bugboy
Active Member
Jouw auto had waarschijnlijk onbeperkt laden en ik heb de indruk dat die auto's een flink hoge restwaarde hebben. Daarbij lijkt het prijsverval vooral dit jaar flink te zijn. Ik denk dat dit ook komt omdat de Model Y eigenlijk een no-brainer is als je een EV wilt kopen. De concurrentie komt vooral uit Tesla zelf door de recente prijsverlagingen.Geen antwoord op jouw vraag, maar is het prijsverval zo groot? Vorig jaar kreeg ik nog meer voor mijn MS90 van 6 jaar en 200000km, met redelijk wat kleine carrosserieschade. Verkocht aan een particulier in Frankrijk.
In 2018 zijn er 5.633 Model S en 2.963 Model X verkocht, waarvan denk ik het merendeel in de tweede helft:
Er komen dit jaar dus 8.500 auto's op de markt. Voor een deel zullen de lease-maatschappijen deze auto's exporteren, maar er zijn denk ik ook veel ZZP-ers die de auto privé zullen verkopen. Dat drukt de prijs natuurlijk enorm en ik vermoed dat de komende maanden de prijs nog wel verder gaat dalen.
Het is op zich interessant om de meeste afschrijving natuurlijk zakelijk te pakken (als ZZP-er meestal tegen 49.5%), zodat je privé-risico lager wordt. Als ik geen terugkoopregeling van Tesla had gehad, dan had ik die weg zeker bewandeld. Maar stel dat de auto 30K waard is en ik krijg bij Tesla 37K, dan is dat snel verdiend. Als ik wil zou ik dan privé weer een Model S terug kopen voor minder geld. Dan heb ik 3.5K verdiend, maar rijd ik niet meer in mijn eigen auto (wel zo fijn en geeft gevoelsmatig meer zekerheid) en ik heb geen free supercharging meer. Er zitten ook net nieuwe bandjes onder.
Maar we dwalen wat af. Dit topic was eigenlijk bedoeld om er achter te komen of iemand al gebruik heeft gemaakt van Tesla's gegarandeerde restwaarde en de ervaring daarmee. Ben vooral benieuwd naar het "voorgeschreven onderhoudsschema" en hoe Tesla omgaat met kleine schades (steenslag, ...).