Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoop toch niet dat zo'n gepling-plong gejammer ooit echt verplicht gaat worden. Om gek van te worden....
2019 is niet eens zo heel ver weg...

Als je fietsers en voetgangers ziet, gewoon even voorzichtig doen. Je hoeft dit toch niet te over-reguleren?

Volgens mij is een wielrenner minstens zo gevaarlijk, overigens. Gaan die straks ook toeterend door de stad? En, als het alleen voor lage snelheden zou gelden, dan krijg ik de neiging om vooral harder te gaan rijden totdat zenuwslopende gepiep ophoud.:crying:
 
Ik hoop toch niet dat zo'n gepling-plong gejammer ooit echt verplicht gaat worden. Om gek van te worden....
2019 is niet eens zo heel ver weg...

Als je fietsers en voetgangers ziet, gewoon even voorzichtig doen. Je hoeft dit toch niet te over-reguleren?

Volgens mij is een wielrenner minstens zo gevaarlijk, overigens. Gaan die straks ook toeterend door de stad? En, als het alleen voor lage snelheden zou gelden, dan krijg ik de neiging om vooral harder te gaan rijden totdat zenuwslopende gepiep ophoud.:crying:

De Renault Zoe van mijn vrouw maakt een leuk zoemend zen zen zen geluidje tot 30 km/hr. hoor je bijna niet als je erin zit. Zou ik geen probleem mee hebben in mijn MS.
 
Ik hoop toch niet dat zo'n gepling-plong gejammer ooit echt verplicht gaat worden. Om gek van te worden....
2019 is niet eens zo heel ver weg...

Als je fietsers en voetgangers ziet, gewoon even voorzichtig doen. Je hoeft dit toch niet te over-reguleren?

Volgens mij is een wielrenner minstens zo gevaarlijk, overigens. Gaan die straks ook toeterend door de stad? En, als het alleen voor lage snelheden zou gelden, dan krijg ik de neiging om vooral harder te gaan rijden totdat zenuwslopende gepiep ophoud.:crying:

Helemaal eens, moet er niet aan denken aan dat soort kinderachtige bliep-geluidjes!
 
wat brengt het op dat de auto een geluid maakt als 90% van de wandelaars of fietsers met "oortjes" in hun kop zitten.:confused:

Ervaring leert dat de claxon van de Tesla op dat moment prima zijn werk doet!

- - - Updated - - -

Bekende geneuzel op Europees niveau... zoiets als vaststellen wat de maximale kromming van bananen mag zijn in Europa...

Dat is echter een zgn Euromythe: http://europa.eu/50/news/article/070907_nl.htm
 
ScreenShot157.jpg


dagelijks rijd ik via dit soort wegen. regelmatig moet ik hier fietsers inhalen, die dan ook nog -uiteraard zou ik zeggen- naast mekaar rijden. veel schoolgaande jeugd.

geen enkele keer hebben ze mij niet horen aankomen - het rolgeluid van de banden is voldoende.
( zelfs als ik achter een andere wagen rij )

geluidspollutie is èèn van de kwalen van deze tijd; dan hebben we een stille auto, is het ook niet goed.:mad:



edit : dit uiteraard als reactie op het EU-voorstel om onze S lawaaierig te maken....
 
Last edited:
Ik ga gewoon 120 rijden in de bebouwde kom. Bij 120 bromt de mijne behoorlijk.

Maar zonder dollen, wat een idiote discussie is dit. Een fietser hoor je ook niet aankomen en daar is iedereen zich bewust van. Het is gewoon een stuk gewenning voor alle verkeersdeelnemers (en voorlopig vooral onszelf als EV bestuurders) dat er misschien ook wel eens een stille auto aan kan komen en dat je niet blindelings moet vertrouwen op geluid. Het is toch van den zotte om een geluid toe te voegen. Zet dan gelijk een zwaailicht op ons dak voor de doven.
 

Maarten,

Dat geluid van die Twizzy is toch niet constant te horen???? Dit is erger dan het gepiep van een vrachtwagen die achteruit rijdt...
Ik deel volledig je mening dat het een zegen wordt voor de stadscentra als de klassieke motorgeluiden niet meer te horen zullen zijn, maar hoop dat er niet iets ergers voor in de plaats komt.
Ik vind het al erg genoeg dat ze weer aan extra regeltjes werken om dit nu weer verplicht te gaan maken. Daarom vind ik een soort "lieve"-claxon de beste tussen oplossing, zoals bijvoorbeeld op de Volt/Ampera.
 
