Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Af en toe storing parkeerrem Model S P100D bjr. jan2017

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kreeg af en toe storing parkeerrem op mijn Model S P100D bjr. jan17. Heel irritant, want als de parkeerrem niet vrijkomt als je in D, R of N schakelt, blijft de auto waar die staat. Mijn P100D heeft dubbele remklauwen achter.

Na opkrikken en een paar keer activeren en weer lossen van de parkeerrem - het motortje maakt wel geluid - kwam de parkeerrem los. Toen hebben we de stekker van het motortje op de remklauw losgetrokken en kon de parkeerrem niet meer geactiveerd worden. Toen had ik dus nog een werkende parkeerrem op 1 wiel.
Intussen wat rondgezocht op internet en het werd duidelijk dat de motortjes gevoelig zijn voor vochtintreding en dan gaan haperen. Twee nieuwe motortjes besteld. Keus genoeg met de volgende codes: 1621620888C, 40C07812, 40C07814, 40C0741. Kosten vanaf ca. EUR 60 per stuk.

Ik was van plan een paar weken later het motortje te vervangen. Maar die kans kreeg ik niet: al eerder begon de parkeerrem aan het andere wiel te haperen!

Uiteindelijk dus motortjes aan beide zijden vervangen. Het is niet handig te proberen de motortjes uit te wisselen met de remklauw nog bevestigd aan de naaf. Dus eerst de beide M10-bouten waarmee de remklauw gemonteerd is verwijderen. DIt gaat niet zo gemakkelijk want de bouten zijn gemonteerd met Loctite. Daarna is het wat lastig de remklauw te verwijderen: de remblokjes willen niet gemakkelijk over de rand van de remschijf verschoven worden. Maar met wat voorzichtig wrikken lukt het.
Met de remklauw verwijderd is het eenvoudig om met een goede Torx T25 bit en slagschroevendraaier de 3 bevestigingsboutjes te verwijderen. Ook die waren met Loctite gemonteerd. Nieuwe motortjes monteren in omgekeerde volgorde. Kennelijk snapt de elektronica automatisch wat de positie is van de remklauw als het motortje is gemonteerd en aangesloten.
Beide zijden uiteraard gedaan. Het werkt nu allemaal weer feilloos. Ook geen meldingen meer.
 
Last edited: