worden afgeschilderd als dat ze allemaal uit een beschermd elitair nest komen, genre wel klagen over het klimaat maar de Instagram vol van vliegtrips naar allerlei warmere oorden. En of spijbelen wel de beste manier is om iets aan het klimaat te doen...

Tuurlijk is dat niet de beste manier, maar uit democratische verkiezingen komt blijkbaar ook niks.
 
Ja, behalve dat die kinderen in de media slachtoffer worden van karaktermoord. Ze worden afgeschilderd als dat ze allemaal uit een beschermd elitair nest komen, genre wel klagen over het klimaat maar de Instagram vol van vliegtrips naar allerlei warmere oorden. En of spijbelen wel de beste manier is om iets aan het klimaat te doen...

Tuurlijk is dat niet de beste manier, maar uit democratische verkiezingen komt blijkbaar ook niks.
Ter info, laadpalen van Allego worden geplaatst in opdracht van Eandis en Infrax. Was een openbare aanbesteding die zij hebben gewonnen.
 
Tant mieux dat Tesla verantwoord omgaat met deze vraagstukken. Maar stel dat dit niet het geval was, dan vond ik het nog steeds vreemd dat het idee van aan Congolezen (die heus niet de wereldorde gaan omverwerpen) werk te geven zéér slecht zou zijn (hoewel ze dat werk ten zéérste nodig hebben), maar dat anderzijds afhankelijk zijn van Saudi-Arabië (een wahhabistisch land waar op atheïsme de doodstraf staat en waarvan de oliesjeiks hun geld gebruiken om zulke ideeën wereldwijd te verspreiden, ook in Europa - en die overigens soms hun "geïmporteerde" arbeiders min of meer als slaven behandelen, met afname paspoorten etc.) een beter idee zou zijn. Gaat echt mijn verstand te boven. Dit verhaal is niet rationeel, dus er zit hier duidelijk ook een sterke lobby achter.
 
Last edited:
Met de hele lithium discussie van de afgelopen dagen en de Congo cobalt discussie heb ik verschillende mensen horen argumenteren dat we toch niet roofbouw kunnen blijven doen op onze planeet, net alsof 8kg cobalt eenmalig ontginnen voor 1 accupack erger is dan 6 liter olie te ontginnen om er 100km ver mee te kunnen rijden. Een heel vreemde redenatie...