Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het grote handwasrecordtijditem!

This site may earn commission on affiliate links.

mrrm

9 years and counting...
Oct 27, 2013
137
40
Oss
Veel van ons (misschien wel allemaal???) hebben met hun Tesla er een 'hobby' bij kado gekregen:
het met de hand wassen van hun auto :)

Voor mij persoonlijk was het bijvoorbeeld 15 jaar geleden dat ik een auto met de hand heb gewassen!
inmiddels heb ik dat sinds december een keer of 6 gedaan en mijn tijd wordt steeds beter: van 4 uur(!)
naar 1,5 uur. Mijn streven is 1 uur.

Dat is inclusief velgen goed reinigen, afspuiten, shampoo, afspoelen, afdrogen en wax.

Mijn tijd is gewoon zielig, snap ik wel, de rest is natuurlijk veeeeeel sneller!

De vraag is: hoe snel???

Reply met je tijd, just 4 fun, zie eerste voorbeeld hieronder van mezelf.

moge de snelste winnen!

- - - Updated - - -

1:30 u
 
Ik sta meestal een 20 minuten in de rij (maar dat is dan inclusief het wassen) bij een wasstraat in Den Haag waar ze nog met de hand je auto wassen.

Kost 14,50 per keer.

(Ik blijf er overigens bij dat ik het raar vind 750,- te betalen voor een 'coating' wegens een te slappe verf, en daarna blijkt. je verf incl. coating nog steeds te slap voor de wasstraat... Maar goed)
 
(Ik blijf er overigens bij dat ik het raar vind 750,- te betalen voor een 'coating' wegens een te slappe verf, en daarna blijkt. je verf incl. coating nog steeds te slap voor de wasstraat... Maar goed)
Ook een beetje OT geloof ik... maar ik ga m'n MS toch echt niet met de hand wassen, niet omdat ik me daar 'te goed' voor zou voelen of zoiets, maar domweg omdat ik daar geen zin in heb. Heb altijd al [30 jaren] gedacht "had het maar geen auto moeten worden" en dus nooit erg veel zorg aan het uiterlijk besteed. Dus af en toe (een goede, voor zover die bestaan, met textiellappen ipv harde kunststof borstels) wasstraat... :eek:
 
Ik doe zowat elk weekend de auto afspuiten in hoge druk cabine een straat verderop (1 euro), en dan +- eens per maand (afh vh weer) met de hand poetsen en wat spuitwax er op, alles bij elkaar 1u30m ongeveer bezig, zou niet weten hoe ik dat sneller zou kunnen doen want die tijd heb ik gewoon nodig.
Interieur ben ik minder goed in, dat stel ik vaak uit. Is ook zo'n gedoe die stofzuiger uit de trapkast halen, haspeltje zoeken etc etc ;)
 
in principe is mijn auto nooit vuil. als hij niet meer echt proper is wordt hij gewassen.(altijd met de hand)
dat kan dus 1 keer per week zijn maar ook 3 of 4 keer per week.
een snel wasje klaar ik in ongeveer een half uur.
-afspuiten met de tuinslang,
-binnen rijden
-wassen met washandschoen met speciaal product dat niet moet worden afgespoeld.
-drogen met microvezeldoeken.
-binnenranden van deuren en koffer proper maken
-wielen proper maken

een uitgebreide was en poetsbehandeling kan 4 uur duren (dit doe ik toch om de twee weken)
-afspuiten met de tuinslang,
-binnen rijden
-wassen met washandschoen met speciaal product dat niet moet worden afgespoeld.
-drogen met microvezeldoeken
-binnenranden van deuren en koffer proper maken
-wielen proper maken
-spuitwax en opnieuw drogen
-chroom behandeling
-stofzuigen (stopzuiger staat klaar in de garage)
-interieur reinigen
-kunststof delen behandelen binnen en buiten
-banden zwarten

wanneer er enkel wat stof op ligt, dan heb ik een speciale grote borstel om het stof op te nemen en dan is de klus in 5 min. klaar
 
Hoe belangrijk is dat (frequent) waxen ? Hoe doe ik dat best ?

Ik blijk hem zeker 1 keer per week te wassen, soms nog eens extra als ie echt vol bloedspletters van vliegjes hangt, valt super hard op, op dat pearl white... :) Heb zelf geen garage of tuin met water beschikbaar, in de buurt is wel hogedruk-handcarwash beschikbaar (zonder mogelijkheid om emmer (goedkoop :p) met water te vullen -_-)

Dit is wat ik ervaren heb dat beste is kwaliteit/tijdsduur/prijs:
- Zand afspuiten met hogedruk = €0.5
- Foamen = €0.5
- Met washandschoen van boven naar onder vliegjes er af schrobben en velgen kuisen
- Met warm hogedrukwater & zeep verder afspuiten = €1
- Terug de zeep en resterend vuil er afspuiten = €1
- Afdrogen (ruiten - chroom - dak - rest exterieur - binnenranden deuren en koffer)

Dit duurt ~25 min, exclusief over en weer rijden.

Ik merk dat de ruiten dan soms niet helemaal proper zijn, doordat er nog wat zeep (en/of te veel kalk in het spoelwater?) zit op moment van afdrogen. Dan rij ik hem naar huis en doe ik de ruiten nog eens opnieuw met de 2-emmer methode (en ander washandje/handdoek)

In dat geval, inlcusief over en weer rijden, duurt het ~1u
 
Professionals zijn natuurlijk ook welkom!
Dus andere detailers kom maar met de tijden.

X-Frank, respect voor zulk een inzet! Dat trek ik niet.

Er is overigens ook een groot voordeel aan de Tesla wassen met de hand: je hebt alle tijd om ongestoord
te denken en ideeën te krijgen. Een beetje zoals onder de douche of in bad. Geen mail geen telefoon.

affin ik mis nog heel veel tijden!
 
Net even getimed: 50min - vuil afspuiten, foam, afspuiten, hand was, drogen, velgen.

Vooral het afspuiten neem ik de tijd voor, scheelt zoveel in de rest.

Interieur kost ook ca 50min: alles stofzuigen, ruiten en interieur afsoppen.
 
1.5 uur.
Velgen, foam, afspuiten, wassen met 2 emmer methode, afdrogen, wax.

Binnenkant heb ik dan niet. Dat is gewoon vervelend die stofzuiger halen etc.
Wel doe ik, 1 keer per maand, snel iets met een doekje schoonvegen zoals dashboard, stoelen.
 
Uurtje ongeveer. Dan wel met z'n tweeën. Q-wash DB. Afspuiten, foam, handwassen, afspuiten. Daarna stofzuigen, chroom en ramen nog een beetje napoetsen. Ziet er dan weer top uit. Enige dat tegenvalt is dat na 2.000 km het leer op bestuurdersstoel al slijtage heeft op de hoek. Man van Modesta: belachelijk zo snel, weet niet wat daar ze daar als finish op hebben gedaan...
 
soms is hij klaar in 5 minuten, als we hem samen kuisen....me myself and I:smile:

de poetsploeg.jpg