Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Uit de post van ripburger begrijp ik dat juist dit 'uitdeuken zonder spuiten' (ook wel 'spot repair' genoemd) niet gaat lukken. Uiteraard moet er uitgedeukt worden. En daarna gespoten.
Aluminium uitdeuken is wel even een dingetje, dat kan niet ieder herstelbedrijf zomaar even. Maar met Audi enzo is er inmiddels natuurlijk een hoop ervaring.
 
Dus de deukjes worden opgevuld met verf? Lijkt me geen wenselijke oplossing, tenzij het hele kleine deukjes zijn?

Als er na het lokaal uitdeuken nog verdiept liggende onregelmatigheden zijn, worden deze met een epoxy plamuur gevuld. Epoxy neemt geen vocht op en is een prima basis om primer en aflak op te spuiten.
Voor een 'onzichtbaar' resultaat wordt meestal niet plaatselijk gespoten, maar wordt de hele 'motorkap' overgespoten.
 
Maar waarom zakt ie nou? Het is mij niet duidelijk waarom, zal het vanwege esthetische redenen zijn?

De auto zakt omdat na het uitstappen de auto een paar centimeter uit de veren is gekomen (de auto is plotseling 80kg (±20kg? :) ) lichter geworden) en dat weer corrigeert (hij zakt dus niet in de laagste stand maar gewoon naar de stand waar die voor het uitstappen op stond). Na het instappen stijgt de auto om dezelfde reden. Doet mijn oude Citroen CX met hydropneumatische vering ook.

Sterkte met de hagelschade, wat een joekels van stenen zijn dat geweest! Enorme pech!
 
We zijn met een paar forumleden aan het puzzelen hoeveel extra vermogen het kost als er fikse stijgingen en dalingen in de route zitten (Alpen bijvoorbeeld), in het draadje "Met de Tesla door Europa" .
We hebben een tip gekregen voor een interessant programma die dergelijke ritten kan doorrekenen. Nu willen we graag een check doen op de Vaalserberg..., zie vervolgens:
Heeft er iemand zin en tijd om even de Vaalserberg op te rijden ? Helaas woon ik zelf niet in de buurt.

START: Eschberg 11, Vaals
FINISH: Drielandenpunt Vaals.

Rit van 3,3 km met 142 meter stijging.
Volgens EVTripplanner is hier 1,4 kWh voor nog. Zelf denk ik meer aan 2,2 kWh.
 
We zijn met een paar forumleden aan het puzzelen hoeveel extra vermogen het kost als er fikse stijgingen en dalingen in de route zitten (Alpen bijvoorbeeld), in het draadje "Met de Tesla door Europa" .
We hebben een tip gekregen voor een interessant programma die dergelijke ritten kan doorrekenen. Nu willen we graag een check doen op de Vaalserberg..., zie vervolgens:
Heeft er iemand zin en tijd om even de Vaalserberg op te rijden ? Helaas woon ik zelf niet in de buurt.

START: Eschberg 11, Vaals
FINISH: Drielandenpunt Vaals.

Rit van 3,3 km met 142 meter stijging.
Volgens EVTripplanner is hier 1,4 kWh voor nog. Zelf denk ik meer aan 2,2 kWh.

Ik woon in de buurt maar ben dit weekend in de buurt van Rosendaal.
Indien ik het toch nog voor elkaar krijg, zal ik het posten hier.
 

Tesla wil technologie achter elektrische auto openstellen

Samenvatting:Topman Elon Musk van Tesla laat verstaan dat hij de Supercharger-technologie van zijn bedrijf als open bron beschikbaar wil stellen voor concurrenten.
Tesla-CEO Elon Musk wil de auto-industrie “bevrijden” van de patenten die de ontwikkeling van elektrische auto’s vertragen. Dat heeft Musk gezegd op de laatste aandeelhoudersvergadering van Tesla, zo schrijft de BBC.
schermafbeelding_2014-06-10_om_09.33.09.jpg

Het bedrijf zou daarbij zelfs overwegen om eigen en beschermde technologie weg te geven, ongeveer net zoals openbronsoftware.

Waarschijnlijk doelt Musk erop dat hij de Supercharger-technologie wil beschikbaar maken voor andere autofabrikanten. Daarmee is het mogelijk om een Tesla Model S in een half uur op te laden, zodat hij ruim 270 kilometer ver kan rijden.
Praktisch en aantrekkelijk
Tesla wil al langer aantonen dat elektrische auto’s net zo aantrekkelijk en praktisch kunnen zijn als wagens met een verbrandingsmotor. Andere autofabrikanten kunnen kiezen uit verschillendemanieren om hun wagens op te laden, maar geen enkele daarvan is al een echte standaard geworden. Dat er geen standaard is om de wagens aan openbare punten op te laden, remt de invoering van elektrische auto’s flink af.