Maarten,

Dat geluid van die Twizzy is toch niet constant te horen???? Dit is erger dan het gepiep van een vrachtwagen die achteruit rijdt...
Ik deel volledig je mening dat het een zegen wordt voor de stadscentra als de klassieke motorgeluiden niet meer te horen zullen zijn, maar hoop dat er niet iets ergers voor in de plaats komt.
Ik vind het al erg genoeg dat ze weer aan extra regeltjes werken om dit nu weer verplicht te gaan maken. Daarom vind ik een soort "lieve"-claxon de beste tussen oplossing, zoals bijvoorbeeld op de Volt/Ampera.

FVO, ik heb zelf een Twizy en er zit gewoon een draaiknopje aan de richtingaanwijzer, hiermee kan je een geluidje met de hand aan zetten. Het is veel subtieler als een claxon. Het twizy geluidje is en blieb-bliep geluidje zie Twizy : Voetganger waarschuwing - YouTube dit soort geluid in een andere vorm zou niet verkeerd zijn als je op fietserrijke wegen rij (bv dijken in de zomer)

- - - Updated - - -

wat brengt het op dat de auto een geluid maakt als 90% van de wandelaars of fietsers met "oortjes" in hun kop zitten.:confused:

Dat vind ik ook wel, daar moet ook iets aan gebeuren. In de auto alleen handsfree rijden, maar op de openbare weg met 85 dB oordoppen op of in is geen enkel probleem blijkbaar. Deze fietsers en voetgangers horen dus ook geen andere fietsers en hardlopers aankomen en dat is ook niet echt heel veilig. Maar ja, voor de meeste ICE-rijders wel een argument dat ie zo stil is. Ik sta momenteel wekelijks wel op bijeenkomsten of beurzen met de Model S en hoe vaak ik deze opmerking al niet voorbij heb horen komen. Hoe gevaarlijk het wel niet is, ik zeg dan altijd en de Toyota Prius dan, die hebben we al 10 jaar en daar hoor je niemand meer over, terwijl deze met zijn eco-banden echt heel stil weg rij.
 
Grappig... 'BMW verkoper'... Ik was vanuit IT zijde betrokken bij het BMW i3 project, en als iets key factor was dan was het wel het direct selling model (en daar geef ik BMW ook volledig gelijk in).

Bijzonder om dan toch nog te merken dat kopers alsnog refereren aan VERkopers.

Nou dat direct selling, daar dacht deze 'verkoper' wel anders over. In het kort: BMW Nederland heeft nog nooit een auto verkocht, niemand op dat kantoor snapt wat er voor moet gebeuren, ze kunnen niet eens een auto tenaamstellen. Dat mag de agent doen, en die agent is dus de voormalige verkoper die tegen een lagere marge méér werk moet doen.

Wat dat betreft heeft BMW dus zachte heelmeester gespeeld. Ze hadden beter echt direct kunnen gaan, maar dan was er een opstand gekomen onder de dealers. Ik wens BMW dan ook veel wijsheid....

Ps. Ik blijf ook "gas geven" zeggen ;)
 
Na twee weken OV en bij collega's bedelen om een lift, ben ik vanochtend weer zelf in Tessie naar werk gereden. OvJ heeft mijn rijbewijs teruggegeven in afwachting van een zitting (die, naar ik begrijp, nog makkelijk een jaar of langer op zich kan laten wachten). Maar mijn Tesla Grin zit in ieder geval weer solide op mijn gezicht gebeiteld. :biggrin:

Absurd trouwens hoe blij je kan zijn met een "roze papiertje" dat al 25 jaar in je bezit was en wat je altijd totaal "for granted" nam.

Pebell, gelukkig man, nu wel zuinig op zijn. Ik had dit ook een poosje geleden. Kwam laat van een afspraak nog geen 5 km van mijn huis. Even snel invoegen op de N3 de volgende afrit er weer af. Zit er ineens een Golf achter mij te lichten. Dus na een poosje dacht ik, he hij moet mij hebben, dus vlakbij huis gestopt. Is het een politieagent, niet in een politieauto maar volgens mij met zijn eigen auto. (hij had geen stopbord o.i.d.). Hij was furieus omdat ik volgens hem boven de 160 km/h had gereden. Ik heb hem ervan kunnen overtuigen dat ik te hard reed, maar niet boven de 160, maar dat het probleem hem erin zat dat mijn acceleratie van een kleine 5 seconden, het voor hem met een GTD moeilijk maakt mij bij te houden. Uit eindelijk kreeg ik een waarschuwing, want hij had geen trajectmeting, geen geijkte teller, geen collega die zijn bewering kon staven, enz. Dus daarna toch nog een leuk gesprek over mijn auto gehad en na de belofte normaal te rijden, beide naar huis gegaan.

