Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Bij een daily charge haal ik een typical range van 337km. Is dit normaal? Ik vondt het aan de lage kant. Na een retourtje Eindhoven - Amsterdam was ik zo goed als leeg en heb zelfs in Amsterdam ca. 45 minuten bijgeladen op 13A. Onderweg rustig gereden (aangegeven snelheid) en slechts een keer of 2 de acceleratie geprobeerd.

a5unasem.jpg
 
Bij een daily charge haal ik een typical range van 337km. Is dit normaal? Ik vondt het aan de lage kant. Na een retourtje Eindhoven - Amsterdam was ik zo goed als leeg en heb zelfs in Amsterdam ca. 45 minuten bijgeladen op 13A. Onderweg rustig gereden (aangegeven snelheid) en slechts een keer of 2 de acceleratie geprobeerd.

In zoverre normaal dat ik dat ook elke dag zie. tussen 337 en 340. Weet niet precies hoe het berekent wordt, maar is niet op basis van de enkele voorafgaande rit.
 
Let op, de paal in Venlo is 3x 16 ampère, maar laadt maar 12 km per uur bij! Weet niet waar we dat kunnen melden, maar als je erop tekent word je niet blij. En uiteraard stond er op 1 van de 2 plaatsen een mooie Opel meriva geparkeerd.... Ben er demonstratief voor gaan staan met de kabel erom heen in de hoop dat ie net weg zou moeten maar helaas....
 
Toen het in september nog een stuk warmer was haalde ik typical range met een beetje beleid vrij makkelijk. Nu niet meer...

Kan het niet zijn dat de batterij al een beetje "versleten" is?
De vermindering in capaciteit loopt wellicht niet recht evenredig lineair met de leeftijd maar kan in het begin een drop hebben om dan langer constant op een bepaald peil te blijven.

BMW is duidelijk in zijn garantiebepalingen over de batterij: 70% capaciteit is gegarandeerd.

Bij mijn tweede proefrit met de Tesla (in St.-Stevens-Woluwe), 14 dagen geleden, heeft de aanwezige productspecialist Lasse Baaring toegegeven dat de garantievoorwaarden van Tesla nogal onsympathiek kunnen overkomen.
Er staat immers geen woord in hoeveel van de oorspronkelijke capaciteit gegarandeerd wordt. Alle rechten om de garantie te laten gelden houdt Tesla voor zichzelf.

Voeg daarbij dat de 'bijna 500 km' reikwijdte in de praktijk eerder 230 km blijkt te zijn. Met een spiksplinternieuwe batterij wel te verstaan.
Voeg daarbij de gevreesde brom-perikelen.
Voeg daarbij de meest kortbije dealer op 100 km.

Dan lees ik dit forum eerst nog wat verder vooraleer mij in een 100.000 euro-avontuur te storten.
Met uiteraard mijn oprechte dank aan de ambassadeurs van het eerste uur om de kinderziektes te ontdekken en uit te zweten...

De Tesla spreekt mij momenteel net niet genoeg aan maar dat kan in de toekomst (snel) veranderen.
Ik blijf alleszins zeer geïnteresseerd.
Al moet ik toegeven dat de Tesla een echte "rijdersauto" is.
Bij mijn eerste proefrit heb ik zelf gereden en was ik zeer enthousiast (wie niet).
Bij de tweede proefrit was ik passagier en heb ik moeten toegeven dat hij nauwelijks anders aanvoelt dan een gewone dure Duitser...
 
Heeft alles met temperatuur te maken, in sept haalde ik 380 km nu 340, en met forse tegenwind 300 km.
Lucht en rolweerstand zijn flink hoger nu, en airco is ook een energievreter, effe rekening mee houden en als je krap zit, range mode aan en 95 rijden, dan haal je zo weer tegen de 400

Overigens kun je de capaciteit vd batterij perfect bijhouden door te kijken en te onthouden wat de range is bij max opladen met rated stand, want dat hangt niet af van je rijgedrag
 
Kan het niet zijn dat de batterij al een beetje "versleten" is?
De vermindering in capaciteit loopt wellicht niet recht evenredig lineair met de leeftijd maar kan in het begin een drop hebben om dan langer constant op een bepaald peil te blijven.

BMW is duidelijk in zijn garantiebepalingen over de batterij: 70% capaciteit is gegarandeerd.

Bij mijn tweede proefrit met de Tesla (in St.-Stevens-Woluwe), 14 dagen geleden, heeft de aanwezige productspecialist Lasse Baaring toegegeven dat de garantievoorwaarden van Tesla nogal onsympathiek kunnen overkomen.
Er staat immers geen woord in hoeveel van de oorspronkelijke capaciteit gegarandeerd wordt. Alle rechten om de garantie te laten gelden houdt Tesla voor zichzelf.

Voeg daarbij dat de 'bijna 500 km' reikwijdte in de praktijk eerder 230 km blijkt te zijn. Met een spiksplinternieuwe batterij wel te verstaan.
Voeg daarbij de gevreesde brom-perikelen.
Voeg daarbij de meest kortbije dealer op 100 km..

230 Km ? das 120 te weinig.

Ik heb inmiddels 2 maanden ervaring, en 330 km is met normaal rijden geen probleem.

Ook maak je de fout om de tesla met een dure Duitser te vergelijken....het gaat bij de meeste kopers niet over het rijcomfort, maar over de nieuwe techniek, belastingvoordelen en sensatie bij het wegrijden.
 
Daarnet bij de mountainbike start in Ossendrecht een BMW I3 zien staan.
sorry voor de liefhebbers, maar ik vindt hem in het echt nog lelijker dan op foto:scared:
ieder zijn smaak zeker!

Wij krijgen de 30e de onze. Ik vind hem leuk. Mooi gaat te ver, maar eigenzinnig zeker. Vooral in vergelijk net alle mistroostige grijze Nissan's, Toyota's en Opel's.