Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gegarandeerde restwaarde Tesla ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Geen antwoord op jouw vraag, maar is het prijsverval zo groot? Vorig jaar kreeg ik nog meer voor mijn MS90 van 6 jaar en 200000km, met redelijk wat kleine carrosserieschade. Verkocht aan een particulier in Frankrijk.
Jouw auto had waarschijnlijk onbeperkt laden en ik heb de indruk dat die auto's een flink hoge restwaarde hebben. Daarbij lijkt het prijsverval vooral dit jaar flink te zijn. Ik denk dat dit ook komt omdat de Model Y eigenlijk een no-brainer is als je een EV wilt kopen. De concurrentie komt vooral uit Tesla zelf door de recente prijsverlagingen.

In 2018 zijn er 5.633 Model S en 2.963 Model X verkocht, waarvan denk ik het merendeel in de tweede helft:
1688730960690.png
1688731015874.png

Er komen dit jaar dus 8.500 auto's op de markt. Voor een deel zullen de lease-maatschappijen deze auto's exporteren, maar er zijn denk ik ook veel ZZP-ers die de auto privé zullen verkopen. Dat drukt de prijs natuurlijk enorm en ik vermoed dat de komende maanden de prijs nog wel verder gaat dalen.

Het is op zich interessant om de meeste afschrijving natuurlijk zakelijk te pakken (als ZZP-er meestal tegen 49.5%), zodat je privé-risico lager wordt. Als ik geen terugkoopregeling van Tesla had gehad, dan had ik die weg zeker bewandeld. Maar stel dat de auto 30K waard is en ik krijg bij Tesla 37K, dan is dat snel verdiend. Als ik wil zou ik dan privé weer een Model S terug kopen voor minder geld. Dan heb ik 3.5K verdiend, maar rijd ik niet meer in mijn eigen auto (wel zo fijn en geeft gevoelsmatig meer zekerheid) en ik heb geen free supercharging meer. Er zitten ook net nieuwe bandjes onder.

Maar we dwalen wat af. Dit topic was eigenlijk bedoeld om er achter te komen of iemand al gebruik heeft gemaakt van Tesla's gegarandeerde restwaarde en de ervaring daarmee. Ben vooral benieuwd naar het "voorgeschreven onderhoudsschema" en hoe Tesla omgaat met kleine schades (steenslag, ...).
 
Ik moet deze afweging ook maken. Gegarandeerde restwaarde is 45 en via de website kreeg ik 28 geboden. Die biedingen worden gedaan door een aantal handelaren waar Tesla mee werkt.
Voor het inleveren moet de auto gekeurd worden door Dekra, de richtlijnen voor normale slijtage etc staan hier vermeld: https://www.tesla.com/nl_nl/support/end-term-inspection
Ik probeer een afspraak in te plannen voor mid aug en daarna beslissen hem te houden of naar een verse Y over te stappen.
 
  • Like
Reactions: bugboy
In mijn verklaring staat dat de auto pas 30 dagen voor einde lease-termijn kan worden aangemeld. Mijn ervaring is dat Dekra erg streng is. Nu is mijn auto erg netjes, maar een beetje steenslag zit er zeker op. Verder is de auto (bij mijn weten) tip/top. Hoe gaat het overigens met de kosten van deze keuring? Ik neem aan dat die voor Tesla zijn? En wat als je er niet mee akkoord gaat? Mijn auto heeft een fiks aantal minder-kilometers (zo'n 15.000-20.000km). Ook ga ik de weken voor einde lease nog op vakantie met de auto. Ik zal binnenkort eens bellen met Tesla (als dat nog kan).

Tesla biedt 37.700 voor mijn auto, maar in de markt is het een stuk minder. Die afschrijving pak ik dan nog zakelijk en daarna is het privé afschrijven. Inruilen en dan een Model Y bestellen ga ik zeker niet doen. Die auto past niet echt bij mij (vind ik) en kost ook weer ruim 56K, dus dat wordt toch weer zo'n 20.000 euro bijleggen en ben ik free-charging kwijt. Financieel kan ik dan beter door blijven rijden in de Model S.

Financieel de beste optie is overigens om de auto te retourneren naar Tesla en een fijne youngtimer te gaan rijden. Dat zie ik wel zitten, maar mijn vrouw wat minder :)
 
Daar ben ik niet helemaal zeker van. Tesla kan ook naar laatste RDW registratie kijken van de auto's. Dan weet je het 100% zeker. Om niet teveel off-topic te gaan heb ik hierover een nieuw topic ingeschoten. Graag daar de discussie verder voeren over dit onderwerp en het hier over de gegarandeerde restwaarde te houden...

