Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Die van mijn collega staat wel bij ons kantoor in een open parkeergarage. Ik ben inmiddels halverwege het land even 11kW aan het slurpen tijdens de lunch.

Ik was benieuwd of je het aandurfde om op 1 lading 400 km te rijden. Maar begrijpelijk dat de rit dan veel minder leuk is. Zelf een rit van 320 km gemaakt en daarbij 71kWh verbruikt. (Max. Range geladen).
yhytumed.jpg

Ben toch wel benieuwd of die 420 km (epa test 265 miles) te halen is er van uitgaande dat de volledige 85 kWh niet te benutten is. Typical range was 0, toen ik hem aan de lader hing. En er kwam een boodschap in beeld CHARGE NOW.
Wat zijn anderen hun ervaring over verbruik?
 
Mijn conclusie na extrapolatie van 200 km rustige rit: 420 km haal je als je 90-100 km/h rijdt.

Ik doe iedere dag hetzelfde 'ritje'. Totaal 212 km. Kost me 50 tot 52 kWh. Hou ik me op de snelweg aan de maximum snelheden 100/120/130 (wel iets erboven natuurlijk). Ritje 's ochtends kost meer als 's middags terug. Lijkt niet alleen een temperatuur issue te zijn. Zou heel goed de wind kunnen zijn. Ook hoogte verschil lijkt een factor.

Dan kom ik dus op een maximum range van 360km op een volledig volle batterij.
Hebben we het dus wel over een significant gedeelde op de snelweg. (ik gok 70km snelweg, 30km provinciaal, 6km stad, per enkele reis)

Mijn typical en average use beginnen al aardig naar elkaar toe te kruipen..
 
Mijn conclusie na extrapolatie van 200 km rustige rit: 420 km haal je als je 90-100 km/h rijdt.

als ampera rijder (voorlopig) kan ik dat alleen maar bevestigen.
en 'for what it's worth', het geclaimde verbruik van de ampera is 1,2 l/100 km.
Na een jaar rijden en zorgvuldig plannen en herladen (moet wel met een elektrisch bereik van 60 km) zit ik op 1,08 l/100 km volgens de boordcomputer.
Rijsnelheid is in mijn ervaring de grote factor die je zelf kan bespelen.
Naar een klant rijden (afstand = 40 km) via de autostrade geeft me nog een rest autonomie van 10 km bij aankomst (120 km/uur).
Als ik naar dezelfde klant rij via de nationale wegen (max 70 km/uur) rij ik heen en terug op de batterij...bijna (haal 75 km autonomie op de batterij).
Dus ik vermoed als je de fabrieksclaim van 420 km wil halen, dat je niet aan 120 moet rijden.

Moraal: statistics are like bikini's, they suggest a lot, but hide the truth
 
Heeft er iemand al "stadsverbruik" opgevolgd? ben daar wel in geinteresseerd, daar ik het merendeel van mijn km niet op de autosnelweg doe... (en vooral veel in de stad stil sta/aanschuif)

Ik heb wel geen exacte gegevens, maar ik merk dat wanneer ik vooruitziend in stadsverkeer ergens tussen dertig en vijftig verder 'tuf'... het verbruik netjes naar beneden duikt op de energie-app. Tegengesteld dus aan een ICE, yes !
 
Ik heb wel geen exacte gegevens, maar ik merk dat wanneer ik vooruitziend in stadsverkeer ergens tussen dertig en vijftig verder 'tuf'... het verbruik netjes naar beneden duikt op de energie-app. Tegengesteld dus aan een ICE, yes !

Dat kan ik bevestigen, als je bvb in een file staat of stadverkeer doet, zakt het verbruik naar 180/185 wh/km. Hoe trager, hoe minder je verbruikt, en hoe groter je range word.
 
Nuttig om te lezen wat in de praktijk, in NL haalbaar is.
Ben ook benieuwd of 19" of 21" nog echt verschil maakt (schijnt van wel) en of jullie de bandenspanning op +0.2bar hebben of er niet naar gekeken hebben?

