Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Nuttig om te lezen wat in de praktijk, in NL haalbaar is.
Ben ook benieuwd of 19" of 21" nog echt verschil maakt (schijnt van wel) en of jullie de bandenspanning op +0.2bar hebben of er niet naar gekeken hebben?

Opvallend dat de een ~220Wh/km (Banzai) en de ander (LastSigNL) in woon-werk naar 245Wh/km gaat. Dat is 11% meer.
Zouden jullie je rijstijl willen beschrijven? In de stad, bij een stoplicht, invoegen? Welke snelheid rij je op de teller? Gebruik je cruise control?

Mijn woon-werk is slechts 7km, maar voor familie rijden we regelmatig 2x192km. Laten we zeggen 400km. Ik probeer in te schatten hoe lang ik op 1x16A moet bijtanken om terug naar huis te kunnen zonder 90km/h te hoeven rijden :) Uitgangspunt is maximumsnelheid+5km/h.


OK even aanscherpen. 212km met 50kWh = 235Wh/km. Als ik mijn auto moet geloven zit ik op een overall gemiddelde van 228/229 Wh/km.
Ochtendritten zit ik rond de 235-238 Wh/km. 's Middags/'s avonds terug rond de 220-225, maar ook een keer slechts 214 kWh.
Dat laatste heeft vooral met drukte te maken. Als het druk is op de weg zit je zo hele stukken rond de 100km/h te sukkelen op de snelweg. Da's alleen gunstig voor het verbruik.

Dat is ook direct de tekortkoming van de trip logging. Zou erg handig zijn als ze de (rij)tijd van de trip er ook direct bij zetten. Gemiddelde snelheid zou ook goed zijn. Dan heb je een hoop meer inzicht in het verbruik. Zou niet moeilijk te implementeren moeten zijn.

Ik heb overigens 21'' wielen waarvan ik de spanning nog niet gecontroleerd ehb.
 
Ik was gistermiddag ook nog even gaan kijken bij De Lucht. Het Supercharger-verhaal was helaas dus inderdaad een misverstand. Er was een vertegenwoordigster van Tesla aanwezig bij de officiële opening en zij stond met een Model S te laden (er was ook een Zoë). Met de 22 kW-lader kwam er 122 km per uur aan range bij.

Kwam er vanmiddag langs op de weg terug uit Oss. Niet omdat het nodig was, maar omdat het kon even bijgeladen en een visje bij La Place gegeten..
handig om te weten dat het werkt.. beiden waren vrij.. ben benieuwd hoe lang het duurt voordat we gaan zien dat laadplekken doorgaans bezet zijn.. en hoe we dat dan gaan doen..
ladentesla.JPG
 
Of ze veel mankeren, weet ik niet. Volgens mij zijn het bij de meeste auto's maar een paar dingen, vaak niet eens grote gebreken. Dat is overigens vrij normaal, heb ik ook meegemaakt bij nieuwe auto's van andere merken, inclusief gevestigde merken als Audi. Tesla lost het in elk geval netjes op.

Ik reed de showroom uit met een 4 punten lijstje. Dat was al snel 9 en de teller staat nu op 11.

Wel goed te horen dat de brom er uit kan. Dat is een van mijn punten. Op mijn lijstje staan inderdaad ook de piepende remmen. Lijkt me een raar argument dat het piepen aan de combinatie met re-gen zou liggen. Wat ik wel bedacht heb is dat het wellicht enige tijd duurt voordat de remmen lekker ingesleten zijn (en dan niet meer piepen) omdat ik die nauwelijks gebruik. Maar er rijden natuurlijk legio premium auto's rond met high performance remmen die niet piepen (af fabriek).

Een ander groot/belangrijk punt is dat ik een krakende ophanging heb (vooral rechtsvoor) goed hoorbaar op drempels/verhoogde kruisingen. Iemand dezelfde ervaring?
 
Ik was gistermiddag ook nog even gaan kijken bij De Lucht. Het Supercharger-verhaal was helaas dus inderdaad een misverstand. Er was een vertegenwoordigster van Tesla aanwezig bij de officiële opening en zij stond met een Model S te laden (er was ook een Zoë). Met de 22 kW-lader kwam er 122 km per uur aan range bij.

Ze heeft zelfs het rode van tesla onder haar hakken zitten......
 
70 miles/uur lijkt inderdaad weinig, dat had ik nog niet gelezen. Ik ging er van uit wat "normale" CHAdeMO laders kunnen leveren, wat nu dus een stuk meer lijkt dan wat deze adapter kan gebruiken. Vreemd, vraag me af waarom die adapter dan maar tot 70 miles gaat?

Dat is inderdaad vreemd, want dat is langzamer dan het AC laden met 22 kW, dat volgens bovenstaand bericht van Right_Said_Fred bij De Lucht 122 km per uur opleverde.
 
Volgens mij is het helemaal niet vreemd. Dit is de versie voor de Amerikaanse markt. Voor de Europese (en Aziatische) markt komt er een aparte versie.

50 kW DC = 50 kW DC. Dat maakt toch niet uit of dat in de VS, Azië of Europa is? Alleen de stekkers zijn verschillend.
Je zou zeggen dat de adapter een bepaald maximum vermogen aankan en daarom niet hoger gaat.
 
Als je met 22 kW 100 km/h laadt (dat doettie bij mij althans), laad je met 50 kW 50/22*100=227 km/h. Da's niet echt rocketscience...

En ik neem aan dat er inderdaad een adapter komt die 50 kW aankan, anders heeft het weinig meerwaarde t.o.v. een 22 kW 3 x 32A paal....
 
Aankondigen is leuk maar wanneer leverbaar in NL. Inderdaad heel groot ding filmpje met wijze van aansluiting zou wel wenselijk zijn. Is 70 Miles niet met een single loader en dan 140 met een twinloader?

Het heeft niks te maken met de on board chargers. Deze worden alleen gebruikt bij wisselstroom (AC) om deze om te zetten in gelijkstroom (DC) voor het laden van de batterij. Als je gelijkstroom 'tankt' (chademo of superchargers) worden de on board chargers dus omzeild en laadt de batterij direct op.
 
Last edited: