Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
De energiebelasting is lager boven de 10.000kWh. Dus geen invloed op tarief, wel op de prijs. Ik betaal 3,35ct per kWh in de nacht bij Essent (incl opslag duurzaam en BTW, excl. energiebelasting 1 jaars contract). Dit is 8,48ct incl energiebelasting, zonder verrekening heffingskorting. Als ik heffingskorting en vastrecht verreken over 16.000 verwacht verbruik, dan kom ik op 5,81ct kWh. 200 watt per kilometer + 25 % laadverlies is 4 km per kWH, dan dus 1,45ct per km exclusief eventuele 'supercharger korting' (zakelijke kosten). Dat staat volgens mij gelijk aan 1 liter euro 95 op 120km zonder verrekening wegenbelastingvoordeel.
 
Toevallig heb ik vorige week bij Nuon (afdeling 'Klantbehoud'!)een nieuw nachttarief afgesproken van € 0,19 per kWh. Ik had tot vorige week ook een tarief van € 0,23 per kWh.
Dat ik jaarlijks meer dan 10.000 kWh verbruik had volgens de medewerker geen invloed op het nieuwe tarief.

Ik ga hier morgen opnieuw werk van maken.
Heb je bij Essent een contract voor een bepaalde termijn?

Ja, een contract voor een jaar. Ik ga nooit akkoord met een eerste aanbod. Gewoon bellen en dreigen met vertrekken. De sales mensen blijken dan in hun achterzak altijd een beter tarief te hebben.
Ook kijk ik regelmatig op gaslicht.com. Zo kwam ik een jaar eerder bij Essent aan een opwekkingstarief overdag van 3,33 ct overdag en 1,11 cent 's nachts. Dat had toen te maken met het volboeken van een productiefaciliteit. Dit soort aanbiedingen is soms maar een dag of een paar dagen beschikbaar.
 
Hoeveel mensen hebben al retro-fit de inklapbare spiegels? Ik zit er aan te denken om het toch te doen. Heb nu 19.000 km zonder problemen, maar ga binnenkort naar Engeland en Ierland op vakantie dus wil de volgende zaken laten doen bij de 20.000 km beurt:
- upgrade naar 32A laden
- harde plaat onder de accu (pas geleden voor een demoshow op de stoep gestaan, en van de 6x erop en eraf 1x net de stoeprand geraakt met de accupakket) Mijn ervaring in Engeland zijn, dat je soms niet de beste wegen heb.
- inklapbare spiegels, voor het geval de parkeervakken smaller zijn en als ik langs de weg moet parkeren

Ben ik gelijk weer up-to-date :biggrin:
 
Hoeveel mensen hebben al retro-fit de inklapbare spiegels? Ik zit er aan te denken om het toch te doen. Heb nu 19.000 km zonder problemen, maar ga binnenkort naar Engeland en Ierland op vakantie dus wil de volgende zaken laten doen bij de 20.000 km beurt:
- upgrade naar 32A laden
- harde plaat onder de accu (pas geleden voor een demoshow op de stoep gestaan, en van de 6x erop en eraf 1x net de stoeprand geraakt met de accupakket) Mijn ervaring in Engeland zijn, dat je soms niet de beste wegen heb.
- inklapbare spiegels, voor het geval de parkeervakken smaller zijn en als ik langs de weg moet parkeren

Ben ik gelijk weer up-to-date :biggrin:

De harde plaat is gelukkig gratis. Maar bij slechtere wegen kun je denk ik beter een standje hoger rijden (als bij onverharde stukken E-Rally) in plaats van klappen tegen je titanium plaat: ook niet comfortabel!
 
Boevenbendes zagen edelmetalen uit auto's | Binnenland | Telegraaf.nl

Wij hebben geen katalysator, maar wel een dure accu onder de auto hangen.
Is het denkbaar dat criminelen (met speciaal gereedschap) de accu van een Tesla stelen ?
In dit filmpje is te zien dat de accu in 30 seconden te verwijderen is.

View attachment 51701

Heb vorige week nog met de financieel directeur van Umicore Hoboken gesproken. (wereldleiders op het gebied van recyclage van batterijen)
Het recycleren van zo'n accu is op zich (volgens hem) niet kostendekkend, de kans is dus klein dat iemand zijn leven gaat riskeren om 1 à1,5Ton batterijen er uit te gaan slopen.

Ter info: toen ik hem sprak over een 2e leven als stationaire backup (vb. ziekenhuizen ipv. noodgenerator) twijfelde hij ook aan de economische haalbaarheid. Hij ziet ze natuurlijk liever op de recyclagehoop belanden... :rolleyes:

En zo spreekt iedereen voor zijn eigen winkel want bij de First Thuesday bij ABB in april zien zij vooral EV's voor zich waar geen of een mini 230V-lader aan boord van de auto zit om gewicht te besparen en daardoor het DC-laden de enige goede oplossing is... :rolleyes:
 
Wat een pech zeg, sta ik midden in de Jordaan (Amsterdam), problemen met de 12 volt én hoofd accu. Ding beweegt voor geen millimeter meer helaas...
Kostte 5 man om de auto over de gracht naar een parkeerplek te duwen...

Dat zag ik ook met een Golf vanavond. Die moesten ze ook met 5 man duwen, want die draaide ook niet meer. Maar even serieus, zomaar ineens zonder waarschuwing? Wordt zo nog een aardig lijstje om na te laten kijken:
- Retrofit spiegels
- plaat onder de accu
- 32A lader
- nakijken of ik wel goede accu's heb
- ..... (nog andere dingen??)
 
Wat een pech zeg, sta ik midden in de Jordaan (Amsterdam), problemen met de 12 volt én hoofd accu. Ding beweegt voor geen millimeter meer helaas...

Kostte 5 man om de auto over de gracht naar een parkeerplek te duwen...
Heb ik ook gehad. Afgesloten, Tesla gebeld. Die kwamen m meteen halen. Naar buiten gelopen om de meldingen op het dashboard door te geven, deed ie t weer. Misschien heb je dat geluk ook.
 
Zou het kunnen dat je richting wilde aangeven en dat per ongeluk met het cruise control stokje deed?


that sounds familiar :redface:

- - - Updated - - -

Wat een pech zeg, sta ik midden in de Jordaan (Amsterdam), problemen met de 12 volt én hoofd accu. Ding beweegt voor geen millimeter meer helaas...

Kostte 5 man om de auto over de gracht naar een parkeerplek te duwen...

jij hebt toch ook al de pech van de wereld met je wagen... hopelijk komt het snel goed.
 
Heb ik ook gehad. Afgesloten, Tesla gebeld. Die kwamen m meteen halen. Naar buiten gelopen om de meldingen op het dashboard door te geven, deed ie t weer. Misschien heb je dat geluk ook.
Na 2,5 uur is ie eindelijk weggesleept! Stond ook in zo een smalle straat dat de sleepwagen er bijna niet kon komen.

Helaas deed ie het echt niet meer, de schermen gingen niet eens meer aan. Het enige wat wel werkte was het alarm toen op de sleepwagen stond. Constant... ;-)

Nu in een Prius naar huis, die werkt wel gewoon...
 
Dacht ik ook, maar het gebeurde vlak voor een rotonde waar ik nog geen richting aangaf.
En ik ben na een half jaar wel gewend aan die Mercedes pookjes.
Vlak voor een rotonde, precies. Waarschijnlijk TOCH cruise-control geraakt met richtingaangeven, dan gaat cruise control aan op heel lage snelheid. Dat merk je dan pas als je onder die snelheid raakt, kan hele tijd later zijn. Voelt nogal onprettig en onmachtig. :cursing: