Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gegarandeerde restwaarde Tesla ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Zeer nuttig al dat meedenken: wat zijn evt. suggesties m.b.t. 'mijn case':
Heb Model S van eind 2019. Nu 61K op de teller en een gegarandeerde restwaarde eind 2024 van €37.500. (dan max. 80K op de teller). Zit in eenmanszaak met financial lease.
Ik overweeg de S nu te verkopen op de markt en dan evt. nieuwe Y (maar dan in prive te nemen). Heeft echter alleen zin denk ik, als hij nu nog substantieel meer opbrengt dan volgend jaar de restwaarde?
Als verkoop op markt ook voor dit model/jaargang nu laag is, dan allicht gewoon volgend jaar dec de restwaarde van Tesla pakken?
Oprijden is natuurlijk ook een optie, maar dan zal ik hem echt uit eenmanszaken moeten halen lijkt mij?
Iemand n.a.v. bovenstaande inzichten?
 
Ik weet niet de restwaarde van een 2019 met 61.000km, maar ik verwacht niet dat die hoger is dan de gegarandeerde restwaarde die je eind 2024 krijgt. Je kan proberen de auto voor de "hoofdprijs" nu al te verkopen en kijken of er iemand hapt. Ik verwacht niet dat iemand voor een jaartje jonger zoveel meer zou betalen en het zou me dus niet eens verbazen dat je nu al niet eens meer die €37.500 gaat krijgen. Ik zou de auto tot eind 2024 blijven doorrijden en dan voor een MY gaan. De kans is groot dat je dan ook een Juniper versie koopt die ook de voordelen van de huidige model 3 meepakt.

De auto oprijden is waarschijnlijk geen optie, want je krijgt de auto niet legaal naar privé. De enige mogelijkheid is aantonen de auto niet meer zakelijk rijdt en dat is erg lastig, want je kan dan moet je er een "zakelijke" auto naast gaan rijden. Ook kan je geen km-vergoeding meer uitkeren. Ook betaal je over de laatste period in 2024 de volle klap bijtelling (als je de auto in december op naam hebt gekregen, dan is dat niet zo'n drama natuurlijk).

Bijtellen tegen werkelijke kosten is duurder dan privé rijden, omdat je geen km-vergoeding mag uitkeren. In het geval van een eenmanszaak is het vrijwel altijd beter om de auto te verkopen.
 
  • Like
Reactions: Mich007 and Faiz71
Ook hier de auto terug gegeven aan Tesla. Iets teveel KM's en wat "extra slijtage" (persoonlijk noem ik dat schade), waardoor het iets van de afgesproken prijs afging. Ik was wat angstig voor het bedrag dat afgetrokken zou worden voor de schade, maar het was gewoon een realistisch bedrag.

Het proces was netjes. Eerst contact met Tesla Lease-returns. Daarna met Dekra die op korte termijn kunnen. En binnen enkele dagen daarna ook de afspraak voor het inleveren bij Tesla zelf. De salesmedewerkers hebben de auto nog even nagekeken, maar vonden niets nieuws. De medewerker zei dat ik direct de verzekering e.d. eraf kan halen. UItgelogd in de Tesla zelf (mobile access verwijderd) en daarmee is het hoofdstuk praktisch afgerond.

Het was een Zwarte MX75D met bijna 93K km op de teller. Hij heeft ruim 44K incl BTW opgeleverd. Voor 95% goede herinneringen aan de auto :)
 
Uhh wat bedoel je daarmee?

"...prijs om van te schrikken..." : hoog ? laag ?