Dat was voor mij wel een eye-opener in hoe snel je je rijbewijs kwijt kan zijn. En vlak daarna jou verhaal, dus ik doe weer normaal.

- - - Updated - - -

Ik ga gewoon 120 rijden in de bebouwde kom. Bij 120 bromt de mijne behoorlijk.

Maar zonder dollen, wat een idiote discussie is dit. Een fietser hoor je ook niet aankomen en daar is iedereen zich bewust van. Het is gewoon een stuk gewenning voor alle verkeersdeelnemers (en voorlopig vooral onszelf als EV bestuurders) dat er misschien ook wel eens een stille auto aan kan komen en dat je niet blindelings moet vertrouwen op geluid. Het is toch van den zotte om een geluid toe te voegen. Zet dan gelijk een zwaailicht op ons dak voor de doven.

+1 :rolleyes:

- - - Updated - - -

Ik heb gisteren mij eerste ongelukje gehad. Wij hebben op ons werk 26 oplaadplekken (parkeergarage World Port Centre/ 1x 16A) en ik stond gisteren te laden omdat de nacht ervoor mijn auto zelf niet had geladen thuis (waarom??). In de garage liggen van die weggeleiders om te zorgen dat auto's niet tegen de rijrichting in rijden. Nu heeft een of andere @#$%$# (kloothommel) deze om een of andere reden rechtsvoor naast mijn auto neergelegd. Ik rij uit dit vak altijd iets achteruit en dan zijwaarts eruit (kan ook ik sta op een hoek). Ineens hoor ik geschraap onder de auto. Dus ik gestopt, voorzichtig terug gereden, direct een melding " Uw auto heeft onderhoud nodig". Buiten gekomen even onder de auto gekeken of er iets los was geraakt, dat was niet zo, alleen wat krassen op de bodemplaat. Bij het wegrijden weer de melding van onderhoud. Thuis aangekomen bij het in P-stand zetten weer de melding, dus toch even Tesla gebeld. Kon direct langskomen in Tilburg. Bij het wegrijden naar Tilburg geen melding ook onderweg niet. Bij Tesla hebben ze alles nagekeken, en behalve een paar krassen en een deuk in mijn ego geen andere schade. Wel gelijk V5.9 gekregen, die vannacht geïnstalleerd.

Even een aantal nieuwe zaken:
- de hoogte van de luchtvering kan weer ingesteld worden. Je geef zelf de snelheid aan wanneer dit moet gebeuren.
- in heb nu ineens 15 km meer actieradius, dit schijnt te komen door een betere berekeningsmethode
- soort van iTunes, Rdio genaamd waarmee je zelf een artiest kan opzoeken of een bepaald liedje echt fijn. Voor veel mensen zal het lijken op spotify denk ik
- iets andere lettertype en -grootte op de schermen
 
Ik had je foto's al eens gezien maar ik vroeg me af hoe je dat heb gedaan met de beige speaker roosters, plaatjes van de gordels en overige plastic delen in het beige?

Net de auto opgehaald bij Cools Bekleding in Eindhoven. Ik heb nu zwarte (antraciet) alcantara hemelbekleding. Wat ziet DAT er fantastisch uit zeg!!!
Toen ik aan kwam lopen dacht ik eerst: "He? Hebben ze m'n ramen ook gelijk getint?". Maar dat lijkt gewoon zo doordat de wagen van binnen nu helemaal donker is, geen beige meer wat je van buiten zien.

Eindelijk is 'ie echt mooi van binnen ;-)

Tevens is m'n bestuurdersstoel voorzien van steviger schuim, nu heb ik niet meer dat de onderkant van de hoofdsteun tegen m;n onderste nekwervels aan drukken, beter!!
Ook zouden de wangen van de rugleuning nu iets dikker moeten zijn maar dat heb ik nog niet goed kunnen merken.

Morgen, bij daglicht, zal ik wat foto's maken en plaatsen.