Ik heb dit bij de aanschaf aan Tesla gevraagd.. Die kijken niet naar de RDW. Waar het hun om gaat is of je de auto via Tesla laat 'overzetten' op een ander account/email-adres. Alleen dan vervalt het gratis laden.
 
Smaken verschillen. Voor dagelijks gebruik vind ik een EV fijn. Ik mis alleen elke vorm van beleving. Hard optrekken is aan mij niet besteed. Heb in mijn 1993 Audi Cabriolet 10x meer lol dan in de Model S. Ik rij er nu 5 jaar in en objectief misschien de beste auto, maar niet voor mij. In 5 jaar tijd ongeveer 100.000km met de Tesla gereden en ruim 30.000km met de oude Audi

Voor rondreizen vind ik een ICE ook veel fijner. Denk dat ik er wel uit ben. Tesla voor de kilometers die “moeten” en een leuke funauto voor de rest.
 
Ik heb ook een 1950 Volkswagen. Het gaat mij niet om hard de bocht om. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Die van mij zijn wellicht wat anders dan de doorsnee EV rijders.

Als ik hard de bocht om wil, dan pak ik de motorfiets. Verder lekker met dakje open rond tokkelen in die oude hokken. Ik vind het heerlijk. Maar we dwalen wat af.
 
Dekra bij mij ook geweest. Super leuke kerel. Langer gepraat over de kever en motorfiets dan de Tesla 😂

Geen opmerkingen. Een velg heeft hele lichte stoeprandschade en twee kleine putjes op de motorkap (steenslag). Valt onder normale gebruikssporen. Interieur en exterieur verder als nieuw. Auto heeft ook nooit een wasstraat gezien en auto is altijd zeer netjes behandeld.
 
Bij mij 2 weken geleden Dekra geweest: krasje onderzijde bumper en deukje motorkap (waarschijnlijk een eikel op gevallen, gebeurde regelmatig bij SuC Eindhoven tijdens het laden).
Al met al zou €200 van de gegarandeerde restwaarde afgehaald worden. Dat zou ik zelf kunnen laten repareren om die €200 te besparen. Maar daar ga ik de moeite niet voor doen. Daarnaast ook €500 eraf ivm overschrijding van de jaarlijkse KM. Dat wist ik natuurlijk al.
Papieren reeds in orde gemaakt en morgen ga ik hem inleveren bij SeC Eindhoven.
Los van het feit dat ik nog steeds persoonlijk contact mis (een telefoonnummer waar je even met iemand kan sparren met korte vragen) is het soepel verlopen en is er snel gereageerd over de mail. Dus so far so good!

p.s. Ondanks dat ik enorm blij ben met mijn model X plaid ga ik morgen toch met gemengde gevoelens mijn eerste Tesla inleveren....
 
  • Like
Reactions: Refie and Maurice1
Ik heb ook wel een beetje mixed feelings. Ben nu weer op vakantie met de Model S en toch wel een erg fijne wagen. Range in de zomer ook prima (in de winter ben ik minder enthousiast). Maar restwaarde is zo dramatisch gedaald dat niet inleveren doodzonde is. Er komen duizenden Model S/X terug en ze gaan al de veiling in. Dus particulier verkopen wordt helemaal een drama. Het is een beetje nu inleveren of tot de draad afrijden. Daarbij maakt de fiscus het voor de ZZP-er ook niet eenvoudig om een zakelijke auto naar privé te halen. Het gevolg is dat de overheid de Tesla's met 4% bijtelling flink hebben gesubsidieerd en dat ze nu in grote getale naar het buitenland geëxporteerd gaan worden. Benieuwd hoeveel Model S/X er begin 2024 nog op NL kenteken staaan.
 