Heel laag.. ik zie nu ook dat er helemaal geen auto's meer erop staan. Maar heb gelukkig nog wat printscreens kunnen maken. Misschien een prijsfout gistermiddag?
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    130.3 KB · Views: 57
  • 2.jpg
    2.jpg
    158.2 KB · Views: 43
Zeer nuttig al dat meedenken: wat zijn evt. suggesties m.b.t. 'mijn case':
Heb Model S van eind 2019. Nu 61K op de teller en een gegarandeerde restwaarde eind 2024 van €37.500. (dan max. 80K op de teller). Zit in eenmanszaak met financial lease.
Ik overweeg de S nu te verkopen op de markt en dan evt. nieuwe Y (maar dan in prive te nemen). Heeft echter alleen zin denk ik, als hij nu nog substantieel meer opbrengt dan volgend jaar de restwaarde?
Als verkoop op markt ook voor dit model/jaargang nu laag is, dan allicht gewoon volgend jaar dec de restwaarde van Tesla pakken?
Oprijden is natuurlijk ook een optie, maar dan zal ik hem echt uit eenmanszaken moeten halen lijkt mij?
Iemand n.a.v. bovenstaande inzichten?
Als ik deze huidige prijzen zie zou ik inderdaad in jouw situatie overwegen om de garantiewaarde te pakke volgend jaar december.
 
  • Like
Reactions: Mich007
Heel laag.. ik zie nu ook dat er helemaal geen auto's meer erop staan. Maar heb gelukkig nog wat printscreens kunnen maken. Misschien een prijsfout gistermiddag?
Hier iemand van de andere kant van de medaille, ik ben dus op zoek naar een model s om prive te kopen.

Maandag avond dacht ik de deal van m'n leven te hebben gesloten, een model S 100D uit 2018 met een ton er op voor 29K. De volgende dag gebeld naar de sales afdeling, de auto zou binnen een aantal weken geleverd worden. 2 dagen mogen genieten van dit idee tot opeens te auto uit de tesla app verdwenen was. Ik kon de bestelling en documenten als bestelovereenkomst en eindfactuur niet meer inzien. Toch maar even gebeld en wat bleek, de prijzen die er vanuit amerika op waren gezet waren onjuist, hierdoor hadden ze besloten om de aankoop te annuleren.

Behoorlijk terleurgesteld maar nog niet uit het veld geslagen, ik hoop dat ik voor die 29K een mooie kan kopen. Het liefst via tesla ivm de garantie.

Als ik alle voorgaande post zie is het misschien verstandig om even te wachten aangezien er nog aanbod genoeg aan komt? Weet iemand of een 5 jaars lease contract destijds gebruikelijk was? Komen de meeste uit 2018 nu op de markt? De meeste zijn later in dat jaar verkocht.
 

Attachments

  • model s verkoop 2018.png
    model s verkoop 2018.png
    7.4 KB · Views: 45
Hier iemand van de andere kant van de medaille, ik ben dus op zoek naar een model s om prive te kopen.

Maandag avond dacht ik de deal van m'n leven te hebben gesloten, een model S 100D uit 2018 met een ton er op voor 29K. De volgende dag gebeld naar de sales afdeling, de auto zou binnen een aantal weken geleverd worden. 2 dagen mogen genieten van dit idee tot opeens te auto uit de tesla app verdwenen was. Ik kon de bestelling en documenten als bestelovereenkomst en eindfactuur niet meer inzien. Toch maar even gebeld en wat bleek, de prijzen die er vanuit amerika op waren gezet waren onjuist, hierdoor hadden ze besloten om de aankoop te annuleren.

Behoorlijk terleurgesteld maar nog niet uit het veld geslagen, ik hoop dat ik voor die 29K een mooie kan kopen. Het liefst via tesla ivm de garantie.

Als ik alle voorgaande post zie is het misschien verstandig om even te wachten aangezien er nog aanbod genoeg aan komt? Weet iemand of een 5 jaars lease contract destijds gebruikelijk was? Komen de meeste uit 2018 nu op de markt? De meeste zijn later in dat jaar verkocht.
Veel lease contracten zijn inderdaad 5 jaar. Dit omdat de bijtelling die je op een zakelijke auto voor privé gebruik betaald ook voor 5 jaar gelden. 2018 was het laatste jaar met maar 4% bijtelling over de gehele waarde. Daarom zijn er toen heeeel veel S/X-en verkocht. Nu komen die dus in grote getallen uit de lease en in de verkoop.
Dus dan gaat marktwerking invloed hebben op de prijs (veel aanbod, lage prijs)
 
Wat ik alleen niet bedrijp is waar al die auto's blijven, in 2018 zijn er >5000 MS verkocht. Zijn die allemaal met die terugkoop regeling verkocht dat iemand weet? Want dan zouden ze gezien de marktprijs zo'n beetje allemaal bij tesla terug moeten komen lijkt me.

Op de tesla site komen er maar mondjes maat auto's op, en op de verkoop sites staan er ook maar zo'n 200. Zouden ze geeporteerd worden?
 
Hier iemand van de andere kant van de medaille, ik ben dus op zoek naar een model s om prive te kopen.

Maandag avond dacht ik de deal van m'n leven te hebben gesloten, een model S 100D uit 2018 met een ton er op voor 29K. De volgende dag gebeld naar de sales afdeling, de auto zou binnen een aantal weken geleverd worden. 2 dagen mogen genieten van dit idee tot opeens te auto uit de tesla app verdwenen was. Ik kon de bestelling en documenten als bestelovereenkomst en eindfactuur niet meer inzien. Toch maar even gebeld en wat bleek, de prijzen die er vanuit amerika op waren gezet waren onjuist, hierdoor hadden ze besloten om de aankoop te annuleren.

Behoorlijk terleurgesteld maar nog niet uit het veld geslagen, ik hoop dat ik voor die 29K een mooie kan kopen. Het liefst via tesla ivm de garantie.

Als ik alle voorgaande post zie is het misschien verstandig om even te wachten aangezien er nog aanbod genoeg aan komt? Weet iemand of een 5 jaars lease contract destijds gebruikelijk was? Komen de meeste uit 2018 nu op de markt? De meeste zijn later in dat jaar verkocht.
Jeetje, dat moet een fikse teleurstelling zijn. Ik zou je willen adviseren de website van Tesla in te gaten te blijven houden, want er komen regelmatig nieuwe occasions beschikbaar als CPO. Niet alles wat terug naar Tesla gaat komt als CPO in aanmerking, soms hebben ze simpelweg teveel kilometers gemaakt of gaan ze voor een andere reden door naar 3e partijen. Mijn Model S komt uit 2017, werd vorig jaar dus al 5 jaar oud, maar de auto beviel zo goed dat ik hem privé heb overgekocht uit mijn BV. Gezien de verkoopaantallen uit het 4e kwartaal in 2018 heb ik zomaar het vermoeden dat je echt wel voor de kerst een CPO van Tesla moet kunnen scoren tegen een fair bedrag.
 
Een deel van de auto's gaat naar het buitenland, een deel wordt geveild, en deel wordt parts car en een deel wordt een certified occasion.

Dat laatste geld voornamelijk voor de auto's met een lage km-stand. Ik las ergens minder dan 100k.

Mijn eigen vorige auto was binnen een week weg uit de SeC. Het kenteken bestaat nog volgens rdw, maar waar hij is en wat ermee gebeurt is mij niet bekend
 
  • Like
Reactions: cracktro
Maandag avond dacht ik de deal van m'n leven te hebben gesloten, een model S 100D uit 2018 met een ton er op voor 29K. De volgende dag gebeld naar de sales afdeling, de auto zou binnen een aantal weken geleverd worden. 2 dagen mogen genieten van dit idee tot opeens te auto uit de tesla app verdwenen was. Ik kon de bestelling en documenten als bestelovereenkomst en eindfactuur niet meer inzien. Toch maar even gebeld en wat bleek, de prijzen die er vanuit amerika op waren gezet waren onjuist, hierdoor hadden ze besloten om de aankoop te annuleren.

Ik vind dit toch wel een heel bizar verhaal en ik vraag mij af of dit rechtmatig is. Als je een product aanbiedt voor een volstrekt onrealistische prijs, dan mag men inderdaad de koop ontbinden. Maar 29.000 euro voor een Model S 100D is wellicht weinig, maar niet volstrekt onrealistisch. Als je ook nog eens contact hebt gehad met de sales afdeling en die heeft toegezegd dat de auto binnen een aantal weken geleverd kan worden, dan kan Tesla zich denk ik niet meer beroepen op "foutje en koop ontbinden".

Het is natuurlijk maar hoeveel moeite je er in wilt steken, maar dit is weer de typische Tesla houding. Tesla mag van alles fout doen, maar als je als klant ook maar ergens een beetje buiten de regels valt, dan kom je van een koude kermis thuis en kan er niks.

Als ik alle voorgaande post zie is het misschien verstandig om even te wachten aangezien er nog aanbod genoeg aan komt? Weet iemand of een 5 jaars lease contract destijds gebruikelijk was? Komen de meeste uit 2018 nu op de markt? De meeste zijn later in dat jaar verkocht.
Ik verwacht dat het merendeel tussen september en december retour gaat naar Tesla. In 2019 werden de bijtellingsregels flink aangescherpt en toen werd de Model S ineens een stuk minder populair.

Ik heb begrepen dat veel leasemaatschappijen ook gebruik maakten van de restwaardegarantie, dus ook auto's van Mr. Green zullen waarschijnlijk naar Tesla gaan na de leasetermijn. Ik heb gevraagd wat er met mijn auto zou gaan gebeuren en dat is inderdaad export, veiling en de "pareltjes" komen bij Tesla op de site als occasion. Mijn auto staat nog altijd op naam van Tesla (terminste die is de dag na inleveren veranderd van eigenaar en dat is die nog steeds).
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat men het niet waard vind om gebruik te maken van de Tesla Garantie waarde. Dus niet alles gaat perse terug naar Tesla.
De huidige inruilwaarde bij Tesla is al gauw 30% hoger dan de marktwaarde. Dan moet je wel heel erg graag je eigen auto willen houden om dat verschil te laten schieten. Als je een auto hebt met heel weinig kilometers, dan kan ik me er nog wat bij voorstellen. Maar dan moet je er nog wel heel wat jaren in blijven rondrijden.
 
De huidige inruilwaarde bij Tesla is al gauw 30% hoger dan de marktwaarde. Dan moet je wel heel erg graag je eigen auto willen houden om dat verschil te laten schieten. Als je een auto hebt met heel weinig kilometers, dan kan ik me er nog wat bij voorstellen. Maar dan moet je er nog wel heel wat jaren in blijven rondrijden.
Als je het puur financieel bekijkt anno nu dan heb je gelijk dat de inruilwaarde deal heel gunstig is. Ik heb mijn MS in november 2022 privé overgenomen, maar ook toen was de restwaarde iets hoger dan de reeële waarde. Maar je kan het ook vanuit de andere kant beredeneren; je hebt zelf zakelijk al de meeste afschrijving gepakt en wat ga je er voor terug kopen. Ik wilde vorig jaar niet de stap maken naar een nieuwe M3 of MY, en de MS en MX vond ik toen te duur en had geen zin om weer een bedrag van over een ton af te gaan schijven naar bijna niets. Maar doordat mensen nu massaal hun MX inleveren bij Tesla heb ik wel mooi onze tweede auto kunnen vervangen voor een mooie MX occasion :)
 
Ik vind dit toch wel een heel bizar verhaal en ik vraag mij af of dit rechtmatig is. Als je een product aanbiedt voor een volstrekt onrealistische prijs, dan mag men inderdaad de koop ontbinden. Maar 29.000 euro voor een Model S 100D is wellicht weinig, maar niet volstrekt onrealistisch. Als je ook nog eens contact hebt gehad met de sales afdeling en die heeft toegezegd dat de auto binnen een aantal weken geleverd kan worden, dan kan Tesla zich denk ik niet meer beroepen op "foutje en koop ontbinden".
Precies de argumenten die ik aangedragen heb bij ze, zeker met de nieuwsberichten van Tesla dat ze auto's met fikse kortingen aanbieden. Wel vond ik het volgende in de overeenkomst:

Ten slotte kunnen we uw bestelling annuleren als we een prijsfout vaststellen, eenproduct, functie of optie stopzetten (met inbegrip van, maar niet beperkt tot, enig voertuigmodel of bepaalde configuratie van hetmodel) (het "Product") na het moment waarop u uw bestelling plaatste of als we vaststellen dat u te kwader trouw handelt, in welkgeval we ons ook het recht voorbehouden om toekomstige bestellingen van andere voertuigen die u bij ons plaatst te weigeren. Indienuw bestelling wordt geannuleerd als gevolg van een prijsfout of het stopzetten van een Product, zullen wij de door u betaaldeBestelkosten volledig terugbetalen, zo niet dan kunnen wij de door u betaalde Bestelkosten inhouden als schadevergoeding, voorzover dit is toegestaan onder het toepasselijke recht.

