Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadstation voor thuis: de mogelijkheden

This site may earn commission on affiliate links.
Errr, goed punt! Trek een RJ45 kabel die kant op.

Dus een 5G6 kabel en een UTP CAT5e kabel.

Ik heb zelf deze kabel in de grond gegraven: KÖNIG FTP CAT5e kabel voor buitengebruik per meter - 1,21 : Kabeltje.com: kabels kopen. HDMI, netwerk, VGA, DVI, alle soorten kabels.

Lijstje is dan:
- B20 aardlek automaat
- 5G6 (6mm2) kabel (kan tot 32A)
- CAT5 FTP kabel
- Keba 22kW (32A) laadpunt met Smart Charging voorbereiding


Ik heb een buis in de grond laten leggen waardoor ik later eventueel utp kabel kan laten trekken voor smartcharging.
Het aansluiten van de wallbox zelf kostte m'n electricien misschien een half uur. Daarvoor wil je zelf niet knoeien, behalve als je zelf electrisch behoorlijk vaardig bent.
Het meeste tijd kostte bij mij het graven van de sleuf buiten en het boren van de gaten naar de meterkast.
 
Heb ontdekt dat we 3x35A thuis hebben, dus we leggen inderdaad een 3x32A kabel en dan een KEBA 22kW laadstation erbij met een RJ45 kabel voor Smart Charging. Daarmee ben je dan klaar? De electricien die we hebben wil alleen eigen geleverde laadpunten (EV BOX) installeren, dus zullen we het zelf moeten doen...
Opzich ben je dan klaar ja. Wat de andere aan geven, het kan nooit kwaad een tweede UTP kabel er bij te trekken, kost niets en is wel veel werk om later te doen.

De Keba installeren is niet moeilijk, als de juiste kleuren op de juiste plekken gaan komt het goed. Eventueel met een multimeter de boel na meten.

Ik zou de Keba dan instellen op 20A (kan met Dipswitches in de Keba) en dan kan je met 13.8kW laden. Smart Charging is later nog wel wenselijk.

Bestel dus wel de juiste Keba! Ik weet alleen niet welk type je exact moet hebben daar voor.

Ik heb een buis in de grond laten leggen waardoor ik later eventueel utp kabel kan laten trekken voor smartcharging.
Het aansluiten van de wallbox zelf kostte m'n electricien misschien een half uur. Daarvoor wil je zelf niet knoeien, behalve als je zelf electrisch behoorlijk vaardig bent.
Het meeste tijd kostte bij mij het graven van de sleuf buiten en het boren van de gaten naar de meterkast.
Idd, het graven is het meeste werk. Dat zou ik zelf doen, dat gaat je een hoop geld schelen.
 
- B20 aardlek automaat
Ik heb een C32; Volgens mij volstaat die ook
- 5G6 (6mm2) kabel (kan tot 32A)
Hoewel ik zelf ook liever 6mm2 had gehad, heeft mijn elektricien 4mm2 gelegd. Volgens hem volstaat dat voor 32A, en voor grondkabels zelfs voor hogere stromen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding#Stroombelastbaarheid_en_stroomdichtheid)
- CAT5 FTP kabel
Ik heb er twee CAT5e kabels bijgelegd; Mijn Keba heeft twee Ethernet poorten, waarvan ik er eentje waarschijnlijk nooit nodig heb, en een paar potentiaal-vrije contacten, waarmee ik hoop het station via mijn thuisautomatiseringssyteem vrij te kunnen geven.
- Keba 22kW (32A) laadpunt met Smart Charging voorbereiding
Is dat een aparte uitvoering? Ik heb gewoon de versie met Ethernet en RFID genomen...

- - - Updated - - -

Overigens heb ik een 40mm buis vanuit mijn meterkast, via de mantelbuis naar buiten, door de tuin naar mijn laadpaal gelegd. Het idee was daardoor later gemakkelijk kabels te kunnen vervangen, maar dat kun je vergeten; Die stugge 5x4mm2 grondkabel ga ik daar nooit meer uit krijgen. Met een beetje geluk kan ik de CAT5e kabels nog wel vervangen krijgen, maar vast niet zonder moeite.

Overigens was die buis ook bedoeld om de kwetsbare CAT5e kabels te beschermen tegen de vochtige grond, want ik heb daar geen speciale grondkabel voor gebruikt. Als je hetzelfde gaat doen raad ik je wel aan verbindingsstukken met PVC lijm te lijmen, zodat de buis ook echt waterdicht is.
 
