Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Eerste EV reis met MYP van Brussel naar Cisano aan het Gardameer

This site may earn commission on affiliate links.
Metz Supercharger - Strasbourg Supercharger
182km - 2u13 - 46 kWh @ 0,49 €/kWh22,54 €
Dat is een kort traject. Ik raakte met mijn MS90D altijd van Metz tot in Mulhouze. Straatsburg is ook een omweg, want er is nu een autoweg die een stuk afsnijdt en minder dicht bij het centrum (en bijhorende drukte) passeert.
Sowieso is het een aanrader om over Nancy naar Colmar te rijden, dwars door de Vogezen. Par le col en niet par le tunnel. Duurt maar 10 minuten langer, geen payage en zuiniger. Mooie toeristische route waar je je kan uitleven in one-pedal-driving als je de col over gaat. Heerlijk.
 
Met mijn M3LR blijf ik toch rond de 170 wh / km op mijn zomerreizen. Voor mij is het hogere verbruik van de MY toch een reden om bij de M3 te blijven (naast het feit dat de M3 gewoon prettiger rijdt).
Ik heb afgelopen week een rondreis gemaakt door Frankrijk met een uitstapje naar Zwitserland (3700km) en zat op een gemiddelde van 173 Wh/km met mijn MY LR.
 
Net terug van trip 2, één jaar later.

Voor de heenreis zijn we vertrokken op donderdag rond 1u 's nachts. De hoofdreden is files vermijden. Dat is vrij goed gelukt, buiten Basel en Milaan. Zoals eerder gemeld had ik een probleempje met het vinden van de laders in Pratteln, Zwitserland. De navigatie leidde me de parking in. Ik heb waarschijnlijk een wijzertje gemist en moet ik wat minder naar de navigatie kijken.


De terugreis was oorspronkelijk voorzien op vrijdag14 juli na het ontbijt, maar ik had verwacht te verlengen of een tussenstop te maken. Uiteindelijk beslist om direct terug te reizen en nog wat uitstapjes te maken in België. Ik vreesde echter in een wisselweekend terecht te komen en heb dus beslist om op donderdag te vertrekken om 20u30.

Daarbij blijven de bezwaren dat een SuC 's nachts niet altijd de nodige voorzieningen heeft. We hebben een extra stop ingelast voor een toiletbezoek en iets te drinken / eten. Ik was van plan om even bij te laden tijdens de stop, maar toevallig was er op deze locatie ook een SuC, wat handig was.


Het probleem is dat je batterij dan wel koud is wanneer je aankomt en het laden minder snel gaat. Anderzijds is dat 's nachts eigenlijk wel een voordeel. Ik gebruik de laadstops om te slapen en eigenlijk wordt het dan zondigen tegen de principes en laden tussen de 90 en 95%, kwestie van een half uurtje de ogen te kunnen sluiten.

Het voordeel hiervan is dan weer dat je snel kan rijden, waar toegelaten. Rond de 170km/u vind ik wel comfortabel rijden. Ik ben nauwelijks boven de 200km/u geweest. Bij deze snelheden ben ik veel geconcentreerder dan lagere snelheden, wat me tot het volgende aandachtspuntje brengt. Autopilot en grootlichten. Het is nog steeds een drama! Bij het stukje van Affi tot Oostenrijk heb ik eigenlijk gebruik gemaakt van een bus, een Italiaanse bus die 100km/u reed. Zo kwam ik bij de eerste SuC aan met 19% na 357km rijden. Ik moest achter iemand rijden om de tegenliggers niet te verblinden. Voor Italianen is het verkeersreglement optioneel. De meeste reden te snel om die te volgen en met de bus kon ik dus relax volgen, ook in het smallere deel waar je maar 110km/u mag tot aan de Brenner. Aangezien mijn Model Y enkel camera's heeft en ze een minder hoge resolutie hebben dan de dingen die ze in HW4.0 gaan gebruiken verwacht ik niet al teveel verbetering meer. helaas.

Wat de navigatie betreft zou ik extra zoekopties willen om eventueel wat laadopties te bekijken zonder te morrelen met de huidige trip, zoals bijvoorbeeld tankstations met laadinfrastructuur op mijn huidige route om een extra stop in te lassen.

Het is vermoeiend om 's nachts te rijden, maar het voordeel is wel dat er geen files zijn op de weg. De enige plek waar ik even heb moeten wachten was in het dorp van mijn ouders toen we daar aankwamen om 10u40 in de ochtend :D

Volgend jaar nog maar eens hetzelfde doen denk ik. Het weer was niet altijd schitterend, maar goed gerust, lekker gegeten en mijn batterijen zijn weer opgeladen :cool:

Nog vergeten te melden dat de Tesla Destination Charger verdwenen was uit mijn hotel. Het gratis laden was voorbij. Je kon voor €7 één uur laden aan 10kW. Ik ben tijdens het verblijf 2 keer in Affi aan de SuC gaan hangen en heb op hotel 2u geladen voor het vertrek.

Wat tol betreft heb ik niet moeten stoppen:
- Voor Zwitserland ben ik bij Auto 5 een vignet gaan halen.
- Voor Frankrijk en Italië had ik de Fulli nomade badge, eigenlijk hetzelfde model als Bip&Go het jaar ervoor, maar die deed het niet. Die via Touring ging vlekkeloos.
- Voor Oostenrijk een digitaal vignet besteld via hun shop, inclusief passage voor de Brenner.
 
Last edited:
Dank voor je verslag! Wat is netto je oordeel over met een batterijwagen dit soort reizen maken?

Het is mogelijk en er is niet echt een reden om het niet te doen. In de veronderstelling dat iedereen morgen een EV heeft, dan hebben we misschien een probleem. Nog een paar kleine opmerkingen:

1. Net zoals met mijn ICE heb ik zwarte weekends altijd vermeden. Voor sommigen die precies 2 weken vakantie hebben is dat misschien wat moeilijker. Je kan dan nog altijd kiezen om 's nachts te rijden. Ik heb dat nu trouwens voor een groot stuk gedaan en ik ben alleen om te rijden.
2. Hetgeen lange afstanden in een EV aangenaam maakte, toch met slechts 1 bestuurder, is de verplichte pauze, waarbij je even kan rusten. Combineer dit met de rijhulp, wat niks te maken heeft met EV's, maar ik had ze op mijn vorige auto niet, maakt het allemaal veel minder vermoeiend.
3. Ik heb wel een Tesla. Ik weet niet in welke mate anderen onvoorbereid in de auto stappen. Enkel voor de terugreis heb ik 5 minuten gestoken in het zoeken naar een terugweg via München in plaats van de kortste route via Zwitserland. Ter plekke heb ik bij een uitstapje in Verona wel even gekeken welke laadpas compatibel was met de lader op de parkeerplek, zodat ik het laden kon combineren.

Door het jaar heb ik niet zoveel tijd om grote uitstappen te maken. Ik denk dat ik minder dan 10 keer gebruik maak van de openbare laadinfrastructuur. Voor deze trip heb ik 10 keer de snellader gebruikt en 2 - 3 keer tragere laders. Tot september zullen daar nog wel wat laadbeurten bijkomen.

In mijn geval is het dus zeer goed te doen. Ik zie geen enkele reden om terug te gaan naar een ICE.