Al met al leek het me niet de moeite om een juridische weg te gaan bewandelen. Maar oneerlijk voelt het natuurlijk wel. Ik hoop nu bij een aankomende koop iets van coulance te krijgen. Waarschijnlijk tegen beter weten in.
k heb begrepen dat veel leasemaatschappijen ook gebruik maakten van de restwaardegarantie, dus ook auto's van Mr. Green zullen waarschijnlijk naar Tesla gaan na de leasetermijn.
Heb de export cijfers MS eens opgezocht van dit jaar, t/m aug zijn dat er 916 (Uiteraard niet allemaal uit 2018). Wat veel is maar niet in verhouding staat met hoeveel er destijds verkocht zijn. Daarmee blijft het mij een raadsel waar ze allemaal blijven, die op een veiling zou je uiteindelijk ook weer op de markt verwachten. Zou de markt de komende maanden echt overspoeld gaan worden met duizenden MS-en?
Ik heb gevraagd wat er met mijn auto zou gaan gebeuren en dat is inderdaad export, veiling en de "pareltjes" komen bij Tesla op de site als occasion
Was die van jou een pareltje verwacht je? Want ben wel benieuwd wat de doorloop tijd is van inruil tot de verkoop op de site? Wanneer heb je die van jou ingeruild?
 
Heel laag.. ik zie nu ook dat er helemaal geen auto's meer erop staan. Maar heb gelukkig nog wat printscreens kunnen maken. Misschien een prijsfout gistermiddag?
Dat zijn inderdaad hele lage prijzen. Vorig jaar voor die prijs mij model s 60 uit 2014 verkocht. Was wel echt op de piek voor e-occasions. Ik heb medelijden met de handelaar die hem gekocht heeft…. Die is er zo’n €4000 op kwijtgeraakt…
 
Was die van jou een pareltje verwacht je? Want ben wel benieuwd wat de doorloop tijd is van inruil tot de verkoop op de site? Wanneer heb je die van jou ingeruild?
Mijn Model S was in nieuwstaat. Enkel de armsteun vertoonde een beetje krakkelee en één velg had een klein krasje. Verder helemaal strak en als er geen restwaarde garantie was geweest had ik hem graag gehouden. Ook de accu had amper degradatie, maarde auto had 109.000km gelopen. Bij het inleveren kreeg ik de complimenten. Zo netjes zagen ze de auto’s niet vaak.
 
Even wat realisme dan: Tesla bood voor mijn S 100S van juni 2019 met 130.000km recent net geen 20000. Uiteindelijk verkocht voor 30000 incl. aan iemand. Rond gekeken voor andere niet-Tesla's maar alle inruilvoorstellen zaten tussen de 24-27000 (met veel pijn en moeite). Mij interesseert het geen bal, financieel met alle afschrijvingen en echt minimale kosten de aflopen jaren komt het goed uit. Nu een Model Y LR goed kunnen kopen met serieuze korting. Ja, andere wagen dan een Model S maar voor de rijbeleving heb ik nog een andere auto staan.
 
Ik overweeg om mijn Tesla S uit 2019 (Financial lease, 56.000 km) in te ruilen voor Tesla Y.
Dus vraag om inruil bod van Tesla. Ze bieden € 36.000.
Interessant want Gegarandeerde Restwaarde Tesla is per dec. 2024 met 100.000 km: € 37.500.
(Leasesbijtellingvriendelijk suggereert: € 80.000, uiteraard in consignatie)
Heb om verklaring gevraagd maar nog geen reactie.
Hier allicht iemand met een verklaring dan wel soortgelijke ervaring?
Update van mijn kant.
Nog maar eens gevraagd voor een 'inruilwaarde'. Tesla biedt nu voor mijn Tesla S Raven 2019 met 64.000 kom € 39.300. M.a.w. € 3.300 meer dan hun bod uit april jl. (en dus ook meer dan 'contractuele restwaarde' van € 37.500 in dec. 2024).
Willen mss heel graag dit jaar nog veel Tesla Y's verkopen?