Bij mij 2 weken geleden Dekra geweest: krasje onderzijde bumper en deukje motorkap (waarschijnlijk een eikel op gevallen, gebeurde regelmatig bij SuC Eindhoven tijdens het laden).
Al met al zou €200 van de gegarandeerde restwaarde afgehaald worden. Dat zou ik zelf kunnen laten repareren om die €200 te besparen. Maar daar ga ik de moeite niet voor doen. Daarnaast ook €500 eraf ivm overschrijding van de jaarlijkse KM. Dat wist ik natuurlijk al.
Papieren reeds in orde gemaakt en morgen ga ik hem inleveren bij SeC Eindhoven.
Los van het feit dat ik nog steeds persoonlijk contact mis (een telefoonnummer waar je even met iemand kan sparren met korte vragen) is het soepel verlopen en is er snel gereageerd over de mail. Dus so far so good!

p.s. Ondanks dat ik enorm blij ben met mijn model X plaid ga ik morgen toch met gemengde gevoelens mijn eerste Tesla inleveren....
Als DEKRA is geweest, neemt Tesla dan contact op? Of is dat aan mij?
 
Als DEKRA is geweest, neemt Tesla dan contact op? Of is dat aan mij?
We vernemen graag wanneer de inspectie succesvol is voltooid en verzoeken u het rapport naar ons door te sturen. Pas nadat wij uw inspectierapport hebben ontvangen, zullen wij contact met u opnemen om de benodigde documenten op te vragen en een afspraak te maken voor het retourneren van uw voertuig bij een Tesla-vestiging, binnen 30 dagen na afloop van de contracttermijn. Voertuigen zonder inspectierapport, benodigde documenten of afspraak voor retournering worden niet geaccepteerd.
 
  • Like
Reactions: Adm
Als DEKRA is geweest, neemt Tesla dan contact op? Of is dat aan mij?
DEKRA vertelde mij dat zij het rapport naar Tesla zouden sturen, maar hoorde niets en heb toen zelf een keer gebeld met DEKRA. Zelfde dag rapport ontvangen en doorgestuurd naar Tesla die ook binnen een dag weer reageerde met de vervolgstappen.
Dinsdag auto bij Tesla ingeleverd, papieren getekend. Verwacht vandaag de vrijwaring en betaling binnen 2-4 weken.
 
Begrijp ik het goed dat Tesla je de vrijwaring geeft (dus eigenaar is van de auto), maar vervolgens twee weken wacht met betaling? Dat vind ik vrij bizar. Moet je andersom eens proberen. Ik kom morgen mijn nieuwe Tesla ophalen en ik zorg dat het geld 2 weken later bij je op de rekening staat. Denk niet dat je de auto meekrijgt. Ik ga denk ik ook even in de weer of ze mijn laatste termijn naar DLL willen afbetalen. Nu zal Tesla niet zo snel failliet meer gaan, maar ik vind dit toch een vreemde gang van zaken.
 
Begrijp ik het goed dat Tesla je de vrijwaring geeft (dus eigenaar is van de auto), maar vervolgens twee weken wacht met betaling? Dat vind ik vrij bizar. Moet je andersom eens proberen. Ik kom morgen mijn nieuwe Tesla ophalen en ik zorg dat het geld 2 weken later bij je op de rekening staat. Denk niet dat je de auto meekrijgt. Ik ga denk ik ook even in de weer of ze mijn laatste termijn naar DLL willen afbetalen. Nu zal Tesla niet zo snel failliet meer gaan, maar ik vind dit toch een vreemde gang van zaken.
Ze boden bij mij ook aan de laatste termijn te betalen maar uiteindelijk bleek dat je de auto dan 2 weken van tevoren al moet inleveren zodat je alsnog moet overbruggen. Heel veel heen en weer berichten maar levert niets op...
Ik lever de X morgen in en haal dan meteen de nw Y op, dat was al heel lastig te regelen. hopelijk gaat het volgens plan.
 
Ze boden bij mij ook aan de laatste termijn te betalen maar uiteindelijk bleek dat je de auto dan 2 weken van tevoren al moet inleveren zodat je alsnog moet overbruggen. Heel veel heen en weer berichten maar levert niets op...
Ik lever de X morgen in en haal dan meteen de nw Y op, dat was al heel lastig te regelen. hopelijk gaat het volgens plan.
Ik sta voor hetzelfde traject, ben benieuwd. Vanmiddag wordt de X gekeurd door DEKRA en toevallig ook vandaag is de slotsom afgeschreven door DLL. Ik zal dus ook binnenkort naar Tilburg gaan met de X en met de nieuwe Y weer terug.
 
Het is in principe (bij mij dan) een zakelijke verkoop en mijn facturen worden normaliter ook met vertraging betaald en niet altijd direct. Ik hanteer ook een betalingstermijn van 30 dagen. Dus ik maak me geen zorgen, maar snap wel bugboy bedoeld dat het ergens vreemd voelt en andersom ook niet mogelijk zal zijn.