Op de site van Tesla staat een vergelijking hoe de Supercharger-technologie het eraf brengt in vergelijking met concurrerende manieren om auto’s op te laden.
Van 22.500 naar 35.000
Tesla heeft vorig jaar zo’n 22.500 auto’s verkocht. Voor dit jaar ligt het bedrijf op schema om er 35.000 te slijten.

Zie Tesla wil technologie achter elektrische auto openstellen | ZDNet.be


 
Van de ene kant zeg ik : Super idee ! Zal zeker tegoed komen voor het promoten van EV

Van de andere kant heb ik ca 2000euro betaald om te kunnen superchargen en dat wordt nu gratis weggegeven aan anderen.

Hopelijk komen er dan ook meer superchargers, want die zullen wel continu bezet zijn door hybrides en andere EV's... Althans, daar ben ik bang voor.
 
Van de ene kant zeg ik : Super idee ! Zal zeker tegoed komen voor het promoten van EV

Van de andere kant heb ik ca 2000euro betaald om te kunnen superchargen en dat wordt nu gratis weggegeven aan anderen.

Hopelijk komen er dan ook meer superchargers, want die zullen wel continu bezet zijn door hybrides en andere EV's... Althans, daar ben ik bang voor.

Dat laatste vraag ik me af, want de auto moet wel geschikt zijn voor zoveel vermogen. Voorlopig is dat alleen de Tesla. Ik weet dat FastNed heel graag ook laders zou willen plaatsen die de Tesla kunnen superchargen.
 
Ik vraag me ook af of Tesla daadwerkelijk haar Superchargers ter beschikking wil stellen van andere merken EV. Of dat men alleen de techniek wil delen (al dan niet tegen betaling natuurlijk). Ik kan me meer bij dat laatste voorstellen ...
Ik gok ook op het laatste.

Het unique selling point van Tesla blijft natuurlijk wel de SuperChargers. Ik geloof niet dat we daar ineens BMW's e.d. aan gaan zien staan.

Het gaat hier om de techniek gok ik zo maar.
 
In deze discussie over het openbaren/licentiëren van de SuperCharge technologie mis ik een paar nuances:

1- SuperChargen hoeft niet gratis te zijn voor de auto:
o Een BMW aan een Tesla station zou gewoon kunnen betalen
o een Tesla aan een FastNiet of BMW (of andere leverancier) SuperCharger compatible station zou gewoon kunnen betalen

2- de SuperCharge licentie hoeft niet gratis te zijn:
o Tesla Motors kan hetzelfde met eBMWs doen als met Tesla's; € 2K per voertuig instap
o Tesla Motors kan een bedrag per jaar met BMW afspreken, afhankelijk van aantal geproduceerde SC-compatible auto's
o Tesla Motors kan een bedrag per jaar met BMW en FastNiet afspreken, afhankelijk van aantal geplaatste SC-compatible oplaadpunten
o Etc..

3- (Veel) meer oplaadpunten is altijd beter voor BEV in het algemeen, Tesla Motors en ons eigenaren:
o Marktwerking. Aanbod > vraag = lagere prijs aan het oplaadpunt
o Marktwerking II. Acceptatiegraad neemt toe, de BEV wordt 'common technology'
o Range anxiety is voorbij. Elon wist dit in Januari 2014 al toen hij zei: "there will be so many superchargers, you'll never have to worry about it, ever."
 
Denk eerder dat de superchargers aangerekend gaan worden zoals bij aankoop Tesla Model S. X-aantal € per compatibele wagen te betalen aan Tesla.

Kan dus dat BMW, Nissan, Renault en andere er gaan komen laden maar door de mee-investering in superchargers gaan er zeker nog bijkomen dan volgens mij.

En een ééngemaakt soort laadprotocol kan alleen maar een snellere doorbraak van de EV betekenen.
 
Is het niet zo dat al het gespeculeer over het vrijgeven van supercharger technologie slechts speculatie is n.a.v. een paar vage uitspraken van Elon Musk in londen? Volgens mij heeft Elon Musk altijd al geroepen dat elke fabrikant vrij is om gebruik te maken van de superchargers (tegen vergoeding) maar dat nog geen enkele fabrikant bij hem heeft aangeklopt.