Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Over BMS_u008, contactors, pyrofuse en een auto die gaat als een raket

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,124
13,385
Hilversum
Een tijdje geleden kreeg ik op het scherm de melding BMS_u008 “Acceleration and top speed reduced” te zien.
Met de hoopvolle opmerking eronder: “Performance may be restored on next drive”.
Maar na een paar weken was er nog niets veranderd; de melding verdween niet.
Samen met @Gtech gekeken op het forum of er duidelijkheid gevonden kon worden.
Er was wel het een en ander over geschreven, maar vaak in combinatie met andere foutmeldingen die mijn auto niet vertoonde.
Ook vragen gesteld aan meerdere firma’s die aan het herstel van batterijen werken; het leverde niets op.
Ondanks de foutmelding was de auto echter wel bruikbaar.
Laden (zowel AC als DC) ging ook goed, maar zoals in de foutmelding stond: hij was voor Tesla-begrippen gewoon traag.

Toen ik een keer onderweg in de buurt van Duiven was, ben ik daar naar binnen gestapt en heb gevraagd of zij konden aangeven wat er aan de hand was.
Na het doorlichten van de auto vernam ik dat de contactors (relais) in het batterypack bleven hangen.

Bij het SeC Utrecht heb ik een afspraak gemaakt met als resultaat dat de contactors en de pyrofuse in het pack zijn vervangen.
Gelijk ook maar de umbrella's en O-rings laten vervangen die net als enkele andere onderdelen voor de afdichting van het pack zorgen.
Het blijkt namelijk dat batterypacks vaak uiteindelijk falen door onvoldoende afdichting en indringing van vocht.
Kosten van dit alles: iets meer dan 2000 euro incl. BTW.
Keurig door SeC Utrecht op de hoogte gehouden van het verloop van de reparatie; het contact verliep erg prettig.

Afgelopen week kreeg ik de auto weer mee en wat schetst mijn verbazing: de auto is veel sneller geworden.
Hij accelereert krachtiger dan voor de foutmelding, dus toen er nog niets aan de hand was.
Mijn echtgenote schrok zich wezenloos toen ik het pedaal diep (maar niet eens maximaal) indrukte.

Vandaag heb ik daar nog even met de monteur van het SeC over van gedachten gewisseld.
De verklaring is dat er na lang gebruik toch wat weerstand in de vervangen onderdelen wordt opgebouwd.
Het Battery Management System houdt daar rekening mee en beperkt langzamerhand de stroom beetje bij beetje.
Dat gebeurt echter zo subtiel, dat je het niet merkt.
Tot je met nieuwe contactors en pyro-fuse de volledige power weer ter beschikking krijgt.
Onvoorstelbaar, op een paar km na 340.000 km op de teller. En mijn bijna 10 jaar oude P85 gaat werkelijk weer als een raket.
 
Last edited: