Net terug van trip 2, één jaar later.
Voor de heenreis zijn we vertrokken op donderdag rond 1u 's nachts. De hoofdreden is files vermijden. Dat is vrij goed gelukt, buiten Basel en Milaan. Zoals eerder gemeld had ik een probleempje met het vinden van de laders in Pratteln, Zwitserland. De navigatie leidde me de parking in. Ik heb waarschijnlijk een wijzertje gemist en moet ik wat minder naar de navigatie kijken.
★★★★☆ · Electric vehicle charging station
www.google.com
De terugreis was oorspronkelijk voorzien op vrijdag14 juli na het ontbijt, maar ik had verwacht te verlengen of een tussenstop te maken. Uiteindelijk beslist om direct terug te reizen en nog wat uitstapjes te maken in België. Ik vreesde echter in een wisselweekend terecht te komen en heb dus beslist om op donderdag te vertrekken om 20u30.
Daarbij blijven de bezwaren dat een SuC 's nachts niet altijd de nodige voorzieningen heeft. We hebben een extra stop ingelast voor een toiletbezoek en iets te drinken / eten. Ik was van plan om even bij te laden tijdens de stop, maar toevallig was er op deze locatie ook een SuC, wat handig was.
★★★★☆ · Electric vehicle charging station
goo.gl
Het probleem is dat je batterij dan wel koud is wanneer je aankomt en het laden minder snel gaat. Anderzijds is dat 's nachts eigenlijk wel een voordeel. Ik gebruik de laadstops om te slapen en eigenlijk wordt het dan zondigen tegen de principes en laden tussen de 90 en 95%, kwestie van een half uurtje de ogen te kunnen sluiten.
Het voordeel hiervan is dan weer dat je snel kan rijden, waar toegelaten. Rond de 170km/u vind ik wel comfortabel rijden. Ik ben nauwelijks boven de 200km/u geweest. Bij deze snelheden ben ik veel geconcentreerder dan lagere snelheden, wat me tot het volgende aandachtspuntje brengt. Autopilot en grootlichten. Het is nog steeds een drama! Bij het stukje van Affi tot Oostenrijk heb ik eigenlijk gebruik gemaakt van een bus, een Italiaanse bus die 100km/u reed. Zo kwam ik bij de eerste SuC aan met 19% na 357km rijden. Ik moest achter iemand rijden om de tegenliggers niet te verblinden. Voor Italianen is het verkeersreglement optioneel. De meeste reden te snel om die te volgen en met de bus kon ik dus relax volgen, ook in het smallere deel waar je maar 110km/u mag tot aan de Brenner. Aangezien mijn Model Y enkel camera's heeft en ze een minder hoge resolutie hebben dan de dingen die ze in HW4.0 gaan gebruiken verwacht ik niet al teveel verbetering meer. helaas.
Wat de navigatie betreft zou ik extra zoekopties willen om eventueel wat laadopties te bekijken zonder te morrelen met de huidige trip, zoals bijvoorbeeld tankstations met laadinfrastructuur op mijn huidige route om een extra stop in te lassen.
Het is vermoeiend om 's nachts te rijden, maar het voordeel is wel dat er geen files zijn op de weg. De enige plek waar ik even heb moeten wachten was in het dorp van mijn ouders toen we daar aankwamen om 10u40 in de ochtend
Volgend jaar nog maar eens hetzelfde doen denk ik. Het weer was niet altijd schitterend, maar goed gerust, lekker gegeten en mijn batterijen zijn weer opgeladen
Nog vergeten te melden dat de Tesla Destination Charger verdwenen was uit mijn hotel. Het gratis laden was voorbij. Je kon voor €7 één uur laden aan 10kW. Ik ben tijdens het verblijf 2 keer in Affi aan de SuC gaan hangen en heb op hotel 2u geladen voor het vertrek.
Wat tol betreft heb ik niet moeten stoppen:
- Voor Zwitserland ben ik bij Auto 5 een vignet gaan halen.
- Voor Frankrijk en Italië had ik de Fulli nomade badge, eigenlijk hetzelfde model als Bip&Go het jaar ervoor, maar die deed het niet. Die via Touring ging vlekkeloos.
Wie tijdens vakantieperiodes op buitenlandse autosnelwegen rijdt, kent het fenomeen: files aan de tolpoorten. De oplossing: een elektronische tolbadge.
www.touring.be
- Voor Oostenrijk een digitaal vignet besteld via hun shop, inclusief passage voor de Brenner.
The only official toll shop of ASFINAG: Here's where you can get your digital vignette or digital section toll for Austria at the best price online.
shop.asfinag.at