Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadsessie efficiency meestal >90%, behalve bij Evnet (<65%)

This site may earn commission on affiliate links.
Hi,

ik rij nu een week of 6 rond met een Model 3 P. Heerlijke auto. Ben ondertussen alweer 6500km verder, dus hang met grote regelmaat aan de AC palen in ons land. Voor de deur staat een publieke laadpaal van Allego, daar hangt de auto het meeste aan. De efficiency die ik daar volgens Teslafi haal is +/- 95%. Prima dus. Ook op vele andere palen in het land haal ik 90+.

Echter op de laadpalen van Evnet haal ik gemiddeld 66% efficiency op 2 laadsessies van 4 uur. Beide keren was ik de enige aan de paal en qua temperatuur vergelijkbaar met sessies waar ik 95 haal.

Naast het feit dat het zo extra lang duurt, vind ik het gewoon irritant dat ik het niet kan verklaren. Iemand ideeën?
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2020-02-05 om 20.10.43.png
    Schermafbeelding 2020-02-05 om 20.10.43.png
    78.3 KB · Views: 66
Vreemd.
Je batterij krijgt er zo'n 0.93 kWh bij in 8 minuten. Dat is bijna 7kWh na een uur en inderdaad ongeveer 63% efficiency (7/11).
Het lijkt alsof een van de drie fases van die laadpaal geen stroom geeft en Teslafi dit ziet als ong 2/3 efficiency.
De chargerate komt daar ook mee overeen.
Je kan nog linksboven die details op 'Edit Layout' clicken en dan als extra veld 'Charger Phases' erbij zetten om te zien of daar wat vreemds staat, hoewel ik meen dat daar een big in zat @Robipad ?
 
Vreemd.
Je batterij krijgt er zo'n 0.93 kWh bij in 8 minuten. Dat is bijna 7kWh na een uur en inderdaad ongeveer 63% efficiency (7/11).
Het lijkt alsof een van de drie fases van die laadpaal geen stroom geeft en Teslafi dit ziet als ong 2/3 efficiency.
De chargerate komt daar ook mee overeen.
Je kan nog linksboven die details op 'Edit Layout' clicken en dan als extra veld 'Charger Phases' erbij zetten om te zien of daar wat vreemds staat, hoewel ik meen dat daar een big in zat @Robipad ?
Charger Phases geeft geen juiste informatie, die gaat nooit hoger dan 2. Dit is volgens TeslaFi een fout van de Tesla API. Daar staat ook in de overzichten ook 32A i.p.v. 48A. Voor de berekeningen corrigeert TeslaFi wel. Ze willen foute weergaven van Tesla API niet corrigeren in de verwachting dat ze een keer wakker worden bij Tesla. Drie fasen zit nog niet in de genen in de VS waar split fase met nul standaard is en ze zijn zich niet bewust dat in Europa overal 3 fasen standaard is. Daar gaan de amperes per fase gewoon veel hoger.
Verder wordt de "Charge Rate" in miles gegeven en niet km's. Het is dus niet omdat er een fase ontbreekt dat die waarde niet klopt. Allemaal zeer verwarrend omdat de Battery Range wel in km's wordt weergegeven. Maar deze laatste moest voor de Europa schermweergave gecorrigeerd worden door Tesla zelf. TeslaFi wil ook dat niet aanpassen.
 
  • Helpful
Reactions: robertvg
Ik heb het nu ook maar eens voorgelegd aan EvNet via het storingsformulier. Benieuwd wat daar uit komt.
Hoewel ik alleen maar thuis laadt of bij een SUC variëren rendementen van thuis (140x) daar ook van 30% tot 140%, welke laatste al aangeeft dat het niet kan. Maar er zijn erg veel onnauwkeurigheden en afrondingen die tot foute conclusies kunnen leiden zowel bij Tesla als TeslaFi. Hoe korter de laadsessie is hoe groter de fouten. Eén 2 minuten laadsessie gaf zelfs 365%. Bij de SUC's (21x) variëert het tussen 96,2% en 100%. Omdat je uit de onderliggende gegevens (zie mijn jpg's) beter kunt concluderen hoe e.e.a. wordt berekend is het misschien handig om daar eens te analiseren wat ten grondslag ligt aan de waardes die je ziet en kun je mogelijk ook concluderen of er iets mis is met de lader of dat het aan toevallige meetfouten ligt. TeslaFi neemt om de minuut samples. Onder omstandigheden kunnen die aan het begin en eind vallen tijdens het opstarten en afschakelen van de lader. De Tesla API geeft sommige waarden met twee cijfers achter de komma en andere op hele getallen afgerond. Ook wordt de stroom (zie groene lijn) en spanning (zie oranje lijn) maar van 1 fase waarde gegeven. De stroom is bij mij normaal altijd 16A waarbij TeslaFi uitgaat van 3x16A, maar ik heb ook wel eens 14A gezien in de ampere kolom. TeslaFi middelt die spannings en stroom kolommen en rekent daar de geleverde waarde over uit, maar feitelijk is dat maar 3 maal 1 fase. De totale energie (blauwe streepje einde kolom) die aan de batterij is afgeleverd wordt als waarde direct uitgelezen van de Tesla API vermoed ik. Dus twee fases die niet worden gemeten kunnen enorme afwijkingen veroorzaken. In mijn voorbeeld zie je dat in het begin 10 minuten slechts -3 kW (zie paarse lijn) aan de batterij is geleverd doordat 7 kW wordt gebruikt voor het opwarmen van de stators die de batterij weer voorverwarmen. Ook dat heeft natuurlijk invloed op het totaal rendement. Daarna gaat er ca 10 kW de batterij in. De werkelijke waardes van de lader (zie rode lijn ) en de energie die de batterij ingaat wordt ook van de Tesla API gelezen maar is +/- 0,5 kW onnauwkeurig omdat er niets achter de komma staat. Het verschil tussen 11 kW laadenergie en 10 kW batterij energie ontstaat enerzijds door de rendementverliezen van de AC naar DC inverter en de afgeronde uitlezingen. Het rendement hier is 75,3% terwijl als je Added door Used deelt op 74,76% uitkomt. Used is echter ook weer afgerond op 1 cijfer achter de komma en het is voor mij nog niet duidelijk hoe TeslaFi de 4,2 kW precies heeft berekend. Ik kom op 225,95 x 3 x 16 = 10,8456 kW in per 22 minuten is 3,97672 afgerond 4,0 kW dus afgerond 79%. Zoek het maar uit.
IMG_6208.jpg

IMG_6223.jpg
 
Last edited:
Verder wordt de "Charge Rate" in miles gegeven en niet km's. Het is dus niet omdat er een fase ontbreekt dat die waarde niet klopt. Allemaal zeer verwarrend omdat de Battery Range wel in km's wordt weergegeven. Maar deze laatste moest voor de Europa schermweergave gecorrigeerd worden door Tesla zelf. TeslaFi wil ook dat niet aanpassen.
Onlangs (vorige week) heeft TeslaFi zelf na veel klachten de "Charge Rate" miles uiteindelijk vervangen door km's, dus kloppen de waardes nu wel.
 
  • Informative
Reactions: robertvg