My five cents worth: I have an 22kW installation supplied by Greenflux. It works with an RFID pass and I get a separate electricity usage overview for billing to the business. They also put in a cable for smart charging if that becomes necessary.

Apart from everything else the customer service by Greenflux has been completely excellent. Practically instant response to any question or problem I have had. Also the quality of the workmanship of the installation is excellent. These are the two reasons that I care to post this recommendation.

Rob.
 
My five cents worth: I have an 22kW installation supplied by Greenflux. It works with an RFID pass and I get a separate electricity usage overview for billing to the business. They also put in a cable for smart charging if that becomes necessary.

Apart from everything else the customer service by Greenflux has been completely excellent. Practically instant response to any question or problem I have had. Also the quality of the workmanship of the installation is excellent. These are the two reasons that I care to post this recommendation.

Rob.

+1 hier. GreenFlux heeft het keurig bij mij geregeld en de respons op mijn vragen was als boven beschreven. Tot 's avonds laat.
 
Ik heb een C32; Volgens mij volstaat die ook
Heb je dan ook een 3x40A aansluiting? Zo nee, dan klopt de opstelling niet.

Het automaat moet kleiner zijn dan je hoofdzekeringen en dat is het in dit geval niet denk ik.

Bij een 25A hoofdautomaat moet je de laadpaal op maximaal 24A afzekeren, maar dat wordt in de praktijk eerder 20A.

C is trouwens wat traag, een EV kan prima op B.

Hoewel ik zelf ook liever 6mm2 had gehad, heeft mijn elektricien 4mm2 gelegd. Volgens hem volstaat dat voor 32A, en voor grondkabels zelfs voor hogere stromen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding#Stroombelastbaarheid_en_stroomdichtheid)
Het is helemaal afhankelijk van de lengte van de kabel, maar ja, 4mm2 kan prima. Je hoofdkabel in je huis is overigens ook maar 6mm2.

Is dat een aparte uitvoering? Ik heb gewoon de versie met Ethernet en RFID genomen...
Oeh, volgens mij kan de gene met Ethernet gewoon Smart Charging.

Zet er ook even een aparte kwh meter tussen zodat je kosten zakelijk kunt doorbelasten. Zie kwhmeter.nl
+1 ;)
 
My five cents worth: I have an 22kW installation supplied by Greenflux. It works with an RFID pass and I get a separate electricity usage overview for billing to the business. They also put in a cable for smart charging if that becomes necessary.

Apart from everything else the customer service by Greenflux has been completely excellent. Practically instant response to any question or problem I have had. Also the quality of the workmanship of the installation is excellent. These are the two reasons that I care to post this recommendation.


Rob.
zelfde ervaring met EV box. beetje lomp apparaat, maar werkt perfect en onmiddelijk na installatie!
 
Heb je dan ook een 3x40A aansluiting? Zo nee, dan klopt de opstelling niet.
Uiteraard.
C is trouwens wat traag, een EV kan prima op B.
Klopt, maar een C was gemakkelijker leverbaar
Je hoofdkabel in je huis is overigens ook maar 6mm2.
Ik moest voor dit project de grondkabel naar mijn huis laten vervangen omdat ik voorheen maar 1 fase had. Ik heb daarbij gevraagd om een extra dikke grondkabel zodat ik in de toekomst gemakkelijker kan verzwaren: Ik zit nu goed tot 3x80A.

- - - Updated - - -

Zet er ook even een aparte kwh meter tussen zodat je kosten zakelijk kunt doorbelasten. Zie kwhmeter.nl
Inderdaad, maar zorg er daarbij wel voor dat je een kWh meter neemt die geschikt is voor verrekening. Dat betekent dat hij gekalibreerd is en dat er niet (gemakkelijk) mee gerommeld kan worden.
 
Smart Charging met de KeBa P20

Voor de liefhebber die met de KeBa P20 wil Smart Chargen, let op het type!

Je hebt dan een electric type 2 of 3 nodig anders gaan smart charging niet werken.

Zie het overzicht hier:
Workshop: Charging and EVSEs (Europe) - Page 12

En ook de pic's zijn attached.

Dan heb je deze software nog nodig en heb je smart charging met de KeBa P20

Wxll
 

Attachments

  • foto (7).png
    foto (7).png
    459.9 KB · Views: 407
  • 2013-10-20_14-04-42.png
    2013-10-20_14-04-42.png
    159.5 KB · Views: 387