Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lentekriebels - Tijd voor (weer) een andere auto?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben een soort van vervloekt want ik hou het nooit lang vol om lang in dezelfde auto te blijven rijden.
De langste periode dat ik in dezelfde auto heb gereden was 3 1/2 jaar, maar het gemiddelde ligt op minder dan 2 jaar...
Ik rij ca 33.000km per jaar en de auto is een privé uitgave (investering zal ik het maar niet noemen 😉) en tegelijkertijd ook mijn hobby.

Het begint na twee jaar rijden in mijn M3P weer te kriebelen en ik overweeg om een Model S aan te schaffen.
Wel het model van net voor de facelift, dus bouwjaar 2020, de 'Raven' versie.

Momenteel kan ik uit deze twee opties kiezen:
Model S Performance, 12/2020, rood exterieur, wit interieur, 69.000km
of
Model S Long Range Plus, 12/2020, blauw exterieur, wit interieur, 58.000km

Het is koffiedik kijken, maar welke van deze twee auto's zou over een jaar of twee beter in de markt liggen, als ik ze (met veel verlies waarschijnlijk) weer wil verkopen.
De Performance is qua vraagprijs slechts €1.000 duurder dan de Long Range Plus. Beiden hebben FSD aan boord en maar één eigenaar gehad.
Nieuw was het verschil in prijs €17.000 dus de Performance lijkt mij het betere aanbod, maar hoe zou dat over twee jaar zijn?
Het verschil in actieradius is met de dezelfde maat velgen slechts 20km, dus dat is verwaarloosbaar.

Buiten de Tesla Model S is er eigenlijk niks dat mijn hart harder doet kloppen.
Een Model Y is in principe hetzelfde als de Model 3 die ik nu heb, behalve een hogere instap en minder actieradius. Kinderen heb ik niet dus het gaat me niet om meer ruimte.
Een nieuwe Model 3 Long Range zou ook kunnen, maar dan blijf ik voor mijn gevoel toch weer in dezelfde auto rijden.

In EV's van andere merken heb ik weinig vertrouwen qua software en betrouwbaarheid.
Er zijn natuurlijk heel veel Chinese EV's op de markt en daar zitten echt hele mooie auto's tussen, maar ik betwijfel of je die over een paar jaar wel verkocht gaat krijgen. Ze worden nu nieuw al nauwelijks verkocht.

De keuze is eigenlijk simpel, mijn verstand volgen en door blijven rijden in de Model 3, of mijn hart volgen en een Model S kopen, zodat ik die ook van het lijstje kan schrappen.
 
Wel even goed kijken of de auto de bekende trilling (“shudder”) in de assen heeft. Ik was blij dat ik na 1,5 jaar mijn model S goed kon inruilen op een MYP zodat ik van die ellende en irritatie af was. Los daarvan is de Model S natuurlijk een fantastische auto. Ik zou dan zeker voor de performance gaan.
 
Het wordt toch mijn verstand volgen, want zoals bijna bij elke auto die ik heb gehad is de afschrijving nog veel erger dan ik had gedacht.

Ik heb voor deze auto twee jaar geleden €50.000 betaald en ik krijg er nu maximaal €20.000 voor terug (!) en dan zitten er nog leuke opties op als o.a. een afneembare trekhaak, Alcantara hemel, opties die er twee jaar geleden nog niet op zaten.
Dat is dus ca. €1.400 afschrijving per maand! :mad::oops:

Als ik zo gek zou zijn om de M3P voor €20.000 te verkopen, staat die waarschijnlijk een paar dagen later voor €35.000 te koop. Natuurlijk snap ik dat een handelaar geld wil verdienen maar een bruto marge van 43% vind ik echt belachelijk.

Wat ik dan weer niet snap is dat de Model S nog niet veel meer in prijs is gedaald.
 
Ik heb gisteren een uitgebreide proefrit gemaakt met een Model S P100D en ik was positief verrast. Na wederom een vriendelijke ontvangst door Carly bij Tesla Rotterdam heb ik de P100D eens flink aan de tand gevoeld en wat een verschil met die Mustang Mach E zeg (Wat de andere automerken doen)!

De Model S is ongeveer net zo zwaar als die Mach E maar waar je dat bij de Mach E echt in alles voelt, vond ik de Model S veel lekkerder aanvoelen en zelfs beter rijden dan mijn Model 3 Performance. Het grootste verschil is het onderstel. De luchtvering is comfortabel zonder zweverig te zijn en ook het geluid is veel beter gedempt. Als ik met mijn Model 3 over een dwarsrichel rij hoor je dat echt goed, bij de Model S nauwelijks. Let wel, de P100D heeft nog niet de adaptieve vering van de latere Raven modellen.

Wat wel frappant was is dat deze P100D 'Refurb klaar' was volgens een papier in de auto en dus gereed zou zijn voor uitlevering aan een klant.
Na de eerste acceleratie hoorde ik de draagarmen al kraken, de batterij van de handzender was bijna leeg, de software was niet up to date, er was een enorm windgeruis bij het linker voorportier en de cameras waren niet gecalibreerd.
Daar moeten ze bij Tesla Service wat nauwkeuriger hun werk doen.

Dus ik heb besloten dat ik een Model S ga kopen. De enige vraag die ik nog heb is of het vermogen van een Long Range of Long Range Plus in de praktijk merkbaar minder is dan de Ludicrous Mode (dus niet de Ludicrous Plus Mode) van een Performance. Ik had het gevoel dat in de Ludicrous Mode de Model S al sneller was dan mijn M3P en die vind ik snel genoeg.