Opvallend dat de een ~220Wh/km (Banzai) en de ander (LastSigNL) in woon-werk naar 245Wh/km gaat. Dat is 11% meer.
Zouden jullie je rijstijl willen beschrijven? In de stad, bij een stoplicht, invoegen? Welke snelheid rij je op de teller? Gebruik je cruise control?

Mijn woon-werk is slechts 7km, maar voor familie rijden we regelmatig 2x192km. Laten we zeggen 400km. Ik probeer in te schatten hoe lang ik op 1x16A moet bijtanken om terug naar huis te kunnen zonder 90km/h te hoeven rijden :) Uitgangspunt is maximumsnelheid+5km/h.
 
Ik zit na 4500 km op gemiddeld 219 Wh/km. Rijstijl is gevarieerd. Meestal netjes in de buurt van legale snelheid. Soms duidelijk eronder om op laatste Wh's thuis te komen. En af en toe lekker plankgas om acceleratie te proeven. Paar keer tot 180+ doorgetrokken.

- - - Updated - - -

Mijn woon-werk is slechts 7km, maar voor familie rijden we regelmatig 2x192km. Laten we zeggen 400km. Ik probeer in te schatten hoe lang ik op 1x16A moet bijtanken om terug naar huis te kunnen zonder 90km/h te hoeven rijden :) Uitgangspunt is maximumsnelheid+5km/h.

als je stevig, maar niet al te onbenullig doorrijdt, moet je m.i. 350 km op een full charge kunnen halen. Dan moet je dus nog 50 km, dus ruim 10 kWh bijladen om de 400 vol te maken. Op 3x16 gaat dat in een uur, op 1x16 dus in 3 uur. Met de bijgeleverde normale stekker adapter laadt je trouwens maar 1 x 13A, dus dat duurt nog iets langer.

en die 7 km woonwerk zou ik lekker gaan fietsen ;-)
 
Gisteren heeft Tesla mijn motor en inverter vervangen. Een (hoofd)monteur was vorige week meegereden en bevestigde toen dat de 'ICE-brom' die ik hoorde vanaf 115 km/u (en sterker wordend bij hogere snelheden) niet normaal was. En ik kan bevestigen dat dat inderdaad zo is. Want bij dezelfde snelheden rijd ik nu vrijwel geruisloos (afgezien van eventueel banden- en windgeluid). Ik ben nu helemaal happy met de auto.

De fluittoon van het panodak is er nog wel, maar daarvoor is een nieuw onderdeel besteld dus dat gaat ook goed komen. Enige dingetje dat niet kan worden verholpen zijn de remmen die bij het volledig tot stilstand komen wat piepen, maar dat schijnt inherent te zijn aan de high performance remmen in combinatie met regen (ik rijd trouwens wel standaard low regen, want ik merkte dat bij normal regen op de snelweg bij gas loslaten altijd de remlichten aangaan). Maar dat geluid van die remmen vind ik niet onoverkomelijk. Op mijn Fisker was het véééél erger, dat ging soms door merg en been en dan keken mensen verschrikt mijn kant op.
 
Gisteren heeft Tesla mijn motor en inverter vervangen. Een (hoofd)monteur was vorige week meegereden en bevestigde toen dat de 'ICE-brom' die ik hoorde vanaf 115 km/u (en sterker wordend bij hogere snelheden) niet normaal was. En ik kan bevestigen dat dat inderdaad zo is. Want bij dezelfde snelheden rijd ik nu vrijwel geruisloos (afgezien van eventueel banden- en windgeluid). Ik ben nu helemaal happy met de auto.

De fluittoon van het panodak is er nog wel, maar daarvoor is een nieuw onderdeel besteld dus dat gaat ook goed komen. Enige dingetje dat niet kan worden verholpen zijn de remmen die bij het volledig tot stilstand komen wat piepen, maar dat schijnt inherent te zijn aan de high performance remmen in combinatie met regen (ik rijd trouwens wel standaard low regen, want ik merkte dat bij normal regen op de snelweg bij gas loslaten altijd de remlichten aangaan). Maar dat geluid van die remmen vind ik niet onoverkomelijk. Op mijn Fisker was het véééél erger, dat ging soms door merg en been en dan keken mensen verschrikt mijn kant op.

