Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie TomTom<>oplaadpalen als POI

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds enkele weken rij ik een Tesla S. Fantastische auto, maar wel een aparte mix van Premium en Matig. Het meest Matig vindt ik de navigatie. Andere threads gaan daar al op in. Ik ben opzoek naar forumgenoten die net als ik de TomTom weer in de auto hebben geplaatst. Grootste uitdaging voor mij: een actueel bestand met oplaadpalen! Zullen we hier info verzamelen over dit onderwerp?
 
de TomTom naast het Tesla-scherm. Gevalletje jammer. Op de TomTom kan je zogenaamde OV2 bestanden uploaden met Points of Interest punten/locaties. Dus ook laadpalen. De enige locatie op het internet waar ik een OV2 bestand met oplaadpalen heb kunnen vinden is op de Duitse website Stromtankstellen Verzeichnis | GoingElectric.de. Je kunt daar via de POI-generator het OV2-bestand downloaden. Maar dit bestand is niet actueel. Wie weet een betere bron te vinden?
 

Attachments

  • 20170625_203515.jpg
    20170625_203515.jpg
    359.4 KB · Views: 95
  • 20170625_203515.jpg
    20170625_203515.jpg
    359.4 KB · Views: 64
Maar het gaat mij in deze thread niet om Tesla-Navigatie-Bashing of een vergelijkend waren onderzoek. Daarvoor lopen er volgens mij andere draadjes. Ik hoop informatie te kunnen delen met andere TomTomTesla gebruikers/rijders om het maximale profijt te halen uit de TomTom.
 
Vind ik wel: geen POI's te uploaden, geen keuze voor snelste/mooiste/kortste route, geen flitspalen waarschuwing, minder actuele verkeersinformatie dan de TomTom met SIM, etc.
Eerlijk gezegd vind ik dit geen vergelijk. Een TomTom en andere losse systemen moeten wel meer bieden, anders zou niemand meer zoiets kopen. Vergelijk je het met andere ingebouwde systemen van bijvoorbeeld Audi of BMW, dan vind ik het gebruiksgemak veel beter. Als ik bijvoorbeeld naar een Tennisclub in een of ander dorp moet, dan typ ik gewoon 'Tennis' en de naam van het betreffende dorp en de navigatie zoekt het adres er dan bij.
 
Je hebt vele variatie per aansluiting: type aansluiting, live beschikbaarheid en beschikbare kapaciteit.

Hoe wil je dit onderscheid maken in je POI keuze op een navigatie die niet EV aware is.

Op de Duitse website Stromtankstellen Verzeichnis | GoingElectric.de kan je filteren op de juiste oplaadpalen. De POI-informatie op het TomTom scherm geeft de specificaties weer. Het enige wat mist is de live beschikbaarheid.
 
Sinds enkele weken rij ik een Tesla S. Fantastische auto, maar wel een aparte mix van Premium en Matig. Het meest Matig vindt ik de navigatie. Andere threads gaan daar al op in. Ik ben opzoek naar forumgenoten die net als ik de TomTom weer in de auto hebben geplaatst. Grootste uitdaging voor mij: een actueel bestand met oplaadpalen! Zullen we hier info verzamelen over dit onderwerp?

Sinds kort heeft Amsterdam via Amsterdam City Data veel data openbaar gezet - oa de laadpunten in de hoofdstad.Dan heb je die vast -;)
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Heb nu na mijn eerste jaar nooit terug hoeven vallen op publieke laadpalen.

Niet alleen ik maar zoek naar eens wat de kosten zijn van de vele aanbieders. Want als mij iets tegen valt in kwaliteit dan zijn het die onhandigheid en absurde prijzen wat je betaald.

Mocht de nood hoog zijn pak dan een paar apps op je telefoon, voor een aantal (natuurlijk elk systeem anders) heb je al de mobiele telefoon app nodig.
 
Heb nu na mijn eerste jaar nooit terug hoeven vallen op publieke laadpalen.

Niet alleen ik maar zoek naar eens wat de kosten zijn van de vele aanbieders. Want als mij iets tegen valt in kwaliteit dan zijn het die onhandigheid en absurde prijzen wat je betaald.

Mocht de nood hoog zijn pak dan een paar apps op je telefoon, voor een aantal (natuurlijk elk systeem anders) heb je al de mobiele telefoon app nodig.
Om die redenen dan ook geen behoefte gehad aan de functionaliteiten die anderen mogelijk wel missen. Ben je afhankelijk van publieke palen, dan kan ik me voorstellen, dat je een dergelijke functie graag in de navigatie wil terugzien. Ik heb voldoende aan de destination chargers en SuC's.
 
Heb er niet alles over gelezen en mijn Tesla komt pas volgende week of over 2 weken, maar is de navigatie ECHT zo slecht?

Er wordt heel veel gemopperd op de Tesla navigatie. Inderdaad heeft hij wat ongemakken, zoals je wel eens het bos insturen (wat anderen ook doen hoor) of een onlogische route voorstellen.
Maar ik rijd er nu ruim 3,5 jaar mee en ben over het algemeen heel tevreden. Het is wel zo dat ik mee kijk en zelf wel eens een andere route neem als hij bijv. via een woonwijk een kilometer wil afkorten. Verder zou het mooi zijn als je uit verschillende routes zou kunnen kiezen. Maar het kiezen van een bestemming met een bedrijfsnaam, een adres met huisnummer en straat en zonodig stukje van plaatsnaam zou ik niet willen missen. Verder heeft hij mij al een paar keer geniaal in Duitsland om behoorlijke files geleid over routes waar ik bijna de enige was. Dat doen anderen dus niet zo.
Ik zou me niet teveel aantrekken van het gebrom en er gewoon mee gaan rijden, met de wetenschap dat hij best nog een stuk beter kan (en dat ook wel zal worden) maar hij brengt je er altijd en je hebt een prachtig scherm.
Laat je eens weten wat je eerste ervaringen hiermee zijn?
 
Er wordt heel veel gemopperd op de Tesla navigatie. Inderdaad heeft hij wat ongemakken, zoals je wel eens het bos insturen (wat anderen ook doen hoor) of een onlogische route voorstellen.
Maar ik rijd er nu ruim 3,5 jaar mee en ben over het algemeen heel tevreden. Het is wel zo dat ik mee kijk en zelf wel eens een andere route neem als hij bijv. via een woonwijk een kilometer wil afkorten. Verder zou het mooi zijn als je uit verschillende routes zou kunnen kiezen. Maar het kiezen van een bestemming met een bedrijfsnaam, een adres met huisnummer en straat en zonodig stukje van plaatsnaam zou ik niet willen missen. Verder heeft hij mij al een paar keer geniaal in Duitsland om behoorlijke files geleid over routes waar ik bijna de enige was. Dat doen anderen dus niet zo.
Ik zou me niet teveel aantrekken van het gebrom en er gewoon mee gaan rijden, met de wetenschap dat hij best nog een stuk beter kan (en dat ook wel zal worden) maar hij brengt je er altijd en je hebt een prachtig scherm.
Laat je eens weten wat je eerste ervaringen hiermee zijn?
Mooi verwoord, Hans.