Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kwaliteit afwerking/....

This site may earn commission on affiliate links.
Wou hier ff een aparte thread over opzetten, aangezien de eerste wagens nu in NL en BE rondrijden.

Cfr andere post in andere thread, is de afwerking van de MS echt zo slecht? Ik heb perso nog altijd niet besteld omdat ik nog steeds twijfel tussen een MS en een Audi RS6, en het heeft niet alleen te maken met electrisch rijden, maar het is en blijft een wagen waar ook andere parameters mee in de beslissing worden genomen, en dus oa. ook de afwerking.

Wat zijn de ervaringen van tot nog toe? Kan me niet inbeelden dat Tesla hun productieprocess niet constant aanpast voor dat soort zaken, en dat de wagens die nu van de band rollen kwalitatief beter zijn dan die in Q2 gemaakt zijn...

B
 
Wou hier ff een aparte thread over opzetten, aangezien de eerste wagens nu in NL en BE rondrijden.

Cfr andere post in andere thread, is de afwerking van de MS echt zo slecht? Ik heb perso nog altijd niet besteld omdat ik nog steeds twijfel tussen een MS en een Audi RS6, en het heeft niet alleen te maken met electrisch rijden, maar het is en blijft een wagen waar ook andere parameters mee in de beslissing worden genomen, en dus oa. ook de afwerking.

Wat zijn de ervaringen van tot nog toe? Kan me niet inbeelden dat Tesla hun productieprocess niet constant aanpast voor dat soort zaken, en dat de wagens die nu van de band rollen kwalitatief beter zijn dan die in Q2 gemaakt zijn...

B
Mijn twee centen, in ieder geval wat betreft het interieur: ik heb het gevoel dat de mensen (met name in de US) die hierover klagen vooral gewend zijn aan "over de top" interiors, die de berijder heel expliciet in een "warm bad van luxe" willen onderdompelen. 30 cm dikke stoelen met een halve centimeter dik leer die meer op luie leunstoelen lijken, dat soort dingen. De Model S is wat dat betreft meer "understated". Ik reed laatst in een Daimler Super 8 van een goede vriend, en ja, da's wel een heel andere uitstraling. Als je daarop kickt is de MS een teleurstelling.

Dat gezegd hebbend, ik word iedere keer weer heel blij als ik in mijn MS stap, vind het schitterend om te zien en te voelen (kom uit een BMW 3 series) en de reacties van mensen die bij mij instappen zijn altijd "WOW". Maar die rijden doorgaans niet in auto's van deze prijsklasse (en ik zelf tot nu toe dus ook niet).

Een écht kritiekpunt dat Tesla nooit had mogen laten gebeuren, zijn de crappy vloermatten. Blijkbaar is wat wij krijgen al beter dan wat de eerste eigenaren voorgeschoteld kregen, maar nog steeds slaat het (in deze prijsklasse) helemaal nergens op. Als ze daar goed spul voor hadden gekozen denk ik dat die hele interieur kwaliteits discussie een stuk minder prangend zou zijn geweest.
 
En de afwerking van de buitenkant, is die ok?

Heb uiteraard al een testrit gedaan, en heb niets storend gezien of gehoord, maar kan me inbeelden dat ze bij Tesla er wel voor zorgen dat die demowagens perfect zijn....
Ik vind van wel, maar heb zoals gezegd geen eerdere ervaring met auto's in dit marktsegment. Volgende week laat ik mijn MS behandelen met OptiCoat Pro, ik zal de detailer om zijn indruk vragen - die zit tenslotte dag-in-dag-uit met zijn neus bovenop premium bolides en heeft derhalve bakken met vergelijkingsmateriaal.
 
Ik heb gezeten in een Beta / proto. De afwerking hiervan was zeer matig. Het plaatwerk zat op sommige plaatsen tegen elkaar aan, terwijl op andere plekken een centimeter tussenruimte aanwezig was. De auto waarin ik kon proefrijden was al een heel stuk beter afgewerkt.

De Signatures die ik in Waalwijk bekeken heb, waren weer een stap beter. Dat wil echter nog niet zeggen dat de naden allemaal exact dezelfde tussenruimte hebben. Volkswagen (Audi/Bugatti/Porsche) heeft dit in mijn opinie toch nog wel beter voor elkaar.

Ga je dus voor absolute perfectie, dan zal het tegenvallen. Als je echter de standaard Amerikaanse kwaliteit verwacht, dan valt het weer enorm mee. De nu gebruikte testauto's geven in mijn opinie het minimum weer van wat je mag verwachten...
 
Hangt er vanaf of je de MS zakelijk aanschaft of niet, het scheelt namelijk zoveel geld dat je de wat mindere afwerking er voor over hebt! Koop je 'm prive dan zou je gek zijn als je voor de MS kiest, maar dit is mijn mening. Kom zelf van een Audi A5 naar een MS.
 
Ik maak evenwel een verschil tussen de afwerking en "richness" van het interieur. In kan er in komen dat bij sommige andere modellen/merken het interieur "rijker" aanvoelt, maar dat is ok. Wat ik me afvraag is of wat je krijgt ook goed afgewerkt is. Afwerking borduursels, overgangen tussen materialen, etc.
 
Ik maak evenwel een verschil tussen de afwerking en "richness" van het interieur. In kan er in komen dat bij sommige andere modellen/merken het interieur "rijker" aanvoelt, maar dat is ok. Wat ik me afvraag is of wat je krijgt ook goed afgewerkt is. Afwerking borduursels, overgangen tussen materialen, etc.

Wat betreft mijn referentiekader. Ik kom zelf uit een 2010 Audi Q7 Full Option. Super afgewerkt dus. Wat mij opviel tijdens de demo ritten in de TMS en bezichtigingen is dat het dashboard en de deuren helemaal top afgewerkt zijn. Mooi lederen delen en afgewerkt met hoogwaardig hout/pianolak/carbon. Echter de dorpels en de deurmatten hadden naar mijn mening wel wat meer aandacht mogen krijgen. Metname de plastic soort die gebruikt is voor voor de dorpels en overige plastic delen heeft een naar mijn mening nogal goedkope uitstraling. Hiervoor had men bij Tesla een hoogwaardiger materiaal kunnen kiezen afgewerkt met geborstelde RVS accenten. De matten is al veel over gezegd. Deze hebben de uitstraling van een goedkope koreaan. Maargoed dit is persoonlijk en ik vond het goed genoeg om de overstap te maken. Matten zijn natuurlijk altijd vervangbaar :biggrin:

P.S. Wat mij overigens iedere keer weer opvalt is dat het interieur met beige leder een stuk afgewerkter uitstraling heeft als zwart leder. Dit is natuurlijk heel persoonlijk. Ik ben een liefhebber van zwart/zwart maar ik vond vond het de afwerking in de TMS echt naar beneden halen.