@right_Said_Fred
Als ik het dus goed begrijp mankeren veel afgeleverde MS-en wel veel maar wordt dit door Tesla goed opgepakt en kosteloos vervangen?
 
Ik heb de indruk dat de leveringen momenteel precies een beetje stilvallen?
Of is mijn gevoel verkeerd?

Het is op dit moment stil na de eerste golf van afleveringen in augustus en septembr. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat er een paar weken lang vooral Amerikaanse auto's zijn gebouwd, die Tesla nog in het derde kwartaal kon afleveren (en dus kon meetellen in de kwartaalcijfers, dit in tegenstelling tot Europese auto's die op de oceaan zouden zitten). Er is nu weer een berg Europese auto's gebouwd (wat duidelijk is uit de vele statusveranderingen bij forumleden) en dat gaat later deze maand leiden tot een tweede golf van afleveringen. Ik zag gisteren overigens al weer containers met auto's in Tilburg aankomen.

- - - Updated - - -

@right_Said_Fred
Als ik het dus goed begrijp mankeren veel afgeleverde MS-en wel veel maar wordt dit door Tesla goed opgepakt en kosteloos vervangen?

Of ze veel mankeren, weet ik niet. Volgens mij zijn het bij de meeste auto's maar een paar dingen, vaak niet eens grote gebreken. Dat is overigens vrij normaal, heb ik ook meegemaakt bij nieuwe auto's van andere merken, inclusief gevestigde merken als Audi. Tesla lost het in elk geval netjes op.
 
Ik zit na 4500 km op gemiddeld 219 Wh/km. Rijstijl is gevarieerd. Meestal netjes in de buurt van legale snelheid. Soms duidelijk eronder om op laatste Wh's thuis te komen. En af en toe lekker plankgas om acceleratie te proeven. Paar keer tot 180+ doorgetrokken.

- - - Updated - - -



als je stevig, maar niet al te onbenullig doorrijdt, moet je m.i. 350 km op een full charge kunnen halen. Dan moet je dus nog 50 km, dus ruim 10 kWh bijladen om de 400 vol te maken. Op 3x16 gaat dat in een uur, op 1x16 dus in 3 uur. Met de bijgeleverde normale stekker adapter laadt je trouwens maar 1 x 13A, dus dat duurt nog iets langer.

en die 7 km woonwerk zou ik lekker gaan fietsen ;-)

Na 220 km op 19 inch zit ik op 220 gemiddeld. Veel snelweg A2 op de CC. en natuurlijk trek ik ook wel eens snel we - do the nod zeg maar.. Grootste verschil zit in de snelheid. Tijdje 140 gereden vanmiddag en dan ga je zo 10% er bovenuit..
 
Die van mij heb ik ingesteld op aankomende nacht.
Tja mijne staat komende week op parkeerplaats zonder zonder lader en zou liever nu niet geïnstalleerd hebben maar lijkt geen optie. Toch raar gevoel, als 'IT-er' wil je zelf bepalen wanneer er geupgrade wordt en in een gecontroleerde omgeving. Als er nu iets mis zou gaan en mij batterij draint dan kan ik er niks aan/tegen doen…
Zal allemaal wel goed komen, maar zou toch liever zelf het moment bepalen.
 
Ik was gistermiddag ook nog even gaan kijken bij De Lucht. Het Supercharger-verhaal was helaas dus inderdaad een misverstand. Er was een vertegenwoordigster van Tesla aanwezig bij de officiële opening en zij stond met een Model S te laden (er was ook een Zoë). Met de 22 kW-lader kwam er 122 km per uur aan range bij.

2013-10-04 15.48.20.jpg


2013-10-04 15.49.42.jpg